AndroidHealthClinic

Wat kan de overheid het beste doen om de crisis zo goed mogelijk door te komen?

Peiling Peiling Wat kan de overheid het beste doen om de crisis zo goed mogelijk door te komen

• Totaal stemmers
    43

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Wat kan de overheid op nationaal vlak het beste doen om de crisis zo goed mogelijk door te komen?

De plannen voor investeringen die ze al op de baan hadden staan (eerder) laten uitvoeren door de diverse bedrijven in eigen land.
Daarnaast tijdelijke fiscale voordelen voor bedrijven.
Er zullen dan tijdelijk wel minder inkomsten zijn en de staatsschuld zal meer oplopen dan gewenst maar mijns inziens zal het vertrouwen en daarmee de economie eerder uit het slop gehaald kunnen worden.
Overigens zijn er al wel enkele zwaluwen zichtbaar als het aankomt op herstel.
Maar zo als het spreekwoord het al zegt: die maken nog geen zomer.. ;)

investeren. en de lasten niet verhogen zoals ze dat zo graag doen.

investeren

• Topic Starter Topic Starter
Volgens psychologen in ieder geval niet de houding aannemen die ze onlangs hebben aangenomen:

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/4536302/Psychologen-vrezen-Balkenendeeffect.ece

Verder heb ik te weinig kijk op dergelijke financiële zaken, maar ben ik 'opgevoed' met Keynes tijdens m'n lessen economie. Keynes zegt: investeren.
Ik kan dat alleen maar onderschrijven. Sowieso is elk probleem in de wereld van ondernemen eerder een "uitdaging" en "kans". Wie tijdens crisis bang met z'n geld in een hoekje kruipt en afwacht tot de bui is gaan liggen, zal het verliezen van zij die harder werken dan ooit, kansen zien, sterker concurreren en investeren.

Een Belgisch prof economie legde het ongeveer zo uit "in de goede tijden moet je sparen, om in de slechte tijden genoeg te kunnen uitgeven" denk dat daar een grote kern van waarheid in schuil gaat...

Geld maak je met geld.
Dus om meer geld te maken moet je meer investeren.

Onze overheid moet zelf besparen en onze belangrijkste export partners aanzetten om sterk te investeren. 80% van ons BNP is immers export gerelateerd.

optieven met die crisis. word er mee doodgegooit

Onze overheid moet zelf besparen en onze belangrijkste export partners aanzetten om sterk te investeren. 80% van ons BNP is immers export gerelateerd.
Ja premier zegt dit ook...

Persoonlijk denk ik dat we inderdaad geen gekke uitgaven moeten doen, maar we moeten wel schulden durven maken als het gaat om investeringen die echt de economie kunnen versterken (of minder doen krimpen!)

Maar eigenlijk kan je dit alleen echt aanpakken op Europees en zelfs wereldwijd niveau. Het vertrouwen moet terugkomen, dus men moet eerst dat bancaire systeem hervormen voor er wat anders kan gebeuren...

Persoonlijk denk ik dat we inderdaad geen gekke uitgaven moeten doen, maar we moeten wel schulden durven maken als het gaat om investeringen die echt de economie kunnen versterken (of minder doen krimpen!)

Maar eigenlijk kan je dit alleen echt aanpakken op Europees en zelfs wereldwijd niveau. Het vertrouwen moet terugkomen, dus men moet eerst dat bancaire systeem hervormen voor er wat anders kan gebeuren...

Deze eerste nuance ontbrak in de openingspost en daarmee in de poll, welke leek op een puur Keynesiaans model van anticyclische begrotingspolitiek. Dat Keynes' model niet sluitend is bleek reeds enkele decennia terug.

Verder zijn er andere factoren in het spel zoals de inflatie, kapitaalmarktrente, de tijdigheid van de kiezen maatregelen, volatiliteit in equitymarkten, stabiliteit van wisselkoersen, vertrouwen bij consument en producent, etcetera etcetera. Al deze variabelen hebben een invloed op het effect van bepaalde maatregelen, en vice versa.

Als er een sluitend model met bijpassend eenduidig antwoord was dan was dit wel terug te zien in vergelijkbare (mate van) overheidsmaatregelen in verschillende landen, wat bepaalt niet het geval is.

Waar ik toch niet zo vrolijk van wordt is als de overheid miljarden schulden gaat opbouwen door schrootpremies voor auto's en dikke bouwpremies etc. toe te kennen.

Een klein precentage van de bevolking die toevallig rond deze tijd juist een nieuwe woning of auto nodig heeft, of mesen die in de bouw of automobiel sector werken, die zijn daar heel goed mee, maar een zeer groot deel van de bevolking heeft daar geenenkel voordeel van, maar moet wel de volgende jaren via belastingen de opgebouwde schulden helpen afbetalen.

Ik zie liever een eerlijkere verdeling van het overheidsbudget.

Ja je moet echt de investering gaan afwegen tegen het algemeen nut. Dat is een zeer complexe rekensom die door vele factoren beïnvloed wordt... Vooral met een Belgische staatsschuld die enorm hoog is kunnen we ons weinig permitteren.

Ik denk dat investeren in schone energie nu bijvoorbeeld een goed plan kan zijn voor binnenlandse werkgelegenheid. En als men bij Opel bijv. kan overgaan op de productie van een elektrische stadswagen om maar wat te noemen. De staat moet nu vooral werk creëren zodat iedereen aan het werk kan blijven.

@Zoutzak, inderdaad, het was niet de bedoeling om een uitgebreide poll te maken. Maar het is wel duidelijk dat de meeste mensen het niet eens zijn met besparen.

Investering in werkgelegenheid in innovatieve, toekomstgerichte sectoren, zoals groene energie (zonnepanelen, windenergie), lijkt me idd wel verstandig.

Of er echter reeds voldoende marktonderzoek is gedaan om er zeker van te kunnen zijn dat de Europese consument ook bereid is masaal electrische stadsauto's te gaan kopen weet ik niet.

Laatst bewerkt:
Investering in werkgelegenheid in innovatieve, toekomstgerichte sectoren, zoals groene energie, lijkt me idd wel verstandig.

Of er echter reeds voldoende marktonderzoek is gedaan om er zeker van te kunnen zijn dat de Europese consument ook bereid is masaal electrische stadsauto's te gaan kopen weet ik niet.

zo 'groen' zijn elektrische auto's ook (nog) niet en bovendien kampen ze met de nodige problemen. denk ook niet dat zij de crisis gaan verhelpen :rolleyes:

Alle buitenlanders eruit, dan zal het opgelost zijn.

J/K.

Naar mijn mening investeren in infrastructuur, bouwprojecten, lange termijn.
Dat de auto industrie kapot zou gaan was te verwachten. Te grote winsten, bovendien is een auto een luxe product en zou men genoegen moeten kunnen nemen met een auto uit 1990 ipv een auto uit 2009.

Naar mijn mening is er absoluut nog geen enkele verbetering zichtbaar en zullen we in een nog dieper dal gaan vallen. De getallen die je de komende tijd gaat zien bij bedrijven zijn niet waar.

Waarom niet? Bedrijven gaan andere manieren zoeken om hun kapitaal tegen te waarderen, dit om uiteraard weer geldschieters, aandeelhouders, innovators, etc., aan te trekken en uiteraard om de consument weer vertrouwen doen terug te geven.

Naar mijn mening is er een belachelijk grote luchtbel, die de komende tijd onder gigantische spanning gaat komen te staan. De bankensector inderdaad. Ik sta achter de theorie die beweert dat er met een jaartje of 20 (dit is een fictief getal) geen geld meer bestaat.

Als jij je geld naar de bank brengt, om te sparen. Kan (kan ben ik het niet mee eens, maar het mag) de bank dat geld x24 uitlenen, volgens de ECB. Hoezo? Nou, een bank moet een bepaald % van alle spaar, etc. rekeningen in 1x kunnen afbetalen. Hierdoor hebben de banken de 24x regel uitgevonden. Er wordt door banken dus geld gecreerd dat er helemaal niet is. En dat gaat goed, zo lang we niet naar de mondiale economie kijken. Als we enkel naar onze eigen economie kijken, gaat dat goed, geld wordt namelijk van economie naar economie overgespeeld.

FAIL

Laatst bewerkt:
Naar mijn mening is er een belachelijk grote luchtbel, die de komende tijd onder gigantische spanning gaat komen te staan. De bankensector inderdaad. Ik sta achter de theorie die beweert dat er met een jaartje of 20 (dit is een fictief getal) geen geld meer bestaat.

Ik heb hier door anderen ook over horen praten en er zelf over nagedacht en moet zeggen dat ik er ook wel mogelijkheid toe zie.

Je ziet ondermeer door internet dat mensen steeds meer doorkrijgen dat verschillen tussen groepen eigenlijk niet bestaan en daardoor steeds meer gaan samenwerken. Zelfs bij grote organisaties zie je steeds meer dat ze samenwerken bij projecten etc. omdat hier voordeel uit te halen valt. Concurrentie vervalt hierdoor ook gedeeltelijk. Als dit proces steeds verder evolueert in combinatie met de ontevredenheid over de werking van het kapitalistische systeem zie ik het wel gebeuren dat er iets anders voor in de plaats komt.

Ik heb alleen nog geen goed idee van hoe dit dan verwezenlijkt zou worden. Wellicht dat 'kennis' de nieuwe valuta wordt, of de gradatie van samenwerking.

Terug
Naar boven