XXL Nutrition

Wanneer moet je koolhydraten eten?

rubinator

Novice
Waardering
1
Lengte
1m73
Massa
63kg
Hallo,
Wanneer moet je koolhydraten eten? De ene persoon zegt na de training, de andere zegt dat het verstandig is om niet na de training koolhydraten te nemen..

En snelle koolhydraten in de vorm van druivensuiker heb ik gekocht, maar ik ben benieuwd of dat ook door de whey-shakes kan.

mvg Rubi

Je druivensuiker kun je prima in je whey shake knallen ;)

De meningen blijven verdeeld over wanneer je KH's in te nemen. Ik denk dat je voor jezelf uit moet proberen wat voor jou het beste werkt.

Ligt er ook hoe laat je traint, normaal neem ik na mijn training whey + snelle kh en half uur erna rijst met kip en groenten. Maar nu ik pas laat kan trainen allen de shake na mijn training en kwark erna.

Maakt niet uit, eigen voorkeur. Waar jij het beste op traint.

Maakt niet uit, eigen voorkeur. Waar jij het beste op traint.
Behalve met snelle carbs.

Het verstandigst is om langzame carbs te eten, kan gewoon gedurende de hele dag. Door zwaar te trainen raakt je leverglycogeen op. Snelle carbs kunnen die niet bijvullen door hun structuur, langzame carbs wel (wordt ongeveer voor de helft gebruikt voor je leverglycogeen). Langzame carbs kan je dus gedurende de hele dag eten, snelle carbs zou ik alleen innemen op het moment dat je ook snel energie nodig hebt, dus voor en na je training.

Daarbij: als je je na een aantal trainingsweken moe en uitgeput begint te voelen, kan het een teken zijn dat je leverglycogeen opraakt. Het is dan verstandig een deload te doen (intensiteit aanzienlijk verlagen) en dezelfde hoeveelheid of meer langzame carbs te eten, zodat je glycogeenvoorraad op peil kan raken.

Behalve met snelle carbs.

Het verstandigst is om langzame carbs te eten, kan gewoon gedurende de hele dag. Door zwaar te trainen raakt je leverglycogeen op. Snelle carbs kunnen die niet bijvullen door hun structuur, langzame carbs wel (wordt ongeveer voor de helft gebruikt voor je leverglycogeen). Langzame carbs kan je dus gedurende de hele dag eten, snelle carbs zou ik alleen innemen op het moment dat je ook snel energie nodig hebt, dus voor en na je training.

Daarbij: als je je na een aantal trainingsweken moe en uitgeput begint te voelen, kan het een teken zijn dat je leverglycogeen opraakt. Het is dan verstandig een deload te doen (intensiteit aanzienlijk verlagen) en dezelfde hoeveelheid of meer langzame carbs te eten, zodat je glycogeenvoorraad op peil kan raken.
Eeh..

Carbs onderscheiden in snel/langzaam slaat nergens op, wij eten zelden tot nooit alleen carbs dus dan is die glycemische index irrelevant.

Onderscheid maken in simpel en complex is wel zinnig.
Simpele carbs bestaan uit glucose, galactose of fructose (monosaccharides).
Verder uit lactose, sucrose en maltose (disaccharides).

Lactose bestaat uit 1 glucose + 1 galactose
Sucrose bestaat uit 1 glucose + 1 fructose
Maltose bestaat uit 1 glucose + 1 glucose

Complexe carbs zijn lange ketens van glucose.

Glucose is bloedsuiker, de voorkeursbron van energie voor je lichaam. Omdat je spieren glucose uit je bloed trekken om spierglycogeen aan te vullen, kan glucose deze dus ook bijvullen. Verder kan glucose ook leverglycogeen bijvullen.
Galactose en fructose kunnen ALLEEN leverglycogeen aanvullen. Hier worden ze omgezet naar glucose, voor later gebruik.

Sommige suikers kunnen spierglycogeen wel degelijk aanvullen (de meest voorkomende, lactose en sucrose, bevatten allebei 1 glucose deel).
Complexe carbs zijn wel veel beter hierin, logisch, want dat zijn lange ketens van alleen glucose.

En ik had het over timing, dat is eigen voorkeur. Waar je je het beste bij voelt.
Dat je vooral complexe carbs moet eten, spreekt naar mijn idee voor zich.

Eeh..

Carbs onderscheiden in snel/langzaam slaat nergens op, wij eten zelden tot nooit alleen carbs dus dan is die glycemische index irrelevant.

Onderscheid maken in simpel en complex is wel zinnig.
Simpele carbs bestaan uit glucose, galactose of fructose (monosaccharides).
Verder uit lactose, sucrose en maltose (disaccharides).

Lactose bestaat uit 1 glucose + 1 galactose
Sucrose bestaat uit 1 glucose + 1 fructose
Maltose bestaat uit 1 glucose + 1 glucose

Complexe carbs zijn lange ketens van glucose.

Glucose is bloedsuiker, de voorkeursbron van energie voor je lichaam. Omdat je spieren glucose uit je bloed trekken om spierglycogeen aan te vullen, kan glucose deze dus ook bijvullen. Verder kan glucose ook leverglycogeen bijvullen.
Galactose en fructose kunnen ALLEEN leverglycogeen aanvullen. Hier worden ze omgezet naar glucose, voor later gebruik.

Sommige suikers kunnen spierglycogeen wel degelijk aanvullen (de meest voorkomende, lactose en sucrose, bevatten allebei 1 glucose deel).
Complexe carbs zijn wel veel beter hierin, logisch, want dat zijn lange ketens van alleen glucose.

En ik had het over timing, dat is eigen voorkeur. Waar je je het beste bij voelt.
Dat je vooral complexe carbs moet eten, spreekt naar mijn idee voor zich.
Maat, je hebt gelijk. Ik doelde inderdaad ook op complex/eenvoudig. Excuses voor de verwarring.

Ah ok :D

In dat geval, misschien een nuttige les voor anderen

Terug
Naar boven