MuscleMeat

vraag over krachttraining in combinatie met thaiboksen

Waardering
0
Lengte
1m73
Massa
87kg
Goedenavond.

Ik een aantal jaren geleden heb ik aan beide knieën een operatie gehad en een jaar later een rug hernia.
Nu ben ik weer een aantal maanden langzaam aan het trainen (vooral cardio voor deze gebieden).
Op dit moment heb ik geen last meer in mijn rug of knieën na een cardio sessie en wil ik ook weer beginnen met thaiboksen.

Nu is mijn vraag of dit wel een goed idee is om thaiboksen te combineren met krachttraining in het algemeen. Mijn gedachte was om 6 keer per week te trainen waarvan 1 maal thaiboksen/boksen/zaktraining en 5 maal krachttraining ( 2x borst/rug/triceps, 2x rug/biceps/buik, 1x benen/kuiten/shouders) ( op dit moment is het 6 maal krachttraining)

Nu heb ik begrepen dat krachttraining niet optimaal is in combinatie met (thai)boksen, maar ik heb na een halfjaar ziektewet niet het lichaam meer die ik ooit had waardoor ik wel het gevoel heb dat ik wel wat krachttraining nodig heb. In principe is de mogelijkheid er om mijn trainingsschema om te gooien naar 5 keer thaiboksen deze verder nog aan te vullen met krachttraining (mits lichaam het toelaat natuurlijk)

Nu zijn mijn vragen:

1- Worden mijn knieën en rug niet overbelast als ik na een dag thaiboksen weer ga krachttrainen
2- Is het eigenlijk wel een goed idee om langzaam aan over te gaan in 5 maal in de week vechtsporten
3- Klopt het dat je beter push ups/ sit ups etc kan doen als vechtsporter in plaats van krachttraining met dumbbells en machines
4- Ik bouw van nature al snel spier aan ( en moet erg letten op wat ik eet) heeft al deze krachttraining een negatief invloed op de snelheid van mijn stoten/trappen

Alvast bedankt!

1. Ik denk dat je van je knieën niet zoveel last zal ondervinden als je thaiboksen zou gaan doen. Je rug is dan weer een ander verhaal.. Bij mij was het toch zo. Ik heb zelf geen hernia in mijn rug maar ik heb toch regelmatig last van mijn rug als ik lange tijd in houding moet staan. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou ook zo gaat zijn.

2. Het is altijd beter om er rustig aan in te komen..

3. Het is als vechtsporter beter om explosieve oefeningen te gaan doen

4. Zie vorige, als je explosieve oefeningen gaat doen en niet specifiek gericht op kracht dan komt het wel goed

Ik zou nog wel met dumbells trainen.

Ik ben van vechtsport overgeschakeld op krachtsport en dan naar vechtsport en krachtsport.

Begin was ik traag en sneller moe door mezelf helemaal op te spannen (zoals je bij krachtsport doet).
Mijn krachttraining helemaal aangepast. Oefeningen met lager gewicht, iets sneller uitvoeren en meer herhalingen voor spieruithouding. Veel oefeningen met eigen lichaamsgewicht (breed optrekken, uitstappen,....). En dan veel oefeningen direct achter elkaar doen. Drie oefeningen voor verschillende spiergroepen direct achter elkaar doen en dat in vier sets. Conditie gaat ook naar boven. Door deze omschakeling en ook beetje aanpassing van voeding 4 kilo massa verloren. Op zich niet al teveel maar ben wel veel beter in vechtsport en conditie is top. (Ga ook nog extra lopen).

Terug
Naar boven