Gast 166060
Huge Freak
- Waardering
- 8.689
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Mij werd niet gevraagd of ik veel sport lol.Anesthesist die vraagt of je ook veel sport (rip)
Waarom vragen ze bij een pre-op niet naar AAS?

Bij mij vroeg ze het alleen omdat ik een lage hartslag hadMij werd niet gevraagd of ik veel sport lol.
Succes trouwens![]()
Wellicht minder erg dan de rechter?Net mijn linker klauw verbrand aan een pan uit de oven.![]()

Hoe zou dat komen dan?Mij werd niet gevraagd of ik veel sport lol.
Succes trouwens![]()
Veel Beterschap!Anesthesist die vraagt of je ook veel sport (rip)
Waarom vragen ze bij een pre-op niet naar AAS?
Ik oog wat zwaarder

Geen nood, schijn bedriegt

Nee! lauw water en het liefst niet stromend maar gewoon een bak waar je het in kan doen. voorkomt dat huid eraf gaat en het lauwe water heelt even snel als koud water maar zorgt erna voor minder last (heel warm gevoel, kloppen)Wellicht minder erg dan de rechter?
J/k: voldoende lang onder koud stromend water houden en dan voorkom je veel pijn nadien
De kraan mag inderdaad niet te hard opengedraaid worden, want je mag er niet te veel druk op leggen, maar mij is altijd gezegd dat bij brandwonden oid je dit best onder stromend water kan houden, en niet gewoon in een kom met stilstaand water... maar als jij zegt dat het anders is, geloof ik je bestNee! lauw water en het liefst niet stromend maar gewoon een bak waar je het in kan doen. voorkomt dat huid eraf gaat en het lauwe water heelt even snel als koud water maar zorgt erna voor minder last (heel warm gevoel, kloppen)
Waar baseer je dit precies op? Er vindt minder necrose plaats met lauw water vergeleken met koud water, waarschijnlijk omdat de doorbloeding niet wordt geremd (vasoconstrictie door de koude). Stromend water zie je ook in alle nationale (en internationale!) richtlijnen terug, omdat de geleiding veel groter is bij stromend water dan stilstaand (tenzij je de hele tijd je brandwond in het water beweegt). Misschien heeft dat ook te maken met infectiegevaar, maar dat weet ik niet zeker.Nee! lauw water en het liefst niet stromend maar gewoon een bak waar je het in kan doen. voorkomt dat huid eraf gaat en het lauwe water heelt even snel als koud water maar zorgt erna voor minder last (heel warm gevoel, kloppen)
Ik heb op werk geleerd dat stromend water de huid eraf kan halen door de stroming, maar dat was toen ik mijn hand even te snel in de oven stak en ik dus 200graden hete lucht over mijn hand heen kreegWaar baseer je dit precies op? Er vindt minder necrose plaats met lauw water vergeleken met koud water, waarschijnlijk omdat de doorbloeding niet wordt geremd (vasoconstrictie door de koude). Stromend water zie je ook in alle nationale (en internationale!) richtlijnen terug, omdat de geleiding veel groter is bij stromend water dan stilstaand (tenzij je de hele tijd je brandwond in het water beweegt). Misschien heeft dat ook te maken met infectiegevaar, maar dat weet ik niet zeker.
Mayo Clinic: https://www.mayoclinic.org/first-aid/first-aid-burns/basics/art-20056649
Oranje Kruis: https://www.ehbo.nl/tips/brandwonden/
Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk: https://www.rkz.nl/eerste_hulp
National Health Service VK: https://www.nhs.uk/conditions/burns-and-scalds/treatment/
Misschien is het wel anders met hete lucht doordat je huid daar misschien anders op reageert?Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen brandwonden door chemicaliën en door hitte, maar niet dat wat jij noemt naar mijn beste weten. (Ik zie ook niet in waarom.)Ik heb op werk geleerd dat stromend water de huid eraf kan halen door de stroming, maar dat was toen ik mijn hand even te snel in de oven stak en ik dus 200graden hete lucht over mijn hand heen kreegMisschien is het wel anders met hete lucht doordat je huid daar misschien anders op reageert?
Sterkte. Interessante info van dat kleding verwijderen, wist niet dat het aangepast was naar wel. Weet je ook waarom?De richtlijnen veranderen zo nu en dan, maar het advies om stilstaand water te gebruiken heb ik ook nog nooit gehoord en ik volg al een flinke tijd jaarlijks een cursus levensreddend handelen waarbij ook brandwonden worden behandeld. Wel is recensent het advies om kleding te niet te verwijderen verandert naar wel verwijderen. De cursusleidster is dan weer wat genuanceerder en legt uit dat dat per situatie kan verschillen, maar het is voor de massa noodzakelijk duidelijke richtlijnen uit te dragen.
Ik heb al met al geluk gehad, de oven was niet super heet, ca. 170°, ik liet gelijk los en binnen een seconden of twee was ik al aan het koelen. Ik heb geen echte blaren, maar wel een paar verdikkingen van mijn huid. Hopelijk kan ik morgen gewoon auto rijden want ik zou met mijn dochtertje naar dierentuin gaan.