MuscleMeat

Voor wie afgestudeerd is: was je diploma halen nuttig of tijdverlies?

Peiling Peiling Was je diploma halen nuttig of vooral tijdverlies?

• Het was 100% tijdverlies en heeft me juist afgeremd om mijn uiteindelijk beroep/doel in het leven te

Stemmen: 10 8,5%
  • Het was vooral tijdverlies en ik had mijn beroep/doel ook zonder dat diploma kunnen halen

Stemmen: 10 8,5%
  • Ik zie het niet als tijdverlies, het heeft zeker geholpen om mijn beroep/doel te behalen

Stemmen: 21 17,9%
  • Helemaal geen tijdverlies, ik vond het persoonlijk onmisbaar om mijn beroep/doel te bereiken

Stemmen: 28 23,9%
  • Ik studeer nog of heb hier nog geen mening over

Stemmen: 48 41,0%

• Totaal stemmers
    117
  • Topic Starter Topic Starter
Bovendien zie je dat de markt de vrije hand laten averechts werkt in sectoren zoals bijvoorbeeld de zorg.

Er is geen marktwerking in de zorg, daarom werkt het niet. Het hele systeem zit verkeerd in elkaar. Maar dat is voor andere thread.

Als iemand bijv. gewoon om ervaring op te doen gratis of bijna gratis wil werken, dan kan dat niet. Als bedrijven iemand in dienst willen nemen maar soepele ontslagregels willen moeten ze naar (duurdere) uitzendbureaus. Er zijn nog zoveel andere regeltjes om zogenaamd werknemers te beschermen, zoals bijv. minimumlonen. Allemaal goedbedoelde beslissingen van de overheid met onbedoelde gevolgen. Uiteindelijk is elke beperking van vrijheid slecht voor het individu en de economie als geheel. Je moet de loonkosten zo laag mogelijk houden (dus loonbelasting, inkomstenbelasting is complete onzin). Je moet nooit productiviteit belasten, alles wat je belast daar krijg je minder van. Ik kan zo blijven doorgaan, het hele systeem is opgezet om werkgelegenheid af te remmen of minder efficiënt te maken. Helaas begrijpt het merendeel van de bevolking dit niet, en dus de politici ook niet.

We hebben gewoon een solidair systeem.

Er is geen marktwerking in de zorg, daarom werkt het niet. Het hele systeem zit verkeerd in elkaar. Maar dat is voor andere thread.

En het openbaar vervoer, de water voorzieningen, de bouw en weet ik het wat voor andere sectoren last vervaren van "vrijheid" op de "markt".

Zonder stoplicht rijd ik ook door.

Ik studeer nog (laatste jaar BSc), maar tot nu toe zie ik het wel als nuttig.

Ik werk momenteel als laborant/onderzoeker op de stageplaats van mijn opleiding dus zonder die opleiding was ik hier nooit terecht gekomen. Ik denk dat je aan een diploma altijd wel wat hebt.

edit: ik heb bachelor chemie gedaan met als afstudeerrichting milieuzorg

Laatst bewerkt:
nuttig, al is het maar omdat ik anders niet aan m'n phd had kunnen beginnen

Ik werk momenteel als laborant/onderzoeker op de stageplaats van mijn opleiding dus zonder die opleiding was ik hier nooit terecht gekomen. Ik denk dat je aan een diploma altijd wel wat hebt.

edit: ik heb bachelor chemie gedaan met als afstudeerrichting milieuzorg

Als je je hele leven dat al hebt willen doen is het nuttig ja.
de meeste mensen willen niet iets specifieks doen, en wat ze willen doen heeft geen diploma nodig.

Men studeert meer omdat het 'moet'.

100% nuttig. Zelfs al zou ik er niets mee doen. Het is dat ik wel eens echt wil werken, anders had ik er nog een Phd. achteraan geplakt.

Studeren doe je voor je ontwikkeling, het is geen beroepsopleiding ;)

Als iemand bijv. gewoon om ervaring op te doen gratis of bijna gratis wil werken, dan kan dat niet. Als bedrijven iemand in dienst willen nemen maar soepele ontslagregels willen moeten ze naar (duurdere) uitzendbureaus. Er zijn nog zoveel andere regeltjes om zogenaamd werknemers te beschermen, zoals bijv. minimumlonen. Allemaal goedbedoelde beslissingen van de overheid met onbedoelde gevolgen. Uiteindelijk is elke beperking van vrijheid slecht voor het individu en de economie als geheel. Je moet de loonkosten zo laag mogelijk houden (dus loonbelasting, inkomstenbelasting is complete onzin). Je moet nooit productiviteit belasten, alles wat je belast daar krijg je minder van. Ik kan zo blijven doorgaan, het hele systeem is opgezet om werkgelegenheid af te remmen of minder efficiënt te maken. Helaas begrijpt het merendeel van de bevolking dit niet, en dus de politici ook niet.

Kan best. Ik heb zo ook een extra stage gedaan omdat er een gat in mn colleges viel. Echt nog steeds heel blij mee.

Maar je moet dat inderdaad wel tijdens je studie doen.

Nuttig, het krikt toch je denk en redenatie niveau wat omhoog. Al had ik wel liever gehad dat ik tijdens mijn studie wat meer had nagedacht wat ik na mijn studie met mijn diploma zou willen doen, zodat ik mijn keuzevakken en thesis onderwerp wat beter naar mijn interesse had gekozen en dus ook makkelijker werk had kunnen kiezen in dat vakgebied. Dus alle kinders die nog studeren, denk eens serieus na wat je echt leuk vindt en probeer dan echt het beste uit je opleiding te halen ;)

Als je je hele leven dat al hebt willen doen is het nuttig ja.
de meeste mensen willen niet iets specifieks doen, en wat ze willen doen heeft geen diploma nodig.

Men studeert meer omdat het 'moet'.

Een diploma op zak hebben is altijd handig, denk dat mensen die top zijn in hun gebied (bv sport) wel een goeie reden zullen hebben om altijd nog voor een diploma te gaan naast hun carrière.

---------- Post toegevoegd Tue 17 Jul 2012 om 16:24 ----------

Ik kan je redenering volledig volgen behalve dit stukje. Lijkt me sterk dat overheden moedwillig de werkgelegenheid willen afremmen. Ik denk dat het eerder komt doordat de overheid voor een makkelijke oplossing kiest om de begroting in evenwicht te krijgen door stelsmatig werk meer en meer te belasten.

Ik kan je redenering volledig volgen behalve dit stukje. Lijkt me sterk dat overheden moedwillig de werkgelegenheid willen afremmen. Ik denk dat het eerder komt doordat de overheid voor een makkelijke oplossing kiest om de begroting in evenwicht te krijgen door stelsmatig werk meer en meer te belasten.
Natuurlijk niet. Dat is het nu net. Omdat ze denken dat ze allemaal goede dingen doen en niet nadenken over de onbedoelde gevolgen van hun acties. ;)

Ook heeft de overheid de neiging om zichzelf steeds groter en belangrijker te maken. Dus dat vraagt steeds meer resources en kapitaal uit de private sector, en die worden dan over het algemeen minder efficiënt benut.

100% nuttig. Zelfs al zou ik er niets mee doen. Het is dat ik wel eens echt wil werken, anders had ik er nog een Phd. achteraan geplakt.

Studeren doe je voor je ontwikkeling, het is geen beroepsopleiding ;)

Best lastig deze tijd.

Laatst bewerkt:
Niet reageren op de overduidelijke troll.

Ik heb het inmiddels verwijderd, citaat bleef hangen.

Ik zeg gewoon tegen al die stumperds die niet weten wat ze gaan doen: **** school. Ga werken. Je kan altijd als verkoop(st)er aan de friettent aan de slag. Je verdient in vele gevallen meer EN bent gelukkiger.
Als ik in de rimboe zat was ik wel gelukkig watermeloenverkoper.

Natuurlijk, jij moet watermeloen en kip hosselen swa. Een baantje bij de kfc zal jou vast gelukkig maken!

Het is wel te merken in dit topic wie er wél een opleiding hebben genoten en wie stiekem een beetje jaloers zijn.

Terug
Naar boven