XXL Nutrition

wat is nut van supersets .

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guest

verwijderd
10.000 berichten
Waardering
3
Ik heb het over het volgende: drie verschillende oefeningen per spiergroep achter elkaar, zonder rust. Dan neem ik minuut rust en herhaal de oefening tot ik in totaal 90 reps heb gemaakt van de spiergroep. Dus ik begin met borst 3 oefeningen (3x10) en dan 3 oefeningen (3x10) rug dan 3 schouders (3x10), dan benen (3x10) en dan doe ik biceps 3 oefeningen (3x10) en dan triceps 3x10). Ik begin met een kickbox warming up en eindig met een cooling down. Op maandag en vrijdag doe ik bovenstaande, dus het hele lichaam. Op woensdag doe ik alleen een warming- up en dan begin ik met benen. Met daartussen een rust van 30sec. Ook hier weer een cooling down.

i dont want to be a t-rex in a tanktop!

Laatst bewerkt door een moderator:
supersetten zit toch iets anders in elkaar hoor

Superset= set van een spiergroep direct gevolgd door een set van de tegenoverliggende spiergroep.

vb. triceps-biceps, borst-rug, quadriceps-hamstrings

het enige voordeel van supersetten is tijdwinst.. voor de rest zie ik er geen brood in en doe dit dus ook nooit..

Zeer goed voor spiermassa en conditionering.

maar moet je geen rust pakken na een oefening spiertrekker en spierduwer?? (agonist-antoganist)

samengestelde set= set van een oefening direct gevolgd door een set van een oef voor dezelfde spiergroep.

maar moet je geen rust pakken na een oefening spiertrekker en spierduwer?? (agonist-antoganist)

jawel, je doet dus als het ware 2 setjes achter elkaar en neemt dan (iets langer) rust als normaal.

het enige voordeel van supersetten is tijdwinst.. voor de rest zie ik er geen brood in en doe dit dus ook nooit..

het schijnt zelfs zo te zijn (zelf geen echte ervaring mee) dat je bij die 2e set iets meer gewicht kan pakken dan normaal, omdat de tegenliggende spiergroep eerst belast wordt.

wat jij hier beschrijft lijkt meer op een circuit dan op een superset.

Adema zei:
Zeer goed voor spiermassa en conditionering.

:stupid:

Vooral fijn om nog wat "isolatiewerk" aan je training toe te voegen vind ik. Denk aan side bends supersetten met leg curls of crunches met calf raises.

wat is nut van supersets .

Enige waar ik op kan komen is spieruithoudingsvermogen (hypertrofie van het sarcoplasma)

Ik zie trouwens niet in waardoor superset de intensiteit zou verhogen. Integendeel, supersets verlagen de intensiteit. Bij de standaard ss (dus voor 1 groep) is de tweede oefening eigenlijk gewoon een setverlenger (volume) wat de intensiteit verlaagd. Bij een antagoniosten ss speelt de vermoeidheid van de eerste oefening altijd een rol bij de uitvoering van de tweede oefening wat dus ook de intensiteit verlaagd

Laatst bewerkt:
tijdens supersets voor antagonisten pakken je spieren ook rust door het principe van reciproke innervatie.

reciprocal innervation—the contraction of one muscle or group of muscles with the relaxation of muscles that have the opposite function. In reciprocal innervation, afferent nerve fibers from the contracting muscle excite inhibitory interneurons in the spinal cord; the interneurons, by inhibiting certain motor neurons, cause an antagonist muscle to relax.

ik hou zelf wel van bijv.
pullups
60 sec rust
overhead press
60 sec rust
pullups enz

op deze manier gaat je werkvolume per minuut omhoog, terwijl je zeker nog 2 min rust pakt per spiergroep, heeft mijn voorkeur boven echte supersets.

maurice86 zei:
ik hou zelf wel van bijv.
pullups
60 sec rust
overhead press
60 sec rust
pullups enz

Dit is geen superset, maar een stagered set. Dus een gecombineerde set met rust tussen door.

Bij een superset (wat voor superset dan ook) is geen rust tussen de oefeningen.

Staggered sets vind ik trouwens wel een prima manier van trainen. Ik gebruik het vooral bij armen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven