XXL Nutrition

Sticky Wat heeft jouw dag verpest?

• #157.385
9zlza5.gif
5CAF2D5F-1D69-42B0-895E-7C3E0F026FCB.png

De goede zweetgeur Op een of andere manier activeert het iets primitiefs. Althans bij mij dan.
Feromonen, zoon.

• #157.388
Overmorgen heb ik 3 dagen op rij Indiaas gegeten. Krijg je van die heerlijke koelie curry zweet aroma's in de gym.

De goede zweetgeur Op een of andere manier activeert het iets primitiefs. Althans bij mij dan.

Nee die hebben altijd alles smerig. Heb door die lucht van mijn vorige Indian manager PTSS gekregen.
Post Tandori Stress Syndroom?

Laatst bewerkt:
  • #157.390
Schijnbaar mogen ze ook hun gebruikte toiletpapier niet doorspoelen. Die shit was echt fockup als je daarmee moet werken.

• #157.395
Zag laatst ergens op TV/YT dat die ranzigheid zo extreem is dat sommige rivieren daar gewoon biologisch dood zijn. Wist niet eens dat dat kon lol.

• #157.399
Al enige tijd last van (paniek)aanvallen? Geen idee of dat het is, maar het gebeurt elke keer als ik slaap. Ik word wakker, heb het gevoel dat m'n hart stopt of zoiets, en schreeuw de hele boel bij elkaar??? Gevoel dat ik doodga. Niet echt fijn dit, verre van..

Binnenkort maar bespreken met de huisarts
Voor diegenen die het misschien interessant vinden, en er ook ervaringen mee hebben gehad, of iets soortgelijks:

Fijn dat ik weet wat het is. Het is kunt, maar niet gevaarlijk geloof ik.

Vannacht weer schreeuwend wakker geworden. En twee lichtere aanvallen gehad bij het in slaap vallen overdag.

Nachtangst, ook wel pavor nocturnus genoemd, is een slaapstoornis waarbij iemand plotseling uit de diepe slaap ontwaakt met intense angst, vaak gepaard met schreeuwen, verwardheid en fysieke agitatie. Het komt vaker voor bij kinderen, maar kan ook volwassenen treffen.
Wat gebeurt er tijdens nachtangst?
De persoon schrikt plotseling wakker, vaak met een gil of andere angstige geluiden.
Ze zijn vaak verward, gedesoriënteerd en lijken extreem angstig.
Ze kunnen zweten, een snelle hartslag en ademhaling hebben.
Vaak verzetten ze zich tegen pogingen om hen te kalmeren en kunnen ze zelfs agressief reageren.
Meestal keren ze vanzelf terug naar de slaap en herinneren ze zich de volgende ochtend niets van de aanval.

Oorzaken en behandeling:
De precieze oorzaak van nachtangst is niet altijd bekend, maar factoren zoals slaaptekort, stress en koorts kunnen een rol spelen.
Bij volwassenen kan het ook verband houden met onderliggende medische aandoeningen of medicatiegebruik.
In de meeste gevallen is nachtangst onschuldig en heeft het geen behandeling nodig.
Als de aanvallen frequent of ernstig zijn, is het raadzaam om een arts te raadplegen voor een slaaponderzoek en eventuele verdere behandeling.

Verschil met nachtmerries:
Nachtmerries zijn levendige, angstaanjagende dromen die in de REM-slaapfase optreden en waar de persoon zich meestal de volgende ochtend de inhoud van herinnert.
Nachtangst treedt op in de diepe slaap (NREM-slaap) en is meer een plotselinge verstoring van de slaap dan een droomervaring.
Wat te doen bij nachtangst:
Probeer de persoon niet wakker te maken of te kalmeren, maar zorg voor een veilige omgeving en voorkom dat ze zichzelf of anderen verwonden.
Wacht tot de aanval vanzelf overgaat en de persoon weer in slaap valt.
Als de aanvallen frequent zijn of gepaard gaan met andere klachten, raadpleeg dan een arts.

• #157.400
M'n zoontje heeft een paar keer gehad 2 jaar terug. Was leip. Duurde een minuut of 30 voordat ie eindelijk bij was.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven