Fitness Seller

Vraag over Kcal behoefte

Yff

Competitive Bodybuilder
Waardering
1
Hallo,

Ik heb mijn kcal behoefte berekend op verschillende sites dmv de volgende gegevens:
Leeftijd: 16 jaar
Lengte: 1.72
Gewicht: 59 kilo
Redelijk actief (2x p week fitness en 1x p week paardrijden)
Hierdoor kwam ik op een kcal behoefte van 2209 uit.

Ik fitness nu 4 maanden, cardio en sinds kort ook KT. Ik wil terug naar de 55 kilo, dan voel ik me beter, meer zelfverzekerd en bovendien kan me buik veel strakker als wat het nu is (heb nu klein buikje, dit eigenlijk sinds operatie aan blinde darm; vorig jaar zomer)

Mijn vraag is nu: op hoeveel kcal moet ik zitten per dag om af te vallen om uiteindelijk die 55 kilo weer te bereiken? Dit met oog op 2x p week fitness (soms 3x p week maar erg druk met school op dit moment..) en 1x p week paardrijden. Ik zit nu op de 1800kcal per dag dat leek mij meer dan voldoende. Ik probeer nu zoveel mogelijk goede kcal te eten, niet te snoepen, drink eigenlijk nauwelijks frisdrank, alleen liters water per dag.

Verder heb ik er niet veel verstand van en lees ik wel veel op het forum over dat je niet te laag moet gaan zitten in je kcal omdat dit een tegenstrijdige werking kan hebben. De vraag dus: moet ik boven of onder die 1800 gaan zitten? Of heb ik het wel goed ingeschat zo?

Alvast bedankt.

Hey Yff,

Met 1800 kcal zit je nog wat aan de lage kant, je bent ten slotte in de groei. Er is jammergenoeg niet een universele berekening die op iedereen van toepassing is. Als je al een poosje op de 1800 kcal zit en niet zwaarder wordt, maar ook niet lichter mag je er van uitgaan dat dat je huidige verbruik is. Dan kun je ervoor kiezen een beetje te minderen en te zien wat dat doet.

Ik denk overigens dat het een beter idee is om gewoon een keertje extra in de week te gaan sporten dan minder te gaan eten. Het klinkt alsof je verder al hardstikke goed bezig bent met je eten.

Vergeet ook niet dat je van KT misschien wel wat zwaarder wordt, het is dus een goed idee de getallen even te laten voor wat ze zijn die zeggen niet zoveel.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor je reactie,

Ik ben net begonnen met 1800 kcal, pas eigenlijk een week echt serieus met me eten en KT bezig.. maar wil het zeker wel volhouden. Daarvoor ook vooral cardio maar hier gelezen dat de combo van KT en cardio erg effectief schijnt te zijn. Ik zal de cijfers wel laten voor wat het is, maar het liefst wil ik weer gewoon naar de 55 kilo, zeker omdat ik ook aardig slank gebouwd ben. Toch nu een buikje die ik liever niet heb.. Ik ga voor zover me school/werk het toe laat richting de 3x per week fitness. Vind het alleen best moeilijk want krijg het idee dat als ik op de 1800 kcal én meer sport wel zal afvallen.. maar door KT op gewicht zal blijven zeg maar.. ik wil iig als het kan met 55 kilo de zomer in maar ik ga maar even kijken hoe me lichaam reageert op die 1800 en als het lukt dan nog een dag extra flink bewegen.

Yff zei:
Mijn vraag is nu: op hoeveel kcal moet ik zitten per dag om af te vallen om uiteindelijk die 55 kilo weer te bereiken?

het ligt er helemaal aan wanneer je het bereikt wilt hebben..

zoals eerder gezegd kun je wel een berekening erop loslaten om zo je dagelijkse behoefte te berekenen, maar je dagelijkse behoefte is afhankelijk van factoren waar die berekening geen rekening mee houdt.. denk hierbij aan je stofwisseling etc.

als je bij de sticky's leest van de dieet en voeding sectie dan zie je daar een methode om je dagelijkste behoefte te berekenen en het verwachte vetverlies te bepalen. Maar het blijft natuurlijk een methode die geen rekening houdt met de verschillende factoren die een rol spelen..

mijn advies is dat je wel moet letten op je kcal, maar niet een streven moet ontwikkelen als het gaat om het verlagen van je totaal aantal kcal. Je moet ten alle tijden kijken naar je lichaam en je niet teveel vastpinnen op het verlagen van je kcal. Zolang je af blijft vallen (of het nou snel gaat of niet) ben je goed bezig en hoef je niet te experimenteren met je kcal. Als het afvallen op een gegeven moment stagneerd dan kun je lager gaan zitten in je kcal of extra cardio erbij doen..

mijn tip aan jou is sowieso dat je OF extra cardio doet, OF minder kcal neemt.. maar NOOIT een combinatie hiervan.. je moet altijd kleine stapjes en kleine aanpassingen maken.. dit voor jezelf en voor je lichaam..

ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb geholpen..

Zeker dat je me hiermee op weg hebt geholpen :)

Idd niet teveel ineens willen das nooit goed , verdeel je je maaltijden ook goed in 6 a 7 keer per dag

en niks breken met skien dat wilt ook helpen.. dus voorzichtig met off piste ;)

Ik leef nog :D
Ik heb 6 lawines overleefd :cool:

Ik ben nu inmiddels een maand verder; weeg nu rond de 57.5kg. Zie al een beetje vooruitgang, uithoudingsvermogen is beter en kracht neemt toe + buik wordt langzaam maar zeker netter.

Heb wat veranderingen gemaakt waardoor ik iets meer tijd heb..
Ga nu iig naar 3x per week trainen; op dinsdag, woensdag en vrijdag. Beetje jammer dat ik niet om de dag kan trainen zeg maar, maar dat gaat echt niet lukken. Normaal die 2x per week trainde ik full body maar nu ik zowel dinsdag als woensdag ga, lijkt het me niet verstandig om allebei de dagen full body te gaan.

Kan iemand mij tips geven over hoe ik het het beste kan verdelen over 3 dagen? of dat ik bv 1 dag alleen maar cardio doe of vrijdag full body en dinsdag/woensdag het verdelen (zo ja.. hoe?)

Alvast bedankt!

Ps. nog steeds rond de 1800 kcal

ik zou persoonlijk een 3 daagse split aanhouden dan.. waar je op elke dag een half uur cardio erbij pakt waar je tussen de 120-130 hartslagen zit..

ik weet niet hoe je nu zit met je cardio, maar volgens mij zit het wel goed allemaal..

mocht je voor de 3 daagse split gaan dan ben ik benieuwd wat bij jou de voorkeur heeft qua spiergroepen, want dan kan je dat beter aan het begin van de week inplannen..

ook zou ik opnieuw je energiebehoefte even berekenen, op die manier kun je kijken of je voorlopig nog af kunt vallen met dit eet en trainpatroon..

Dankzij jou een mooi schema, een lekkere training en weer wat wijzer.. :rolleyes:

Wat ben je toch een schatje :D

Jaaaaaaaaaaaaaaaa :D De 56 kilo is EINDELIJK in zicht; 's ochtends tussen de 56.3 en de 56.5 :) Mag ook wel nu want het ging de laatste tijd erg langzaam..
Verder train ik nu 3x per week.. KT volgens 3 daagse split en daarna nog 30 á 45 min cardio.. Zelf erg tevreden met het resultaat, zie veel verandering tov een tijdje geleden.. Op naar de 55 :D

Nu heb ik alleen nog een vraag.. Weet iemand hoe ik het vet weg krijg rond (vooral boven en zijkant van) m'n knie(schijf) ??? Het enige wat ik hiervoor kan verzinnen is gewoon m'n totale BF naar beneden gooien.. (die gaat sowieso nog naar beneden.. ) want is hier verder nog een oefening voor oid? Vooral dus het vet aan binnekant been naast knieschijf en boven knieschijf..

Alvast thnx voor de reacties.. :)

Muv liposukken is plaatselijk vet wegwerken niet mogelijk.

Ook geen bepaalde oefening waarbij je vooral binnekant knie pakt?

Yff zei:
Ook geen bepaalde oefening waarbij je vooral binnekant knie pakt?

binnenkant knie? :rolleyes:

ik weet niet hoe jij je gewrichten kan trainen..

binnenkant elleboog, hoe train je die?

je quads lopen daar gewoon.. dus squatten ofzo of leg press.. doe je die oefeningen al?

RvR zei:
binnenkant knie? :rolleyes:

ik weet niet hoe jij je gewrichten kan trainen..

binnenkant elleboog, hoe train je die?

je quads lopen daar gewoon.. dus squatten ofzo of leg press.. doe je die oefeningen al?

Je weet precies wat ik bedoel :rolleyes: niet zo gemeen doen :p Zie het als binnekant dij trainen.. dat kan ook! Dus ook binnekant knie :rolleyes:
Vast niet.. maar goed :o

Zie je mij al squatten :rolleyes:? Ik niet :o
Leg press heb ik altijd al gedaan.. maar heb toch het idee dat ik daar meer mijn kuiten en bovenbeen mee aanpak.. blablabla.. conclusie:

het valt niet weg te trainen? :o

Laatst bewerkt:
Yff zei:
Je weet precies wat ik bedoel :rolleyes: niet zo gemeen doen :p Zie het als binnekant dij trainen.. dat kan ook! Dus ook binnekant knie :rolleyes:
Vast niet.. maar goed :o

Zie je mij al squatten :rolleyes:? Ik niet :o
Leg press doe ik al wel.. maar heb toch het idee dat ik daar meer mijn kuiten en bovenbeen mee aanpak.. blablabla.. conclusie:

het valt niet weg te trianen? :o

alles boven je knie is toch je bovenbeen? dus dan pak je dat stukje toch met leg press aan?

of je gaat leg extension doen ofzo, maar dat vind ik een trieste isolatie oefening..

en niet willen squaten? SHAME ON YOU :mad:

gewoon je bovenbenen laten groeien.. en je vetpercentage laten dalen.. easy as that..

en plaatselijk vet verbranden bestaat niet :kiss:

RvR zei:
alles boven je knie is toch je bovenbeen? dus dan pak je dat stukje toch met leg press aan?

of je gaat leg extension doen ofzo, maar dat vind ik een trieste isolatie oefening..

en niet willen squaten? SHAME ON YOU :mad:

gewoon je bovenbenen laten groeien.. en je vetpercentage laten dalen.. easy as that..

en plaatselijk vet verbranden bestaat niet :kiss:

Niet willen squatten? Als jij nou ff met me mee komt.. dan ben ik tenminste niet de enige die in mijn sportschooltje squat :o Kan je het me gelijk ff leren.. juiste techniek e.d.
Ten tweede.. bovenbeen laten groeien? ik wil ze juist (weer) mooi slank hebben.. en dat lukt nu aardig.. alleen dat 'plekje' blijft hangen zeg maar.. :(
Heb trouwens wel leg extensions gedaan maar vind het een k*toefening.. :(

Yff zei:
Jaaaaaaaaaaaaaaaa :D De 56 kilo is EINDELIJK in zicht; 's ochtends tussen de 56.3 en de 56.5 :) Mag ook wel nu want het ging de laatste tijd erg langzaam..
Verder train ik nu 3x per week.. KT volgens 3 daagse split en daarna nog 30 á 45 min cardio.. Zelf erg tevreden met het resultaat, zie veel verandering tov een tijdje geleden.. Op naar de 55 :D

:)
Geweldig, nu gewoon doorgaan voor je het weet ben je er.:D

Terug
Naar boven