XXL Nutrition

Vrije tijd, MTB, Wielrennen

Als ze aan mij vroegen hoe hard ik ging op mijn ligfiets had ik het altijd over een kruissnelheid van 35km/u, dat was dat nog met enige reserve.
Toen ik met wielrennen aan wedstrijden meedeed (voornamelijk criteria) in de jaren 1980, werd er getraind met snelheden onder de 30 (gemiddelde), ook door de profs. Tijdens die criteria, meestal rondjes rond de kerk, werd er in de eerste ronden wel minstens 55 gereden.

Toen ik met wielrennen aan wedstrijden meedeed (voornamelijk criteria) in de jaren 1980, werd er getraind met snelheden onder de 30 (gemiddelde), ook door de profs. Tijdens die criteria, meestal rondjes rond de kerk, werd er in de eerste ronden wel minstens 55 gereden.
Ik had hem hier een paar maandjes, dit was op de terugweg na een middagdienst en heen had ik ook gefietst.

IMG_4933.jpeg

Nee de route en omstandigheden zijn in die zin onbekend. We trainen er nu naartoe 240k op de racefiets te kunnen. Gaat tzt ook meer om het uitrijden dan dat het een wedstrijd is.
1727972024521.png
1727972068914.png

Ik woonde hier een jaar in 1991, in het kleine natuurreservaat Makwawa, halverwege de top naar de berg Zomba aan het eind van een dirtroad. Het duurde even voordat mijn Kawasaki KLR250 uit Nederland aankwam en mijn vervoer naar de stad Zomba waar de supermarkt was (paar km steil naar beneden en dan 15km snelweg) deed ik op mijn Giant racefiets of op mijn skeelers. De racefiets was al na een paar maanden kapot.

Laatst bewerkt:
1727972024521.png
1727972068914.png

Ik woonde hier een jaar in 1991, in het kleine natuurreservaat Makwawa, halverwege de top naar de berg Zomba aan het eind van een dirtroad. Het duurde even voordat mijn Kawasaki KLR250 uit Nederland aankwam en mijn vervoer naar de stad Zomba waar de supermarkt was (paar km steil naar beneden en dan 15km snelweg) deed ik op mijn Giant racefiets of op mijn skeelers. De racefiets was al naar een paar maanden kapot.
Dit was de racefiets, Giant peloton light:

Jaar later deze mountainbike overgenomen van een andere Nederlander:
1727972692512.png

Daarna ook deze gekocht tijdens een vakantie in Nederland:
1727972846536.png

Mijn eerste MTB was een generieke Giant ergens midden jaren 90. Daarna had ik een Sunn Urge.

IMG_4934.jpeg

Sunn was het merk waarmee Nicolas Vuilloz vele malen DH kampioen werd:

1727979682382.png
Het was wel een mooi merk.

Mijn fiets had wel wat eigenaardigheden die niet heel praktisch bleken te zijn, het voorwiel was radiaal gespaakt en beide wielen hadden rechte spaken. Een beetje zoals dit https://nl.icancycling.com/blogs/articles/do-you-really-know-the-spokes

Gelukkig heb ik het frame uiteindelijk voor een leuk prijsje aan een Franse verzamelaar kunnen verkopen.

[/QUOTE]
Het was wel een mooi merk.

Mijn fiets had wel wat eigenaardigheden die niet heel praktisch bleken te zijn, het voorwiel was radiaal gespaakt en beide wielen hadden rechte spaken. Een beetje zoals dit https://nl.icancycling.com/blogs/articles/do-you-really-know-the-spokes

Gelukkig heb ik het frame uiteindelijk voor een leuk prijsje aan een Franse verzamelaar kunnen verkopen.
De beste wielsets uit die tijd, zoals Mavic crossmax, waren voor radiaal gespaakt.

Laatst bewerkt:
Het lijkt er trouwen op dat mijn Alfine 11 naaf wat olie begint te lekken. Ik twijfel tussen een nieuw achterwiel a €450 of een andere fiets. Ik wil dat wel weer sowieso een bagagedrager en spatbordjes en een naafdynamo bevalt me eigenlijk ook wel goed.
Of ik zet een dragertje op mijn oude 26” mtb.

En een soort van Corner of Moloko bar van Surly.

Ik had hem hier een paar maandjes, dit was op de terugweg na een middagdienst en heen had ik ook gefietst.

IMG_4933.jpeg

Het gemak waarmee je zulke snelheden haalt (zie de gemiddelde hartslag van 140) zit hem in de lage luchtweerstand, ik reed er ook wel een enkele keer mee naar mijn ouders en moest dan de Brienenoord brug over. Met een dubbel crankstel, een racecasette, een relatief zware fiets en het feit dat je meer op souplesse dan op kracht moet fietsen (op de pedalen staan gaat niet) was omhoog een drama, maar naar beneden tikte ik met gemak 70km/u aan terwijl het stijgingspercentage maar 3% is.

Ik moest weer even goed nadenken waarom ik mijn ligfiets had weggedaan, ik gebruikte hem eigenlijk alleen voor woon-werk verkeer en het laatste stuk is een flink aantal kilometers door de duinen over onverlichte kronkelpaden waar zo nu en dan een hert staat. Omrijden kan ook over een een vlakke verlichte weg maar dat is zo'n 2 km langer. Daarnaast zijn kruisingen en zijstraten wat onoverzichtelijk doordat je hoofd ruim 1,5m achter het voorste punt van de fiets ligt, m.a.g. dat ik in mijn woonwijk eens aangereden werd door een postbode van links, toen besefte ik me dat dat ook met een auto kon gebeuren, een andere uitvalsweg pakken was dan de oplossing, maar dat is ook weer 1km omrijden waardoor een rit van 18km uiteindelijk 21km wordt, dan kan je gevoelsmatig net zo goed een bukfiets pakken voor de kortste route.

Laatst bewerkt:
Het gemak waarmee je zulke snelheden haalt (zie de gemiddelde hartslag van 140) zit hem in de lage luchtweerstand, ik reed er ook wel een enkele keer mee naar mijn ouders en moest dan de Brienenoord brug over. Met een dubbel crankstel, een racecasette, een relatief zware fiets en het feit dat je meer op souplesse dan op kracht moet fietsen (op de pedalen staan gaat niet) was omhoog een drama, maar naar beneden tikte ik met gemak 70km/u aan terwijl het stijgingspercentage maar 3% is.

Ik moest weer even goed nadenken waarom in mijn ligfiets had weggedaan, ik gebruikte hem eigenlijk alleen voor woon-werk verkeer en het laatste stuk is een flink aantal kilometers door de duinen over onverlichte kronkelpaden waar zo nu en dan een hert staat. Omrijden kan ook over een een vlakke verlichte weg maar dat is zo'n 2 km langer. Daarnaast zijn kruisingen en zijstraten wat onoverzichtelijk doordat je hoofd ruim 1,5m achter het voorste punt van de fiets ligt, m.a.g. dat ik in mijn woonwijk eens aangereden werd door een postbode van links, toen beseft ik me dat dat ook met een auto kon gebeuren, een andere uitvalsweg pakken was dan de oplossing, maar dat is ook weer 1km omrijden waardoor een rit van 18km uiteindelijk 21km wordt, dan kan je gevoelsmatig net zo goed een bakfiets pakken voor de kortste route.
😂😂😂

Staat er toch

Maar echt handig was het niet omdat die spaken amper te verkrijgen waren ingeval van spaakbreuk.
Mavic crossmax spaken braken eigenlijk nooit. Misschien had jij een voorloper, Mavic spaken waren gewoon te koop. Crossmax wielen waren zo duur dat je voor dat geld een hele fiets kon kopen.

Ik moest weer even goed nadenken waarom ik mijn ligfiets had weggedaan, ik gebruikte hem eigenlijk alleen voor woon-werk verkeer en het laatste stuk is een flink aantal kilometers door de duinen over onverlichte kronkelpaden waar zo nu en dan een hert staat. Omrijden kan ook over een een vlakke verlichte weg maar dat is zo'n 2 km langer. Daarnaast zijn kruisingen en zijstraten wat onoverzichtelijk doordat je hoofd ruim 1,5m achter het voorste punt van de fiets ligt, m.a.g. dat ik in mijn woonwijk eens aangereden werd door een postbode van links, toen besefte ik me dat dat ook met een auto kon gebeuren, een andere uitvalsweg pakken was dan de oplossing, maar dat is ook weer 1km omrijden waardoor een rit van 18km uiteindelijk 21km wordt, dan kan je gevoelsmatig net zo goed een bukfiets pakken voor de kortste route.
Haha, bukfiets, ultieme wraak van de ligfietsers.

Ik had al de indruk dat jij 1 van de zeldzame rationele mensen bent, wordt bevestigd door je analyse van de gevaren voor de gebruiker die inherent zijn aan het ontwerp van de ligfiets. Zelf heb ik ook mijn bedenkingen bij de kwetsbare houding bij eventuele noodstops, aanrijdingen en valpartijen. (Bij motorrijden overweeg ik ook altijd wat de mogelijke gevaren zijn bv bij het meenemen van bagage, al dan niet op je lichaam, of het al dan niet niet dragen van (alle) beschermende kleding.)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven