Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Jezus wat een topic.
Ik vind de protestactie tegen Zwarte Piet persoonlijk briljant. Mooi om te zien hoe we over andere landen en culturen de bek volhebben, maar enige kritiek op de eigen cultuur en hoppa: dreigen met geweld. (nu zal dat een kleine groep zijn die het voor de rest verpest, maar goed)
Niettemin is het natuurlijk ook wel behoorlijk belangrijk dat Piet zwart is. Ik zou me ook absoluut niet kunnen vereenzelvigen met een stukje verandering en een blanke piet zien, of een negeroïde Sinterklaas. M'n wereld zou instorten.
Niet bepaald natuurlijk en een beetje onderzoek in onze eigen cultuur naar de herkomst van de Zwarte Piet zou wellicht een heel andere blik op de zaak kunnen werpen (ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed...) Wat nu als zwarte piet idd een overblijfsel is van het hele slavengebeuren? Gaan we dan ook zeggen dat mensen in Zuid Afrika als in soort van melancholie jaarlijk de apartheid mogen vieren, of dit in een andere vorm naar voren laten komen als festiviteit? Toch een stukje cultuur. Wat hebben anderen daar over te zeggen?
Tuurlijk is zwarte piet in enige mate nog een overblijfsel uit het slaven gebeuren, maar het is nou eenmaal traditie, en sommige tradities kunnen het nou eenmaal niet iedereen naar de zin maken
(so cry about it voor de rest) En wat jij aanhaald met apartheid, ik denk niet dat je kan zeggen dat het afschaffen van de apartheid in Z-Afrika veel goed heeft gedaan. Criminaliteit, moorden, hoog armoe gehalte grotendeels veroorzaakt door de zwarte populatie (ontken dat maar eens
) Tijdens de apartheid werd dit tenminste nog de kop ingedrukt
vind het verbieden van zwarte pieten ook iets te ver gaan. Wel stoor ik me aan de hypocriete houding van NL. We lichten alleen de goede gebeurtenissen uit het verleden eruit, maar nergens wordt er tijdens de geschiedenisles gesproken hoe, waarom en op wat voor manier NL stukken land heeft gekoloniseerd. Of waarom NL multicultureel is.
Maar o wee als je geen minuut stilte houdt bij de dodenherdenking.
Verder vind ik Nederlands Koloniale verleden niets om ons voor te schamen. Je moet geen oude koeien uit de sloot gaan trekken
Naam negerzoen gewijzigd uit commercieel oogpunt
(Novum) - Negerzoenfabrikant Buys heeft de naam van de lekkernij niet veranderd omdat de naam kwetsend zou zijn, maar uit commerciële overwegingen. Dat zegt een woordvoerder van Buys dinsdag in Trouw. De naam 'Buys zoenen' leent zich meer voor variatie wanneer de fabrikant een 'themazoen' op de markt wil brengen, zoals een WK-zoen of een voorjaarszoen. Als mensen zich door de naamswijziging minder gekwetst voelen, is dat slechts een bijkomstigheid, stelt de woordvoerder.
Voorzitter van de stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers Slavernij Suriname Roy Groenberg had Buys verzocht de naam van de negerzoen te wijzigen. Hij ziet het woord n*ger als een scheldwoord dat Nederlanders hebben bedacht voor Afrikanen. Buys wijzigde dit jaar de naam van de negerzoen, maar zoals het bedrijf laat weten, uit puur commerciële motieven.
Are u ****in kidding me![]()
Tuurlijk is zwarte piet in enige mate nog een overblijfsel uit het slaven gebeuren, maar het is nou eenmaal traditie, en sommige tradities kunnen het nou eenmaal niet iedereen naar de zin maken
(so cry about it voor de rest) En wat jij aanhaald met apartheid, ik denk niet dat je kan zeggen dat het afschaffen van de apartheid in Z-Afrika veel goed heeft gedaan. Criminaliteit, moorden, hoog armoe gehalte grotendeels veroorzaakt door de zwarte populatie (ontken dat maar eens
) Tijdens de apartheid werd dit tenminste nog de kop ingedrukt
![]()
only op dbb.Weet niet wat voor school jij hebt gedaan, maar ik heb het daar tog wel over gehadVerder vind ik Nederlands Koloniale verleden niets om ons voor te schamen. Je moet geen oude koeien uit de sloot gaan trekken
![]()
Het is tog niet normaal dat buitenlanders in jouw land willen protesteren over jouw tradities?
In elk ander land worden zulke mensen hard aangepakt..