AndroidHealthClinic

Waarom men wel drugs kan laten testen en geen AAS.

Leviathan

aka Jordi
Elite Member
R.I.P.
10 media-items
Waardering
2
Ik heb een tijdje geleden het Trimbos instituut gevraagd waarom men wel illegale drugs test en geen anabolica.

Beste ******,

Bedankt voor je email met daarin de vraag waarom harddrugs wel getest kunnen
worden via een inleverpunt en anabolica niet. We zullen proberen je vraag zo
goed mogelijk te beantwoorden.

Op dit moment wordt nagegaan of anabolica getest kunnen worden via hetzelfde
netwerk dat in gebruik is bij illegale middelen als drugs. In uitzonderlijke
gevallen kunnen anabolica ook nu al via dit netwerk getest worden.
Lastige kwesties, met betrekking tot anabolica, zijn vervuilingen in de vorm van
bacteriën die de uitslag kunnen beïnvloeden, waardoor slechts een beperkt
betrouwbare uitslag te verwachten is.
Bovendien is het met de testen die geschikt zijn om anabolica te analyseren,
niet mogelijk om een uitspraak te doen over de hoeveelheid werkzame stoffen in
een monster.

Eén mogelijke verklaring voor het feit dat anabolica nu niet of nauwelijks
getest kunnen worden via het Drugs Informatie en Monitoring Systeem (DIMS), is
dat de monitor zoals deze er nu is, uitsluitend gericht is op uitgaansdrugs.
Anabolica daarentegen worden voornamelijk - maar niet uitsluitend - in het
sportcircuit gebruikt.

Met vriendelijke groeten,

nice :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Wel een net en duidelijk antwoord imho.

Vidn ej dat??

"Bovendien is het met de testen die geschikt zijn om anabolica te analyseren,
niet mogelijk om een uitspraak te doen over de hoeveelheid werkzame stoffen in een monster"

Wat een lulkoek! :eek:

hmz k geloof ergens wel dat ze hun best hebben gedaan om een duidelijk en eerlijk antwoord te geven

dit is hun 'mission statement':

Missie en kerntaken

Het Trimbos-instituut is het landelijk kennisinstituut voor de geestelijke gezondheidszorg, de verslavingszorg en de maatschappelijke zorg.

De missie van het Trimbos-instituut is kennis over geestelijke gezondheid creëren en doen toepassen in beleid en praktijk van de geestelijke gezondheidszorg, de verslavingszorg en de maatschappelijke zorg.

Kerntaken:

- Beleidsmakers, politici en professionals informeren over de geestelijke gezondheid van de Nederlandse bevolking.
- Monitoren en signaleren van psychische en verslavingsproblemen.
- Onderzoek doen naar de organisatie, toegankelijkheid, kwaliteit en effectiviteit van preventie en hulpverlening.
-Ontwikkelen van nieuwe methoden, protocollen, richtlijnen en programma's voor preventie, behandeling en organisatie van de zorg.
-Cursussen en trainingen geven op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg en de verslavingszorg, om hulpverleners te ondersteunen bij de verbetering van de kwaliteit van hun werk.
-Voorlichting geven over psychische problemen en over alcohol en drugs.

hierin zijn dus nog geen anabolica opgenomen, wellicht dat het een goede uitbreiding is, aangezien er ook veel van dergelijke middelen worden gebruikt in Nederland, maar op dit moment zit het nog niet in hun 'pakket'. K vind wel dat dit een goed idee zou zijn!

maar dat gedoe over bacterien e.d. die de testen kunnen beinvloeden vind ik bullshit:
het zijn geneesmiddelen die pyrogeenvrij moeten zijn: aanwezigheid van bacterien zou het middel al onbruikbaar maken

@die lange: ze testen bijv drugs alleen op aanwezigheid van de werkzame stof, niet op de concentratie van die stof in een medium, wellicht dat ze op dit moment ook zo tegen anabolica aan kijken.

Uitgaansdrugs is al in een veel verder stadium,grotere groep van gebruikers. Het valt niet meer te negeren en er is veel meer handel in(groter kans op ""fout" drugs)

AAS daarintegen wordt nog steeds door een kleine groep(in verhouding met uitgaansdrugs) gebruikt. Als je AAS kan laten testen, dan zal die groep zeker weten groter worden, aangezien het risico op slecht/vervuild/nep AAS daalt. Het zou dan alleen maar meer aangemoedigt worden lijkt mij.

Ze zullen dus niet zo snel uiting doen over dat het mogelijk is lijkt mij.

@die lange: ze testen bijv drugs alleen op aanwezigheid van de werkzame stof, niet op de concentratie van die stof in een medium, wellicht dat ze op dit moment ook zo tegen anabolica aan kijken.

Dat staat er toch niet??? Of lees ??? ik t nu verkeerd??

Die Lange zei:

Dat staat er toch niet??? Of lees ??? ik t nu verkeerd??

nee staat er ook niet, maar testen op bijv een houseparty geven alleen aan óf je een pil hebt met werkzame stof, niet hoevéél. Zodoende.

Ze lopen daar gewoon vet achter in de tijd.

WIj Nederlanders soms wel vaker geloof ik

Zal wel een kosten-baten verhaal zijn. Deze onzin geloof ik nml niet.

• Topic Starter Topic Starter
builderB zei:
nee staat er ook niet, maar testen op bijv een houseparty geven alleen aan óf je een pil hebt met werkzame stof, niet hoevéél. Zodoende.

Via de inleverpunten worden drugssamples doorgestuurd naar het Trimbos voor labanalyse.

Ik heb een tijdje geleden 2 verschillende pillen ingeleverd en 2 wkn later netjes achter de uitslag aangebeld. Hij vertelde me dat er alleen mdma inzat als werkzame stof en ook exact hoeveel mg.

Dat verhaal dat ze de concentratie werkzame stoffen in anabolica niet kunnen testen is dus lulkoek, het heeft gewoon geen prioriteit.

Even serieus lol:

Het zal wat zijn zeg als het Trimbos instituut voor die minderheid AAS-gebruikers van elk UG-lab en elke batch die uitkomt keurig gaat bijhouden wat er in zit en hoeveel per mg!!!

Of dat je klakkeloos met elke vial die je tegenkomt naar Trimbos kan stappen en zeggen hey, anlyseer dit es even! Doen jullie ook met pillies dus eh...
Onzin dus. Er zijn honderdduizenden Nederlanders die elk weekend pillen en coke gebruiken. Om een overzicht te krijgen van wat men zoal wegstouwt is er het Trimbos-lab. Voor gebruikende sporters is dit instituut in eerste instantie dus niet bedoeld; ze meten ook de kwaliteit van pillen niet, alleen wát er in zit en niet de gewenste hoeveelheid.

Het heeft ook denk ik te maken met de potentiële gevaren van slechte xtc en coke. Van een overgedoseerde batch AS zal je niet doodgaan als je vervuilde of overgedoseerde pillen neemt is het risico op een fatale afloop sterk aanwezig

4cc

DBC01 zei:
Of dat je klakkeloos met elke vial die je tegenkomt naar Trimbos kan stappen en zeggen hey, anlyseer dit es even! Doen jullie ook met pillies dus eh....

waarom niet kerel, wat geeft een drugsgebruik wel het recht om deze dienst te mogen gebruiken en een AAS gebruiker niet?

• Topic Starter Topic Starter
DBC01 zei:
ze meten ook de kwaliteit van pillen niet, alleen wát er in zit en niet de gewenste hoeveelheid.

Jawel, ze analyseren de pillen op welke stoffen erin zitten, en welke hoeveelheden.

Ik heb 2 xtc tabs opgestuurd en kreeg te horen dat er alleen mdma als werkzame stof is aangetroffen in recpectievelijk 85mg en 158mg.

Terug
Naar boven