AndroidHealthClinic

Wat is wijsheid?? Help....

Eagle76

Novice
Waardering
1
Lengte
1m88
Massa
90kg
Vetpercentage
18%
Vroeger heb ik veel aan krachtsport gedaan en had ik een goed lijf. Nu ben ik 39 en wil ik mijn slecht onderhouden lijf weer aanpakken. Ik train thuis (heb alle apparatuur) en train om de dag. De ene week dus 3 keer en de andere week 4 keer middels een splitschema. Daarnaast nog een keer per week moutainbike (1 1/2 uur, zo'n 40 km) Ik ben nu 80 kg, 1,87 cm, BF 19% (ca) Doel: In 9 maanden naar 90 kg en BF 12-15%. Ik heb een voedingsschema (E) 30, (K) 50 en (V) 20 % van ca 3100 kcal. Feitelijk heb ik over m'n hele lichaam weinig vet. Armen, benen, rug, borst is allemaal minimaal. Mijn probleem is mijn buikje.... Je kent het wel... Biertje, borrelnootje, blokje kaas, etc... Wat is nu wijsheid? Cutten om eerst het vet van m'n buik af te krijgen, of juist dit bulk schema volgen om spiermassa te kweken en later m'n buik aan te pakken? Graag jullie advies !!!!

Cutten natuurlijk. Nooit gaan bulken op 19% bodyfat.

Vroeger heb ik veel aan krachtsport gedaan en had ik een goed lijf. Nu ben ik 39 en wil ik mijn slecht onderhouden lijf weer aanpakken. Ik train thuis (heb alle apparatuur) en train om de dag. De ene week dus 3 keer en de andere week 4 keer middels een splitschema. Daarnaast nog een keer per week moutainbike (1 1/2 uur, zo'n 40 km) Ik ben nu 80 kg, 1,87 cm, BF 19% (ca) Doel: In 9 maanden naar 90 kg en BF 12-15%. Ik heb een voedingsschema (E) 30, (K) 50 en (V) 20 % van ca 3100 kcal. Feitelijk heb ik over m'n hele lichaam weinig vet. Armen, benen, rug, borst is allemaal minimaal. Mijn probleem is mijn buikje.... Je kent het wel... Biertje, borrelnootje, blokje kaas, etc... Wat is nu wijsheid? Cutten om eerst het vet van m'n buik af te krijgen, of juist dit bulk schema volgen om spiermassa te kweken en later m'n buik aan te pakken? Graag jullie advies !!!!

heb slecht nieuws voor je.

maar nee niet bulken. op 19%

Vanwaar zo'n concreet doel? Is je doel niet gewoon om er z.s.m. er goed uit te zien en heb je daar wat nummers aan gehangen?

Enfin, ik ben nog niet heel lang bezig met krachtsport, maar mijn ervaring (bij weliswaar andere sporten) is dat het jezelf opleggen van deze deadlines, tot grote teleurstellingen kan leiden als je het net niet haalt, ondanks dat je er toch het maximale uit hebt gehaald.

Dus daarom gewoon nieuwsgierig, vanwaar dat concrete doel?

ik vraag me af hoe de vetmeting is gedaan. Ik ben zelf ook 1.87 en weeg ook 80kg. Ik ben iemand van de veel cardio (wielrennen, hardlopen, etc.) en heb daardoor weinig spiermassa. Mijn vetpercentage schommelt rond de 8..10%
Ik betwijfel of je met jou lengte en gewicht wel 19% kan hebben, lijkt mij dat het lager moet zijn. Als het met een weegschaal is gemeten, zou ik gewoon een keer een huidplooi meting laten doen.

• Topic Starter Topic Starter
ik vraag me af hoe de vetmeting is gedaan. Ik ben zelf ook 1.87 en weeg ook 80kg. Ik ben iemand van de veel cardio (wielrennen, hardlopen, etc.) en heb daardoor weinig spiermassa. Mijn vetpercentage schommelt rond de 8..10% Ik betwijfel of je met jou lengte en gewicht wel 19% kan hebben, lijkt mij dat het lager moet zijn. Als het met een weegschaal is gemeten, zou ik gewoon een keer een huidplooi meting laten doen.

Daar heb je wel een punt... Ik heb besloten in mijn woonplaats één keer per week naar de sportschool te gaan (voor de persoonlijke ondersteuning) en de andere 3 a 4 trainingen thuis te doen. Daar zal ik mijn vetpercentage goed laten meten.

Ik heb ook een "fietsers" lijf. Relatief weinig spiermassa meer over en overal bijna geen vet. Alleen mijn buikje is het probleem. Dat wil ik nu dus omkeren... Daarbij heb ik gemeten met een meetlint met de simpele formule. Ik heb natuurlijk slappe buikspieren en dat maakt je taille ook niet bepaald dunner.

Vraag me af wat er uit een goede meting komt....

---------- Toegevoegd om 07:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:19 ----------

Vanwaar zo'n concreet doel? Is je doel niet gewoon om er z.s.m. er goed uit te zien en heb je daar wat nummers aan gehangen? Enfin, ik ben nog niet heel lang bezig met krachtsport, maar mijn ervaring (bij weliswaar andere sporten) is dat het jezelf opleggen van deze deadlines, tot grote teleurstellingen kan leiden als je het net niet haalt, ondanks dat je er toch het maximale uit hebt gehaald. Dus daarom gewoon nieuwsgierig, vanwaar dat concrete doel?

Ik begrijp je reactie... Maar zowel in m'n werk, prive als op het gebied van sport ben ik iemand die ambitieuze doelen moet stellen om het beste in mezelf naar boven te halen.

Daarom dit concrete doel...... Natuurlijk gaat het me er om er gewoon weer goed uit te zien en me lekker in m'n vel te voelen...

Ben je van plan om iets te gebruiken om je te helpen naar je doel? Want die doelstellingen zijn zelfs voor iemand die door een krachtstportverleden een groot voordeel heeft wel nog steeds onrealistisch zonder "hulpmiddeltjes".

Ben je van plan om iets te gebruiken om je te helpen naar je doel? Want die doelstellingen zijn zelfs voor iemand die door een krachtstportverleden een groot voordeel heeft wel nog steeds onrealistisch zonder "hulpmiddeltjes".

Ik ben waarschijnlijk iets te ambitieus ;-)

10 - 15 jaar geleden had ik een atletische bouw en geen grammetje vet. Slecht leven heeft ervoor gezorgd dat ik m'n buikje heb ontwikkeld.... Als ik dat buiten beschouwing laat krijg ik vaak de opmerking van anderen dat ik nogal slank ben. Te meer omdat ik op de rest van m'n lichaam weinig tot geen vet heb.

Ik heb een splitschema van een training om de dag. Ik train dan (ivm thuissituatie) van 20.30 - 22.00 uur. Daarbij nog één keer per week een stevige mountainbike tocht van 1,5 uur (ca 40 km) Omdat ik nu 39 ben zal ik meer tijd moeten nemen om te herstellen t.o.v. 12 jaar geleden. Ik had dus een voedingsschema gemaakt van 3100 kcal. Zo'n 400 meer dan dat ik nodig heb voor onderhoud. Hierin zitten één weightgainer en één eiwitshake per dag. Verhouding: K50 E30 en V20.

Stel nu dat ik qua voeding op onderhoudsniveau ga zitten en wel hard ga trainen.. (wel met extra eiwit inname) Is het dan mogelijk wel spiermassa op te bouwen? Of moet ik meer eten en voor lief nemen dat ik meer vet ga opslaan? Of ga ik eerst cutten i.c.m. goede training en als m'n buikje weg is weer meer eten?

Ben er inmiddels wel achter dat het verstandig is hier een stuk begeleiding in te zoeken.... Als je verschillende forums leest zie je ook door de bomen het bos niet meer.......

ik vraag me af hoe de vetmeting is gedaan. Ik ben zelf ook 1.87 en weeg ook 80kg. Ik ben iemand van de veel cardio (wielrennen, hardlopen, etc.) en heb daardoor weinig spiermassa. Mijn vetpercentage schommelt rond de 8..10%
Ik betwijfel of je met jou lengte en gewicht wel 19% kan hebben, lijkt mij dat het lager moet zijn. Als het met een weegschaal is gemeten, zou ik gewoon een keer een huidplooi meting laten doen.

ik was 1.85 69 kilo 15% BF toen ik begon.

als je 1.87 80 kilo bent en 8-10% BF heb je niet weinig spiermassa.

ik vraag me af hoe de vetmeting is gedaan. Ik ben zelf ook 1.87 en weeg ook 80kg. Ik ben iemand van de veel cardio (wielrennen, hardlopen, etc.) en heb daardoor weinig spiermassa. Mijn vetpercentage schommelt rond de 8..10% Ik betwijfel of je met jou lengte en gewicht wel 19% kan hebben, lijkt mij dat het lager moet zijn. Als het met een weegschaal is gemeten, zou ik gewoon een keer een huidplooi meting laten doen.

Ik heb nog even 2 foto's toegevoegd van mijn uitgangssituatie. Niet iets om trots op te zijn, maar daarvoor ga ik ook knetterhard aan de slag.......

20150823_101604.jpg

20150823_101619.jpg

Je doel is niet haalbaar naturel, dat je het alvast weet.
Beter om een realistisch doel te stellen lijkt me toch?

Je doel is niet haalbaar naturel, dat je het alvast weet. Beter om een realistisch doel te stellen lijkt me toch?

Vermoed ook wel dat je gelijk hebt.... Maar, het moet met goede training en voeding toch mogelijk zijn om in 9 maanden een kg of 5 in spiermassa aan te komen en tegelijk m'n buik wat strakker te krijgen?

Daarom mijn vraag... voeding op onderhoudsniveau, eerst cutten of iets meer eten en later cutten? Training blijft zo'n 4 keer per week met elke keer een dag rust.

Is mogelijk die 5kg, niet teveel nadenken, gewoon doen. :)

Vermoed ook wel dat je gelijk hebt.... Maar, het moet met goede training en voeding toch mogelijk zijn om in 9 maanden een kg of 5 in spiermassa aan te komen en tegelijk m'n buik wat strakker te krijgen?

Daarom mijn vraag... voeding op onderhoudsniveau, eerst cutten of iets meer eten en later cutten? Training blijft zo'n 4 keer per week met elke keer een dag rust.

Ik zou even kijken wat er gebeurd op onderhoud, als je progressie maakt en weinig vet aanzet zou ik dat doen.
Meest ideale zou eerst verder cutten zijn, maar aangezien je jezelf maar 9 maanden geeft is dat lastig.
Als je je tijdslimiet loslaat lekker cutten, dan 9 maanden bulken, dan weer wat cutten.

Ik zou even kijken wat er gebeurd op onderhoud, als je progressie maakt en weinig vet aanzet zou ik dat doen. Meest ideale zou eerst verder cutten zijn, maar aangezien je jezelf maar 9 maanden geeft is dat lastig. Als je je tijdslimiet loslaat lekker cutten, dan 9 maanden bulken, dan weer wat cutten.

Ik denk inderdaad dat ik daar maar eens mee ga beginnen. Verder even kijken wat de sportschool adviseert....

Ik kan die 9 maanden ook prima loslaten hoor, maar had het als doel omdat ik dan 40 wordt..:). Verander je trouwens ook nog iets in de trainingsarbeid tijdens het cutten?

Ik denk inderdaad dat ik daar maar eens mee ga beginnen. Verder even kijken wat de sportschool adviseert....

Ik kan die 9 maanden ook prima loslaten hoor, maar had het als doel omdat ik dan 40 wordt..:). Verander je trouwens ook nog iets in de trainingsarbeid tijdens het cutten?

Lekker zwaar blijven liften, niet teveel anders doen.

Terug
Naar boven