MuscleMeat

Vraag betreft veel plassen

Legiyo

Cool Novice
Waardering
14
Lengte
1m83
Massa
62kg
Vetpercentage
10%
Goedenmorgen dbb.

Sinds een maand of 4 moet ik echt ongelovelijk veel plassen..ik overdrijf niet als ik zeg 10-15 keer per dag... en word er best een beetje gek van..
Soms heb ik ook beetje last in m'n rechterzij (beetje een trekkend gevoel ofzo) meestal in de avond.

Iemand enig idee hoe dit kan komen?

Misschien 1 van deze 3 punten??

1.gebruik nooit extra zout
2.erg hoog in eiwitten,vaak tegen de 3gram per lichaamsgewicht
3.ik kom uit een langdurige ''crashdieet''

Alvast bedankt voor de moeite , gr Legiyo

Heb je ook meer dorst?

Zijn die 10-15× urineren op een dag dan ook grote hoeveelheden of altijd kleine hoeveelheden?
Moeite met plassen?

• Topic Starter Topic Starter
Soms moet je lichaam even wennen aan een nieuw dieet en dat betekend vaak dat je dan veel vocht verliest(In jouw geval door plassen). Dit zal na een aantal weken zichzelf verhelpen over het algemeen. Als dit niet zo is misschien even naar de huisarts gaan!

diabetes?

Ok bedankt voor de reacties , inderdaad ff langs de huisarts deze week

Update: ik was maandag naar de dokter gegaan,mijn suiker was goed.

Vervolgens moest ik gisteren precies bijhouden hoeveel vocht ik neem en hoeveel eruit gaat per 24 uur en urine vandaag inleveren.

Resultaat was van 07:00 gisterochtend tot nu: inname inclusief koffie/thee/melk 2300ML - en wat ik moest plassen was 2090ML.
Weet niet of dit normaal is...ik heb trouwens geen kwark meegeteld.

Dat is normaal, dat heet je hebt geen Pu/Pd dus waarschijnlijk zit het em in je eiwitten die veels te hoog zijn. Menig mens kan daar absurd veel van gaan plassen. Halveer het eens even voor twee weken en vervolgens weer twee weken terug. Kijk dan of je verschil merkt. Andere optie is toch terug naar de huisarts want met alleen een suikerprikje en urine testje ben je er niet, uitsluiten probleem op orgaanniveau doe je al met een eenvoudig random bloedonderzoekje ;)

Dat is normaal, dat heet je hebt geen Pu/Pd dus waarschijnlijk zit het em in je eiwitten die veels te hoog zijn. Menig mens kan daar absurd veel van gaan plassen. Halveer het eens even voor twee weken en vervolgens weer twee weken terug. Kijk dan of je verschil merkt. Andere optie is toch terug naar de huisarts want met alleen een suikerprikje en urine testje ben je er niet, uitsluiten probleem op orgaanniveau doe je al met een eenvoudig random bloedonderzoekje ;)
Duidelijk.

En welke vorm van eiwitten kan ik het beste schrappen of verminderen? kip-tonijn-whey-kwark , ik zit al op 50 gram eiwit uit kwark...wat kan ik hiervoor in de plaats nemen voor het slapen gaan??

Laatst bewerkt:
Diegeen die het hoogste in waarde aantikt lijkt me voor jou meest logische. Ben bang dat dat die lekkere kwark kan zijn?? En een blikje tonijn is ook al gauw 30 gram eiwit :s Voor slapen sowieso langzame eiwitten. Als je perse nog eiwitten voor het slapen wilt schakel dan bv. over op (gekookte) eieren of (Griekse/Turkse) yoghurt keus afhankelijk van hoeveelheid vetten je die dag nog mist,

De dingen die jij ervaard hebben ook wel wat weg van een blaasontsteking, hier heb ik ook wel eens last van. Alleen zo snel als het komt gaat het ook weer bij mij.

Diegeen die het hoogste in waarde aantikt lijkt me voor jou meest logische. Ben bang dat dat die lekkere kwark kan zijn?? En een blikje tonijn is ook al gauw 30 gram eiwit :s Voor slapen sowieso langzame eiwitten. Als je perse nog eiwitten voor het slapen wilt schakel dan bv. over op (gekookte) eieren of (Griekse/Turkse) yoghurt keus afhankelijk van hoeveelheid vetten je die dag nog mist,
Ik had vandaag een griekse yoghurt gekocht met 10 gram vet per 100ml , is dit te veel voor het slapen gaan , zijn het goede vetten?

De dingen die jij ervaard hebben ook wel wat weg van een blaasontsteking, hier heb ik ook wel eens last van. Alleen zo snel als het komt gaat het ook weer bij mij.
Ja morgen urine inleveren...word er gek van...vandaag weer tijdens trainen 3 x kleine plasjes...

Neem je veel stimulantia zoals caffeïne? Deze hebben ook een prikkelende invloed op de blaaswand. Daarnaast zou er mogelijk sprake kunnen zijn van een blaasontsteking. Hoe ziet je urine eruit? Daar mee bedoel ik de kleur , geur en is het helder of bevat het witte stukjes ?

Neem je veel stimulantia zoals caffeïne? Deze hebben ook een prikkelende invloed op de blaaswand. Daarnaast zou er mogelijk sprake kunnen zijn van een blaasontsteking. Hoe ziet je urine eruit? Daar mee bedoel ik de kleur , geur en is het helder of bevat het witte stukjes ?
Ja maar ik drink altijd veel koffie,ook toen ik er geen last van had.

De kleur is soms gewoon licht en soms wat donkerder,

Oke , even afwachten dan wat er uit het urine onderzoek komt. Mocht daar niets uitkomen kan je denken aan het prikkelbaar blaas syndroom. Waarschijnlijk zal je dan een echo krijgen van je blaas om uit te sluiten of er iets anders aan de hand is. Aangezien je vochtbalans neutraal is betekend het in iedergeval dat met je vochthuishouding niets mis is.

Wat ook nog zou kunnen is dat je jouw blaas niet volledig leegt. Is je onderbuik boller dan normaal of is het gevoellig wanneer je met je vingers je onderbuik ter hoogte van je blaas indrukt?

Oke , even afwachten dan wat er uit het urine onderzoek komt. Mocht daar niets uitkomen kan je denken aan het prikkelbaar blaas syndroom. Waarschijnlijk zal je dan een echo krijgen van je blaas om uit te sluiten of er iets anders aan de hand is. Aangezien je vochtbalans neutraal is betekend het in iedergeval dat met je vochthuishouding niets mis is.

Wat ook nog zou kunnen is dat je jouw blaas niet volledig leegt. Is je onderbuik boller dan normaal of is het gevoellig wanneer je met je vingers je onderbuik ter hoogte van je blaas indrukt?
Naja soms is het wat meer opgezet,maar kan ook door eten komen?
Verder niet gevoelig,wel heb ik af en toe ''last'' van een soort trekkend gevoel aan rechterzijkant van de onderkant buik,alsof er constant een lichte spanning opstaat.

Ik had vandaag een griekse yoghurt gekocht met 10 gram vet per 100ml , is dit te veel voor het slapen gaan , zijn het goede vetten?

Maakt niet uit welk dagdeel je je vetten neemt zolang je maar aan je dagelijkse minimale behoefte komt. Dus savonds is prima. even uitrekenen hoeveel je nog overhoudt aan vetinname en bijvullen maar. Als je wat lager wilt je hebt ook 3% Griekse en Turkse yoghurt, smaakt precies hetzelfde. Even lekker :) Halfvolle kwark komt trouwens ook overeen in macro's.. Kwestie van uitproberen welke je lekkerst vindt.

Terug
Naar boven