Hoewel ik moet toegeven dat sommige kennis van mij wellicht is verouderd of incompleet is (dankzij nieuwe onderzoeken), wil ik hier toch nog iets over zeggen (om daarmee ook antwoord te geven op de vragen van Cchriss en nickvh).
Eiwit
210 gram eiwit is niet
teveel, aangezien dat zou betekenen dat deze hoeveelheid nadelige effecten zou hebben. Vaak worden dan dingen genoemd als: osteoporose, nierbeschadiging, etc. Dit is echter meer speculatief en niet door onderzoek aangetoond (zelfs niet bij doseringen van 8g per kg lichaamsgewicht).
Vervolgens, om je eiwitsynthese te optimaliseren is het belangrijk om per maaltijd 3 gram leucine binnen te krijgen. Dit essentiële aminozuur vind je in hoge concentraties in kip, kalkoen, eieren, rood vlees, etc. Echter, om aan die 3 gram te komen, zul je al 200 gram kipfilet moeten eten (meer dan 40 gram eiwit in totaal). Hoewel dit aminozuur voor ongeveer vijf uur lang in voldoende concentratie in je bloed blijft, is de eiwitsynthese al na drie uur teruggezakt. Wil je dit proces een nieuwe impuls geven, zul je na drie uur een maaltijd moeten nuttigen dat rijk is aan eiwitten.
Je voelt inmiddels wel aan dat je dichter bij 210 gram eiwit komt te zitten, dan bij 130 - 160 gram (tenzij je leucine als supplement gebruikt, dan zou je in theorie genoeg hebben aan 20 - 30 gram eiwit per maaltijd).
Vet
Oja, te veel vet maakt je natuurlijk dik, of niet [/bro]
De benaming "vet" is eigenlijk heel ongelukkig, aangezien de aanname dan al snel is dat je
vet wordt van
vet eten. Dit is niet waar; van suikers word je dik. Deze veroorzaken immers de stijging (pieken) in insulineconcentratie? Wel is het zo dat bij een te hoog aantal kcal (zoals in de bulk), waarin je continu stijgingen hebt in insuline (dankzij het hoge aantal carbs dat jij eet), je dierlijke vetten makkelijker opslaat als lichaamsvet dan koolhydraten of (in nog veel mindere mate) eiwitten. Als je extra gevoelig bent voor koolhydraten (zoals een endomorph), is de kans groot dat ook je vetpercentage sterk stijgt met een dieet dat rijk is aan koolhydraten en vetten. De eiwitten die je "teveel" eet zijn dus niet alleen bedoeld om de eiwitsynthese te stimuleren, maar ook om balans in je dieet aan te brengen.
En ik hoop dat je niet de bro's hier volgt door te denken dat de ''goede vetten'' onverzadigde vetten als in nootjes en pindakaas zijn.
Haal je vetten uit volle melk, kaas, roomboter, eieren en kokosnootolie. Het is verzadigd vet dat je lichaam nodig heeft.
Het denken in termen als "verzadigd" en "onverzadigd" is zelfs al niet meer correct. De biochemie is veel meer complex dan dat. Alle vetten (bijna alle) hebben voor- en nadelen, dus het is juist belangrijk om een goede balans te vinden. Zorg er dus voor dat je gevarieerd eet.
Conclusie
Je ziet dus dat ratio's niet zo belangrijk zijn, aangezien deze voor iedereen anders zijn. Als meso-endo zit ik persoonlijk wat lager in de koolhydraten en wat hoger in de vetten, maar iemand die wat meer in het midden van het spectrum ligt, kan natuurlijk veel meer variaties uitproberen.
Waar gaat het dan wel om in de bulk: spiermassa/vet-ratio. Bij een te hoog aantal kcal zul je altijd aankomen, maar de ratio tussen spiermassa en vet is hierbij natuurlijk wel heel belangrijk! Je zou hierbij kunnen aanhouden 2:1 of 2,5:1 (i.e. 2,5 kg spiermassa voor 1 kg vet).
Tot slot, ik probeer up-to-date te blijven met recent onderzoek, maar natuurlijk blijf je altijd op bepaalde vlakken achter of interpreteer je sommige informatie niet correct, dus mocht ik (ernstige) denkfouten hebben gemaakt, dan hoor ik het graag.