XXL Nutrition

Waarom magere producten?

Ik vind magere producten crap, zelfs in de cut.
Als het mager is zit er dan een shitload van suikers enz in, voor mij steeds volle kwark, volle melk, kaas... zelfs in de cut (zie keto).
Maak dat je gewoon niet boven je percentage van E,K en V gaat

Quoted for truth .

En in de bulk gewoon zo veel mogelijk clean eten en ernaast een shitload aan junk .

Maarja je moet ook niet te extreem zijn met het ontlopen van verzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn belangrijk voor je testosteron productie.

Heb je daar misschien een bron van? Ik heb dit nog nooit eerder gehoord namelijk, maar het zou natuurlijk kunnen.

Het verzadigd vet in volle melkproducten lijkt mij namelijk inderdaad het grootste nadeel. Melkvet verhoogt als geen ander vet het cholesterolgehalte in het bloed (dus niet zoals bij eieren, dat het veel cholesterol bevat maar nauwelijks invloed heeft op de bloedwaarde).

Bij gecontroleerde klinische experimenten is geconcludeerd dat het vervangen van melkvet door onverzadigde oliën tot een enorme afname van het aantal hartinfarcten leidt. (Sacks, F.M. 'Randomized clinical trials on the effects of dietary fat and carbohydrate on plasma lopoproteins and cardiovascular disease', Am J Med. 2002).

Het vet uit (half)volle melkproducten levert geen voedingsstoffen van belang maar wel calorieën. Ik denk dat daarom magere producten de voorkeur verdienen.

oja? Zat mensen die elke dag vet voedsel eten op onderhoud en niet verdikken. Je eet op onderhoud dus je zal niet vetter worden.

Wat ik dus concludeer is dat je niet bepaald sneller vet aanzet met volle producten, maar dat mager gewoon gezonder is.

Bull shit. Als je op kcal onderhoud eet met voeding waar te weinig bruikbare macro voedingsstoffen in zit gaat je lichaam in de problemen raken. Veel papzakken eten niet te weinig kcal, maar te veel lege kcal. Gek heh dat je van snoep e.d. niet snel verzadigd raak terwijl je dat van een bakje rijst met kip of een bak kwark wel hebt.

Er komt wel meer bij kijken dan alleen wat kcal tellen.

Als ik bulk eet ik gewoon meer aan schone dingen dan wat ik nu doe in de cut. Maar tja af en toe op een vrijdag mee doen met een bak aardappelen en sate en shit ipv een bakje rijst is niet erg dan. Of als je uit eten gaat 5 borden met vlees besteld of zo kan best op zijn tijd als je bulkt :D

In de bulk schroom ik ook niet om wat pannekoeken met aardbeien en slagroom te eten als pre-workout. Zoals Louie Simmons zegt...fat raises cholesterol which gets turned into testosteron is growth and increase of strenght.

Over de eerste studie:

Relationship between diet and serum anabolic hormone responses to heavy-resistance exercise in men.
Link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15532008

Zoals ik het begrijp werd bij 18 atleten gekeken naar hun dieet en werd 4 dagen later gekeken naar de serum testosteron levels.
Bij de resultaten wordt vermeld dat inname van vet positief gecorreleerd is aan serum testosteron en vrije testosteron. Met andere woorden: meer vet = meer testosteron.
Dit effect werd alleen gevonden in de 8 mensen die daarbij ook aan krachttraining deden.

Er was een positieve correlatie, maar hoeveel vet werd er nu daadwerkelijk geconsumeerd? Is 25-30 energie% genoeg, of is 40 energie% nog beter?

Over de tweede studie:

Testosterone and cortisol in relationship to dietary nutrients and resistance exercise.
Link: http://jap.physiology.org/cgi/content/full/82/1/49

In deze studie werd bij 12 mannen gedurende 17 dagen een eetdagboek bijgehouden. Daarna werd gekeken naar het effect van koolhydraten/eiwitten/vetten op testosteronwaarden. Het lijkt in dit geval te gaan om totale testosteron en niet om vrije testosteron.

Resultaten van de studie:
-Totale vetinname was positief gecorreleerd aan serum testosteron. Maximale inname in deze studie was 32.5 energie% vet. Je kunt zien dat er geen verschil is gevonden tussen inname van 25-27.5% en 32.5% vet (Figure 2). Hogere consumptie dan van de gemiddelde nederlander (25-35 energie%) lijkt volgens deze studie niet nodig.
-Inname van verzadigd vet was positief gecorreleerd aan serum testosteron. Maximale inname in deze studie was 15 energie% verzadigd vet. Je kunt zien dat er geen verschil is gevonden tussen inname van 11% en 15% verzadigd vet (Figure 2).
-Inname van enkelvoudig onverzadigd vet was ook positief gecorreleerd aan testosteron.
-De studie laat geen effect van vetten zien op de relatie tussen krachttraining en testosteron, maar alleen verhoogde waarden bij rust.

Bij beide studies komen de volgende onduidelijkheden naar voren:
1)Wat waren de bronnen van vet? Vlees, zuivel, eieren, of iets totaal anders als olie om in te bakken?
2)Wat deed de hogere inname van vet met andere hormonen? Hogere vrije testosteronwaarden zijn misschien alleen interessant als IGF-1 + groeihormoon niet dalen.
Zoals ik het heb begrepen zorgt meer vet mogelijk voor meer testosteron, zorgt meer eiwit voor meer IGF-1, en zorgt meer koolhydraat voor meer insuline.
Volgens die theorie zorgt verhoogde inname van vet dus waarschijnlijk voor verminderde inname van eiwit en koolhydraat, en daardoor mogelijk voor minder IGF-1 en insuline.
3)De allerbelangrijkste vraag is echter: wat deed verhoogde vetinname met de opname van eiwitten door de spieren en/of met de spiermassa? Dit is niet onderzocht.

Goede analyse isdatzo, ook interessante vragen die je stelt!

Om dit even on topic te bekijken:

-Inname van verzadigd vet was positief gecorreleerd aan serum testosteron. Maximale inname in deze studie was 15 energie% verzadigd vet. Je kunt zien dat er geen verschil is gevonden tussen inname van 11% en 15% verzadigd vet (Figure 2).

-Inname van enkelvoudig onverzadigd vet was ook positief gecorreleerd aan testosteron.

De eerste conclusie geeft aan dat een beperkte inname van verzadigd vet het testosterongehalte verhoogt, maar dat meer geen invloed heeft. Aangezien vlees, boter/olie en zelfs brood altijd wat verzadigd vet bevat zouden volle melkproducten niet gunstig zijn, gezien de bekende negatieve gezondheidseffecten van te veel verzadigd vet.

De tweede conclusie geeft aan dat als een hoog testosterongehalte gewenst is, ook de veel gezondere enkelvoudig onverzadigde vetten volstaan.

Zie ook hier

Magere kwark bevat meer eiwit dan halvolle of volle kwark.

Terug
Naar boven