AndroidHealthClinic

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

• #142.661
Roeien ook, wel minder moeite met het halen van bepaalde scores maar het effect op mijn lichaam is vergelijkbaar.
Kan het dan niet zijn dat hardlopen je niet ligt en dat het een en ander versterkt? Iets wat je beter ligt is makkelijker opbouwen?

• #142.662
Ben je kortademig?

Of het gevoel dat je inademt maar er niks 'komt'?
Nee? Tenminste, ik voel me niet slecht ofzo, of anders dan ik van mezelf ken.

Het gevoel dat je bij sporten te weinig lucht krijgt heb ik altijd al gehad, maar dat is ook gewoon conditie? Als je meer lucht krijgt kan je ook harder lopen.

De hoeveelheid lucht die ik binnen krijg is bij sport iig altijd wel de beperkende factor.

Maar ik ben ook wel iemand die met sporten altijd door de mond moet ademhalen, door mijn neus krijg ik nooit genoeg lucht, dat kan echt alleen met rustig lopen(niet hardlopen maar lopen) over straat.

Kan het dan niet zijn dat hardlopen je niet ligt en dat het een en ander versterkt? Iets wat je beter ligt is makkelijker opbouwen?

Dat heeft er ongetwijfeld iets mee te maken, maar zelfs als het je niet ligt zou je er wel iets beter in moeten zijn dan ik.

Maar het is inderdaad nooit mijn ding geweest, alleen ik moet het wel doen.

• #142.665
Zeker, dat bedoelde ik ook met een onderzoek bij sportarts, misschien niet helemaal duidelijk.
Ik heb er misschien overheen gelezen.

Het kan van alles zijn, ik ben astmatisch, allergisch voor heel veel dingen en hoewel ik jaren terug best veel en op redelijke snelheid kon fietsen moest ik ook tot het gaatje gaan om 10km binnen het uur te lopen.

• #142.666
Als ik hier naar kijk ook, dan zakt de moed me redelijk in mijn schoenen.

Deze gast (oke hij is wat lichter dan ik maar dan nog) loopt zijn eerste 5k ooit, volledig zonder trainen of wat dan ook, en loopt 5:31 per KM. Op zijn 4de dag liep hij 5:10.

Mijn absolute balls to the wall helemaal naar de getver netaan niet kotsen, hartslag 200 bij de finish PB is 5:35 per KM. En dat was echt mijn beste loop ooit waar ik me mega goed voelde, de route kende, playlist uitgezocht, goede voeding, goede paceing, nagenoeg geen hoogteverschil, perfecte temperatuur, ect ect.

• #142.667
Dat heeft er ongetwijfeld iets mee te maken, maar zelfs als het je niet ligt zou je er wel iets beter in moeten zijn dan ik.

Maar het is inderdaad nooit mijn ding geweest, alleen ik moet het wel doen.
Ja, je wil ook niet in een vicieuze cirkel blijven hangen

• #142.668
Roeien ook, wel minder moeite met het halen van bepaalde scores maar het effect op mijn lichaam is vergelijkbaar.
Heftig.

Hoe train jij cardio?

Wat is met hardlopen het tempo datje nog net een gesprek kan voeren? Of is dat alleen met wandelen?

• #142.669
Geen idee maar vermoedelijk is dit wel een deeloorzaak van het feit dat ik extreem veel moeite heb met hardlopen.

Hartslag binnen enkele minuten op 180+ bij tempo 6min per KM na half jaar trainen, 8kg gewichtsverlies en al 2 jaar geen krachttraining meer. En dat is met een geschiedenis van jarenlang krachtrainen en als kind ook altijd gesport en 100km per week fietsen voor 10+ jaar.

Ja vanwaar? Dat wil ik ook graag weten, bloedonderzoek kwam niks uit, cardiovasculair onderzoek ook niet, binnenkort onderzoek bij de sportarts en dan ook longonderzoek.

Huisarts zei mogelijk een vorm van astma die nooit eerder ontdekt is, de andere huisarts zei 'ja meer trainen' dus die wil ik graag een hoek geven maar hou me in.

Test is niet heel betrouwbaar, is een horloge. Alleen het is wel concistent slecht, zonder grote schommelingen oid, dus dat icm met eigen ervaring geeft wel enige geloofwaardigheid aan de score.

Ik kon afgelopen zomer met bergwandelingen ook netaan mijn asmatische volledig ongetrainde vriendin bijhouden maar op lange termijn liep ze mij er uit.
Ik heb zelf astma gehad in m'n jeugd, en heb een vo2 max van 40 (volgens m'n garwin horloge). Soortgelijk hoge hartslag bij hardlopen, dit was m'n hartslag chart tijdens m'n 10km race:
Screenshot_20230611_110130_Connect.jpg

Weet niet of training veel doet ervoor, heb toen paar maanden consistent 20km per week hardgelopen, plus krachttraining, plus low intensity cardio, zonder merkbaar verschil.

• #142.670
@Fallingout Je moet niet veel geloven van die Samsung Health App !!
Als je zelf merkt dat je conditie beter word, gaat het toch prima

• #142.671
Als ik hier naar kijk ook, dan zakt de moed me redelijk in mijn schoenen.

Deze gast (oke hij is wat lichter dan ik maar dan nog) loopt zijn eerste 5k ooit, volledig zonder trainen of wat dan ook, en loopt 5:31 per KM. Op zijn 4de dag liep hij 5:10.

Mijn absolute balls to the wall helemaal naar de getver netaan niet kotsen, hartslag 200 bij de finish PB is 5:35 per KM. En dat was echt mijn beste loop ooit waar ik me mega goed voelde, de route kende, playlist uitgezocht, goede voeding, goede paceing, nagenoeg geen hoogteverschil, perfecte temperatuur, ect ect.

Snap ik, maar dit soort filmpjes slaan sowieso nergens op.

• #142.672
Heftig.

Hoe train jij cardio?
Nu puur hardlopen omdat dat beter moet worden, 3x per week, afwisselend duurloop en soms HIIT, ongeveer 20km per week.
Wat is met hardlopen het tempo datje nog net een gesprek kan voeren? Of is dat alleen met wandelen?
Gesprek met hardlopen kan misschien netaan met echt een tempo van 8min per km ofzo? Ik kan bij 7min per km wel af en toe wat zeggen, gesprek niet.
Ik heb zelf astma gehad in m'n jeugd, en heb een vo2 max van 40 (volgens m'n garwin horloge). Soortgelijk hoge hartslag bij hardlopen, dit was m'n hartslag chart tijdens m'n 10km race:
Screenshot_20230611_110130_Connect.jpg

Weet niet of training veel doet ervoor, heb toen paar maanden consistent 20km per week hardgelopen, plus krachttraining, plus low intensity cardio, zonder merkbaar verschil.

Erg vergelijkbaar ja dit.

Dit was eergisteren een 12.5km loop, uit pure frustratie gewoon maar blijven gaan en gaan omdat het weer slecht ging.
Screenshot_20230611_110918_Samsung Health.jpg

Dit was 1600 meter PB poging begin van de week.
Screenshot_20230611_111037_Samsung Health.jpg

• #142.676
Nu puur hardlopen omdat dat beter moet worden, 3x per week, afwisselend duurloop en soms HIIT, ongeveer 20km per week.

Gesprek met hardlopen kan misschien netaan met echt een tempo van 8min per km ofzo? Ik kan bij 7min per km wel af en toe wat zeggen, gesprek niet.

Erg vergelijkbaar ja dit.

Dit was eergisteren een 12.5km loop, uit pure frustratie gewoon maar blijven gaan en gaan omdat het weer slecht ging.
Screenshot_20230611_110918_Samsung Health.jpg

Dit was 1600 meter PB poging begin van de week.
Screenshot_20230611_111037_Samsung Health.jpg
Frustrerend inderdaad. Mocht er iets tegen te doen zijn hoor ik 't graag, zou ook wel wat meer voortgang willen boeken.

Wat wel een voordeel is als je zo teringtraag bent is dat je vaak achter dames met flinke billen kan lopen tijdens wedstrijden. Wel misschien een tikkeltje onhandig als je al een vrouwtje thuis hebt.

• #142.677
Hoor tegenwoordig steeds vaker: Mijn Apple watch zegt dat ik slecht heb geslapen.. Ik zeg hoe voel je je dan, ja goed wel.

Ene dag is de andere niet, met warmte moet ik ook wennen en ben ik eerder brak

• #142.678
Frustrerend inderdaad. Mocht er iets tegen te doen zijn hoor ik 't graag, zou ook wel wat meer voortgang willen boeken.
You and me both.
Wat wel een voordeel is als je zo teringtraag bent is dat je vaak achter dames met flinke billen kan lopen tijdens wedstrijden. Wel misschien een tikkeltje onhandig als je al een vrouwtje thuis hebt.
Nou ik kan je vertellen dat toen ik vannochtend hijgend, puffend en druipend van het zweet werd ingehaald door 3 dames van 45-60 jaar oud, die nog de energie hadden om goedemorgen te zeggen, dat ik er goed klaar mee was.
Voor een werkgerelateerde keuring oid?
Yes

• #142.679
Nou ik kan je vertellen dat toen ik vannochtend hijgend, puffend en druipend van het zweet werd ingehaald door 3 dames van 45-60 jaar oud, die nog de energie hadden om goedemorgen te zeggen, dat ik er goed klaar mee was.
Die hebben meer tijd gehad om te trainen :p

• #142.680
Geen idee of het in jouw situatie helpt, maar hardlopen (desnoods wandelen) op een tempo dat je nog net kan praten bouwt vaak veel conditie op.

Veel langzaam lopen helpt om sneller te worden.

Welke afstand moet je lopen voor werk?

Terug
Naar boven