Interessante post. Maar de welvaart waarin we nu leven hebben we IMO niet grotendeels te danken aan het plunderen van andere landen. Verder kan je dat de huidige generatie niet meer kwalijk nemen. Want dan zou je de huidige Duitsers ook nog steeds als nazi's moeten behandelen.
Kijk, grotendeels of niet is hier een kwestie van perceptie denk ik...
Enerzijds is het zo dat Europa op het einde van de renaissance reeds gigantisch voor stond op Afrika en Azië, die toen nog quasi volledig in de prehistorie vast zaten. Je kan dus stellen dat het Westen sowieso de kennis en wetenschap zou ontwikkelen die nodig was om de industriële revolutie in gang te zetten. Maar om die revolutie daadwerkelijk in gang te zetten was het verdomd handig om daarvoor over GRATIS metalen, ertsen, hout, katoen EN gratis werkkrachten te beschikken. Die input heeft het ganse ontwikkelingsproces exponentieel versneld.
Gesteld dat we de Derde Wereld niet hadden gekoloniseerd dan was de industriele revolutie ook begonnen, maar dan zouden we volledig in eigen boezem hebben moeten tasten en zou het veel veel langer geduurd hebben om ons huidig welvaartspeil te bereiken. Want vergeet niet dat de gewone arbeiders het hier heel lang zeer zwaar te verduren hebben gehad - de vooruitgang leidde in eerste instantie niet tot welvaart voor de bevolking ! Welnu, er bestaan mathematische modellen die aantonen dat de Daens-achtige armoedetoestanden en hongersnoden die hier begin 20ste eeuw voorkwamen, zonder kolonisatie van de Derde Wereld tot een stuk in de jaren '70 zouden hebben voortgeduurd...
Maar ik wil dat de huidige generatie helemaal niet kwalijk nemen. Wij zijn het niet die de Afrikanen op Ile de Gorée richting slavernij hebben geleid. Waar ik mij aan stoor is de 'take everything for granted' cultuur die je tegenwoordig bij veel mensen aantreft ("het is ons recht om in luxe te leven"), en de alomtegenwoordige minachting tegenover 'apelanden' en 'bananenrepublieken'.
Opnieuw, wij leven in een wereld waar er een rechtstreekse link bestaat tussen inspanning-prestatie-beloning-behoeftebevrediging (de zogenaamde path-goal theory in de motivatiepsychologie). Dat is een luxepositie die we deels te danken hebben aan ons overwicht aan kennis en ideeën, maar deels ook aan de vroeger schaamteloze import van rijkdommen om de realisatie van die ideeën mogelijk te maken.
Die beschavingen die op een bepaald moment exponentiële vooruitgang hebben geboekt hebben dat zelden op een ethische manier gedaan. (Dat is ook wat de Chinezen ons momenteel fijntjes verwijten als wij hen wijzen op mensenrechten...)