AndroidHealthClinic

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

• #156.301
Waarom is 'er in zitten" het belangrijkste wat er is?

Ik zie het wel voor mee, nu blijven wonen zoals we doen omdat het goedkoper is dan een appartement kopen ooit kan zijn, rond blijven kijken tot we iets zien wat mogelijk is en we echt willen en dan verhuizen.

Nu een appartement kopen zou ons alleen maar verder weg brengen van een gezinswoning. Ook een appartement kopen is namelijk erg duur.
Hoe en waar wonen jullie dan nu?

• #156.302
  • #156.303
Waarom is 'er in zitten" het belangrijkste wat er is?
In een ander bericht werd dit perfect beantwoord. Het betreffende lid staat op het punt zijn twee jaar geleden gekochte woning te verkopen met €97.000,- overwaarde. Tegen zo een stijging is vrijwel niet te sparen.

Ik kan mij in beide punten wel verplaatsen. Aan de ene kant wil men niet voor relatief hoge kosten in een minder dan gewenste woning zitten. Aan de andere kant stijgen de huizenprijzen zo enorm hard, zeker in jouw zoekgebied, dat de vraag maar is of daar wel tegen te sparen valt. En aan een derde kant kan het bijna niet zo door blijven gaan en zou er toch een keer een crash moeten komen.

• #156.305
Als je de vraag zo ontzettend hoog blijft in de woningen gaat die crash never nooit komen.
De hypotheekrente daalt de laatste tijd weer wat, als die op korte termijn weer gaat stijgen, dan zullen de huizenprijzen op zijn minst stagneren, gooi daar de gevolgen van een wereldwijde handelsoorlog bovenop en dan is het niet uit te sluiten dat de huizenprijzen fors kunnen dalen.

• #156.307
Voor de meeste mensen, zeker aan begin carrière blijkt dat erg goed te werken.

Als je tussen 2014 en 2019 ergens in je begin 20tige jaren tegen lage rente iets gekocht hebt en daarna de periode van ongekende waardestijgijg hebt meegepakt geloof ik zeker dat je daar enorm veel voordeel van hebt gehad.

Maar om nou te zeggen dat dit dan ook goed advies is om in je eind 20ste in 2025 tegen de hoogste prijzen ooit en 3.6-4% rente te doen weet ik niet zo zeker.

Dan zou je dus uit moeten gaan van een nog grotere waardestijging vanaf nu dan de afgelopen jaren al is geweest.

Dat kan ook, maar dan snap ik de klacht minder goed dat je nu nog geen huis kunt kopen. Buiten het algemene probleem dat de huizenprijzen in Nederland, met name in steden en de Randstad erg hoog zijn.
Je zegt het zelf al, de prijzen zijn te hoog, dat is het voornaamste probleem.

Daardoor zouden wij bij een verhuizing naar een gezinswoning ongeveer een verdrievoudiging van onze woonlasten hebben. Als we in het gebied waar we nu wonen en vandaan komen zouden willen kopen ga je zelfs naar een 4-5voudiging van de woonlasten.

Als je kijkt naar wat ik zeg zie je ook dat ik benoem dat wij inmiddels wel iets zouden kunnen. Wij hebben dan de mazzel dat de bank ons de lening voor een rijtjeshuis in een buitenwijk van Haarlem wel wilt geven, alleen zouden we onszelf in een financieel gat graven door dat te doen.

De huizenmarkt houdt ons enorm tegen om de logische vervolgstap in onze levens te maken.

Hoe en waar wonen jullie dan nu?
Sociale huurwoning in Velserbroek. Niet bijzonder groot, geen tuin, maar wel een extra kamer voor het kantoor van mijn vriendin en een zolder waar ik mijn kamertje van gemaakt heb.

Niet toekimstbestendig maar wel prima voor nu

• #156.308
Als je tussen 2014 en 2019 ergens in je begin 20tige jaren tegen lage rente iets gekocht hebt en daarna de periode van ongekende waardestijgijg hebt meegepakt geloof ik zeker dat je daar enorm veel voordeel van hebt gehad.

Maar om nou te zeggen dat dit dan ook goed advies is om in je eind 20ste in 2025 tegen de hoogste prijzen ooit en 3.6-4% rente te doen weet ik niet zo zeker.

Dan zou je dus uit moeten gaan van een nog grotere waardestijging vanaf nu dan de afgelopen jaren al is geweest.

Je zegt het zelf al, de prijzen zijn te hoog, dat is het voornaamste probleem.

Daardoor zouden wij bij een verhuizing naar een gezinswoning ongeveer een verdrievoudiging van onze woonlasten hebben. Als we in het gebied waar we nu wonen en vandaan komen zouden willen kopen ga je zelfs naar een 4-5voudiging van de woonlasten.

Als je kijkt naar wat ik zeg zie je ook dat ik benoem dat wij inmiddels wel iets zouden kunnen. Wij hebben dan de mazzel dat de bank ons de lening voor een rijtjeshuis in een buitenwijk van Haarlem wel wilt geven, alleen zouden we onszelf in een financieel gat graven door dat te doen.

De huizenmarkt houdt ons enorm tegen om de logische vervolgstap in onze levens te maken.

Sociale huurwoning in Velserbroek. Niet bijzonder groot, geen tuin, maar wel een extra kamer voor het kantoor van mijn vriendin en een zolder waar ik mijn kamertje van gemaakt heb.

Niet toekimstbestendig maar wel prima voor nu
In tegenstelling tot een jong stel van eind 20 dat nog thuis woont hebben jullie wel het voordeel van een huis. Dat maakt in die zin jullie situatie een beetje anders.

Het is wat ik van @Laxeermiddel's post maak: of je wilt in het spel zitten of je verwacht dat er een dip komt in de gekte.

In hoeverre het jezelf in een financieel gat graven is weet ik niet, dat is in beginsel tijdelijk, maar dat is een afweging die jullie moeten maken.

• #156.309
De hypotheekrente daalt de laatste tijd weer wat, als die op korte termijn weer gaat stijgen, dan zullen de huizenprijzen op zijn minst stagneren, gooi daar de gevolgen van een wereldwijde handelsoorlog bovenop en dan is het niet uit te sluiten dat de huizenprijzen fors kunnen dalen.
Het blijft glazenbollenwerk. Ik weet nog wel dat m'n schoonouders zeiden dat we beter kunnen wachten, want overal in het nieuws kwamen berichten dat met een jaar de prijzen zullen gaan dalen. 2022 zomer gekocht, net na de gekte van enkele maanden daarvoor en net voor de gekte die een paar maanden later weer begon. Zonder overbieden, want de >20 bezichtigingen per week periode was net voorbij. Paar maanden later kon mijn collega al niets meer krijgen met 40k overbieden en ondertussen is onze woning een ton meer waard. Kleine toename van net wat meer dan 25%.

Maar een andere collega van mij die al jarenlang op de dip wacht heeft net een huis gekocht. Kon niet meer geduld verder brengen en heeft een kind op komst. Hem kennende is hij waarschijnlijk weer bij de piek ingestapt en gaat het zo keihard crashen. :clown:

• #156.310
Het blijft glazenbollenwerk. Ik weet nog wel dat m'n schoonouders zeiden dat we beter kunnen wachten, want overal in het nieuws kwamen berichten dat met een jaar de prijzen zullen gaan dalen. 2022 zomer gekocht, net na de gekte van enkele maanden daarvoor en net voor de gekte die een paar maanden later weer begon. Zonder overbieden, want de >20 bezichtigingen per week periode was net voorbij. Paar maanden later kon mijn collega al niets meer krijgen met 40k overbieden en ondertussen is onze woning een ton meer waard. Kleine toename van net wat meer dan 25%.

Maar een andere collega van mij die al jarenlang op de dip wacht heeft net een huis gekocht. Kon niet meer geduld verder brengen en heeft een kind op komst. Hem kennende is hij waarschijnlijk weer bij de piek ingestapt en gaat het zo keihard crashen. :clown:
Als hij nu toch goed zit dan maakt het toch eigenlijk niet uit of het crasht? Die huizenprijzen stijgen uiteindelijk ook wel weer.

Gaat er toch om dat je een dak boven je hoofd hebt en niet perse winst maken op je woning?

• #156.311
Als hij nu toch goed zit dan maakt het toch eigenlijk niet uit of het crasht? Die huizenprijzen stijgen uiteindelijk ook wel weer.

Gaat er toch om dat je een dak boven je hoofd hebt en niet perse winst maken op je woning?
Ja die redenering snap ik ook niet, maar veel mensen denken zo. Wij kregen ook van meerdere mensen te horen ja maar stel dat je onder water komt te staan blabla. Zolang het huis niet letterlijk onder water staat kan mij dat echt niets schelen. :clown:

Als hij in zijn +-10 jarige wachttijd op de dip een huis had gekocht in Utrecht, was hij zoveel beter uitgekomen. Al was het maar 3-4 jaar geleden.

• #156.312

Zo denkt vrijwel niemand. Zeker niet als diegene een minder-dan-droomwoning heeft gekocht om, zoals dat zo mooi genoemd wordt, in de markt te zitten. Een eerste woning is over het algemeen slechts een opstapje naar een betere, een investering dus eigenlijk. Als het vervolgens tien jaar duurt voordat er verkocht kan worden past dat voor de meeste niet in hun toekomstplannen.

En daar komt nog het risico van een scheiding bij.

• #156.313
Voor de men die zegt dat het niks uitmaakt, ik zou mezelf wel goed genaaid voelen als je kiet over 2/3/4 jaar 100k minder waard is.
Sta jij met je partner maximale hypotheek tot je dood fulltime te werken en geen tijd hebt om überhaupt te leven.

• #156.315
Zo denkt vrijwel niemand. Zeker niet als diegene een minder-dan-droomwoning heeft gekocht om, zoals dat zo mooi genoemd wordt, in de markt te zitten. Een eerste woning is over het algemeen slechts een opstapje naar een betere, een investering dus eigenlijk. Als het vervolgens tien jaar duurt voordat er verkocht kan worden past dat voor de meeste niet in hun toekomstplannen.

Als je moet verkopen als je huis onder water staat is dat helemaal zuur.

Reden kan van alles zijn:
- minder inkomsten;
- einde relatie.

Laatste dip was 2013 oid?

• #156.316
Voor de men die zegt dat het niks uitmaakt, ik zou mezelf wel goed genaaid voelen als je kiet over 2/3/4 jaar 100k minder waard is.
Sta jij met je partner maximale hypotheek tot je dood fulltime te werken en geen tijd hebt om überhaupt te leven.
Ik denk dat je sowieso je keuzes moet aanpassen in zo'n geval. Want zelfs als je huis hetzelfde waard is of meer, zit je met je maximale hypotheek dus niet goed rond te komen. Beetje zoals de oom en tante van m'n vrouw, dik huis gekocht in een dure gemeente, en nu t*ring hard moeten werken. Als wij een eerste kind hebben gaan wij hier beiden lekker van 4 naar 3 dagen werken. Liever een minder groot huis in een minder perfect plekje en 3 dagen werken ipv 5.

• #156.317
  • #156.318

Blijkbaar bevind ik me dan in een bijzondere omgeving met veel niemands.

Toekomstplannen kan je toch wijzigen? daarbij het risico dat de huizenprijs gewoon lekker doorstijgen en dan crashen naar het huidige niveau.

• #156.319
Hebben mensen een hypotheek van 60 jaar?
Meeste kopen een woning op hun 30 misschien wel 35ste en dan ben je klaar met betalen rond pensioen en toevallig beginnen ook de gezondheidsklachten op die leeftijd. Men word wel 75/80 in NL, maar de laatste 10 jaar is vaak je tijd doorkomen zie ik om mij heen.

• #156.320
Meeste kopen een woning op hun 30 misschien wel 35ste en dan ben je klaar met betalen rond pensioen en toevallig beginnen ook de gezondheidsklachten op die leeftijd. Men word wel 75/80 in NL, maar de laatste 10 jaar is vaak je tijd doorkomen zie ik om mij heen.
Snap ik ook wel als je ziet wat de gemiddelde mens doet met hun leven qua voeding en beweging.. :roflol:

Terug
Naar boven