XXL Nutrition

Vragen van een beginner

Tanja1975

Novice
Waardering
0
Hallo allemaal,

Mijn naam is Tanja en ik heb me vanmorgen maar eens ingeschreven voor dit forum. Nu acht weken geleden vond ik het hoog tijd eens iets aan mijn conditie en lijf te gaan doen. Ik heb een fijne sportschool uitgezocht en vanaf dat moment ben ik begonnen met trainen. Mijn doel: strakker in mijn vel komen en (buik) vet verbranden. Tot deze week trainde ik twee keer, rustig opbouwen ivm blessures. Op maandag body-pump op donderdag body-combat. Vanaf deze week wil ik drie keer gaan trainen, namelijk de zaterdag erbij, body-pump. In de sportschool hebben ze bepaalde gegevens van me opgenomen, die zal ik straks weergeven. En hebben ze een "voedingsschema" voor me gemaakt. Graag zou ik van jullie horen wat je er van vind. Heel eerlijk, ik heb me er nog niet in verdiept, heb me er nog geen dag aan gehouden. Maar ik wil het wel serieus oppakken. Graag jullie reacties, en tips. Eigenlijk heb ik nog wel meer beginners vragen maar die horen thuis in een ander topic denk ik.

Acht weken geleden is ingevuld op mijn resultaten lijst:
1,73 lang
63 kilo
BMI 21
Vet% 24,8

Onderdeel van het doel is nu het omlaag brengen van het vet percentage (naar 22 procent in eerste instantie)

Het volgende voedingsschema heb ik meegekregen:

-glas jus d' orange
stuk fruit

-1 sneetje brood+beleg
250 gram kwark (van vifit, zonder suiker zonder vet)

-1 sneetje brood+beleg
1 ons kipfilet als beleg op brood mag met tomaat en sla

-1 sneetje brood+beleg
2 schijfjes ananas in eigen water

-150 gr rijst (gekookt afgewogen) of 3 aardappels of 150 gr pasta
150 gr kip of vis
200 gr groente

-1 stuk fruit
sneetje brood met beleg

Met volgende tips...
*Als beleg op brood, fricandeau, rosbief, kipfilet, rookvlees, eitje
*Geen suikers gebruiken
*Ipv suikers zoetjes (candarel) gebruiken. Alleen light frisdrank
*Geen kaas gebruiken!!!! of boter, wel wat olijfolie
*Ongeveer 2 a 3 liter water op een dag
*Geen maaltijden bij elkaar voegen
*geen maaltijden overslaan
*1 keer per week een junkdag (ongeveer 750 calorieën meer dan normaal)
*2 keer daags een goede multi vitamine. Niet van kruitvat of hema!

Ondanks dat ik me dus op dit moment helemaal nog niet met het voedingsschema heb bezig gehouden zie ik wel al resultaten. Voornamelijk mijn benen, meer spieren, strakker. Wat voor soort voedingsschema heb ik gekregen? Wat moet het doen als ik me er strikt aan ga houden??

volgende week gaan we weer meten, ik ben benieuwd. Na die meting wil ik op mijn voeding gaan letten
Al vast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
Tanja

Allereerst welkom,
lees de stickie ed, en leer hiervan.

En hebben ze een "voedingsschema" voor me gemaakt. Graag zou ik van jullie horen wat je er van vind. Heel eerlijk, ik heb me er nog niet in verdiept, heb me er nog geen dag aan gehouden. Maar ik wil het wel serieus oppakken. Graag jullie reacties, en tips. Eigenlijk heb ik nog wel meer beginners vragen maar die horen thuis in een ander topic denk ik.

Acht weken geleden is ingevuld op mijn resultaten lijst:
1,73 lang
63 kilo
BMI 21
Vet% 24,8

Onderdeel van het doel is nu het omlaag brengen van het vet percentage (naar 22 procent in eerste instantie)

Het volgende voedingsschema heb ik meegekregen:

-glas jus d' orange dit is geen maaltijd
stuk fruit

-1 sneetje brood+beleg
250 gram kwark (van vifit, zonder suiker zonder vet)oke

-1 sneetje brood+beleg 1 sneetje is erg weinig als je t mij vraagt
1 ons kipfilet als beleg op brood mag met tomaat en slakip is goed

-1 sneetje brood+beleg ik zou er iig 2 van maken
2 schijfjes ananas in eigen water

-150 gr rijst (gekookt afgewogen) of 3 aardappels of 150 gr pasta
150 gr kip of vis
200 gr groente
goed

-1 stuk fruit dit is natuurlijk ook geen maaltijd
sneetje brood met beleg
neem voor t slapen gaan magere kwark ipv kcal

Met volgende tips...
*Als beleg op brood, fricandeau, rosbief, kipfilet, rookvlees, eitje heel goed
*Geen suikers gebruiken goed
*Ipv suikers zoetjes (candarel) gebruiken. Alleen light frisdrank drink water/thee ipv fris.
*Geen kaas gebruiken!!!! of boter, wel wat olijfolie olijfolie is goed voor de vetten!! kaas? gebruik dan light kaas
*Ongeveer 2 a 3 liter water op een daggoed
*Geen maaltijden bij elkaar voegen Reken je onderhoud uit en verdeel die kcal over je 6 maaltijden over de dag 50%eiwitten/20%kh/30%vet
*geen maaltijden overslaan
*1 keer per week een junkdag (ongeveer 750 calorieën meer dan normaal)
*2 keer daags een goede multi vitamine. Niet van kruitvat of hema! wat is er mis met multi vita. van de kruitvat?? zijn dat andere vitamine? nee dat is neit zo. kijk wat er in zit en vergelijk dat. vitB van een duur merk is de zelfde vitB van de hema of zo

Ondanks dat ik me dus op dit moment helemaal nog niet met het voedingsschema heb bezig gehouden zie ik wel al resultaten. Voornamelijk mijn benen, meer spieren, strakker. Wat voor soort voedingsschema heb ik gekregen? Wat moet het doen als ik me er strikt aan ga houden??
wil je wat breiken, stel dan je doel en ga er voor. Dus doe dingen en laat andere dingen om je doel te bereiken!!

volgende week gaan we weer meten, ik ben benieuwd. Na die meting wil ik op mijn voeding gaan letten waarom wachten??

"Verbeteringen" in vet!!!

lees de stickies goed en zoek om ander cut schema's
en zoals eerder al gezegt.
Bereken alles voor je zelf, stel een schema op en post dit dan...

ik je eten ook een beetje mager, sochtends opstaan met fruit? ik zie hier geen reden voor.. Ik denk dat je lichaam in de spaarstand komt als je dit eet. Ik snap ook niet waarom je avondmaaltijd vele malen groter is dan de overige maaltijden. Savonds gaat je verbranding omlaag (tenzij je savonds traint natuurlijk).

Ik zou toch wat meer (eiwitten) eten. Ook gezonde vetten mis ik in je dieet. Voeg wat noten/zalm etc toe en probeer het aantal kcal per maaltijd gelijk te houden en niet schommelen hiertussen. Verder zal ik die boterham + fruit die je na je avondeten eet vervangen door 250 gram magere kwark.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Succes!

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee. Ik vond het zelf eigenlijk ook al vreemd om als laatste maaltijd een broodje te eten, daar ga ik dus idd maar kwark van maken. De avond maaltijd is wel heel erg veel in mijn ogen, vergeleken met de andere "maaltijden". Beginnen met een stuk fruit en een glas jus d' orange is voor mij wel prettig aangezien ik nu helemaal niet eet in de ochtend. (Probeer daar al jaren verandering in aan te brengen maar val altijd terug in het oude patroon) Maar als iemand een beter alternatief heeft, tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Verder moet ik zeggen ik drink al geen frisdrank (of zelfden) puur omdat ik liever water drink. Maar daar drink ik momenteel nog te weinig van. Ik lees "reken je onderhoud uit" wat wordt hiermee bedoeld? En is er een lijst met hoeveel k.cal. bepaalde producten hebben? Het lijkt me behoorlijk ingewikkeld allemaal. Ik heb nog nooit een dieet gevolgd en ben dus ook niet op de hoogte van k.cal. etc. Hoe bereken ik die? Hoeveel heb ik er nodig??
En tot slot nog even... Ik schreef dat ik serieus wilde beginnen met mijn voeding na de volgende meting. Dat is misschien niet helemaal reeel. Ik ben er namelijk wel al een beetje mee bezig. Meer water drinken, mager vlees etc. Maar wil me aan het dieet gaan houden zodra het er goed uit ziet. Daar wil ik even de tijd voor nemen.

Mijn vriendin houdt zich op dit moment behoorlijk aan mijn al beschreven dieet maar heeft de heledag honger. Omdat dat volgens mij niet de bedoeling is, zij wil zeker niet afvallen (Ik volgens de sportschool weegschaal wel, 62 kilo... maar volgens die van mij thuis 58 kilo niet. Nu moet ik erbij zeggen dat ik thuis naakt op de weegschaal ga staan, in de morgen. En op de sportschool stond ik er in de middag op met kleding, jas, schoenen aan. Daarbij in de verkeerde week (vrouwen probleempje zeg maar) Qua gewicht denk ik dat ik onder de 60 kilo zit en dat wel goed is. Hoe snel gaat je vetpercentage eigenlijk omlaag?? En wat is goed in mijn geval?

Ik hoop de dingen zo snel mogelijk op een rijtje te hebben zodat ik zo snel mogelijk goed gemotiveerd aan de gang kan. Dat klinkt al beter dan de volgende meting afwachten... haha

Laatst bewerkt:
ja kan beter beginnen met veel kcal en in de loop van de dag steeds minder afbouwen

ja onderhoud is je BMR (basaal metabolic rate). BMR uitrekenen

Drink per 1000kcal minimaal 1L water
Neem een ontbijt, het is gewoon karakter omdat te doen. dwing je zelf een beetje, als je dat al niet kan doen zal een strak schema nog veel moeilijker zijn.

Wegen doe je op vaste tijden (dus net als je opstaat en naar de wc bent geweest) en naakt. kleding, schoenen en jas wegen meer dan je denkt!

Als je honger hebt eet je waarschijnlijk te weinig/niet goed.
Doe je dat wel, neem dan als je trek krijgt 3/4 glazen water. :D

Succes r mee

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee. Ik vond het zelf eigenlijk ook al vreemd om als laatste maaltijd een broodje te eten, daar ga ik dus idd maar kwark van maken. De avond maaltijd is wel heel erg veel in mijn ogenje avondmaaltijd valt mee, de rest is gewoon weinig, vergeleken met de andere "maaltijden". Beginnen met een stuk fruit en een glas jus d' orange is voor mij wel prettig aangezien ik nu helemaal niet eet in de ochtend. daar moet zeker verandering in komen, beste wat havermout/brinta + wat whey, shaken met water, neus dicht en opdrinken! misschien erna wat vruchtensap om de smaak weg te krijgen (zo doe ik het, maar ik neem dan ook 1.5 liter ofzo :D)(Probeer daar al jaren verandering in aan te brengen maar val altijd terug in het oude patroon) Maar als iemand een beter alternatief heeft, tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Verder moet ik zeggen ik drink al geen frisdrank (of zelfden) puur omdat ik liever water drink.Heel goed Maar daar drink ik momenteel nog te weinig van. Ik lees "reken je onderhoud uit"Boven aan de voedinggstickies staat een formule hoe je je BMR uitrekent, dit is je aantal kcal die nodig hebt als je de hele dag NIKS doet. Tel daarbij 400-500 ckal op en dit is je onderhoud. Wil je afvallen zal je hier 200-300 onder moeten zitten. wat wordt hiermee bedoeld? En is er een lijst met hoeveel k.Calorie.Ja die is er, kijk op www.voedingswaarde.nl ­ Domain Name Parking Page ofzo bepaalde producten hebben? Het lijkt me behoorlijk ingewikkeld allemaal. Ik heb nog nooit een dieet gevolgd en ben dus ook niet op de hoogte van k.Calorie. etc. Hoe bereken ik die? Hoeveel heb ik er nodig??
En tot slot nog even... Ik schreef dat ik serieus wilde beginnen met mijn voeding na de volgende meting. Dat is misschien niet helemaal reeel. Ik ben er namelijk wel al een beetje mee bezig. Meer water drinken, mager vlees etc. Maar wil me aan het dieet gaan houden zodra het er goed uit ziet. Daar wil ik even de tijd voor nemen.

Mijn vriendin houdt zich op dit moment behoorlijk aan mijn al beschreven dieet maar heeft de heledag honger.hele dag honger hebben is gewoon niet goed, jullie eten veel te weinig en zelfs nu zullen jullie niet afvallen Omdat dat volgens mij niet de bedoeling is, zij wil zeker niet afvallen (Ik volgens de sportschool weegschaal wel, 62 kilo... maar volgens die van mij thuis 58 kilo niet. Nu moet ik erbij zeggen dat ik thuis naakt op de weegschaal ga staan, in de morgen. En op de sportschool stond ik er in de middag op met kleding, jas, schoenen aan. Daarbij in de verkeerde week (vrouwen probleempje zeg maar) Je moet je 1 keer in de 2 weken, sochtends NA HET PLASSEN wegen en niet als je ongesteld bent (dit beinvloedt je gewicht) Qua gewicht denk ik dat ik onder de 60 kilo zit en dat wel goed is. Hoe snel gaat je vetpercentage eigenlijk omlaag?? En wat is goed in mijn geval? Je vetpercentage gaat alleen omlaag als je veel cardio doet en goed blijft eten. Als vrouw zijnde moet je niet te diep gaan, vet% van vrouwen rond de 18-20% houden..

Ik hoop de dingen zo snel mogelijk op een rijtje te hebben zodat ik zo snel mogelijk goed gemotiveerd aan de gang kan. Dat klinkt al beter dan de volgende meting afwachten... haha

Zoiets?

Terug
Naar boven