Ik lees veel dat er een lepeltje lijnzaadolie wordt ingenomen dus dacht ik dit even op te zoeken en hier kwam ik bij uit.
William Marley is een voorstander van het gebruik van supplementen. Vroeger adviseerde hij het gebruik van lijnzaadolie, dat een precursor van de omega-3-vetzuren bevat, aan mensen met diabetes en hart- en vaatziekten. Omega-3-vetzuren zijn dan wel goed voor het cholesterol en de insulinehuishouding, maar de aanwijzingen stapelen zich op dat alfa-linoleenzuur de groei van prostaatkanker versnelt. Marley vindt dan ook dat mannen het supplement niet moeten gebruiken.
Marley, die zijn uitspraken doet in de Amerikaanse krant Herald-Dispatch, heeft een tweetal andere wetenschappers om advies gevraagd: Charles Myers, die onderzoek deed naar de impact van alfa-linoleenzuur op de prostaat, en Dean Ornish, die onderzoek heeft gedaan naar de impact van levensstijlfactoren op het hart. Beiden adviseerden mannen visolie te gebruiken, en de flaxoil of de lijnzaadolie te laten staan.(1)
Als dit nu waar is of niet weet ik niet.