XXL Nutrition

Voorstellen......Wat is het verschil tussen...

Willemien

Novice
Waardering
0
Voordat ik mijn vraag stel, wil ik me even voorstellen.

Ik ben Willemien, ook gewoon 'Wil' genoemd. Ben bijna 59 jaar, nog een paar maanden...

Ben getrouwt, en samen met mijn echtgenoot heb ik een pracht dochter, die nu 24 jaar is, en al 8 jaar samen woont met een lieve jongen.

We hebben 1 huisdier, een lieve mevrouw 'Seop', genaamd Daisy Poes, of gewoon 'Daisy'.

Mijn vraag is deze...Wat is het verschil tussen scoliose en artrose?

Ten eerste heb ik al jaren scolioses, en nu is onlangs ontdekt dat ik bij mijn 4de en 5de wervel onderin mijn rug artrose heb. Ook zit er een uitstulping en een verdikking...Daarom heb ik ook uitstraling naar mijn benen, vooral mijn rechterbeen.

13 jaar geleden was ik vanaf mijn rechterknieholte, voor een half jaar, verlamd, kon niet meer lopen, en heb alles weer geleerd dankzij een fysiotherapeut. In 3 maanden liep ik weer, maar het duurde nogmaals 3 maanden voordat ik weer goed uit de voeten kon.

Nu heb ik onlangs weer uitval van mijn rechtervoet gehad...weer een paar weken NIET kunnen lopen, en tot 1ste pinksterdag met krukken gelopen...Eerst met 2, en daarna met 1, en ik dacht op dat moment het volgende: "Als ik nu niet ga proberen zonder krukken te lopen, zal ik nimmer meer zonder krukken kkunnen, dus ben ik zelf keihard gaan oefenen, en kon, zonder krukken, op 11 juni weer alles zelfstandig doen, waaronder dus naar mijn vriendin in Zwolle, en op 15 juni weer gaan werken.

Ik ben thuis geweest van8 mei tot 15 juni.

Maarre...Nu wil ik weten of artrose hetzelfde is als scolioses.

Ben dit vergeten te vragen, en meot pas weer 12 september (of was het nu 24 september ) terug naar de neuroloog.

Het spijt mij dat ik zo 'heftig' binnenkom....

Iedereen verder een heel fijne avond, en tot gauw.

Willemien.

Een scoliose is een laterale (zijwaartse) verkromming van de wervelkolom
Artrose wordt in de volksmond ook wel gewrichtsslijtage genoemd

Artrose is slijtage.

een scoliose is een kromming van de wervelzuil terwijl artrose gewoon slijtage is van het gewricht , ondermeer het kraakbeen

edit, what peoples said

595disappointed3if8.jpg

ik had em nog in het geheugen staan van dat marjolein topic, moest enkel ctrl v drukken:D

• Topic Starter Topic Starter
Vraagje

Een scoliose is een laterale (zijwaartse) verkromming van de wervelkolom
Artrose wordt in de volksmond ook wel gewrichtsslijtage genoemd

Maar heeft dit nu met elkaar te maken? Dat is wat ik wil weten.

Bedankt dat je zo snel hebt gereageerd.

Groetjes van Willemien.

---------- Toegevoegd om 20:34 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:32 ----------

Ik ben niet zo heel goed nog op de pc....Daarom vraag ik dus aan jullie of jullie mij willen helpen.

Willemien

Hallo kloontje

U weet niet hoe google werkt, maar het is u toch gelukt om een forumaccount aan te maken. Chapeau!

• Topic Starter Topic Starter
Dat heeft dus ook even geduurd, voordat ik dat doorhad.

Willemien

Maar heeft dit nu met elkaar te maken? Dat is wat ik wil weten.

Bedankt dat je zo snel hebt gereageerd.

Groetjes van Willemien.

---------- Toegevoegd om 20:34 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:32 ----------

Ik ben niet zo heel goed nog op de pc....Daarom vraag ik dus aan jullie of jullie mij willen helpen.

Willemien

Een scoliose vindt plaats puur in de wervelkolom dus aan de rug en is een vergroeing. Scheefstand van de wervels.

Artrose is een aandoening van de gewrichten, in het dagelijks leven ook wel slijtage genoemd. Gewrichten zorgen er voor dat je lichaam flexibel is, ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je je armen en benen kunnen buigen en strekken. Een gewricht wordt meestal gevormd door twee botten. Om het uiteinde van dat bot heen ligt een gladde bekleding: het gewrichtskraakbeen.

Artrose is een aandoening waarbij het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit gaat en op den duur zelfs geheel kan verdwijnen. De bot uiteinden komen dan tegen elkaar. Hierdoor kunnen er ook problemen ontstaan met het onderliggende bot. Als reactie op de verminderde kraakbeen bescherming gaat het bot zijn dragende oppervlak vergroten om de druk op het gewricht te verminderen. Het gewricht kan daardoor uitsteeksels vormen (osteofyten), dikker worden en misvormd raken. Hierdoor worden bewegingen pijnlijk en je krijgt de neiging om het gewricht steeds minder te gaan bewegen. Dit veroorzaakt weer dat je stijf wordt en dat je spieren slapper worden.

Artrose wordt wel eens verward met osteoporose. Bij osteoporose worden de botten kalkarm en lopen de kans om te breken of, zoals bij een wervel, in te zakken.

Door artrose kan een scoliose ontstaan.

Scoliose is een zijdelingse verkromming van de rug (wervelkolom), hierdoor ontstaan een of twee bochten. Het komt in meer of minder ernstige mate voor bij 4 op de 100 mensen. De wervelkolom draait soms ook om haar as (dan spreekt men van een torsie-scoliose) en veroorzaakt zo een bochel (gibbus).
De aandoening kan al bij de geboorte aanwezig zijn (congenitale scoliose) maar openbaart zich meestal pas vlak voor de puberteit. Sommige vormen ontstaan pas op latere leeftijd. De oorzaak van het ontstaan is in de meeste gevallen (nog) onbekend (idiopatische scoliose).
Scoliose kan gepaard gaan met:
gekanteld bekken;
niet even lange benen;
aandoening van de tussenwervelschijven;
zenuwknelling;
hoofdpijn;
uitstralende pijn naar de benen.
Behandelmogelijkheden
tijdens de groei het jarenlang dragen van een brace of gipscorset;
in ernstige gevallen een operatie door een orthopedisch chirurg waarbij de rug wordt vastgezet;
oefentherapie (fysio-, Cesar- of Mensendiecktherapie);
chiropraxie.

Klachten en symptomen

Artrose wordt gekenmerkt door pijn tijdens beweging van het aangedane gewricht, en door een stijf of stram gevoel. Het gewricht is vooral stijf na een tijdje niet bewegen, zoals 's ochtends. Verder kunnen ernstig aangedane gewrichten een krakend gevoel geven en kan er bewegingsbeperking ontstaan en soms zelfs een standsverandering. Soms kan hydrops ofwel vochtophoping optreden in het gewricht, als uiting van een ontstekingsreactie. Bij artrose van de handen ontstaan vaak verdikkingen in de PIP- en DIP-gewrichten, dit zijn de noduli van Bouchard en Heberden. De basisgewrichten van de duim zijn in de hand vaak het ergst aangetast. Door de pijn wordt de duim minder gebruikt en kan de duimmuis atrofiëren.
[bewerken]Diagnose

Er worden twee vormen van artrose onderscheiden. Artrose zonder aanwijsbare oorzaak wordt primaire of idiopathische artrose genoemd, artrose die veroorzaakt wordt door een onderliggende oorzaak heet secundaire artrose[7]. Artrose die door veroudering wordt veroorzaakt wordt in de de primaire groep ingedeeld, artrose die ontstaat na een ongeluk of door bijvoorbeeld aangeboren scheefstand valt in de groep secundaire artrose.
Artrose wordt gediagnosticeerd aan de hand van het klinische beeld. Soms wordt een röntgenfoto gemaakt om de diagnose te bevestigen. Op de röntgenfoto is de verminderde kraakbeendikte indirect af te leiden uit het te dicht opeen liggen van de botuiteinden; het kraakbeen zelf is op een röntgenfoto niet te zien. Daarnaast kunnen door artrose osteofyten ontstaan, deze zijn op een röntgenfoto wel te zien. Er zal doorgaans een foto onder belasting worden gemaakt, dus bij artrose aan de knieën en bij artrose van de heup, zal een foto worden gemaakt van een staande patiënt.
[bewerken]Oorzaken

Artrose kan eigenlijk worden gezien als een normaal proces van de gewrichten bij het ouder worden[8]. Bij toenemende leeftijd, door belasting met het eigen lichaamsgewicht neemt de opbouw van het kraakbeen af en de afbraak toe. Dit heeft tot gevolg dat de gewrichten minder kraakbeen hebben en dat er pijn bij beweging gaat ontstaan. Vaak ontstaan aan de randen van de gewrichtsvlakken botuitsteeksels en -haken. Deze worden osteofyten genoemd. Vaak wordt over artrose gesproken als 'slijtage' van de gewrichten, maar van puur mechanische slijtage zoals men bij machineonderdelen ziet is geen sprake; zowel bot als kraakbeen zijn levende weefsels met cellen die actief betrokken blijven bij het functioneren van het weefsel.
Risicofactoren voor het ontstaan van artrose zijn:
Chronische belasting. Zoals fysiek zware arbeid, of intensief sporten.
Overgewicht. Overgewicht speelt een belangrijke rol bij artrose van knieën, heupen en enkels[9].
Trauma. In beschadigde gewrichten, bijvoorbeeld door sportletsels kan ook eerder artrose ontstaan.
Erfelijkheid. Artrose treedt bij iedereen in bepaalde mate op, maar de snelheid waarmee dat gebeurt is in een bepaalde mate erfelijk[10][11]. In zeldzame gevallen is vroegtijdige artrose een ziekte die (eenvoudig) dominant overerft[12].
Ontstekingsreactie. Artrose ontstaat niet alleen door overmatig gebruik van gewrichten of veroudering maar ook door een lichte ontstekingsreactie van het lichaam[13][14]. Deze ontstekingsreactie versnelt de afbraak van gewrichtskraakbeen[15].
Verder worden er onderzoeken verricht naar andere risicofactoren voor de progressie van artrose, zoals een lage vitamine D spiegel[16], een lage vitamine K spiegel[17] en de mogelijke invloed van vrije radicalen[18].
[bewerken]Behandeling

[bewerken]Conservatief
De conservatieve behandeling van artrose heeft twee hoofddoelen namelijk het verlichten van pijn en het behouden van functie[19]. Een genezing voor artrose bestaat niet.
[bewerken]Beweging
Inactiviteit van het aangedane gewricht resulteert in meer stijfheid en meer pijn, bovendien kan atrofie van de betrokken spiergroepen ontstaan. Het wordt dus aangeraden in beweging te blijven. En dan vooral fysieke activiteiten met een lage explosiviteit en dus een lage piekbelasting van het aangedane gewricht. Bijvoorbeeld wandelen of fietsen bij artrose van een heup of knie. Bij ernstige stijfheid, bewegingsbeperking of spieratrofie kan oefentherapie Cesar/-Mensendieck of fysiotherapie zinvol zijn. Hierbij zal dan vooral bewegingstherapie een rol moeten spelen.
[bewerken]Beweging in combinatie met afvallen
Omdat overgewicht een beïnvloedbare risicofactor is voor artrose en het de belasting op het gewricht vergroot, wordt bij overgewicht sterk aangeraden naast bewegen ook af te vallen. Deze gecombineerde aanpak vermindert de pijnklachten en behoudt en/of verbetert de functie bij knieartrose[20]. Bij heupartrose is het effect van deze gecombineerde aanpak nog niet aangetoond, maar er zijn sterke aanwijzingen dat deze aanpak een positief effect geeft in vergelijking met alleen bewegingstherapie. Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) onderzoekt de effecten van deze gecombineerde therapie (bewegen en afvallen) bij patiënten met heupartrose en overgewicht[21].
Bewegingstherapie en afvallen zijn voorbeelden van conservatieve therapieën van artrose. Omdat artrose niet te genezen is en steeds vaker bij relatief gezien jonge mensen optreedt, is het belangrijk om een operatie zo lang mogelijk uit te stellen. Bij een operatie wordt het aangedane gewricht vervangen door een kunstgewricht met een levensduur van gemiddeld 15 jaar. Dit geeft veel complicatie risico’s. In de aanloop tot de uiteindelijke operatie zijn conservatieve therapieën daarom sterk aan te raden. Deskundig advies voor deze periode is te verkrijgen op zogenaamde artrose poli’s zoals opgezet in het Universitair Medisch Centrum Groningen[22].
[bewerken]Voedingssupplementen
Glucosamine heeft mogelijk effect op de pijnbeleving bij artrose, daarnaast remt glucosamine mogelijk de voortgang van artrose van de knie[23]. Het is sinds 2005 in Nederland geregistreerd als niet-receptplichtig geneesmiddel ter verlichting van de pijnklachten bij artrose van de knie, dit ondanks de zwakke bewijsvoering[24]. Er treden zelden bijwerkingen op bij gebruik van glucosamine.
[bewerken]Geneesmiddelen
Een andere vorm van conservatief behandelen van artrose bestaat uit pijnbestrijding door middel van geneesmiddelen. Doorgaans wordt eerst met paracetamol begonnen, tot een maximumdosering van 6 tabletten per dag voor volwassenen. Komt men daarmee niet uit dan kan een NSAID worden gegeven, zoals ibuprofen of diclofenac. Daarnaast worden NSAID's ook gegeven vanwege de ontstekingsremmende werking als sprake is van irritatie van het gewricht. Die gewrichtsirritatie uit zich in hydrops en roodheid.
[bewerken]Operatief
[bewerken]Operatie
Bij een aantal gewrichten is het inmiddels mogelijk een ernstig aangetast gewricht dat veel pijnklachten geeft te vervangen door een kunstgewricht. Dit gebeurt vooral bij de knie en de heup. De slaagkans van een dergelijke operatie is zeer groot (in de orde van 99%) maar de complicaties, die gelukkig zelden voorkomen, kunnen ook ernstig zijn.

Welkom op dit forum.
Lees grondig de sticky's over voeding en training.
En vergeet zeker niet te squatten en deadliften een grote fout wat veel beginners hier maken.

komen er nog foto's van die 24j dochter? welkom :)

die woont vanaf haar 16 al samen

Terug
Naar boven