XXL Nutrition

Vraagje over knie.

Willem Vrielink

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m76
Massa
70kg
Vetpercentage
11%
Hallo,

Ik voetbal zelf en ben nu 16 jaar. Ik heb 2 jaar geleden door een botsing met de keeper me knieschijf uit de kom gehad en daarbij moest de ambulance komen om hem recht te zetten.
Na fysio en alles heb ik na 4 maanden weer kunnen voetballen. Ik heb nooit meer pijn in me knie gehad nooit gedacht dat het weer zou gebeuren, ik voelde me goed en sterk maar het is weer 3 weken gebeurd met voetbal doordat er een heel klein tikje tegenaan kwam. Ik vraag me af hoe dat kan komen?

Hoe kan ik zoiets voorkomen. Ik wil na de fysio zelf me benen door blijven trainen maar werkt dit wel?

De dokter zegt dat me banden wat zijn opgerekt maar dat ik verder niet hypermobiel of iets ben, ik ben zo bang dat het weer gebeurt.

Be kind to your knees, you'll mis them when ther gone.
Bron: Sunscreen song.
Wijze lessen

keepers zijn altijd lompe idioten, moet je voor oppassen

Heb het zelf ook gehad (3x) precies zoals jij het beschrijft. Het beste wat mij heeft geholpen is om veel te squaten (ofwel massa kweken in je benen en al die spieren om je knie wat sterker maken), maar er blijft altijd een kleine angst. (reden dat ik niet meer ski)

Je kan proberen om verband om je knie(schijf) heen doen (of een brees). Vraag het in ieder geval aan je fysio

Edit: trouwens bij mij werd er gezegd dat het vooral met je groei te maken heeft, ofwel je kan eruit groeien.

Zou het gewoon aan de fysio vragen wat het handigst is om te doen.

Heb het zelf ook gehad (3x) precies zoals jij het beschrijft. Het beste wat mij heeft geholpen is om veel te squaten (ofwel massa kweken in je benen en al die spieren om je knie wat sterker maken), maar er blijft altijd een kleine angst. (reden dat ik niet meer ski)

Je kan proberen om verband om je knie(schijf) heen doen (of een brees). Vraag het in ieder geval aan je fysio

Edit: trouwens bij mij werd er gezegd dat het vooral met je groei te maken heeft, ofwel je kan eruit groeien.

:o
:roflol:

het is toch brace?

Stoppen met voetbal hielp bij mij heel goed om knie en enkel blessures te voorkomen.
Hoe leuk en gezellig het ook wel niet is, er zit altijd wel 1 of andere lompe gefrustreerde houthakker tussen die het op JOU benen voorzien heeft. Ik was er klaar mee.

Knie blessures kun je voorkomen door de spieren rondom je knie te trainen, zij vangen dan deels de klappen op die je knie krijgt.
Een fysio zal je hiervoor wel oefeningen geven als je revalideert. Later kun je verder met gewone krachttraining.

Een brace is leuk als noodoplossing, maar moet je niet blijvend willen gebruiken bij het sporten. De brace neemt een deel van de functie van je spieren over op dat moment, die spieren worden dan juist minder geprikkeld en zullen door het gebruik van de brace dus nooit zo sterk worden als zonder.

• Topic Starter Topic Starter
Dankjewel allemaal,

Ik heb ook besloten om dit seizoen verder af te maken omdat ik er echt plezier in heb en we spelen ook een hoog niveau, namelijk 4e divisie. Ik mag over 3 maanden weer meespelen en doe dan waarschijnlijk de laatste 7/8 weds van het seizoen nog mee. Na dit seizoen wil ik 1 jaar stoppen en volop krachttraining doen en me benen helemaal een jaar lang trainen en als ik dan voetbal is het dan af en toe in een zaal met vrienden of in vakanties..

Mijn vraag is nu: Zal ik de laatste paar wedstrijden van het seizoen met brace spelen of juist niet?

Dat moet je zelf weten. Overleg het desnoods met je fysiotherapeut.
Een brace werkt niet alleen op je knie, maar ook tussen je oren. Met een brace aan geeft dat een "veilig" gevoel, waardoor je ook minder bang bent om weer door die knie te gaan.

Als je knieën zwakker zijn dan is t beter om verdere beschadiging te voorkomen. Dus zou ik een sportbrace aanraden. Doordat je toch veel beweegt zullen je spieren heus niet zomaar slapper worden. Kun je ook oplossen door met training geen braces aan te doen. Mocht het weer misgaan kun je ook blijvende schade oplopen, denk aan kraakbeen scheurtjes. Daar heb je dan de rest van je leven last van, kan namelijk niet aangroeien. Dus wees bedacht; eens kapot, altijd kapot!

• Topic Starter Topic Starter
Dankjewel allemaal,

Ik heb nu omdat ik niet meer voetbal vanwege me blessure de tijd om 6x per week te fitnessen en ik wil dat met deze schema doen
Ik ga elke maandag naar de fysio om daar me benen te trainen en zelf in de gym wil ik dan op donderdag me benen trainen.

MA; Benen
Di: Rug/Biceps
Wo: Schouders/ Triceps
Do: Benen
Vrij: Rug en Biceps
Za: Rust
Zo: Borst/Triceps

En dan deze oefeningen: http://www.schemaatje.nl/fitnessschema/kracht-en-massa

Ik doe ook rug en biceps 2x per week omdat ik heb gelezen dat je je rug wel echt vaak kan trainen net zoals benen. Ik weet niet of dit klopt want anders wil ik het zo gaan doen:

MA; Benen
Di: Rug/Biceps
Wo: Schouders/ Triceps
Do: Rust
Vrij: Benen
Za: Rust
Zo: Borst/Triceps

Wat raden jullie aan? En wat vinden jullie van de oefeningen!

Ik eet dan ongv 3800 kcal bij dit schema

Ik heb dit ook 2 jaar terug gehad, nu laatst weer met gym een verkeerde beweging gemaakt en *plop* het gebeurde weer .. ook voor de 2e keer weer de ambulance gekomen om hem recht te zetten met verdoving.
Eerste keer was het gelijk met 6 weken gips en 6 weken brace, maar nu met de 2e keer heb ik alleen 2 weken brace gehad en 2 weken een soort loop gips. Mocht de 4 weken gewoon lopen, alleen niet zwaar belasten.

Moet morgen weer naar het ziekenhuis, hopelijk halen ze het eraf of krijg ik een buig brace ..

Ik trainde ook me benen, voelde wel dat me knie iets zwakker was maar ging wel gewoon goed met oefeningen.
Ben van plan om dan over paar weken maar weer rustig aan te beginnen om te trainen, hoe zit het bij jouw dan Willem? Hoelang heb jij over het herstel gedaan?

En over je schema; naar mijn ogen ziet het er wel goed uit :)

stop met voetballen en focus je op krachttraining

mijn buurman voetbalt sinds zijn 7de en zijn lijf is redelijk hard kapot gevoetbald... moet van zijn kiné etc wel blijven krachttrainen, anders wordt het enkel erger

Terug
Naar boven