XXL Nutrition

Wanneer is het genoeg geweest?

Ach als je is op vakantie gaat in andere landjes kom je er achter dat het hier nog niet zo beroerd is. Ik heb nog altijd een dakkie boven me kop en te vreten.
Lijkt me logisch als je daar voor gewerkt hebt...

We hebben alles hier zelf opgebouwd dus vind het nogal vreemd om dan te gaan vergelijken met landen waar de bevolking liever loopt te rellen en te niksen.

Jezelf vergelijken met het slechtste van de wereld is sowieso een vreemde redenering. Wat schiet je daar mee op? Beter blijf je zo kritisch mogelijk voor jezelf. Natuurlijk moeten we soms ook durven tevreden zijn met wat we hebben, daarin geef ik je 100% gelijk.

We hebben alles hier zelf opgebouwd dus vind het nogal vreemd om dan te gaan vergelijken met landen waar de bevolking liever loopt te rellen en te niksen.

Jezelf vergelijken met het slechtste van de wereld is sowieso een vreemde redenering. Wat schiet je daar mee op? Beter blijf je zo kritisch mogelijk voor jezelf. Natuurlijk moeten we soms ook durven tevreden zijn met wat we hebben, daarin geef ik je 100% gelijk.

Kijk, ik kom regelmatig wel eens in 'die landen'...

Ik ben het met één ding in je post deels eens, namelijk ivm het 'niksen'...
er zijn inderdaad nogal een pak mensen met een ongelofelijk probleem van 'aangeleerde hulpeloosheid' zoals dat heet : het idee dat ze toch niets aan de situatie kunnen veranderen, en dat ze afhankelijk zullen blijven van buitenlandse hulp etc...

Anderzijds zijn er honderden miljoenen mensen die keihard dag en nacht werken maar voor wie een dak en eten toch helemaal geen evidentie is en voor wie het iedere dag weer survival is. De idee dat het "logisch" is dat alles voor mekaar komt als je maar werkt is een typisch Westerse opvatting : genoeg boeren in de afrikaanse brousse die zich compleet krom werken maar die gans hun leven straatarm zullen blijven. Wij hebben min of meer de zekerheid dat hard werken beloont wordt, in grote delen van de wereld echter is die zekerheid een ongekende luxe. Vandaar ook de genoemde 'aangeleerde hulpeloosheid' die bij velen ontstaat, en vandaar ook dat we hier ZEER tevreden mogen zijn met wat we hebben.

Maar ik heb vooral problemen met je stelling dat we alles zelf opgebouwd hebben. Iedere hoogleraar economische geschiedenis zal onmiddellijk beamen dat onze grote voorsprong in het Westen onmogelijk zou zijn geweest als we in de vorige eeuwen niet de halve wereld hadden gekoloniseerd en als wingewest hadden leeggezogen. Het plunderen van de natuurlijke rijkdommen aldaar en de gedwongen slavernij van heelder bevolkingsgroepen wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste motors van de industriële revolutie. Dus alles zelf opgebouwd ? Parijs bv zou er een stuk minder fraai hebben uitgezien indien de Fransen niet gedurende een paar eeuwen West-Afrika en Indochina hadden leeggemolken.

Akkoord, we kunnen helemaal niet alle problemen in de Derde Wereld in de schoenen van het Westen schuiven zoals sommige NGO's graag doen. Daarvoor hebben ze er zelf veel te veel een potje van gemaakt en hebben ze meerdere kansen verkeken. Maar het blijft een feit dat het Westen een enorme historische schuld heeft ten overstaan van de derde wereld (niet dat die zal opgelost worden met ontwikkelingshulp, begrijp me niet verkeerd !), en daarom vind ik uitspraken als 'lijkt me logisch' en 'we hebben het zelf opgebouwd' van weinig historisch inzicht getuigen.

Het enige echter dat wij in de praktijk kunnen doen is blij zijn dat we op de juiste plaats in de wereld geboren zijn. Ik heb genoeg jonge gasten gezien die hier bij manier van spreken een doctoraat zouden kunnen halen maar omdat ze in pakweg Burkina Faso geboren zijn zullen ze wellicht hun ganse leven achter een uitgemergelde koe aanlopen. Een klein beetje nederigheid en dankbaarheid ipv het tegenwoordig bijna vanzelfsprekende superioriteitsgevoel zou veel Europeanen niet misstaan.

Interessante post. Maar de welvaart waarin we nu leven hebben we IMO niet grotendeels te danken aan het plunderen van andere landen. Verder kan je dat de huidige generatie niet meer kwalijk nemen. Want dan zou je de huidige Duitsers ook nog steeds als nazi's moeten behandelen.

The Locust. Karma!

Daarbij doel ik ook niet zo zeer op een strijd ergens tegen, maar puur het gevoel bij mensen over zaken waren ze geen controle lijken te hebben. Dat mensen altijd moeten klagen moge duidelijk zijn, echter vind ik dat niet een bruikbare relativering.

De vraag die je je moet stellen is in hoeverre het mogelijk is om als politici in contact te staan met elk individu. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Wilders, zijn afstand naar de mensen toe is niet kleiner dan bijvoorbeeld zijn rivaal Wouter Bos. En dat zal zeker niet kleiner worden indien de PVV gaat regeren, eerder groter, Geert mag dan vanuit z'n kluis het land gaan besturen.

Politici zitten gewoon in een establishment op het moment dat ze regeren en dan zitten ze gewoon achter de tekentafel en als de burger denkt dat ze maandelijks allen hun zegje kunnen doen zonder compromis dan is dat hetzelfde als anarchie.

Interessante post. Maar de welvaart waarin we nu leven hebben we IMO niet grotendeels te danken aan het plunderen van andere landen. Verder kan je dat de huidige generatie niet meer kwalijk nemen. Want dan zou je de huidige Duitsers ook nog steeds als nazi's moeten behandelen.

Kijk, grotendeels of niet is hier een kwestie van perceptie denk ik...

Enerzijds is het zo dat Europa op het einde van de renaissance reeds gigantisch voor stond op Afrika en Azië, die toen nog quasi volledig in de prehistorie vast zaten. Je kan dus stellen dat het Westen sowieso de kennis en wetenschap zou ontwikkelen die nodig was om de industriële revolutie in gang te zetten. Maar om die revolutie daadwerkelijk in gang te zetten was het verdomd handig om daarvoor over GRATIS metalen, ertsen, hout, katoen EN gratis werkkrachten te beschikken. Die input heeft het ganse ontwikkelingsproces exponentieel versneld.

Gesteld dat we de Derde Wereld niet hadden gekoloniseerd dan was de industriele revolutie ook begonnen, maar dan zouden we volledig in eigen boezem hebben moeten tasten en zou het veel veel langer geduurd hebben om ons huidig welvaartspeil te bereiken. Want vergeet niet dat de gewone arbeiders het hier heel lang zeer zwaar te verduren hebben gehad - de vooruitgang leidde in eerste instantie niet tot welvaart voor de bevolking ! Welnu, er bestaan mathematische modellen die aantonen dat de Daens-achtige armoedetoestanden en hongersnoden die hier begin 20ste eeuw voorkwamen, zonder kolonisatie van de Derde Wereld tot een stuk in de jaren '70 zouden hebben voortgeduurd...

Maar ik wil dat de huidige generatie helemaal niet kwalijk nemen. Wij zijn het niet die de Afrikanen op Ile de Gorée richting slavernij hebben geleid. Waar ik mij aan stoor is de 'take everything for granted' cultuur die je tegenwoordig bij veel mensen aantreft ("het is ons recht om in luxe te leven"), en de alomtegenwoordige minachting tegenover 'apelanden' en 'bananenrepublieken'.

Opnieuw, wij leven in een wereld waar er een rechtstreekse link bestaat tussen inspanning-prestatie-beloning-behoeftebevrediging (de zogenaamde path-goal theory in de motivatiepsychologie). Dat is een luxepositie die we deels te danken hebben aan ons overwicht aan kennis en ideeën, maar deels ook aan de vroeger schaamteloze import van rijkdommen om de realisatie van die ideeën mogelijk te maken.

Die beschavingen die op een bepaald moment exponentiële vooruitgang hebben geboekt hebben dat zelden op een ethische manier gedaan. (Dat is ook wat de Chinezen ons momenteel fijntjes verwijten als wij hen wijzen op mensenrechten...)

Het maakt me minder triest.

• Topic Starter Topic Starter
@The Locust, goed verwoord inderdaad. Ik ben het echter ook deels met Big_T eens. We hoeven ook niet te snel tevreden te zijn, we mogen kritisch zijn. Dat betekent niet zoals je zegt, dat we alles maar voor "granted" kunnen nemen.
Ik denk dat een goede balans mogelijk is tussen het waarderen en het kritisch kijken naar nieuwe vooruitgang. Het moge duidelijk zijn dat Afrika grote problemen hebben en dat dit nog zal duren. Moeten wij in die tussentijd maar wachten tot globale gelijkheid is bereikt? Lijkt me niet wenselijk en vrij onmogelijk. Zoals Big_T zegt vind ik het ook onzin dat de arme landen altijd als standaard gebruikt worden voor de welvarende landen.

Het eeuwige gerefereer met de boodschap "het kan altijd slechter, kijk maar naar die en die", is vermoeiend en compleet stagnerend. Alles kan slechter, maar ook alles kan beter en beiden dienen meegewogen te worden.

De vraag die je je moet stellen is in hoeverre het mogelijk is om als politici in contact te staan met elk individu. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Wilders, zijn afstand naar de mensen toe is niet kleiner dan bijvoorbeeld zijn rivaal Wouter Bos. En dat zal zeker niet kleiner worden indien de PVV gaat regeren, eerder groter, Geert mag dan vanuit z'n kluis het land gaan besturen.

Politici zitten gewoon in een establishment op het moment dat ze regeren en dan zitten ze gewoon achter de tekentafel en als de burger denkt dat ze maandelijks allen hun zegje kunnen doen zonder compromis dan is dat hetzelfde als anarchie.

Contact met het individu is helemaal niet nodig. De sociale tendens van de mens zorgt ervoor dat groepen zich automatisch vormen. Hierdoor ontstaan groepen bestaande uit mensen die dezelfde mening delen. Juist deze groepen zouden vertegenwoordigt moeten worden in de politiek.

Daarbij is niet belangrijk dat iedereen's wensen ingewilligd worden en dat iedereen tevreden wordt gesteld. Echter wanneer we bijvoorbeeld kijken naar de stemming over de Europese Grondwet, die afgekeurd wordt, maar vervolgens toch ingevoerd op een andere manier lijkt dit niet te betuigen van politici die juist vertegenwoordigen.

Ik denk dat door alle rotzooi,wat er de afgelopen jaren voorgevallen is,er geen geloof meer is in de heren in Den Haag.

Ze doen toch maar wat ze zelf willen,kijk eens naar de zorg.
Te gek toch die premie's.

The locust is wel een goede aanwinst in dit deel van het forum.
Hij verwoord goed wat mijn mening ook is. Daaruit spreekt dat hij er goed over nagedacht heeft en spreekt met enige nuance.
Nice!

Ben ik het niet mee eens. Je moet appreciëren wat je hebt; maar naar mijn mening moet je altijd streven naar meer en beter, en niet tevreden zijn met wat je hebt. dat is toch wel een van de grootste drijfveren in ons leven.

Onszelf altijd willen verbeteren, of dat zich nu uit in een groter huis of in een betere baan.

Ben ik het niet mee eens. Je moet appreciëren wat je hebt; maar naar mijn mening moet je altijd streven naar meer en beter, en niet tevreden zijn met wat je hebt. dat is toch wel een van de grootste drijfveren in ons leven.

Onszelf altijd willen verbeteren, of dat zich nu uit in een groter huis of in een betere baan.
Dat zei ik toch al ;)

Je kan enerzijds best tevreden zijn over wat je al hebt, en daarna kan je eventueel kijken of naar meer streven gewenst is.

Hahaha, wat een bullshit man.
Zou toch nergens op slaan als je nooit tevreden bent met wat je hebt.

Tevreden zijn is het hebben van een voldaan gevoel, een gevoel dat je bereikt hebt wat je wilde bereiken. Dit staat geenszins vooruitgang in de weg. Het zorgt voor een bepaalde innerlijke rust dat het goed is zoals het nu is.
Ik denk juist dat het grootste deel van de mensheid net iets te makkelijk denkt over vooruitgang. Die onrust van ontevreden mensen maakt merkbaar meer kapot dan het goed doet.

Hoeveel vooruitgang hebben we de afgelopen decennia gehad en hoeveel waren uiteindelijk een èchte vooruitgang? Af en toe ben ik jaloers op Afrikaanse stammen die in hun dagen wat dieren slachten en bessen rapen en toch gelukkig zijn. Simpelheid in het leven lijkt toch vaak toch meer geluk te leiden.

Ik denk dat je gerust kan stellen dat net één van de gevolgen van dat nooit tevreden zijn, geresulteerd heeft in de huidige economische crisis. Het constant inhalig zijn en meer willen is zeker niet altijd gewenst. Er moet ook een zekere stabiliteit (lees: tevredenheid) zijn.

- Een bedrijf moet niet altijd zo groot mogelijk willen worden, sommige bedrijven zijn juist succesvol omdat ze besluiten zich te beperken tot een bepaalde grootte.
- Een huisvader moet niet altijd meer aandelen kopen, met het oog op nog meer winst.
- Als je een leuke vriendin hebt, dan moet je niet blijven denken aan de nog leukere vrouw die wellicht ergens rondloopt.

Genoeg voorbeelden te noemen waarbij tevredenheid gewenst is.

Ik denk dat je gerust kan stellen dat net één van de gevolgen van dat nooit tevreden zijn, geresulteerd heeft in de huidige economische crisis. Het constant inhalig zijn en meer willen is zeker niet altijd gewenst. Er moet ook een zekere stabiliteit (lees: tevredenheid) zijn.

- Een bedrijf moet niet altijd zo groot mogelijk willen worden, sommige bedrijven zijn juist succesvol omdat ze besluiten zich te beperken tot een bepaalde grootte.
- Een huisvader moet niet altijd meer aandelen kopen, met het oog op nog meer winst.
- Als je een leuke vriendin hebt, dan moet je niet blijven denken aan de nog leukere vrouw die wellicht ergens rondloopt.

Goed gezegd! Dat subtiele balans tussen tevreden zijn en toch door willen gaan kan alleen gevonden worden met volwassenheid naar mijn mening. Iets wat 90% van de bevolking lijkt te missen.

- Bedrijf verbeteren betekend niet altijd uitbreiden; het gaat hier om het streven naar beter, niet zozeer meer.
- Extreem voorbeeld die huisvader
- Als je een leuke vriendin hebt moet je inderdaad niet denken dat zij niet de ware is, maar wel aan de relatie blijven werken en het verbeteren voor zover mogelijk.

Maar niet alles heeft verbetering nodig, klopt. wat dat betreft ben ik het wel eens qua 'tevreden' zijn. Over sommige dingen mag je tevreden zijn maar niet in het algemeen, over alles.

Ben het helemaal eens met je laatste post. Algemene tevredenheid zou een status quo / stagnatie betekenen. Dit is ook precies wat ik in post #21 duidelijk probeerde te maken. En om een praktisch voorbeeld te geven: dat dit nefast is voor een land kan je perfect merken aan de toestand in België. De Walen willen een status quo en zijn tevreden met de toestand van de staat. De Vlamingen willen echter vooruit, willen de staat hervormen/verbeteren, maar worden tegengehouden en gaan daardoor zelf ook achteruit.

En als je in zo'n discussie gaat aankomen met "ja, maar in Afrika is het allemaal nog veel slechter, we moeten hier maar tevreden zijn met wat we hebben" dan doe je dus niets anders dan de hele discussie onmogelijk maken met dooddoeners die niemand vooruit helpen.

het enige echter dat wij in de praktijk kunnen doen is blij zijn dat we op de juiste plaats in de wereld geboren zijn. ik heb genoeg jonge gasten gezien die hier bij manier van spreken een doctoraat zouden kunnen halen maar omdat ze in pakweg burkina faso geboren zijn zullen ze wellicht hun ganse leven achter een uitgemergelde koe aanlopen. Een klein beetje nederigheid en dankbaarheid ipv het tegenwoordig bijna vanzelfsprekende superioriteitsgevoel zou veel europeanen niet misstaan.

+1

Terug
Naar boven