Fitness Seller

Wat is jouw mening over High Intensity Training (HIT)?

Status
Niet open voor verdere reacties.
The Locust zei:
Alles werkt, voor een tijdje.

Ik heb de methode van één set compleet all-out geprobeerd, en ook de volume-methode zonder tot faillure te gaan. Op beide systemen goede gains gemaakt.

Zolang je weet waarmee je bezig bent en je ziel erin legt. Ik ben van mening dat, zolang je de juiste, productieve oefeningen doet (compounds zoals squats, deadlifts etc), de factoren 'vastberadenheid', 'verlangen', 'wil om hard te werken', etcetera, kortom de 'Iron Attitude', meer doorwegen dan het precieze set en repschema dat op je papiertje staat.

Steve Justa zei:
There is no secret routine, there is no magical number of reps and sets. What there is, is confidence, belief, hard work on a consistant basis, and a desire to succeed.

:D

Uiteindelijk gaat het erom om een voor jou gepaste mix te vinden van drie variabelen : intensiteit, volume, en frequentie. Veel verschillende combinaties van die factoren kunnen tot kracht/massa toename leiden, zo ook is HIT een mogelijke combinatie.

Helemaal mee eens. Probleem met HIT is dat als je niet hard genoeg traint, je niet (hard genoeg) gaint.

pre exhaust? voor vermoeien begrijp ik, maar hoe dan?

Zucht, ik heb het boek van mentzer en dat van darden en heb alle nautilus bulletins van jones zelf gelezen.

Ik DEED de mentzer split en zelfs met vaak meer dan 2 weken tussen bodypart workouts maak je NIET de krachtgains die mogelijk zouden zijn doordat die pre-exhaust zo taxerend is.

HIT vind ik onzin. Heb het boek de nieuwe HIT dizzle gelezen en een redelijk tijd geprobeerd. Heb er niet echt boeiende resultaten mee gehaald.

Ik geloof in alle spieren 2 keer per week hard trainen. 3 a 4 oefeningen, 4 setjes en tussen de 6 en 12 reps. Om de zoveel tijd een week rust om overtraining tegen te gaan. Daar geloof ik in.

Prima manier van trainen, zolang je je zelf maar aan de basis regels houd. Dus hoge intensiteit tegen een laag volume (zowel in sets als frequentie)

als je er mentaal goed bij bent vind ik HIT heerlijk om te doen. op n wat mindere dag lukt t me niet zo goed, omdat je zo snel achter elkaar door moet.
ik vind dat je HIT af en toe moet doen (7 weken 'normaal', 1 week HIT ofzo) zodat je spieren een fikse opdonder krijgen. ik zou het iig niet altijd kunnen/willen doen. hou van zwaar :P

Ik train zo goed als altijd Heavy Duty style en dit bevalt me eerlijk gezegd beter dat HIT. Ik maak wel degelijk nog altijd krachtwinst ookal train ik al jaren zo. Zo nu en dan (elke spiergroep 1x per maand) ga ik tot ver voorbij de pijngrens (1 set met hulp welliswaar) en laat dan de getrainde spier vaak een volle week rusten. Ik train sowieso alle spiergroepen maar eens per week. Heb nog nooit last van overtraining gehad en boek nog steeds winst!

Training die niet genoeg volume heeft is niet goed. Zorg gewoon dat je altijd een pomp hebt, want spieren oppompen = spieren laten groeien.

TheNose zei:
Kan iemand me even wat wetenschappelijke artikelen laten zien waarin staat dat deze methode het czs enorm zwaar belast? Hebben de mensen die dit roepen enig id wat het czs uberhaupt doet en hoe het werkt?
Het is echt onzin naar mijn id. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er binnen het segment veel informatie gestuurd wordt vanuit het belaste weefsel, maar dit is met alle soorten training zo! Echt een broodje aap verhaal, je czs lacht hierom!

Moen: weet je wat er nodig is om je zenuwstelsel te slopen? Dat lukt je never nooit met training kerel! Echt niet! Als dit wel zo was zou je dus na je training neurologische symptomen moeten krijgen --> uitval van gevoel, motorische uitval. Iemand dit al eens meegemaakt? :rolleyes:

Ik heb geen artikelen voor je. Ik betwijfel of ze er zijn en ik heb er ook niet naar gezocht. Ik heb wel de persoonlijke ervaring van flinke uitputting door heavy duty (geen HIT). Het leek na een half jaar heavy duty dat ik geen adrenaline meer kon aanmaken. Ik was echt uitgeblust.

Een ander nadeel is een handvol ernstige blessures. Als je jong bent wil je te graag vooruitgang maken. Als je met zware gewichten gaat smokkelen (want je bent vrijwel verplicht vooruit te gaan met HD en HIT) kan je er donder op zeggen dat je jezelf blesseert.

Ik was in een half jaar tijd tussen 30 en 60% vooruit gegaan op de meeste oefeningen. En ik zat al op een hoog getraind niveau!
De combinatie van grote progressie met tiltechnieken die niet perfect zijn (maar ook niet heel slecht) kan wel eens tot grote problemen leiden.

Toch ben ik van plan HIT/HD weer eens te proberen. Ik heb nu veel meer zelfbeheersing ;). Ik ga ook geen 6 reps meer doen bij dit type training. Ik ga voor de 10-12 die Jones aanbeveelt. Daarnaast weet ik welke oefeningen ik voldoende stabiel kan uitvoeren.

HIT en HD werken naar mijn idee trouwens het beste bij fast twitch mensen (bijv. sprinters) en de fast twitch spiergroepen (bijv. borst).

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ik denk als je gaat smokkelen met oefeningen dat je sowieso blessures oploopt. En als je niet vooruit kunt, dan kun je niet vooruit, zo simpel is dat.

De enige reden waarom HIT / HD voor sommige mensen niet werkt, is dat ze nog steeds niet doorhebben dat je nog niet volledig hersteld bent als je spierpijn over is en dan meteen weer als een gek aan de gewichten hangen.

Ik ben er van overtuigd dat het zin heeft als goed traint.

met een goed voedingsschema zijn de reserves tog in 48 uur bijgevuld

het CZS is bij de zwaarste inspanning ook na 72 uur hersteld

de schae die je spier heeft opgelopen en wat je ervaart aan spierpijn duurt het langst

kortom als je spierpijn langer duurt dan 72 uur en het is eindelijk over kun je ervan uitgaan dat je hersteld bent

boerenkool zei:
Training die niet genoeg volume heeft is niet goed. Zorg gewoon dat je altijd een pomp hebt, want spieren oppompen = spieren laten groeien.
HAHAHAHAHAHA!!!!

Je bent niet serieus, toch?

boerenkool zei:

Ik heb een goede pomp in 2 sets. (2 verschillende oefeningen van 1 set per stuk). Die pomp zit er na 1-2 uur nog.

Nee ik gebruik geen NO producten. Die pomp zal wel een bijwerking zijn van mijn spiervezeltypering. :)

Een klein stukje rennen en mij hamstrings staan bol :D

boerenkool zei:

Ik ben van mening dat als je spieren makkelijk oppompen dat je lichaam in een goede staat verkeerd voor groei. Of de pomp an sich bijdraagt aan de groei betwijfel ik. Het is wel een bijwerking van een training die effectief zou kunnen zijn. Het lijkt me zaak om zodra een stevige pomp bereikt is niet veel langer door te trainen.

Manfred Hoeberl (zo ongeveer de meest explosieve strong man) stelt dat hij zijn 66cm armomvang te danken heeft aan een aggressieve manier van stretching na elke set. Hij pompte zijn armen in 10 minuten op en ging daarna de fascie (bindweesel 'zak') om de spier oprekken om ruimte te geven aan de spier voor groei. (Zie ook de bag theory van Millward). Op die manier kan de pomp an sich in ieder geval wel bijdragen aan de groei.

Kris

Ik vind de HIT echt niks aan. Haalt voor mij alle plezier uit bodybuilding.
Ik wil dynamisch trainen, keer op keer vechten met het ijzer, een uitputtingsslag voeren met de zwaarte kracht, een pomp zo heftig voelen dat het lijkt of je huid op scheuren staat. Zweet druppels moeten de grond bezaaien waar ik gelopen heb.

Dat is voor mij het plezier in trainen. Dat mis ik bij een HIT training.

Het lijkt mij te weinig volume, te lage frequentie, een te zware belastig voor je CZS en blessure-gevoelig.

PowerSupplements zei:
Manfred Hoeberl (zo ongeveer de meest explosieve strong man) stelt dat hij zijn 66cm armomvang te danken heeft aan een aggressieve manier van stretching na elke set. Hij pompte zijn armen in 10 minuten op en ging daarna de fascie (bindweesel 'zak') om de spier oprekken om ruimte te geven aan de spier voor groei. (Zie ook de bag theory van Millward). Op die manier kan de pomp an sich in ieder geval wel bijdragen aan de groei.

Kris

Ik denk dat je bij Manfred meer naar de kant van Synthol meot denken als naar z'n trainingsmethoden
:D :D

folkert jan zei:
met een goed voedingsschema zijn de reserves tog in 48 uur bijgevuld

Hoe bedoel je "reserves" ?

folkert jan zei:
het CZS is bij de zwaarste inspanning ook na 72 uur hersteld

Herstel van het CZS zal geheel afhankelijk zijn van de intensiteit van de training. Hoe hoger de intensiteit des te langer het herstel.

Verders komt ook nog het gestapelde effect van de traingen ervoor om de hoek kijken.

2 op, 1 af (2dagen trainen, 1 dag rust) beteken bij bv een UB/LB verdeling dat de spieren na 1 training 2 dagen rust krijgen. Voor het CZS geld dan echter 2 dagen belast, 1 dag rust wat bij een hogere intesiteit te weinig is (je geeft zelf als 78uur aan na 1 training)

folkert jan zei:
de schae die je spier heeft opgelopen en wat je ervaart aan spierpijn duurt het langst

Dat ligt er aan, DOMS kan dagen duren, maar spierpijn kan ook vlak na d training onstaan en na een paar uur al weer weg zijn. Ht ligt dus aan het type spierpijn

Sportfood.nl zei:
Dat is voor mij het plezier in trainen. Dat mis ik bij een HIT training.

Dat is ook precies de reden dat ik ondanks het feit dat ik vind dat HIT goed werkt, er niet veel gebruik meer van maak.

Met de door mij gebruikte gewichten en intensiteit wordt de frequentie zo laag dat er geen lol meer in is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven