hallo iedereen,
Nu, ik heb mij al redelijk ingelezen(vind ik zelf toch
) dus ik hoop dat mijn vragen hier niet al te "dom" zijn, maar ik vond hier toch wat moeilijk eenduidige antwoorden op.
sinds 2 maand op voeding aan het letten, serious gezonder gaan eten, al zeg ik het zelf. 4 kg op 6tal weken verloren door enkel andere voedingswijze.
even wat informatie:
algemeen: 21j, 1m74, 70 kg, BF geen idee, zo'n 17/18% volgens online calculators(die totaal niet betrouwbaar zijn wss, maar toch, tis een indicatie...)
doel: spierwinst(massa) / vetverlies (klein buikje...). heb nu ondertussen verstaan dat dit moeilijk te combineren is, dus zou nu zo'n 7 weken op massa focussen en daarna op gewichtsverlies. is dit ok?
training: thuis, materiaal: halter
biceps: concentration curl en gewone curl: 5 sets van 12 reps op 60-65%(=7 kg) van 1RM.
schouder: rechtstaand met gestrekte arm opzij heffen / voor heffen / naar boven duwen (ken de namen niet, excuses...). idem hierboven: 5 sets van 12 reps op +- 60% van 1 RM
borst: push-ups: gewone / met armen op verhoog / met benen op verhoog. 5 * 12.
benen: squats heupbreedte, squats breder, "steps" (zoals de 1ste tekening hier
5 * 12 van elk.
-------
dit 3 keer per week: ma/woe/zaterdag
zaterdag (voor training) uurtje zwemmen.
voeding:
algemene schets, eet +- 7tal keer per dag:
ontbijt(9u): boterham kaas(=2sneden, +- 80gr), glas melk, pot yoghurt
10u: appel/banaan
12u: warm eten, gemiddeld 600/700 "Calorie">cal, gewoon stuk vlees met wat aardappelen of pasta meestal..
3u: boterham kaas/hesp/dergelijks
4u: appel/banaan/granny koek/...
8u: pot yoghurt met boterham
10u rijstkoek/granny koek/granenreep/ iets dergelijks
over algemeen 2000-2200 calorieën / 80-90 eiwitten als ik goed gerekend heb.
drank: water en theeverslaafd: minstens 3 l water per dag + 1 l thee.
vragen
1) zit dit goed qua oefeningen? ontbreek ik nog belangrijke spiergroepen(ben alvast benen niet vergeten...
) / zijn er nog oefeningen aan te raden toe te voegen, die doenbaar zijn met enkel halter?
2) is het aangeraden te gaan joggen (30tal min op 140-150 harslag) op rustdagen of verpest dit enkel de spieropbouw (en zou ik beter pas beginnen cardio doen na die 7tal weken ?). indien ja: op nuchtere maag smorgens? (al veel over gelezen, schijnt enkel goed te zijn als je al eiwitten/shake binnenhebt?)
3) ben ik iets met het toevoegen van een eiwitshake (performance pure whey) aan mijn voeding of valt dit niet aan te raden voor een beginner?
4) kan iemand een indicatie geven van wat de te verwachten resultaten zijn tussen dit en een maand of 1/2/5 ?(mijn doel is tegen september zichtbaar resultaat te hebben).
5) is spierpijn de dag na de training een teken van een goede training over overtraining(te hoog gewicht/teveel reps?)?
alvast bedankt voor de antwoorden!
Nu, ik heb mij al redelijk ingelezen(vind ik zelf toch
) dus ik hoop dat mijn vragen hier niet al te "dom" zijn, maar ik vond hier toch wat moeilijk eenduidige antwoorden op.sinds 2 maand op voeding aan het letten, serious gezonder gaan eten, al zeg ik het zelf. 4 kg op 6tal weken verloren door enkel andere voedingswijze.
even wat informatie:
algemeen: 21j, 1m74, 70 kg, BF geen idee, zo'n 17/18% volgens online calculators(die totaal niet betrouwbaar zijn wss, maar toch, tis een indicatie...)
doel: spierwinst(massa) / vetverlies (klein buikje...). heb nu ondertussen verstaan dat dit moeilijk te combineren is, dus zou nu zo'n 7 weken op massa focussen en daarna op gewichtsverlies. is dit ok?
training: thuis, materiaal: halter
biceps: concentration curl en gewone curl: 5 sets van 12 reps op 60-65%(=7 kg) van 1RM.
schouder: rechtstaand met gestrekte arm opzij heffen / voor heffen / naar boven duwen (ken de namen niet, excuses...). idem hierboven: 5 sets van 12 reps op +- 60% van 1 RM
borst: push-ups: gewone / met armen op verhoog / met benen op verhoog. 5 * 12.
benen: squats heupbreedte, squats breder, "steps" (zoals de 1ste tekening hier
5 * 12 van elk.
-------
dit 3 keer per week: ma/woe/zaterdag
zaterdag (voor training) uurtje zwemmen.
voeding:
algemene schets, eet +- 7tal keer per dag:
ontbijt(9u): boterham kaas(=2sneden, +- 80gr), glas melk, pot yoghurt
10u: appel/banaan
12u: warm eten, gemiddeld 600/700 "Calorie">cal, gewoon stuk vlees met wat aardappelen of pasta meestal..
3u: boterham kaas/hesp/dergelijks
4u: appel/banaan/granny koek/...
8u: pot yoghurt met boterham
10u rijstkoek/granny koek/granenreep/ iets dergelijks
over algemeen 2000-2200 calorieën / 80-90 eiwitten als ik goed gerekend heb.
drank: water en theeverslaafd: minstens 3 l water per dag + 1 l thee.
vragen
1) zit dit goed qua oefeningen? ontbreek ik nog belangrijke spiergroepen(ben alvast benen niet vergeten...
) / zijn er nog oefeningen aan te raden toe te voegen, die doenbaar zijn met enkel halter?2) is het aangeraden te gaan joggen (30tal min op 140-150 harslag) op rustdagen of verpest dit enkel de spieropbouw (en zou ik beter pas beginnen cardio doen na die 7tal weken ?). indien ja: op nuchtere maag smorgens? (al veel over gelezen, schijnt enkel goed te zijn als je al eiwitten/shake binnenhebt?)
3) ben ik iets met het toevoegen van een eiwitshake (performance pure whey) aan mijn voeding of valt dit niet aan te raden voor een beginner?
4) kan iemand een indicatie geven van wat de te verwachten resultaten zijn tussen dit en een maand of 1/2/5 ?(mijn doel is tegen september zichtbaar resultaat te hebben).
5) is spierpijn de dag na de training een teken van een goede training over overtraining(te hoog gewicht/teveel reps?)?
alvast bedankt voor de antwoorden!