MuscleMeat

vraagje over optrekken

bateman

Novice
Waardering
0
ff een vraagje: ik weeg 73 kg en ik kan me 3x6 optrekken, maar dan niet met de kin tot boven de stang, maar met me nek tegen de stang, dus eigenlijk achterwaarts optrekken(???). Me broer weegt 85 kg maar hem lukt t niet, volgens hem omdat hij een stuk zwaarder is dan mij. Klopt dit of heeft t gewoon met spierkracht te maken?
Ik wil hem gewoon even lekker opnaaien, want hij traint de rug niet zo graag... :)

ik denk niet dat het alleen met het gewicht of met spierkracht te maken heeft maar met de gewicht-spierkracht verhouding

Zijn gewicht is niet echt een excuus. Je zou hem in het begin kunnen helpen bij het omhoog trekken tot hij over een aantal weken sterk genoeg is om het op eigen kracht te kunnen doen.

bateman zei:
ff een vraagje: ik weeg 73 kg en ik kan me 3x6 optrekken, maar dan niet met de kin tot boven de stang, maar met me nek tegen de stang, dus eigenlijk achterwaarts optrekken(???). Me broer weegt 85 kg maar hem lukt t niet, volgens hem omdat hij een stuk zwaarder is dan mij. Klopt dit of heeft t gewoon met spierkracht te maken?
Ik wil hem gewoon even lekker opnaaien, want hij traint de rug niet zo graag... :)

Hebben ze in de gym dan niet zo een machine met countergewichten bij jullie ??
Zo kan hij het gewicht wat zoeken.
Of hij doet gewoon drie keer zoveel hij er maar kan.......zolang hij niet te snel opgeeft moet dit lukken om rug toch nog goed te trainen.

• Topic Starter Topic Starter
sloeber zei:
Hebben ze in de gym dan niet zo een machine met countergewichten bij jullie ??
Zo kan hij het gewicht wat zoeken.
Of hij doet gewoon drie keer zoveel hij er maar kan.......zolang hij niet te snel opgeeft moet dit lukken om rug toch nog goed te trainen.

Jawel, zo'n apparaat hebben we en daar trainen we ook op. Hij is echter best sterk in de borst (2x120) en ik wat minder, ik haal 3x 100 en dat laat hij me dan ook weten ;) Maar ik ben over t algemeen sterker in de rug en dat optrekken is als een geintje begonnen, maar daar krijg ik hem wel mee op de kast, haha. Daarom wilde ik t even zeker weten of t inderdaad met je gewicht te maken heeft zoals hij zegt.

groetjes

Natuurlijk heeft het met je gewicht te maken.

Als jullie even groot zijn of ongeveer is het voor hem lastiger.

Hee Kay zei:
Natuurlijk heeft het met je gewicht te maken.

Ik durf te wedden dat pro's van 130kg zich makkelijker optrekken dan mij ondanks dat ze zo'n dikke 30kg zwaarder zijn. gewicht speelt wel een rol als je net begint en de een meer overgewicht en minder kracht heeft als de ander, maar om nu te zeggen dat het per se moeilijker is voor een zwaarder persoon is niet helemaal waar. :)

axestream zei:
Ik durf te wedden dat pro's van 130kg zich makkelijker optrekken dan mij ondanks dat ze zo'n dikke 30kg zwaarder zijn. gewicht speelt wel een rol als je net begint en de een meer overgewicht en minder kracht heeft als de ander, maar om nu te zeggen dat het per se moeilijker is voor een zwaarder persoon is niet helemaal waar. :)

haha dat moest ik horen :) :) :)

axestream zei:
Nee maar ik bedoel dat waneer 2 mensen even sterk zijn maar de 1 is 20 kilogram zwaarder dat hij er een hoop meer moeite mee zal hebben. En we weten dat spiermassa is niet kracht. Dus als iemand gespierder is hoeft die persoon ook niet sterker te zijn.

axestream zei:
Zou ik niet te snel zeggen, Marcus Rühl vertelt in zijn trainingsvideo dat hij geen pull/chin-ups meer doet omdat hij te zwaar is.

greetz,
Ron

Zoals pascal al zei, 't is gewoon de verhouding tss spierkracht (is niet zelfde als massa) en je gewicht. Heeft je broer dezelfde kracht (biceps/rug), maar weegt hij zwaarder (minder droog, grotere benen/borst/...) dan zal hij zich uiteraard minder kunnen optrekken. Zou hij meer kracht hebben, zou hij zich evenveel of meer kunnen optrekken.

Een meetlat en een oliebol gaan samen trainen. In pulldowns (zelfde beweging als die dat jij doet) zijn ze even sterk (zelfde gewicht). Maar bij optrekken zal de oliebol minder kunnen, omdat de kracht hetzelfde is, maar zijn gewicht groter is.

Nog een vergelijking: steek een 3 liter motor in een klein autootje, zal je autootje nogal vliegen. Steek diezelfde motor maar eens in een vrachtwagen.

Buffster zei:
Zou ik niet te snel zeggen, Marcus Rühl vertelt in zijn trainingsvideo dat hij geen pull/chin-ups meer doet omdat hij te zwaar is.

greetz,
Ron

Zo zie je maar dat pro's ook smoesjes gebruiken. ;)

Uiteraard maakt je gewicht veel uit aangezien je lichaam beweegt en niet een stack

Ik vind dat je kracht gewoon evengoed in verhouding moet staan tot je massa. Als je jezelf niet eens fatsoenlijk omhoog kunt trekken dan weeg je gewoon teveel in vergelijking tot je kracht :)

benchMarc zei:
Ik vind dat je kracht gewoon evengoed in verhouding moet staan tot je massa. Als je jezelf niet eens fatsoenlijk omhoog kunt trekken dan weeg je gewoon teveel in vergelijking tot je kracht :)
agree! :thumbs: ik vind ook dat kracht door te veel mensen genegeerd wordt!

Buffster zei:
agree! :thumbs: ik vind ook dat kracht door te veel mensen genegeerd wordt!

In principe is kracht ook totaal onbelangrijk voor een BBer zolang het gebrek aan kracht z'n groei maar niet in de weg staat. Die kracht komt vanzelf wel. Misschien niet evenredig met massa, maar sterker wordt je toch wel met de tijd.

Ben ik niet met je eens axe, natuurlijk is het zo dat je naarmate je langer traint ook sterker zult worden, maar hoe groter je kracht hoe zwaarder je kunt trainen ---> ergo meer spiergroei. Stel je doet db flyes met 20 kg of je doet ze met 35 kg, wanneer je ze met 35 kg doet zul je harder groeien dus kracht is naar mijn mening wel belangrijk voor een bodybuilder.

Daarnaast is het ook gewoon iets persoonlijks, ik wil niet huge eruit zien en in werkelijkheid een "sissy" zijn. Naar mijn mening zijn kracht&massa twee dingen die bij elkaar horen!

just my 2 cents!

greetz,
Ron

HardCase zei:
Zoals pascal al zei, 't is gewoon de verhouding tss spierkracht (is niet zelfde als massa) en je gewicht. Heeft je broer dezelfde kracht (biceps/rug), maar weegt hij zwaarder (minder droog, grotere benen/borst/...) dan zal hij zich uiteraard minder kunnen optrekken. Zou hij meer kracht hebben, zou hij zich evenveel of meer kunnen optrekken.

Een meetlat en een oliebol gaan samen trainen. In pulldowns (zelfde beweging als die dat jij doet) zijn ze even sterk (zelfde gewicht). Maar bij optrekken zal de oliebol minder kunnen, omdat de kracht hetzelfde is, maar zijn gewicht groter is.

Nog een vergelijking: steek een 3 liter motor in een klein autootje, zal je autootje nogal vliegen. Steek diezelfde motor maar eens in een vrachtwagen.

Nou is t me duidelijk.....thanx :D

Terug
Naar boven