Fitness Seller

Wat kan de overheid het beste doen om de crisis zo goed mogelijk door te komen?

Peiling Peiling Wat kan de overheid het beste doen om de crisis zo goed mogelijk door te komen

• Totaal stemmers
    43
bullshit allemaal. mensen zijn alleen even ontevreden over het kapitalisme omdat het iets minder goed gaat. Wanneer het wel weer goed gaat zul je niemand meer horen klagen.

Ik heb alleen nog geen goed idee van hoe dit dan verwezenlijkt zou worden.
+1

Er gaat denk ik wel een eind aan het kapitalistische systeem komen. Veel mensen willen weer terug naar het oude eigenlijk, brood bij de bakker halen, vlees bij de slager. Dat mensen je aanspreken op straat, vriendelijkheid, tolerantie, e.d. gaan weer op de 1e plek komen.

Ik vraag mij af of er nog een terugweg is, of dat het kapitalistische systeem helemaal verdwijnt en er ook geen valuta meer is.

VB: Ik ging de stad in met mijn ouders. We stonden voor het verkeerslicht, de auto naast ons sloeg af en wilde niet meer starten. Ik zei tegen mijn vader "Stop even, dan help ik even.", het antwoord was "Nee, laat iemand anders maar helpen.".

Als je de vraag zou stellen aan de mensen op straat dan is het "Ja, nee, ik zou zeker wel helpen! Ik zou ook graag geholpen willen worden.". Maar ondertussen helpt niemand, 5 minuten later stonden ze er nog steeds, toen ben ik de auto uitgestapt (vader luisterde eindelijk) en heb ik de dames geholpen.
Toevallig zaten er 2 ernstig mooie dames in, maar dat was puur toeval hoor :P

Moraal van het verhaal is, de samenleving is onpersoonlijk, niemand wil elkaar helpen maar wel graag geholpen worden. Helpen kan, zolang de helper er beter van wordt. Ik irriteer mij hier ontzettend aan.

bullshit allemaal. mensen zijn alleen even ontevreden over het kapitalisme omdat het iets minder goed gaat. Wanneer het wel weer goed gaat zul je niemand meer horen klagen.

Bijna inherent aan het systeem is dat je schommelingen hebt, tijden dat het goed gaat en tijden dat het slecht gaat. Met de technische ontwikkelingen zijn die schommelingen alleen maar groter geworden en met meer effect.

Je hebt gelijk dat je zegt dat mensen alleen klagen als het slecht gaat. Maar als de volgende bubble weer ontploft kan dit wellicht genoeg draagvlak creëren om het hele systeem eens om te gooien, omdat mensen zien dat die almaar groter wordende dalen inherent zijn aan het systeem.

Ik heb hier overigens een artikel gevonden die nog van voor de recessie is en min of meer een mondiale recessie voorspelde:

http://www.vrijspreker.nl/wp/2007/04/economische-cycli/

Hiermee bedoel ik te zeggen, dat overheden ons in de waan van een groeiende economie tot medio 2008 heeft gelaten, door cijfers te verdraaien (lees: niet veranderen, dit is iets anders).

Laatst bewerkt:
het zijn de banken stupid...
Overheden + banken + organisaties, oftewel eenieder die cijfers m.b.t. de economie publiceert en/of enige invloed heeft op de publicering hiervan, om dan maar even met de deur in huis te vallen.

Besparen en zuinig zijn. Uitzieken. Het was D-boll. Veel kuren lost niets op.

Het is immers vertrouwen dat door middel van lucht en doorschuivingen gewekt was, het werkelijke kapitaal is er dus eigenlijk nooit geweest. Maar door vooruitlopingen die niet echt bleken te zijn dacht men dat dat er kapitaal was. Toekomstige beloftes die in werkelijkheid veel te hoge verwachtingen hebben geschept maar verplichtingen die nooit konden worden gehaalt, noch worden geint. Behalve door zij wie al het beheer hadden over de investeringen.

Omdat de hoogste posities elkaar belazerd hebben, moet je niet gaan uitgeven aan wat dan ook want dat betekend met z'n alle arbeid moeten verrichten voor de puinhopen die zij gemaakt hebben.

Vertrouwen hersteld door tijd, we moeten nu niet gaan uitgeven want we staan waar we werkelijk staan, alleen is er nog steeds die behoefte om wat in het vooruitzicht wordt gesteld vast te kunnen pakken. Het is er nooit geweest behalve in een geschetst toekomst beeld.

Alles moet weer vanaf de grond worden opgebouwd op grond van echt weefsel in plaats van gelogen vocht.

Alle buitenlanders eruit, dan zal het opgelost zijn.

J/K.

Naar mijn mening investeren in infrastructuur, bouwprojecten, lange termijn.
Dat de auto industrie kapot zou gaan was te verwachten. Te grote winsten, bovendien is een auto een luxe product en zou men genoegen moeten kunnen nemen met een auto uit 1990 ipv een auto uit 2009.

Naar mijn mening is er absoluut nog geen enkele verbetering zichtbaar en zullen we in een nog dieper dal gaan vallen. De getallen die je de komende tijd gaat zien bij bedrijven zijn niet waar.

Waarom niet? Bedrijven gaan andere manieren zoeken om hun kapitaal tegen te waarderen, dit om uiteraard weer geldschieters, aandeelhouders, innovators, etc., aan te trekken en uiteraard om de consument weer vertrouwen doen terug te geven.

Naar mijn mening is er een belachelijk grote luchtbel, die de komende tijd onder gigantische spanning gaat komen te staan. De bankensector inderdaad. Ik sta achter de theorie die beweert dat er met een jaartje of 20 (dit is een fictief getal) geen geld meer bestaat.

Als jij je geld naar de bank brengt, om te sparen. Kan (kan ben ik het niet mee eens, maar het mag) de bank dat geld x24 uitlenen, volgens de ECB. Hoezo? Nou, een bank moet een bepaald % van alle spaar, etc. rekeningen in 1x kunnen afbetalen. Hierdoor hebben de banken de 24x regel uitgevonden. Er wordt door banken dus geld gecreerd dat er helemaal niet is. En dat gaat goed, zo lang we niet naar de mondiale economie kijken. Als we enkel naar onze eigen economie kijken, gaat dat goed, geld wordt namelijk van economie naar economie overgespeeld.

Ik heb ooit een heel simpel abstract modelletje opgesteld. Let er wel op dat je abstract moet kunnen denken:

Model

Er is 1 economie, er is 1 persoon, er is 1 bank. Er is 500EUR in de economie, in het bezit van de bank. Het maakt niet uit of de persoon werk heeft, waarom hij geld nodig heeft, waar hij het aan spendeert, etc.

De persoon leent de 500EUR van de bank (zie aannames), hierover moet hij 9% rente betalen. Waar komt die rente vandaan? Er is maar 500EUR in de economie.

De vraag die je nu stelt is: Ja, maar waar gaat hij dat geld aan uitgeven? Hij verdient toch geld? Er kan nooit 1 economie zijn. Als dat je vragen zijn, kun je niet abstract genoeg denken.

Het model kun je ingewikkelder maken, werkgevers toevoegen, producten, economien etc.

Dan zul je zien dat het prima werkt, zolang er meerdere economien zijn waarover het bedrag dat er eigenlijk niet is uitgesmeerd kan worden. Heel simpel.

:roflol: Lachwekkend.

Wat een gruwel van een interpretatie van de werkelijkheid. Dit krijg je wanneer mensen met 90minuten documentaires, aangevuld met wikipedia trachten de kenniskloof te dichten met wetenschappers en academici die een grondig verstand hebben van de beginselen van een economie en onderzoek doen naar de verschijnselen.

Een vraag; hoe groeit de economie in jouw model?

Ik heb hier door anderen ook over horen praten en er zelf over nagedacht en moet zeggen dat ik er ook wel mogelijkheid toe zie.

Je ziet ondermeer door internet dat mensen steeds meer doorkrijgen dat verschillen tussen groepen eigenlijk niet bestaan en daardoor steeds meer gaan samenwerken. Zelfs bij grote organisaties zie je steeds meer dat ze samenwerken bij projecten etc. omdat hier voordeel uit te halen valt. Concurrentie vervalt hierdoor ook gedeeltelijk. Als dit proces steeds verder evolueert in combinatie met de ontevredenheid over de werking van het kapitalistische systeem zie ik het wel gebeuren dat er iets anders voor in de plaats komt.

Ik heb alleen nog geen goed idee van hoe dit dan verwezenlijkt zou worden. Wellicht dat 'kennis' de nieuwe valuta wordt, of de gradatie van samenwerking.

Ook hier ontgaat mij de gehele strekking.:scratch:

Laatst bewerkt:
Ook hier ontgaat mij de gehele strekking.:scratch:

Stukje idealisme. Geen geld meer, geen oorlog meer, bla bla.. Iedereen is lief voor mekaar en we leven nog lang en gelukkig.

Nou oké, zover zal het nooit komen. Maar een ander systeem zou misschien kunnen zorgen voor wat minder problemen dan dit systeem biedt.

Een vraag; hoe groeit de economie in jouw model?
Model uitbreiden -> banken creeeren geld, in de werkelijkheid -> overkoepelende organen

Like I said before, erg abstract en een beginfase van wat een zeer complex model zou kunnen worden.
Zo complex als je de werkelijkheid maar zou willen benaderen, bevriezen geld, etc...

Stukje idealisme. Geen geld meer, geen oorlog meer, bla bla.. Iedereen is lief voor mekaar en we leven nog lang en gelukkig.

Nou oké, zover zal het nooit komen. Maar een ander systeem zou misschien kunnen zorgen voor wat minder problemen dan dit systeem biedt.

Hehe okay dan :D

Over welk 'systeem' heb je het dan?

Het kapitalisme, zoals eerder werd aangehaald, is een inherent aan onze samenleving, sterker nog het heeft de westerse wereld zo ongeveer alle huidige welvaart gebracht. Dus om dit in twijfel te trekken schept de plicht om een alternatief op te werpen dat er in alle redelijkheid gewoon niet is

Over welk 'systeem' heb je het dan precies?
Dus om dit in twijfel te trekken schept de plicht om een alternatief op te werpen dat er in alle redelijkheid gewoon niet is

Zoals ik ook al eerder aangegeven heb, inderdaad een onbekend fenomeen.

+ Je maakt daar ook wel een goed punt.
Wat ik denk is dat mensen gewoon graag alles weer eens wat rustiger zouden willen. Dat mensen elkaar herkennen, praten, etc, etc.
Of er een heel nieuw systeem gaat komen, is maar de vraag ja (of er uberhaupt nog een systeem na het kapitalistisch systeem zou kunnen komen). Maar goed, dacht men dat ook niet voordat de Industriele Revolutie begon?!

dat mensen jouw niet herkennen of niet met je willen praten heeft weinig met kapitalisme te maken.

dan moet je een behoorlijk humorloos ventje geweest zijn.

Model uitbreiden -> banken creeeren geld, in de werkelijkheid -> overkoepelende organen

Like I said before, erg abstract en een beginfase van wat een zeer complex model zou kunnen worden.
Zo complex als je de werkelijkheid maar zou willen benaderen, bevriezen geld, etc...
??? Wat heeft dit met economische groei te maken?

Je model is helemaal niet abstract, je model is gewoon nietszeggend.

Op deze manier kan de M3 groeien.

Wat ik denk is dat mensen gewoon graag alles weer eens wat rustiger zouden willen. Dat mensen elkaar herkennen, praten, etc, etc.
Dan verhuis je naar een dorp?
Of er een heel nieuw systeem gaat komen, is maar de vraag ja (of er uberhaupt nog een systeem na het kapitalistisch systeem zou kunnen komen). Maar goed, dacht men dat ook niet voordat de Industriele Revolutie begon?!
De ontwikkeling van een economie is onderworpen aan bepaalde 'natuurwetten', zoals de weg naar efficientie, en laat zich dan ook in een evolutionaire wijze ontwikkelen.
Nu noem je een tijdperk waarin er helemaal geen sprake was van een heuse economie en eigendom, hetgeen het kapitalisme op ziet, dus is het nogal een nutteloze vergelijking omdat de twee uitgangspunten fundamenteel verschillend zijn.

Terug
Naar boven