MuscleMeat

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

moeder = ons moeder zijn vogeltje (Helmonds)
moeder de gans - moeder weet al = moeier memmekes (Ninoofs)
moeder die met haar kindje naar de kerk gaat als het een tiental dagen oud is = erre keirkgank doen (Merenaars)
moeder draagt een schort = moeke het 'n schuut veur (Westerkwartiers)
moeder heeft 't geld op zak = os moder hit de taes oan (Budels)
moeder is van sleidinge en vader van kluizen = mijn ma es van slenne en mijn pa es van kluizen (Slengs)
moeder ligt uitgeteld voor de kachel = moet ligt munt veur de kachel (Wagenings)
Moeder teen vervelend kind = Had ik dich maar in de heg gezeik (Venloos)
Moeder wil jengelend kind stil krijgen = As ge nou oe-en bèk nie houdt, dan sloa ik daluk al oe krulle uit oe hoar (Bosch)
moeder willen worden = ne kleine willen hebben (Brabants)
moeder zat achter de machine te naaien = moeke zat te tjoek'n (Westerkwartiers)
moeder, moeder mijn voeten hebben koud de kachel is uit maar de schoorsteen rookt = mama,mama mein voeten hemme ka de stoof es oit mau de schapeip doempt (Buggenhouts)
Moederkindje = Hij zit bij moet op de slup (Genneps)
Moedernaakt en blootvoets door de beemden lopen op schuine schaatsen = Mojenoks en berrevits dé de bemme schesse up schiëve schoverdane (Hulshouts)
Moeders kindje = Allie moeder hengt nie an oew krois (helmonds)

Dé zegk

(helmond is ook brabant, die zeggen ook geen ''ons mam'')

moeder = ons moeder zijn vogeltje (Helmonds)
moeder de gans - moeder weet al = moeier memmekes (Ninoofs)
moeder die met haar kindje naar de kerk gaat als het een tiental dagen oud is = erre keirkgank doen (Merenaars)
moeder draagt een schort = moeke het 'n schuut veur (Westerkwartiers)
moeder heeft 't geld op zak = os moder hit de taes oan (Budels)
moeder is van sleidinge en vader van kluizen = mijn ma es van slenne en mijn pa es van kluizen (Slengs)
moeder ligt uitgeteld voor de kachel = moet ligt munt veur de kachel (Wagenings)
Moeder teen vervelend kind = Had ik dich maar in de heg gezeik (Venloos)
Moeder wil jengelend kind stil krijgen = As ge nou oe-en bèk nie houdt, dan sloa ik daluk al oe krulle uit oe hoar (Bosch)
moeder willen worden = ne kleine willen hebben (Brabants)
moeder zat achter de machine te naaien = moeke zat te tjoek'n (Westerkwartiers)
moeder, moeder mijn voeten hebben koud de kachel is uit maar de schoorsteen rookt = mama,mama mein voeten hemme ka de stoof es oit mau de schapeip doempt (Buggenhouts)
Moederkindje = Hij zit bij moet op de slup (Genneps)
Moedernaakt en blootvoets door de beemden lopen op schuine schaatsen = Mojenoks en berrevits dé de bemme schesse up schiëve schoverdane (Hulshouts)
Moeders kindje = Allie moeder hengt nie an oew krois (helmonds)

Dé zegk

(helmond is ook brabant, die zeggen ook geen ''ons mam'')

Het gaat toch niet over "mam" of moeder
maar over ons

Je zegt in helmond zeggen ze dat niet, wat staat er bovenaan je lijstje dan?

Het gaat toch niet over "mam" of moeder
maar over ons

Je zegt in helmond zeggen ze dat niet, wat staat er bovenaan je lijstje dan?

Het ging over ''ons mam''
Niet over ons, niet over mam, maar over ''ons mam''
Niet uit elkaar halen. Wat staat er in mijn post? Wij zeggen ook wel eens ''ons moeke (moeder)'' maar niet ''ons mam''.

Het ging over ''ons mam''
Niet over ons, niet over mam, maar over ''ons mam''
Niet uit elkaar halen. Wat staat er in mijn post? Wij zeggen ook wel eens ''ons moeke (moeder)'' maar niet ''ons mam''.

Jij maakt het ervan dat het over ons mam ging. het ging gewoon over het zeggen van "ons"

mam is hetzelfde als moeder dus wat maakt het uit wat je dan zegt, er is niks fout of goed hoor omdat jij dat toevallig niet kent

want mam of moeder heeft weinig met enigs kind te maken of niet dan? zet je bril op of zo, je hoeft toch niet overal een discussie van te maken

Jij maakt het ervan dat het over ons mam ging. het ging gewoon over het zeggen van "ons"

mam is hetzelfde als moeder dus wat maakt het uit wat je dan zegt, er is niks fout of goed hoor omdat jij dat toevallig niet kent

want mam of moeder heeft weinig met enigs kind te maken of niet dan? zet je bril op of zo, je hoeft toch niet overal een discussie van te maken

+1, vreselijk irritant.

Wie begon erover? Ik toch? Dan bepaal ik toch waar het om ging? Er werd gevraagd of hij altijd 'ons mam' zegt met enigskind. Het ''ons'' en het ''mam'' staat niet voor niets bij elkaar. Ik maakte dáár een opmerkingen over en niet over ''ons'' of over ''mam'' apart.

Ik zeg niet wat goed of fout is, ik zeg dat ''ons mam'' (bij elkaar in 1 zin) niet ''brabants'' is, maar in bepaalde delen van brabant gezegd wordt.

Lol, jij begint een discussie door te zeggen dat ik een nep brabander ben, omdat jij niet weet dat het niet brabants is.
Ik zeg alleen dát het niet brabants is ;)

Wie begon erover? Ik toch? Dan bepaal ik toch waar het om ging? Er werd gevraagd of hij altijd 'ons mam' zegt met enigskind. Het ''ons'' en het ''mam'' staat niet voor niets bij elkaar. Ik maakte dáár een opmerkingen over en niet over ''ons'' of over ''mam'' apart.

Ik zeg niet wat goed of fout is, ik zeg dat ''ons mam'' (bij elkaar in 1 zin) niet ''brabants'' is, maar in bepaalde delen van brabant gezegd wordt.

Lol, jij begint een discussie door te zeggen dat ik een nep brabander ben, omdat jij niet weet dat het niet brabants is.
Ik zeg alleen dát het niet brabants is ;)

Ik begin geen discussie ik zeg alleen nep brabander. Dat hoef je toch niet serieus op te vatten? Het is geen aanval hoor. Jij voelt je alleen meteen zo dat het een discussie is

Ik begin geen discussie ik zeg alleen nep brabander. Dat hoef je toch niet serieus op te vatten? Het is geen aanval hoor. Jij voelt je alleen meteen zo dat het een discussie is

Jij zegt dat het een discussie is, ik vind het geen discussie hoor :o Rustig maar :roflol:

Goeie discussie.

Edit: oh, ik lees net in de discussie dat het geen discussie is.

Wat is een echte brabander?

Iemand die geboren en getogen is in Brabant, maar tja, dat is mijn mening :o

Terug
Naar boven