- Waardering
- 2.024
- Lengte
- 1m88
- Massa
- 120kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
blijft ook niet binnen Nederland zie ik
http://www.facebook.com/LADbible/posts/1104664162914106
Wat ik mij afvraag he.
Een tijd geleden was er een groot ongeluk op de snelweg in Zeeland. Er hing dikke mist maar mensen reden met 120 km per uur door (door de ravage is dit aan te nemen).
Er zijn 2 personen overleden, waarvan 1 is aangereden. Je kunt dan wel duidelijk aannemen dat degene die is aangereden, is aangereden door iemand die 'roekeloos' reed, want er hing dikke mist dus hij zou niet zo hard hebben moeten gereden (zoals de rest overigens). Overigens waren er getuigen die konden aangeven dat het dichte mist was (slechts 50 tot 100 meten zicht) en dat auto's hard doorreden.
Wie moet daarvoor boeten? Wie mag daarvoor de cel in?
Niemand zeker? Want het was een ongeluk?..
Wat ik mij afvraag he.
Een tijd geleden was er een groot ongeluk op de snelweg in Zeeland. Er hing dikke mist maar mensen reden met 120 km per uur door (door de ravage is dit aan te nemen).
Er zijn 2 personen overleden, waarvan 1 is aangereden. Je kunt dan wel duidelijk aannemen dat degene die is aangereden, is aangereden door iemand die 'roekeloos' reed, want er hing dikke mist dus hij zou niet zo hard hebben moeten gereden (zoals de rest overigens). Overigens waren er getuigen die konden aangeven dat het dichte mist was (slechts 50 tot 100 meten zicht) en dat auto's hard doorreden.
Wie moet daarvoor boeten? Wie mag daarvoor de cel in?
Niemand zeker? Want het was een ongeluk?..
Volgens mij heb je het over die mistbanken in Zeeland die spontaan komen en je ineens niks meer ziet.
Iedereen denkt maar dat iemand jaren de cel in moet omdat toevallig er een paar doden zijn gevallen (wat heel erg is natuurlijk). Maar stel er was precies hetzelfde gebeurd: macht over het stuur verliezen, niet per se veel te hard rijden, slippen, slingeren en boem tegen de berm in tegen een boom. Moet die man dan ook de gevangenis in?
Tuurlijk telt het gevolg wel mee, maar zoals Rob P zei moet je niet vanuit dat uitgangspunt redeneren (tenzij je volledig willekeurige rechtspraak wilt).
Maar ik zeg je eerlijk, de strafmaat in Nederland (wat niet per definitie betrekking heeft op deze zaak) is veel te laag. Toevallig heb ik vandaag een vijftal rechtszaken bijgewoond, weliswaar bij de politierechter, dus "kleine" vergrijpen. Was een gast die met z'n zatte kop om 3 uur 's nachts een huis ingereden was. Snel de auto was uitgevlucht en toen op een of andere manier thuis is gekomen voor de politie kwam opdraven. Hondje dat beneden lag te slapen was dood. 7000 euro schade. DNA sporen van huid en speeksel gevonden op de airbag en dan nog stellig blijven ontkennen. 60 uur werkstraf en 6 maanden VOORWAARDELIJKE rij-ontzegging. Want ze hielden er rekening mee dat hij voor zijn werk "afhankelijk was van zijn auto" terwijl 'ie in de metaalbewerking zat. Echt wtf.

Rechtbank Den Bosch zeker? Rare mensen daar
Maar waar is die voor veroordeeld dan? Je moet trouwens ook niet vergeten dat de schade aan zichzelf en de schade aan het huis dat hij moet vergoeden al een straf op zich is voor iemand die in metaalbewerking werkt.
Ik snap de taakstraf totaal niet eigenlijk... Lijkt me dat als de toerekenbaarheid niet bewezen kan worden, er ook geen straf volgt. Als dat wel bewezen kan worden is een taakstraf een beetje karig. Iemand die zich wat meer in deze zaak verdiept heeft en dit kan uitleggen?
2 vragen: als je dat artikel leest met aanvullende informatie van waarom deze straf etc. staat dus eigenlijk in het kort
"omdat we niet kunnen bewijzen dat hij daadwerkelijk veel te hard reed kunnen we hem niet roekeloosheid verwijten. Het enige wat daadwerkelijk bewezen kan worden is het feit dat hij gevaar op de weg veroorzaakte. Hoe dit is gekomen kunnen we niet bewijzen, het is in ieder geval niet alcohol/mobiele telefoon, en in het wetboek staat dat (ongeacht de daadwerkelijke gevolgen) het strafbare feit "gevaar op de weg" niet zwaarder bestraft kan worden dan met taakstraf o.i.d."?
1. Heb ik dat zo goed begrepen uit het artikel?
2. Dus (de uiteindelijke conclusie): omdat de kans zo'n 0,000001% is dat de bestuurder er echt oprecht niets aan kon doen (tornado vanuit het niks o.i.d.) kunnen we hem niet zwaarder dan dit straffen, ook al is het 99,99999% zeker dat ie wel gewoon veel te hard reed of niet oplette of zelf faalde met het besturen van z'n auto? "Onschuldig tot 100% zeker is bewezen dat ie wel schuldig is"? "Het enige wat we 100% zeker weten is dat ie gevaar op de weg veroorzaakte"