AndroidHealthClinic

Wat als je niet meer kan..?

tghmember

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m80
Massa
101kg
Vetpercentage
25%
Hallo!

Ik ben even geleden begonnen met fitness, en krijg van veel mensen te horen dat ik enorm veel pak voor de tijd dat ik fitness.

Wel heb ik een paar vraagjes, al zijn er domme bij, easy on the criticism! :-)

Wat als je een oefening doet. Neem bijvoorbeeld SEATED CHEST PRESS
Je doet de eerste keer 10 x 66 zonder problemen
Tweede reeks doe je 7 x 66 en lukt het echt niet meer

Je hebt dan enkele opties:
- Je gaat naar 59 kilo en doet 10x (En wat doe je dan de derde reeks, 8x 66?)
- Je stopt bij 7 x of hoeveel je ook hebt en doet je 3rde reeks ook minder

Wat is de beste optie? Of is het geen van de 2 en moet ik iets anders doen?

Is er een verschil tussen BREDE & SMALLE greep? Andere spieren? Makkelijker?

Soms heb ik dagen dat ik echt waardeloos ben, dan heb ik bijvoorbeeld de 1ste dag te hard getraind en kan ben ik waardeloos op dag 3. Deze week heb ik (te) hard borst & triceps getraind, dus gisteren bij alle oefening voor rug & biceps waar mn armen of borst in voorkwam was ik redelijk waardeloos. Eersgisteren bij SHOULDER PRESS kon ik ook maar 18 per arm pakken, normaal pak ik daar 24 per arm. Kan ik hier iets tegen doen, buiten een dagje te breaken?

Mijn schema bestaat uit 4 dagen split: Borst & Triceps -> Schouders -> Rug & Biceps -> Benen. Dan doe ik 1 dag extra (Verandert per week)
Kan ik deze dagen omdraaien? Voorbeeld: Borst & Triceps -> Schouders -> Benen -> Rug & Biceps -> Extra dag? Ik denk namelijk dat dit goed is voor mijn herstel.
Heb gehoord dat het niet goed is voor je om de dagen om te draaien.

Waarschijnlijk een paar stomme vragen bij, maar ik vraag het liever aan professionele bodybuilders. Als iemand me wil toevoegen op skype zodat ik eventuele verdere vragen kan stellen -> Tghmember
Alvast bedankt!

Ik bouw mijn reps meestal af, en de gewichten op. Eigenlijk doe ik dus maar 1 echte werkset per oefening.

Spierpijn neemt af als je wat langer traint, maar je moet natuurlijk wel voldoende rust nemen.

Ligt er voor mij een beetje aan hoeveel reps je die keer had. Als je beneden de 5 gaat, gaat het gewicht omlaag. Als je boven de 5 (bijvoorbeeld je genoemde 7) zit, blijf ik hetzelfde doen of ga ik omhoog.

tghmember, je lijkt me een beginner. Waarom dan al direct een split en geen full-body met minder volume?

Goed, om op je vragen te antwoorden:

1. 66KG lukte je eerst 10 keer maar in je tweede set lukt 7 je niet meer. Je hebt dus in je eerste set je spieren al te veel belast. Als je elke set hetzelfde gewicht wil pakken (vind ik trouwens sowieso al niet zo een goed idee), betekent dat ofwel dat je meer moet rusten tussen sets ofwel dat je minder gewicht moet pakken al vanaf de eerste set zodat je wel drie sets kan afwerken.

2. Brede greep legt vaak een ander accent dan smalle grip, waarop hangt wel af van oefening tot oefening. Meestal vermindert een brede grip ondermeer de betrokkenheid van de armen in een oefening.

3. Soms heb je dagen dat je je gewoon minder voelt en minder gewicht pakken is dan beter dan falen met zwaardere gewichten. Als je consistent last hebt van slechte dagen wil dat zeggen dat je nog niet goed herstelt bent van de vorige training. Meestal betekent dat dat je te weinig eet, soms dat je te weinig rust.

4. Je kan dagen inderdaad omwisselen, zolang je rekening houdt met hoe trainingsdagen elkaar in de weg kunnen zitten. In jouw geval zou ik bijvoorbeeld schouders niet na borst doen, maar na rug omdat zowel presses bij borst als bij schouders je triceps sterker belasten. Die extra dag laat je best gewoon vallen want zoiets verstoort je schema alleen maar. Vier dagen in de week is echt wel voldoende voor een beginner.

Laatst bewerkt:
Misschien best eens je volledige schema posten? Welke oefeningen je allemaal doet voor welke spiergroepen enzo... (op welk schema is dit gebaseerd? Of homebrew? )

Wat me wel direct opvalt is dat dit vooral een UB schema is, met 3d/week UB en 1d/week LB... kan wel eens zijn dat je UB vermoeid geraakt van die talloze reps... Je zou misschien beter even inlezen in de talloze schema's die er zijn ( zoals de full body schemas). Maar post eerst je volledige schema eens, kunnen we eventueel zaken schrappen of vervangen.

Wat zijn je doelen trouwens?

• Topic Starter Topic Starter
tghmember, je lijkt me een beginner. Waarom "dan al direct een split en geen full-body met minder volume?"
Ik vind mezelf geen beginner (Ligt natuurlijk eraan hoe je een beginner ziet), ik kan in ieder geval meer als een full body schema. Doe nu 6 maanden fitness (Wel een break gehad)

"Als je elke set hetzelfde gewicht wil pakken (vind ik trouwens sowieso al niet zo een goed idee), betekent dat ofwel dat je meer moet rusten tussen sets ofwel dat je minder gewicht moet pakken al vanaf de eerste set zodat je wel drie sets kan afwerken. "

Wat vind je beter? Opbouwen in gewicht, afbouwen in herhalingen?
Ik doe momenteel 66 - 66 - 73 (10 - 10 - 8 herhalingen), is dit ook goed?
En over die pauze, ik nam toen 3 minuten pauze ofzo, lang genoeg, daar ligt het denk ik niet aan. :(

---------- Post toegevoegd Fri 2 Mar 2012 om 16:21 ----------

Misschien best eens je volledige schema posten? Welke oefeningen je allemaal doet voor welke spiergroepen enzo... (op welk schema is dit gebaseerd? Of homebrew? )

Wat me wel direct opvalt is dat dit vooral een UB schema is, met 3d/week UB en 1d/week LB... kan wel eens zijn dat je UB vermoeid geraakt van die talloze reps... Je zou misschien beter even inlezen in de talloze schema's die er zijn ( zoals de full body schemas). Maar post eerst je volledige schema eens, kunnen we eventueel zaken schrappen of vervangen.

Wat zijn je doelen trouwens?

Schema is gemaakt door fitness instructeurs, idd 3x UB, 1x LB, break, 1x extra die wekelijks wisselt.

Doelen: Amateur Bodybuilding, en cutten. Doe ook cardio na mijn training. Ik eet voldoende voor spierbehoud en neem eiwitsupplement

Wat vind je beter? Opbouwen in gewicht, afbouwen in herhalingen?
Ik doe momenteel 66 - 66 - 73 (10 - 10 - 8 herhalingen), is dit ook goed?
En over die pauze, ik nam toen 3 minuten pauze ofzo, lang genoeg, daar ligt het denk ik niet aan. :(

Ik ben persoonlijk voorstander van enkel op je laatste set all-out te gaan. Ik hou zelf net daarom van ramped sets. Er zijn verschillende methodes voor, maar om het eenvoudig te houden zou ik in jouw geval het volgende doen:

Stel dat je voor je laatste set tussen 8-10 reps wil doen.

Opwarm set: 10 x 35 kg (ong. 50% van je laatste set)

Set 1: 60 kg x 8
Set 2: 66 kg x 8
Set 3: 73 kg x max reps.

Je maakt elke set een sprong van ongeveer 10%. Je laatste set moet je minimum 8 reps kunnen doen of anders moet je het gewicht verlagen (en bijgevolg het gewicht van alle vorige sets). Kan je je laatste set meer dan 10 reps, dan verhoog je het gewicht.

Schema is gemaakt door fitness instructeurs, idd 3x UB, 1x LB, break, 1x extra die wekelijks wisselt.

Bah, fitnessinstructeurs! *koude rilling* Wil je echt vooruitgang maken dan luister je niet naar die onwetende mannetjes en zoek je zelf alle informatie op om een eigen schema te maken. En schrap alsjeblieft die extra dag! Die slaat werkelijk nergens op!

Laatst bewerkt:

Doelen: Amateur Bodybuilding, en cutten. Doe ook cardio na mijn training. Ik eet voldoende voor spierbehoud en neem eiwitsupplement

Welke oefeningen heeft de instructeur voorzien op de trainingsdagen?

Naar mijn mening denk ik dat het probleem zit in het feit dat je
1. teveel UB dagen in je schema hebt
2. vermoedelijk teveel oefeningen en sets/reps hebt op die UB dagen
3. te weinig eet
en daarom dus spierpijn hebt en slecht recupereert.

Post je trainingsschema eens, kunnen wij onze mening eens geven en kan je dit eens met je instructeur overleggen.

Ik ben persoonlijk voorstander van enkel op je laatste set all-out te gaan. Ik hou zelf net daarom van ramped sets. Er zijn verschillende methodes voor, maar om het eenvoudig te houden zou ik in jouw geval het volgende doen:

Stel dat je voor je laatste set tussen 8-10 reps wil doen.

Opwarm set: 10 x 35 kg (ong. 50% van je laatste set)

Set 1: 60 kg x 8
Set 2: 66 kg x 8
Set 3: 73 kg x max reps.

Je maakt elke set een sprong van ongeveer 10%. Je laatste set moet je minimum 8 reps kunnen doen of anders moet je het gewicht verlagen (en bijgevolg het gewicht van alle vorige sets). Kan je je laatste set meer dan 10 reps, dan verhoog je het gewicht.

is dit dan ook homebrew? Of een bepaald schema dat je hier aanhaalt?

+ ik hoop dat chest press een assistance oef is in je schema en niet de hoofdoefening? Daarom dus graag je volledige schema :)

Als je nou eens test wat je 4-5x kan en dan pyramidestijl doet?
12-10-8-6-4 (of tot 6 kan ook, dan dus maar 4 sets)

En het gewicht bouw je dan juist op naarmate je zakt in herhalingen.
Dat je de tweede set niet evenveel herhalingen meer kan met 66 is logisch je bent tenslotte je spieren expres aan het vermoeien.

Terug
Naar boven