Drink je koffie en zo ja, ook in de avond? Stop hier dan meteen mee, ook als je dit "normaal" probleemloos doet en geen effect zou hebben op je slaap.
Daarnaast: Zit je ergens mee? (is wel een erg persoonlijke vraag zo in het openbaar I know).
Wat ik wel eens doe als ik de slaap echt niet kan vatten, op mijn rug liggen, rustig inademen door mijn neus en uitademen door mijn mond en enkel en alleen denken aan je inademen en uitademen en daar volledig mee één zijn zeg maar, klinkt zweverig maar helpt bij mij. Maar soms lukt het ook gewoon niet hahaha en dan is het een kort nachtje.
Maar in jou geval is het nu dus al een paar nachten.....beetje vreemd....warme melk bevat tryptofaan (net als in bananen) en dit helpt echt om in te slapen.
Daarnaast is rood licht op zich ook goed, je brein associeert dit met de avond en je biologische klok zal hierdoor eerder de slaap kunnen vatten en jou in slaap laten vallen.
Of......pak een boek, echt een boek met papieren bladzijdes, als ik een paar pagina's gelezen heb dan worden mijn oogleden lekker zwaar en dan val ik ook makkelijk in slaap.
Ik hoop dat het je helpt Grem. En anders moet je misschien dat verhaal over dat bos en de eenzame Gremlin maar eens lezen die ooit over jou geschreven is

zou ook wel kunnen helpen denk ik.