MuscleMeat

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

• #133.721
Ach nee, die stijging is veelal bij kleine producten. Want wie merkt het nou als een product van €1 naar €1,20 gaat?
Groenten en fruit zou stabiel blijven. Maar hoe kan dat, als de energieprijzen zo oplopen? Die kassen kosten ook energie.
We worden wel een beetje genept ja.
Tegenover de forse prijsstijgingen die iedereen voelt, staan ook zaken die de afgelopen decennia goedkoper zijn geworden. Denk aan de kleding van discounters als Primark of TK Maxx. Vooral digitalisering drukt de kosten voor de consument. In plaats van een peperdure (en kastruimte slurpende) Winkler Prins Encyclopedie kwam het gratis Wikipedia. Voor de prijs van één ouderwetse cd kunnen muziekliefhebbers tegenwoordig anderhalve maand lang, zonder reclame, miljoenen nummers luisteren via streamingdiensten.

• #133.722

Hier is het gewoon kassa-kassa deze maand dankzij de inflatie. Zowel geldelijke loopbaan en inflatieverhoging. 100 euro meer per maand.

• #133.723
Geen idee, maar inflatie is in de basis een gewogen gemiddelde. Dus als je voornamelijk prijsstijging van 20% merkt en het is gemiddeld 2%, dan koop je de verkeerde dingen. :)
Dus je moet opeens andere dingen gaan kopen dan de dingen die je normaal al jaren koopt?

• #133.724
Zoals?

Energieprijzen en transport kosten spelen voor ieder product mee. Stagflatie is een kwestie van tijd?
De opmaat voor de crisis die er aan zit te komen. Corona gaat echt nog zijn weerslag hebben.

En daarna komt de serieuze shit rondom klimaat ons nog we pijn doen. Omdat er nu te weinig gebeurt gaat het ons straks vee meer kosten.

• #133.725
Er zijn veel kleine producten waar even 20% bovenop is gekomen, maar omdat het om kleine bedragen gaat, valt het niet zo op. Bij koffie valt het gewoon wat sneller op
Wat je bij de Starbucks koopt is waarschijnlijk geen koffie... :D

• #133.726
Ach, zolang mensen nog 4x per week thuisbezorgd laten komen, roken, zuipen en feesten. Geld uitgeven aan achterlijkheid zoals Balenciaga dan kunnen ze nog wel wat besparen.

• #133.728
De opmaat voor de crisis die er aan zit te komen. Corona gaat echt nog zijn weerslag hebben.

En daarna komt de serieuze shit rondom klimaat ons nog we pijn doen. Omdat er nu te weinig gebeurt gaat het ons straks vee meer kosten.
Te weinig? Wat een kul.
Maar het is wel teveel in één keer. Te snel, teveel over op groen

Wat je bij de Starbucks koopt is waarschijnlijk geen koffie... :D
Brrr, vieze zoete rommel daar

Ach, zolang mensen nog 4x per week thuisbezorgd laten komen, roken, zuipen en feesten. Geld uitgeven aan achterlijkheid zoals Balenciaga dan kunnen ze nog wel wat besparen.
Heb je jou weer, altijd zo ontzettend zwart wit in hokjes.

• #133.730

Geen idee, maar inflatie is in de basis een gewogen gemiddelde. Dus als je voornamelijk prijsstijging van 20% merkt en het is gemiddeld 2%, dan koop je de verkeerde dingen. :)
Slim, gewoon Primark sokken gaan kopen in plaats van eten.

think-smart.gif

• #133.731
Wat moet er volgens jouw dan precies gebeuren door wie om wat te bereiken?
Om een nieuwe crisis te voorkomen? Die komt vanzelf. Ik ga geen Nobelprijs voor economie winnen. Maar covid heeft onder de oppervlakte voor veel meer schulden gezorgd. Waarde vernietigd. Dat is allemaal bijgedrukt en geleend. We hadden al een leenprobleem.

De rente kan niet stijgen, want veel can het geïnvesteerde kapitaal rendeert niet echt, op papier wel. Een paar mensen vullen hun zakken, de onderklasse wordt groter. Je werkt je kapot voor vrijwel niets, of je hebt ruim genoeg en maakt daarmee meer. Rentenierseconomie, werken loont nauwelijks nog.

Overal zie je gebeuren: het midden verdwijnt. Van de v&d, tot c&a, PvdA en cda , de tweedeling wordt niet kleiner. Ook niet tussen noord en zuid Europa. Usa en China. Etc. Polarisering is overal. Ik hoop dat we ook weer een beweging terug maken, want voor je het weet is het Ww3 (usa en China, waarna Poetin ons natuurlijk ineens weerloos ziet en misschien een buffer wil creeeren - lees grensstaten opvegen en bijvoorbeeld Oekraïne bezetten. )

• #133.732
Wat is paarse monster ultra trouwens matig van smaak. Van die Gore Amerikaanse nepdruiven. Kolere. Ik heb er nog 11 🤣

• #133.735
Om een nieuwe crisis te voorkomen? Die komt vanzelf. Ik ga geen Nobelprijs voor economie winnen. Maar covid heeft onder de oppervlakte voor veel meer schulden gezorgd. Waarde vernietigd. Dat is allemaal bijgedrukt en geleend. We hadden al een leenprobleem.

De rente kan niet stijgen, want veel can het geïnvesteerde kapitaal rendeert niet echt, op papier wel. Een paar mensen vullen hun zakken, de onderklasse wordt groter. Je werkt je kapot voor vrijwel niets, of je hebt ruim genoeg en maakt daarmee meer. Rentenierseconomie, werken loont nauwelijks nog.

Overal zie je gebeuren: het midden verdwijnt. Van de v&d, tot c&a, PvdA en cda , de tweedeling wordt niet kleiner. Ook niet tussen noord en zuid Europa. Usa en China. Etc. Polarisering is overal. Ik hoop dat we ook weer een beweging terug maken, want voor je het weet is het Ww3 (usa en China, waarna Poetin ons natuurlijk ineens weerloos ziet en misschien een buffer wil creeeren - lees grensstaten opvegen en bijvoorbeeld Oekraïne bezetten. )
Ik doelde meer op het gebied van klimaat en wat we moeten doen, mits je dat bedoelde.

• #133.736
Ik doelde meer op het gebied van klimaat en wat we moeten doen, mits je dat bedoelde.
Nouja, de zee leegvissen, alle oerwouden kappen lijkt me zinvol niet te doen. Niet te veel plastic brengen naar de derde wereld omdat dat allemaal in zee eindigt.

Het is inmiddels duidelijk dat co2 niet echt helpt, dus kernenergie en serieus investeren in alternatief: thorium, fusie, wat beetje wind en elk dak zonnecellen.

Minder spullen kopen uit China, Bangladesh, India.

• #133.737

Wanneer zit je boven het midden en heb je het dus goed?

• #133.738
Dan heb ik de laatste week al vreemde diensten moeten werken, moet ik nu weer een 12-uurs dienst draaien tot 3 uur vannacht.

• #133.740
Gas- en elektriciteitsvoorschot van 178 naar 380 pm gvd. Was halfjaar geleden nog 107 en op't eind van't jaar kregen normaal nog een +-400 terug.

Terug
Naar boven