XXL Nutrition

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

Zonde, is een groot gemis :D:D

Snapshot_20120215.jpg

De dagelijkse voeding, is erg belangrijk dus let ik op, wat ik eet.
Je lichaam verwerkt rond de 22 gram ewitten per 3 uur, dus het heeft geen zin om overbodig veel eiwitten binnen te krijgen.

Wat ik eet s' ochtends is: magere yoghurt en 2 bapao broodjes (kippenvlees)
Smiddags 3 boterhammen met kaas.
17.00 uur, de warme maaltijd en om 20.00 uur, nog wat degelijke waar eiwitten in zitten, noodjes etc.

Zolang je maar om de 3 uur eet, en je komt rond de 25 gram eiwitten is dat voldoende.

Hebben jullie hier nog wat aan toetevoegen?

Gr. Daniel Sodaar.

Ik heb zelf ook niet heel veel kennis van zuur base reacties, maar zou ook niet kunnen begrijpen waarom kalium deze vergelijking beinvloeden.

Verder is je reactievergelijking niet helemaal correct aangezien het een 3 waardig zuur. Er onstaat dan citraat waterstofcitraat, diwaterstofcitraat en blijft natuurlijk wat citroenzuur over. Maar dit maakt verder op het verhaal weinig uit;)
Ja, is een triprotischzuur, maar voor het gemak noteerde ik het op 1 regel met gewoon 3y H+ en y citraat.

Unaware :roflol:

He ik ken jou van galen.

Word nog misselijk als ik aan die knalfuif denk! Zoveel vette visjes gegeten :$

welke fucking mong**l organiseert er op een zondagnacht een openluchtfuif midden in de nacht, terwijl ik morgen selectietest heb om 8 uur.

Als ik faal zoek ik de persoon op en schijt ik in zn brievenbus.

4 uur mn bed uit om na 3 weken vakantie weer te gaan werken! !@#$&

Hoi slimme mensen! Iemand suggereert dat citroenzuur (afkomstig van fruit) een alkalisch-effect heeft op het menselijk lichaam en redeneert dit als volgt; het citroenzuur wordt volledig geoxideerd tot CO2 en H2O waardoor dat netto geen effect heeft op de pH (ben ik akkoord mee), door deze oxidatie verschuift het equilibrium naar links waardoor de geconjugeerde base geprotoneerd wordt tot citroenzuur en protonen afneemt van het het lichaam, waarna het ook geoxideerd wordt (ook akkoord, m.u.v. de protonen afkomstig van het lichaam).

Mijn bezwaar is dat exact dezelfde hoeveelheid protonen die het nodig heeft om de geconjugeerde base tot citroenzuur te vormen ook aanwezig zou zijn in een oplossing met citroenzuur die je binnenkrijgt, i.e. netto geen effect. Hij beweert dat in fruit de hoeveelheid protonen niet in verhouding is met de geconjugeerde base door de aanwezigheid van kationen zoals kalium. IS DAT ZO? WERKT DAT ZO? Mijn zuur-base-kennis snapt niet precies hoe dat zit (erkennelijk heb ik er ook al jaren niets mee gedaan). Ik zie het zo:

<x>citroenzuur <-> <y>citraat + <3y>H (3, omdat zuur met 3 H'tjes)

Hoe zou de aanwezigheid van kalium deze vergelijking beinvloeden? De persoon in kwestie kan het zelf overigens niet uitleggen omdat ie z'n gehele redenatie uit een boek heeft gejat, en die legt het verder niet uit :roflol:

Wellicht vind je in dit reviewartikel het antwoord: http://jxb.oxfordjournals.org/content/early/2013/02/11/jxb.ert035.full

Organische chemie is nooit mijn sterkste kant geweest, dus ik kan je geen kant en klaar antwoord geven nu. Vergeef het me als dit artikel niet relevant is, heb nu geen tijd om het helemaal te lezen.

Hoi slimme mensen! Iemand suggereert dat citroenzuur (afkomstig van fruit) een alkalisch-effect heeft op het menselijk lichaam en redeneert dit als volgt; het citroenzuur wordt volledig geoxideerd tot CO2 en H2O waardoor dat netto geen effect heeft op de pH (ben ik akkoord mee), door deze oxidatie verschuift het equilibrium naar links waardoor de geconjugeerde base geprotoneerd wordt tot citroenzuur en protonen afneemt van het het lichaam, waarna het ook geoxideerd wordt (ook akkoord, m.u.v. de protonen afkomstig van het lichaam). Mijn bezwaar is dat exact dezelfde hoeveelheid protonen die het nodig heeft om de geconjugeerde base tot citroenzuur te vormen ook aanwezig zou zijn in een oplossing met citroenzuur die je binnenkrijgt, i.e. netto geen effect. Hij beweert dat in fruit de hoeveelheid protonen niet in verhouding is met de geconjugeerde base door de aanwezigheid van kationen zoals kalium. IS DAT ZO? WERKT DAT ZO? Mijn zuur-base-kennis snapt niet precies hoe dat zit (erkennelijk heb ik er ook al jaren niets mee gedaan). Ik zie het zo: <x>citroenzuur <-> <y>citraat + <3y>H (3, omdat zuur met 3 H'tjes) Hoe zou de aanwezigheid van kalium deze vergelijking beinvloeden? De persoon in kwestie kan het zelf overigens niet uitleggen omdat ie z'n gehele redenatie uit een boek heeft gejat, en die legt het verder niet uit :roflol:

Het kan zijn dat citroenzuur al voor een (erg klein?) deel is gedeprotoneerd door iets anders (sterker) basisch wat aanwezig is in het fruit en dus aanwezig is in de vorm van citraat. De andere ionen maken de lading dan neutraal.

Laten we de base B- noemen en aannemen dat het ion inderdaad kalium is.
Dan kan deze reactie plaatsvinden:

KB + citroenzuur --> HB + kaliumcitraat

HB kan een dermate zwak zuur zijn dat de concentratie B- verwaarloosbaar is en er dus nauwelijks vrije protonen van dat geconjugeerde zuur aanwezig zijn.

beetje crappy uitleg, maar hoop dat het is duidelijker is zo.

*zucht*

Terug
Naar boven