AndroidHealthClinic

wat is nut van supersets .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het nut ervan boeit me niet echt,je hebt nadien gewoon het gevoel dat je iets gedaan hebt. Zalig om jezelf in korte tijd zo op te pompen,lekker intens trainen :)

Intens trainen? Misschien een intense beleving van de training, maar niet qua bevordering van spierhypertrophy. Het lijkt me wel dat het de maximale doorbloeding van spieren verbetert, en dat is ook wat waard.

Idd,en het geeft gewoon een goed gevoel en daarvoor doe ik het. Ook voor de variatie natuurlijk.

3XL zei:

Enige waar ik op kan komen is spieruithoudingsvermogen (hypertrofie van het sarcoplasma)

Ik zie trouwens niet in waardoor superset de intensiteit zou verhogen. Integendeel, supersets verlagen de intensiteit. Bij de standaard ss (dus voor 1 groep) is de tweede oefening eigenlijk gewoon een setverlenger (volume) wat de intensiteit verlaagd. Bij een antagoniosten ss speelt de vermoeidheid van de eerste oefening altijd een rol bij de uitvoering van de tweede oefening wat dus ook de intensiteit verlaagd

Ik wel, het wordt simpelweg taaier en harder om je set te halen. In mijn ogen is dat toch echt een verhoging van de intensiteit, onafhankelijk van allerlei procententabelletjes etc. Verder vind ik supersets ideaal voor het behalen van een hoog volume.

In mijn ogen is een superset alleen ideaal als je snel klaar moet zijn, dat is dan ook het enige waar ik het héél soms voor gebruik. Als ik de intesiteit wil verhogen, train ik gewoon harder.

hmm, nog ff een klein vraagje:

Als je superset met bijvoorbeeld:
1 squat
2 leg extension
moet je dan als je ze allebei gedaan hebt rusten of gelijk na de leg extension weer gaan squatten en pas rusten als je alles af hebt.

na de extention neem je je rust

Adema zei:
Ik wel, het wordt simpelweg taaier en harder om je set te halen.

Ik zie het nut er niet van in een set taaier/harder te maken met als enige doel een taaiere/hardere set te kunnen doen

Adema zei:
In mijn ogen is dat toch echt een verhoging van de intensiteit, onafhankelijk van allerlei procententabelletjes etc.

In mijn ogen niet.

Zou betekenen dat 1 set voor de totale duur van je workout het intenste zou zijn wat je kan doen

Adema zei:
Verder vind ik supersets ideaal voor het behalen van een hoog volume.

Als een hoger volume ten koste gaat van de intensiteit dan zie ik er het nut niet van in en zoals ik al eerder aangegeven heb zie ik ss eerder als een intensiteits verlager als een verhoger.

Als een hoger volume ten koste gaat van de intensiteit dan zie ik er het nut niet van in en zoals ik al eerder aangegeven heb zie ik ss eerder als een intensiteits verlager als een verhoger.

ligt eraaan hoe je intensiteit interpreteerd. wanneer je bedoelt dat je gewicht omlaag gaat ja maar door het extra vcolume wordt het wel 'intens'. Het is denk ik voor de verandering wel een manier om je spieren te schockeren. Laten we zeggen je doet idd. squats en je wil je quads nu extra hard aanpakken die leg extension er achteraan geeft me toch echt wel een super nieuw gevoel van intensiteit! elke x na zo'n superset raken mijn quads meer en meer vermoeid en ik heb toch het idee anders als wanneer ik alleen de leg extension zou doen. Waarom dit zo is ik heb geen idee misschien omdat je lichaam zich instelt op een squat en dan ineens moet aanpassen aan bijv een leg extension, eigenlijk boeid het me ook niet zoveel het voelt gewoon goed!

maar door het extra vcolume wordt het wel 'intens'

Met die intrepetatie zou marathonlopen dus de meest intense vorm van benentraining zijn.

In de KT is intensiteit is of een bepaald percentage van je 1RM of een bepaald percentage van spierfalen en heeft het niets te maken met het verlengen van een set om een bepaald "gevoel" te bereiken.

Maar goed, ik denk dat de begrippen vermoeidheid en intensiteit op de een of andere manier door veel mensen door elkaar gehaald worden

Maar goed, ik denk dat de begrippen vermoeidheid en intensiteit op de een of andere manier door veel mensen door elkaar gehaald worden

klopt daarom haalde ik het even aan, je hebt wel gelijkk wat intensiteit betreft dat klopt wel, je bent snel geneigd te zeggen dat het extra intens was doordat je meer deed.

In de KT is intensiteit is of een bepaald percentage van je 1RM of een bepaald percentage van spierfalen en heeft het niets te maken met het verlengen van een set om een bepaald "gevoel" te bereiken.

ja klopt, toch blijft dat het een extra dimensie geeft aan je training al is het kwa volume. Dus heel letterlijk genomen heb je wel gelijk maar ik denk niet dat het daarom gaat denk dat het wel effectief kan zijn, ook al verhoogd het niet letterlijk de intensiteit van een setje. Wel kan ik zeggen dat bijv high rep squatten erg intens voor me is en ik denk ook dat het in die context bedoelt wordt.

ik gebruik het vaak voor mijn biceps, vind het wel een lekker gevoel.
doe ook vaak: barbelcurl (laag/ hoog/ volledig 8/8/8) hammercurl. achter elkaar door....... 3x

3XL zei:

Enige waar ik op kan komen is spieruithoudingsvermogen (hypertrofie van het sarcoplasma)

Ik zie trouwens niet in waardoor superset de intensiteit zou verhogen. Integendeel, supersets verlagen de intensiteit. Bij de standaard ss (dus voor 1 groep) is de tweede oefening eigenlijk gewoon een setverlenger (volume) wat de intensiteit verlaagd. Bij een antagoniosten ss speelt de vermoeidheid van de eerste oefening altijd een rol bij de uitvoering van de tweede oefening wat dus ook de intensiteit verlaagd

Ik zie ook niet in waarom supersets de intensiteit zouden verhogen.

Daar zijn ze dan ook niet voor gemaakt. Ik gebruik ze af en toe ala Layne voor HMT.

3xl zei:
in∙ten∙si'teit
1. mate van kracht of hevigheid
2. het intens-zijn, hevigheid.

Jij suggereert dat de intensiteit omhoog gaat bij het behalen van een zwaarder gewicht.

10x100kg - 5 min rust - 10x100kg | gem. hartslag 120
10x100kg - 20 sec rust - 10x80kg | gem. hartslag 190

Totaal verplaatste gewicht is bij een superset idd lager, en dus ook het totaalvolume. Doordat het echter zwaarder is om uit te voeren, moet je harder werken - een 'taaiere' set - en is de hartslag veel hoger. De 'hevigheid', om de officiële definitie maar even te volgen, is omhoog gegaan, en zo dus ook de intensiteit.

Jij houdt slechts rekening met het totaalvolume als graadmeter voor de intensiteit; die is inderdaad hoger met meer reps/meer gewicht. Echter is de tijd waarin arbeid verricht wordt bij supersets dusdanig veel korter, dat de absolute intensiteit over een bepaald tijdsbestek omhoog gaat.

Dat intensiteit doorgaans gebruikt wordt als term voor volume maal gewicht boeit me geen reet, want het is een gebrekkige en onvolledige interpretatie van het woord zelf.

Adema zei:
Jij suggereert dat de intensiteit omhoog gaat bij het behalen van een zwaarder gewicht.

10x100kg - 5 min rust - 10x100kg | gem. hartslag 120
10x100kg - 20 sec rust - 10x80kg | gem. hartslag 190

Totaal verplaatste gewicht is bij een superset idd lager, en dus ook het totaalvolume. Doordat het echter zwaarder is om uit te voeren, moet je harder werken - een 'taaiere' set - en is de hartslag veel hoger. De 'hevigheid', om de officiële definitie maar even te volgen, is omhoog gegaan, en zo dus ook de intensiteit.

Jij houdt slechts rekening met het totaalvolume als graadmeter voor de intensiteit; die is inderdaad hoger met meer reps/meer gewicht. Echter is de tijd waarin arbeid verricht wordt bij supersets dusdanig veel korter, dat de absolute intensiteit over een bepaald tijdsbestek omhoog gaat.

Dat intensiteit doorgaans gebruikt wordt als term voor volume maal gewicht boeit me geen reet, want het is een gebrekkige en onvolledige interpretatie van het woord zelf.

Adema, jij weet net zo goed als wij dat met intensiteit % van je 1 RM wordt bedoeld. Zo wordt het op alle sites gebruikt en dat is de toepassing van het woord intensiteit in 'ons wereldje'. Dus hoe die dikke van Dale maar lekker bij. je.

Oh brother.
Adema zei:

Zinloze discussie over termen jongens :)

Adema zei:

Wat doe je nou moeilijk? Als jij een eenmalig een potje ZMA aanschaft dan zeg je toch ook niet dat je op een kuur of een cycle bent? Zo wordt het woord niet in 'ons wereldje' gebruikt, ook al zou het eigenlijk wel mogen volgens meneer van Dale.

Dus blijf jij maar lekker supersetten om de intensiteit te verhogen, want volgens mij heb je geen idee waar supersetten echt goed voor is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven