AndroidHealthClinic

Vrijdag filmpje dag: Man gooit uit frustratie stoel richting rechter

Wat bent u serieus zeg, saai.

you-must-be-new-here-willy-wonka.jpg

iedereen weet toch dat een schoen veel beter gooit . van die werkschoenen met een stalen pin die redelijk hard aankomen op je voorplaat . dan zijn ze opeens veel stiller

iemand schoenen kopen?

2 jaar geleden 2 vrienden en een neefje verloren door een (soort) vergelijkbaar iets. Met 200+ een taluut afgevlogen waarbij enkel de bestuurder het overleefde. Deze heeft 6 maanden cel gekregen, imo te weinig, echter heeft het afpakken van het rijbewijs voor 5 of 10 extra jaren imo veel meer nut dan brommen

Zo'n 'rechters' blijven beter in de keuken. Hoe kan je nu zeggen dat er geen bewijs is als er 3 onschuldige fietsers aan zijn bumper hangen? En hoezo is het onderzoek van politie geen bewijs.

Alles goed overwogen? Jaja alle verzachtende omstandigheden zeker. Wereldvreemde rechters kennen we in Belgie helaas ook.

Wat ik mij afvraag he.

Een tijd geleden was er een groot ongeluk op de snelweg in Zeeland. Er hing dikke mist maar mensen reden met 120 km per uur door (door de ravage is dit aan te nemen).
Er zijn 2 personen overleden, waarvan 1 is aangereden. Je kunt dan wel duidelijk aannemen dat degene die is aangereden, is aangereden door iemand die 'roekeloos' reed, want er hing dikke mist dus hij zou niet zo hard hebben moeten gereden (zoals de rest overigens). Overigens waren er getuigen die konden aangeven dat het dichte mist was (slechts 50 tot 100 meten zicht) en dat auto's hard doorreden.

Wie moet daarvoor boeten? Wie mag daarvoor de cel in?

Niemand zeker? Want het was een ongeluk?..

Wat ik mij afvraag he.

Een tijd geleden was er een groot ongeluk op de snelweg in Zeeland. Er hing dikke mist maar mensen reden met 120 km per uur door (door de ravage is dit aan te nemen).
Er zijn 2 personen overleden, waarvan 1 is aangereden. Je kunt dan wel duidelijk aannemen dat degene die is aangereden, is aangereden door iemand die 'roekeloos' reed, want er hing dikke mist dus hij zou niet zo hard hebben moeten gereden (zoals de rest overigens). Overigens waren er getuigen die konden aangeven dat het dichte mist was (slechts 50 tot 100 meten zicht) en dat auto's hard doorreden.

Dat is ook gewoon een ontzettend kutte situatie. Of je kiest ervoor om de aangegeven snelheid te behouden, met in je achterhoofd dat je bij iemand achterop knalt als diegene zijn snelheid heeft geminderd. Of je kiest ervoor om in snelheid af te nemen waardoor jij degene bent die door iemand die voor optie 1 koos van achter wordt aangereden.

Ik heb me in ieder geval voorgenomen om bij dusdanig dichte mist gewoon m'n auto op de vluchtstrook te zetten, uit te stappen en even een uurtje chillen achter de vangrail.

Wat ik mij afvraag he.

Volgens mij heb je het over die mistbanken in Zeeland die spontaan komen en je ineens niks meer ziet.
Als je dat heel laat door hebt en je rijdt nog 120 en daaruit volgt een ongeluk, dan kan je dat nooit iemand volledig verwijten natuurlijk. Als iemand na kilometers dichte mist nog steeds veel te hard blijft rijden kan je het roekeloos noemen en volgens mij kan je dan zelfs voor doodslag veroordeeld worden in zulke gevallen.

Iedereen denkt maar dat iemand jaren de cel in moet omdat toevallig er een paar doden zijn gevallen (wat heel erg is natuurlijk). Maar stel er was precies hetzelfde gebeurd: macht over het stuur verliezen, niet per se veel te hard rijden, slippen, slingeren en boem tegen de berm in tegen een boom. Moet die man dan ook de gevangenis in?
Tuurlijk telt het gevolg wel mee, maar zoals Rob P zei moet je niet vanuit dat uitgangspunt redeneren (tenzij je volledig willekeurige rechtspraak wilt).

Volgens mij heb je het over die mistbanken in Zeeland die spontaan komen en je ineens niks meer ziet.

Iedereen denkt maar dat iemand jaren de cel in moet omdat toevallig er een paar doden zijn gevallen (wat heel erg is natuurlijk). Maar stel er was precies hetzelfde gebeurd: macht over het stuur verliezen, niet per se veel te hard rijden, slippen, slingeren en boem tegen de berm in tegen een boom. Moet die man dan ook de gevangenis in?
Tuurlijk telt het gevolg wel mee, maar zoals Rob P zei moet je niet vanuit dat uitgangspunt redeneren (tenzij je volledig willekeurige rechtspraak wilt).

Ik ben iemand die de straf van de pool zeg maar genoeg vind en niet te weinig, daarom haalde ik deze situatie aan.
Ik ben het dan ook met je eens natuurlijk.

Maar ik zeg je eerlijk, de strafmaat in Nederland (wat niet per definitie betrekking heeft op deze zaak) is veel te laag. Toevallig heb ik vandaag een vijftal rechtszaken bijgewoond, weliswaar bij de politierechter, dus "kleine" vergrijpen. Was een gast die met z'n zatte kop om 3 uur 's nachts een huis ingereden was. Snel de auto was uitgevlucht en toen op een of andere manier thuis is gekomen voor de politie kwam opdraven. Hondje dat beneden lag te slapen was dood. 7000 euro schade. DNA sporen van huid en speeksel gevonden op de airbag en dan nog stellig blijven ontkennen. 60 uur werkstraf en 6 maanden VOORWAARDELIJKE rij-ontzegging. Want ze hielden er rekening mee dat hij voor zijn werk "afhankelijk was van zijn auto" terwijl 'ie in de metaalbewerking zat. Echt wtf.

Mee eens hoor, vaak is het bij sterk bewijs te laag..alleen zonder bewijs kan men weinig en dan gaan mensen zeuren..dat snap ik ook alleen (vaak gelukkig) kunnen ze niemand een hoge straf geven zonder bewijs, zoals in de situatie in OP.

Maar ik zeg je eerlijk, de strafmaat in Nederland (wat niet per definitie betrekking heeft op deze zaak) is veel te laag. Toevallig heb ik vandaag een vijftal rechtszaken bijgewoond, weliswaar bij de politierechter, dus "kleine" vergrijpen. Was een gast die met z'n zatte kop om 3 uur 's nachts een huis ingereden was. Snel de auto was uitgevlucht en toen op een of andere manier thuis is gekomen voor de politie kwam opdraven. Hondje dat beneden lag te slapen was dood. 7000 euro schade. DNA sporen van huid en speeksel gevonden op de airbag en dan nog stellig blijven ontkennen. 60 uur werkstraf en 6 maanden VOORWAARDELIJKE rij-ontzegging. Want ze hielden er rekening mee dat hij voor zijn werk "afhankelijk was van zijn auto" terwijl 'ie in de metaalbewerking zat. Echt wtf.

Rechtbank Den Bosch zeker? Rare mensen daar ;)

Maar waar is die voor veroordeeld dan? Je moet trouwens ook niet vergeten dat de schade aan zichzelf en de schade aan het huis dat hij moet vergoeden al een straf op zich is voor iemand die in metaalbewerking werkt.

Nee, Breda. Toegegeven, ik zat niet heel goed op te letten omdat ik een soort van powerboner kreeg van de OVJ. Zo'n lekkere pittige brunette met zo'n rauwe stem. Maar ik vermoed dat ik niet echt haar type ben, het zou natuurlijk ook geen stijl zijn om tussen de zittingen door lekker te gaan flirten. Helaas, het mocht niet zo zijn :(

---------- Toegevoegd om 17:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:00 ----------

Maar waar is die voor veroordeeld dan? Je moet trouwens ook niet vergeten dat de schade aan zichzelf en de schade aan het huis dat hij moet vergoeden al een straf op zich is voor iemand die in metaalbewerking werkt.

Hij is uiteindelijk veroordeeld voor het ontvluchten van een plaats delict. Politie was zo lomp om de uitslag van de alcoholtest niet tijdig op te sturen dus daar werd 'ie nog niet eens voor veroordeeld. Our tax euro's at work.

Ik snap de taakstraf totaal niet eigenlijk... Lijkt me dat als de toerekenbaarheid niet bewezen kan worden, er ook geen straf volgt. Als dat wel bewezen kan worden is een taakstraf een beetje karig. Iemand die zich wat meer in deze zaak verdiept heeft en dit kan uitleggen?

Ik snap de taakstraf totaal niet eigenlijk... Lijkt me dat als de toerekenbaarheid niet bewezen kan worden, er ook geen straf volgt. Als dat wel bewezen kan worden is een taakstraf een beetje karig. Iemand die zich wat meer in deze zaak verdiept heeft en dit kan uitleggen?

Hij is veroordeeld voor een overtreding en geen misdrijf, dus de toerekenbaarheid is niet van groot belang voor de straf. Een boete zou mijns inziens al helemaal ongepast zijn in dit geval.

2 vragen: als je dat artikel leest met aanvullende informatie van waarom deze straf etc. staat dus eigenlijk in het kort

"omdat we niet kunnen bewijzen dat hij daadwerkelijk veel te hard reed kunnen we hem niet roekeloosheid verwijten. Het enige wat daadwerkelijk bewezen kan worden is het feit dat hij gevaar op de weg veroorzaakte. Hoe dit is gekomen kunnen we niet bewijzen, het is in ieder geval niet alcohol/mobiele telefoon, en in het wetboek staat dat (ongeacht de daadwerkelijke gevolgen) het strafbare feit "gevaar op de weg" niet zwaarder bestraft kan worden dan met taakstraf o.i.d."?

1. Heb ik dat zo goed begrepen uit het artikel?
2. Dus (de uiteindelijke conclusie): omdat de kans zo'n 0,000001% is dat de bestuurder er echt oprecht niets aan kon doen (tornado vanuit het niks o.i.d.) kunnen we hem niet zwaarder dan dit straffen, ook al is het 99,99999% zeker dat ie wel gewoon veel te hard reed of niet oplette of zelf faalde met het besturen van z'n auto? "Onschuldig tot 100% zeker is bewezen dat ie wel schuldig is"? "Het enige wat we 100% zeker weten is dat ie gevaar op de weg veroorzaakte"

Alle Polen terug naar Marokko!

2 vragen: als je dat artikel leest met aanvullende informatie van waarom deze straf etc. staat dus eigenlijk in het kort

"omdat we niet kunnen bewijzen dat hij daadwerkelijk veel te hard reed kunnen we hem niet roekeloosheid verwijten. Het enige wat daadwerkelijk bewezen kan worden is het feit dat hij gevaar op de weg veroorzaakte. Hoe dit is gekomen kunnen we niet bewijzen, het is in ieder geval niet alcohol/mobiele telefoon, en in het wetboek staat dat (ongeacht de daadwerkelijke gevolgen) het strafbare feit "gevaar op de weg" niet zwaarder bestraft kan worden dan met taakstraf o.i.d."?

1. Heb ik dat zo goed begrepen uit het artikel?
2. Dus (de uiteindelijke conclusie): omdat de kans zo'n 0,000001% is dat de bestuurder er echt oprecht niets aan kon doen (tornado vanuit het niks o.i.d.) kunnen we hem niet zwaarder dan dit straffen, ook al is het 99,99999% zeker dat ie wel gewoon veel te hard reed of niet oplette of zelf faalde met het besturen van z'n auto? "Onschuldig tot 100% zeker is bewezen dat ie wel schuldig is"? "Het enige wat we 100% zeker weten is dat ie gevaar op de weg veroorzaakte"

Maar dat is het dus niet.
Hij reed ergens tussen de 78 en 126 km per uur (geloof ik) en met een test kwamen ze er achter dat je met 130 km per uur die bocht door kan komen.

Hij faalde wellicht met het besturen van de auto, verloor hierdoor de macht over het stuur. Dit is niet te bewijzen dus 99,99% zeker is het niet, het had echt vanalles kunnen zijn.

Terug
Naar boven