XXL Nutrition

Wat is de Nederlandse cultuur?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ongelooflijk wat een slap gelul. Nederland heeft een rijke geschiedenis qua kunst, literatuur, filosofie en wetenschap. Zelfs culinair moet Nederland ontwikkeld zijn geweest. Dit is helaas compleet ingestort. (frikandellen op de bbq etc)
En natuurlijk heeft de Nederlandse geschiedenis zwarte bladzijdes maar het gaat erom dat dit niet ontkend wordt.
En sinds wanneer deporteert Shell mensen?

Het is trouwens typisch Nederlands om een angst te hebben een beetje chauvinistisch te zijn. Dit is in Nederland slechts weggelegd voor een stel marginale onwetende blaters.
Dat is wel jammer.

Lieve schat, zou je m'n post nog even goed willen lezen?

'Rijk' is nogal een vaag begrip. Dat ten eerste. In de gouden eeuw werden we financiëel schatrijk. Ethisch gezien waren we wat dat betreft echter straatarm.
Ik noem daarbij ook niet voor niets namen als Spinoza en van Leeuwenhoek, maar ook Rembrandt et al. horen in dat rijtje thuis en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Waarom je dus nog een keer moet beweren dat Nederland op het gebied van de filosofie en literatuur hoogvliegers heeft gekend als reactie op m'n post is me onduidelijk.
Waar heb ik het over het deporteren van mensen? Dat de shell voor de mensenrechten fnuikende strepen op de kerfstok heeft staan is duidelijk. Dat jij er deportatie van maakt...

Dat er zwarte bladzijden zijn, was dus ook de kern van mijn post. En ik denk dat we die heel erg goed moeten bekijken om te kijken hoe 'rijk' onze geschiedenis wat dat betreft is. Rembrandt bijvoorbeeld: prachtige schilderijen, maar de man is arm als de ratten gestorven. Hoe rijk is dat?

Ok, ik ben het met je eens. Marokkaanse jongeren dragen hier totaal niet in bij. Ja, ik ga toch dat appartementje maar eens huren in die leuke buurt hier waar het krioelt van de helpende, aardige en leuke Marokkaanse jongeren e.d.:rolleyes:

Tja, ik woon in een klein dorpje. Bij ons heb je geen Marokkanen. We hebben wel een redelijke grote discotheek. Daar komen eens in de zoveel tijd groepen Marokkanen. Die trappen gelijk heibel daar. Het leuke is dat ze daar bij kop en kont eruit gedonderd worden door "oons" boeren.
Wat nog leuker is, dat de Turken bij ons plat praten en eigenlijk op een klein aantal na volledig geintegreerd zijn.
Zelfs zij uiten hun irritaties over Marokkanen en slaan lekker met de boertjes mee.
Wat een verbroedering. Was het overal maar zo. :D :cool:

Dan zie je ze een lange tijd niet terug. Tot de volgende onwetende groep k*tmarokkaantjes op het heldere idee komen om bij ons heibel te trappen. Tot nu toe kwamen ze steeds van een koude kermis thuis.
Sociale controle noem ik dat.

Lieve schat, zou je m'n post nog even goed willen lezen?

'Rijk' is nogal een vaag begrip. Dat ten eerste. In de gouden eeuw werden we financiëel schatrijk. Ethisch gezien waren we wat dat betreft echter straatarm.
Ik noem daarbij ook niet voor niets namen als Spinoza en van Leeuwenhoek, maar ook Rembrandt et al. horen in dat rijtje thuis en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Waarom je dus nog een keer moet beweren dat Nederland op het gebied van de filosofie en literatuur hoogvliegers heeft gekend als reactie op m'n post is me onduidelijk.
Waar heb ik het over het deporteren van mensen? Dat de shell voor de mensenrechten fnuikende strepen op de kerfstok heeft staan is duidelijk. Dat jij er deportatie van maakt...

Dat er zwarte bladzijden zijn, was dus ook de kern van mijn post. En ik denk dat we die heel erg goed moeten bekijken om te kijken hoe 'rijk' onze geschiedenis wat dat betreft is. Rembrandt bijvoorbeeld: prachtige schilderijen, maar de man is arm als de ratten gestorven. Hoe rijk is dat?

Ik vind het zo typisch dat de nadruk op de negatieve zaken van Nederland gelegd moet worden.

Mensenrechten worden door shell overtreden?

Ik vind het zo typisch dat de nadruk op de negatieve zaken van Nederland gelegd moet worden.

Mensenrechten worden door shell overtreden?

Typisch de nadruk op de negatieve zaken? Man, ik ben dolblij dat ik hier leef. Maar dat wil niet zeggen dat ik dan ook maar klakkeloos een land of de geschiedenis ervan vereer.

Shell: Nigeria bijv?
De grote industrie heeft overal bloed aan de handen. Als het niet van mensen is, dan wel van mensapen, of is een regelrechte aanslag op het milieu. En daardoor kunnen mensenrechten ook geschonden worden. En denk bijvoorbeeld aan kinderarbeid. De kloterij is alleen dat wij er dan aan meewerken, aangezien we voor producten betalen. Auto's rijden niet alleen op benzine, maar ook op bloed...

Typisch de nadruk op de negatieve zaken? Man, ik ben dolblij dat ik hier leef. Maar dat wil niet zeggen dat ik dan ook maar klakkeloos een land of de geschiedenis ervan vereer.

De grote industrie heeft overal bloed aan de handen. Als het niet van mensen is, dan wel van mensapen, of is een regelrechte aanslag op het milieu. En daardoor kunnen mensenrechten ook geschonden worden. En denk bijvoorbeeld aan kinderarbeid. De kloterij is alleen dat wij er dan aan meewerken, aangezien we voor producten betalen. Auto's rijden niet alleen op benzine, maar ook op bloed...

heeft niks met Nederland te maken dit is een mondiaal bijproduct van kapitalisme en vrije markt politiek.

Zijn wij het daar in iedergeval over eens. Ik ben ook blij dat ik Nederland woon. Ik ben zelfs trots dat ik in Nederland woon en daarmee impliceer ik niet dat ik de zwarte bladzijdes van onze geschiedenis ontken. Ik ben ook trots op mijn taal en irriteer mij aan het feit dat ik soms in het Engels moet communiceren in winkels. Daarmee impliceer ik niet dat ik mij superieur voel aan andere nationalitieten.

Shell heeft een geldige en legale overeenkomst met de Nigeriaanse regering. Shell is niet verantwoordelijk voor het feit dat de plaatselijke mafia ook een deel van de winst wil, en dit wil verkrijgen via kidnapping en andere soort intimidaties.

Zijn wij het daar in iedergeval over eens. Ik ben ook blij dat ik Nederland woon. Ik ben zelfs trots dat ik in Nederland woon en daarmee impliceer ik niet dat ik de zwarte bladzijdes van onze geschiedenis ontken. Ik ben ook trots op mijn taal en irriteer mij aan het feit dat ik soms in het Engels moet communiceren in winkels. Daarmee impliceer ik niet dat ik mij superieur voel aan andere nationalitieten.

Shell heeft een geldige en legale overeenkomst met de Nigeriaanse regering. Shell is niet verantwoordelijk voor het feit dat de plaatselijke mafia ook een deel van de winst wil, en dit wil verkrijgen via kidnapping en andere soort intimidaties.

Ik ervaar persoonlijk geen trots dat ik hier woon. Zou ook bij god niet weten hoe ik daar trots op zou kunnen zijn. Stom geluk dat ik hier ben geboren. Ik ben ook niet trots op de Nederlandse taal (zou wederom niet weten hoe daar trots op te moeten zijn), maar ik zie wel een enorm belang in een goede beheersing van de taal, zowel geschreven als gesproken. ('Die Grenze meiner Sprache, sind die Grenze meiner Welt' (Wittgenstein))
In die zin ben ik wel 'trots' op mijn beheersing van taal, maar die uit zich vnl. in irritatie over fouten en het willen bijhouden van mijn vaardigheden. Goede taalbeheersing is iets dat vanzelfsprekend dient te zijn.

Ik ben er bijvoorbeeld wel een klein beetje trots op dat ik zonder problemen over kan schakelen op het Engels en ik denk ook dat we daar als Nederland zijnde 'fier' op moeten zijn en blijven. Meertaligheid is écht een enorme opsteker voor een land imo. Chauvinisme met betrekking tot de taal kan gewoon niet meer in deze tijd; kijk bijvoorbeeld naar het Europese Parlement, HONDERDEN tolken, omdat die ****ing horken daar geen Engels kunnen. BELACHELIJK.
Wat mij betreft schaffen we het Nederlands af en schakelen we en masse over op het Engels in Europa. (niet haalbaar natuurlijk, maar ik zou me er in kunnen vinden)

Wat betreft de shell: Ik ben voorstander van een ethiek waarin men de consequenties van een handeling overziet en hier rekenschap voor neemt. De deontologie van de handelsovereenkomst is op die punten blind en daar kan ik me absoluut niet mee vereenzelvigen. We leven niet in een vacuüm, maar bestaan bij de gratie van een (mondiale) samenleving, waar wij als (gigantische) consumenten voor vraagstukken staan waar we de ogen niet voor mogen sluiten, alleen omdat we geld hebben betaald (aan de shell, of de slager) en daarmee onze 'ziel' hebben vrijgekocht. Aflatingen zijn niet meer van deze tijd.

Ik werk voor een groot concern. Daar is Engels de voertaal en ik vind dat meer dan logisch gezien het een internationale bedrijf is waar de expertise van expats van essientieel belang is. Deze expats zijn ook gevraagd te komen en spreken vaak binnen 1 jaar onze taal. Binnen dit bedrijf spreek ik zonder gene Engels. Maar in het dagelijks leven vind ik het meer dan normaal dat ik in een cafe, restaurant Nederland spreek. Als je in de horeca werkt, hoor je je aan te passen en dus mensen in hun eigen taal aan te spreken. Zelfs in Nederland spreekt niet iedereen Nederlands.
Je kan je ook afvragen of Engels wel zo'n goede keus is. Engeland is het superland wat betreft chauvinisme en koloniaal beleid. Laten wij dan voor Esperanto kiezen.

En wat Shell betreft, lees eens waar de Shell voor staat en daarmee gepaard hun toekomst visie is.

Goede post.

@ BuilderB: Ik voel me superieur aan geen enkel volk, maar ik ben me wel bewust van het feit dat mijn voorouders dit land zo mooi hebben opgebouwd en daar ben ik wel trots op. Daar heb ik hopelijk ook wat van meegekregen.

Oke. Dus omdat het een bijpdroduct is van het kapitalisme en de vrije markt, moeten wij de negatieve momenten in onze geschiedenis maar gewoon vergeten? Want dat hoort dan niet bij "Nederland".
Denk ff na voordat je iets zegt.

Neen, beginner... het is mondiaal en niks lokaal.. dit heeft niets maar dan ook niets met "Nederland" te maken maar alles met de industricratie die je overal terug ziet.. Winst maken voor alles.

(tja in de breder context natuurlijk wel..)

Neen, beginner... het is mondiaal en niks lokaal.. dit heeft niets maar dan ook niets met "Nederland" te maken maar alles met de industricratie die je overal terug ziet.. Winst maken voor alles.

(tja in de breder context natuurlijk wel..)

En daarom zijn slavernij, onderdrukking van Nederlands Indië etc. geen zwarte bladzijde van onze geschiedenis?

het maakt toch niet uit wat de oorzaak is? We hebben er aan mee gedaan, dus zijn er schuldig aan, klaar.

En daarom zijn slavernij, onderdrukking van Nederlands Indië etc. geen zwarte bladzijde van onze geschiedenis?

het maakt toch niet uit wat de oorzaak is? We hebben er aan mee gedaan, dus zijn er schuldig aan, klaar.

Nederlandse Antillen behoren daar ook toe, maar NL wil daar zo snel mogelijk vanaf......

mooie cultuurbarbaren daar bij de PVV!
:(:eek:

100% waar.. mijn uitspraak paste niet echt in het verhaal. :scratch:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven