MuscleMeat

Voorbereiding van topsporters op wedstrijd

fitlau

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m75
Massa
67kg
Weten jullie tips dat topsporters gebruiken als voorbereiding voor een wedstrijd daarmee bedoel ik wat ze doen om hun lichaam te ontspannen de week voor een wedstrijd of zodat hun lichaam de maximale rust krijgt,...

Sauna,veel slapen, een boek lezen en de hele week niet aftrekken.

Weten jullie tips dat topsporters gebruiken als voorbereiding voor een wedstrijd daarmee bedoel ik wat ze doen om hun lichaam te ontspannen de week voor een wedstrijd of zodat hun lichaam de maximale rust krijgt,...

Trainen.

Rust, eten, slapen, massage, licht trainen.

verschilt per sport ?

Welke sport had je in gedachten ?

• Topic Starter Topic Starter
verschilt per sport ?

Welke sport had je in gedachten ?

ik doe persoonlijk powerlifting (tips zeker welkom)
maar ik denk dat de rust voor veel sporten gelijk zal zijn want bv een wielrenner moet zijn benen laten rusten en dit moet een loper/sprinter en powerlifter ook doen

dus een beetje van alle sporten :)

Het belangrijkste is rust om je lichaam volledig te laten herstellen en op te laden. Een professionele wielrenner vertelde mij laatst dat hij de dagen voor een wedstrijd veel pasta at (ik neem aan om koolhydraten te laden). Verder deed hij alleen maar dingen waar hij weinig bij na hoefde te denken zoals wandelen, recreatief zwemmen, en normaal fietsen. Vlak voor de wedstrijd maakte hij zichzelf dan heel aggresief door zichzelf uit te schelden en te slaan (nee ik maak geen grapje) maar ik weet niet of dat voor iedereen werkt.

Het belangrijkste is rust om je lichaam volledig te laten herstellen en op te laden. Een professionele wielrenner vertelde mij laatst dat hij de dagen voor een wedstrijd veel pasta at (ik neem aan om koolhydraten te laden). Verder deed hij alleen maar dingen waar hij weinig bij na hoefde te denken zoals wandelen, recreatief zwemmen, en normaal fietsen. Vlak voor de wedstrijd maakte hij zichzelf dan heel aggresief door zichzelf uit te schelden en te slaan (nee ik maak geen grapje) maar ik weet niet of dat voor iedereen werkt.

dat laatste zal bij powerlifting zeker werken!!
ja dat van pasta heb ik ook al gehoord (en zeker volkoren spaghetti met bruine suiker om genoeg suikers en energie binnen te hebben en er voor te zorgen dat ze geen watervergiftinging oplopen) (want als je veel drinkt moet je ook veel eten omdat anders een stof in water gaat mengen met je bloed)

tapering (rust)
voeding
mentale voorbereiding

ik doe persoonlijk powerlifting (tips zeker welkom)
maar ik denk dat de rust voor veel sporten gelijk zal zijn want bv een wielrenner moet zijn benen laten rusten en dit moet een loper/sprinter en powerlifter ook doen

dus een beetje van alle sporten :)

1 week voor de wedstrijd of heel licht trainen of rusten, niet fappen, zwemmen om de spieren te ontspannen veel carbs eten de eerste helft van de week andere helft minderen in carbs, 1 dag voor de wedstrijd geen vocht naar binnen mikken. Niks doen wat met stress te maken heeft dus school,werk of rekeningen betalen en dat soort shizzle.
Meld je anders aan voor Holland's got Powerlifting talent om onder begeleiding van Pjotr van de Hoek de sport te leren kennen.

wat versta je onder mentale voorbereiding?

Verschilt per sport. maar rust in het hoofd is doorgaans erg belangrijk, totdat je jezelf opfokt voor het event zelf (wat je zo laat mogelijk doet). Als je in je hoofd helder hebt hoe de wedstrijd gaat zijn kun je het loslaten en kun je de nacht ervoor bijvoorbeeld nog slapen (of rustig aanvaarden dat je de laatste nacht niet slaapt).

Je zorgt dat alles geregeld is, je spullen voorbereid zijn, en je accepteert dat er dingen zijn die je niet zult kunnen beheren.

vermijd stress.

1 week voor de wedstrijd of heel licht trainen of rusten, niet fappen, zwemmen om de spieren te ontspannen veel carbs eten de eerste helft van de week andere helft minderen in carbs, 1 dag voor de wedstrijd geen vocht naar binnen mikken. Niks doen wat met stress te maken heeft dus school,werk of rekeningen betalen en dat soort shizzle.
Meld je anders aan voor Holland's got Powerlifting talent om onder begeleiding van Pjotr van de Hoek de sport te leren kennen.

zal zeker is kijken op wat jij zegt!
maar waarom geen vocht meer innemen de dag voor de wedstrijd?

---------- Toegevoegd om 17:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:45 ----------

heb zonet op bodynet daar een topic over gelezen.
dit is bedoeld enkel voor nederlanders (dacht ik al door de titel)
is wel een zeer goed initiatief!!

zal zeker is kijken op wat jij zegt!
maar waarom geen vocht meer innemen de dag voor de wedstrijd?

---------- Toegevoegd om 17:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:45 ----------

heb zonet op bodynet daar een topic over gelezen.
dit is bedoeld enkel voor nederlanders (dacht ik al door de titel)
is wel een zeer goed initiatief!!

Oh shit niet opgemerkt dat je Belgisch was, excuse.
Geen vocht zodat je geen vocht vast houdt en zo licht mogelijk weegt tijdens de weging. Direct na je weging veel water drinken zodat je, doordat je 1 dag niets hebt gedronken, veel sneller vocht vasthoudt. Zo kunnen sommige powerlifters 1-2kg meer wegen op de wedstrijd dan de weging (waar misschien een uur of 2 tussen kan zitten)

Oh shit niet opgemerkt dat je Belgisch was, excuse.
Geen vocht zodat je geen vocht vast houdt en zo licht mogelijk weegt tijdens de weging. Direct na je weging veel water drinken zodat je, doordat je 1 dag niets hebt gedronken, veel sneller vocht vasthoudt. Zo kunnen sommige powerlifters 1-2kg meer wegen op de wedstrijd dan de weging (waar misschien een uur of 2 tussen kan zitten)

ga je door een hele dag niet drinken geen kracht verliezen (toch als het voor een wedstrijd is)

Thaise hoertjes die ook kunnen masseren.

Nee, enige wat je gaat verliezen is vocht. ;)
Je wint de verloren vocht terug na je weging door direct daarna te drinken.

Heb jij daar wel ervaring mee Minotaures? Een hele dag voor de wedstrijd niks drinken en de dag zelf ook niet tot na de weging, lijkt mij zeer moeilijk. Ik was de dag voor mijn wedstrijd gestopt met drinken rond 18.00 en had het al heel lastig bij de weging. Zelfs na 4-5 liter drinken op de dag van de wedstrijd was ik nog steeds uitgedroogd, kreeg krampen in de benen, constante dorst en toch niet plassen.
Het kan overigens 3-5kg schelen als je de laatste dag (dagen?) voor de wedstrijd geen fruit of groenten eet en gaat voor dingen zonder vezels (wit brood). Ik ken er overigens niet veel van dus ik blijf algemeen.

Theoretisch gezien houdt je lichaam juist vocht vast als je niets drinkt.

Terug
Naar boven