XXL Nutrition

Wat kan de overheid het beste doen om de crisis zo goed mogelijk door te komen?

Peiling Peiling Wat kan de overheid het beste doen om de crisis zo goed mogelijk door te komen

• Totaal stemmers
    43
Dan verhuis je naar een dorp?

De ontwikkeling van een economie is onderworpen aan bepaalde 'natuurwetten', zoals de weg naar efficientie, en laat zich dan ook in een evolutionaire wijze ontwikkelen.
Nu noem je een tijdperk waarin er helemaal geen sprake was van een heuse economie en eigendom, hetgeen het kapitalisme op ziet, dus is het nogal een nutteloze vergelijking omdat de twee uitgangspunten fundamenteel verschillend zijn.

Touche ;-)

For your information -> technische bedrijfskunde (UT)

Enfin, we wijken af. Wat vind jij dat de overheid zou moeten / kunnen doen?

Innoveren en zorgen dat de afhankelijkheid van olie en andere grondstoffen een stuk minder wordt. De kredietcrisis lijkt zo langzamerhand de enige oorzaak van alle ellende maar de stijgende olieprijs de laatste jaren is net zo goed een zeer grote rem op de economie.

Het financiele systeem zal zich op den duur wel herstellen, hoe moeizaam dat ook gaat, de afhankelijkheid van bepaalde grondstoffen verdwijnt niet zo snel en zal bij een structureel herstel wederom een grote rem kunnen zijn op de economische groei.

Dus kom op met die windparken en auto's die buiten zuinig ook nog amper of niet op olie gebaseerde producten lopen.

Technische bedrijfskunde?

Okay kom nog eens terug als je de studie hebt afgerond :p

Vind het verder wel aardig om over zaken te discussieren zoals de huidige crisis en de oorzaken hiervan, als iemand eigen opvattingen hier over heeft, zolang dit tenminste enigszins gefundeerd is.

Misschien heb ik, of hebben anderen iets aan je mening/ideeen.

Het lijkt mij overigens voor de hand liggend om lange termijn investeringen als infrastructuur e.d. te gaan doen.
In een crisis moet de structuur aangepakt worden, economie stabiliseren.

Ik ben het eens met EricR, echter zal aardgas een lange tijd de gebruikte grondstof blijven voor producten.

De kredietcrisis lijkt zo langzamerhand de enige oorzaak van alle ellende maar de stijgende olieprijs de laatste jaren is net zo goed een zeer grote rem op de economie.
Om nog maar niet over de huizenmarkt, illegaal lenen (bedrijven die hiermee kantje boord spelen) e.d. te spreken.

Zoals ik een aantal posts terug een artikel gaf, de inflatiemonster kwam ook weer de kop op steken.
Je lijkt mij iemand die enigszins een academische eco. achtergrond heeft, ZoutZak. Wat vind je van dat artikel?

Zoals ik een aantal posts terug een artikel gaf, de inflatiemonster kwam ook weer de kop op steken.
Je lijkt mij iemand die enigszins een academische eco. achtergrond heeft, ZoutZak. Wat vind je van dat artikel?

Wat ik er van vind? :roflol:

De wijze waarop deze kerel hier probeert te goochelen met cijfers is mij niet eerder onder ogen gekomen. Hij introduceer begrippen als 'restinflatie'. Hij trekt een aantal percentages van elkaar af en plaatst er een minteken voor en bestempelt het negatieve groei. Van de Fisher equation heeft hij nooit gehoord. (simpelweg geldhoeveelheid*omloopsnelheid = prijsniveau*transacties). Nee, weinig verwonderlijk dat hij zijn betoog op een site plaatst die heet 'vrije denkers'.

Maar jij postte eerder dat je vermoede dat er een groot complot gaande is in de gehele financiële sector én overheid om ons verkeerde cijfers te presenteren? Een sector die zo groot is en zo winstgevend dat het vele van beste en scherpste geesten in de wereld aantrekt en onderbrengt en die allemaal totaal onwetend zijn van de werkelijkheid die deze kerel hier even uit zijn mouw schudt? :o

Laatst bewerkt:
For your information -> technische bedrijfskunde (UT)

Enfin, we wijken af. Wat vind jij dat de overheid zou moeten / kunnen doen?

Ah je hebt de moeite genomen om het uit te schrijven. ;)

Om te vragen wat de juiste reactie is, ga je er van uit dat iedereen het er over eens is wáár op gereageerd moet worden.

Ik wil er wel één ding uitlichten, wellicht relevant voor jouw studie, en dat is corporate governance. Namelijk is de hegemonie van het Anglosaxische ondernemersschapmodel in de jaren '80 tot 2000 verantwoordelijk voor bepaalde excessen die hebben kunnen leiden tot de huidige crisis. Zo is het model van limited liability, wat natuurlijk al heel lang bestaat, door de levendige handel in aandelen in grote bedrijven wat tot een grote spreiding onder de houders resulteert debet aan de risicohouding van het management. Namelijk is de aandeelhouder ten volste rechthebbende op de potentiele winsten, maar slechts ten dele verantwoordelijk voor potentiele verliezen. Het management, onder falend toezicht van de board of directors, werd bovendien uitermate riant beloond en wel in stock options om te zorgen dat men dezelfde belangen diende als de aandeelhouders.

Deze wijze van bedrijfsvoering heeft geresulteerd in volstrekt belachelijke hypotheekverstrekkingen in de VS welke in complexe vorm door dergelijke bedrijven werden doorverkocht naar relatief simpelere financials in de rest van de wereld, die dus uiteindelijk een groot deel van de rekening betalen.

Dus wat de overheid in Nederland hier aan kan doen is antwoorden met regulering. Toezicht op topmanagement in de wijze waarop ze beloond worden, dienen zij korte termijn winstgevendheid voor de risico neutrale belegger of dienen zij een sociaal belang van continuiteit van het bedrijf zodat ook werknemers gediend worden. Verscherpt toezicht op financiele producten, toezicht op twijfelachtige leningen.

Ga nou wel kort door de bocht omdat ik veel heb weggelaten, maar de overheid heeft simpelweg een grotere rol te nemen in bovenstaande, tot voor kort welhaast ongereguleerde, markten.

Dus ik leg de schuld van dit alles sterk aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Ook al hebben zij eerst voor veel welvaart gezorgd, de huidige crisis is ook aan hen te danken. Saillant detail is dat na de Amerikaanse bail out van Bear Stearns die als eerste omviel twee andere kolossen aan de beurt waren; Merill Lynch en Lehman Brothers. En laat nu net gekozen zijn om Lehman Brothers om te vallen terwijl hier het grootste deel van de schuldeisers partijen BUITEN de VS waren. En dan momenteel sterk aansturen op grote overheidssteun in Europese landen die een veel meer 'open' karakter hebben waardoor de VS hier sterk van profiteert. En wat doen ze zelf? Buy ****ing American policies...

Dat was mijn zaterdagavond inbreng in ongenuanceerde posts. Goodnight :p

Het management, onder falend toezicht van de board of directors, werd bovendien uitermate riant beloond en wel in stock options om te zorgen dat men dezelfde belangen diende als de aandeelhouders.
+1, om het dan nog maar niet over de beloning van de board of directors te hebben, die enkel 1x in de week een vergaderinkje hoeven te doen. Vaak ook nog bij meerdere bedrjiven, zodat ze een riant jaarsalaris kunnen vangen met niet al teveel inspanning.

Toezicht op topmanagement in de wijze waarop ze beloond worden, dienen zij korte termijn winstgevendheid voor de risico neutrale belegger of dienen zij een sociaal belang van continuiteit van het bedrijf zodat ook werknemers gediend worden. Verscherpt toezicht op financiele producten, toezicht op twijfelachtige leningen.
Ben ik het mee eens, echter zal dit niet een makkelijke taak zijn, niet alle organisaties zijn even transparant.

Vooral de twijfelachtige leningen is een tricky business. Toevallig ken ik een man die zo'n bedrijf heeft, binnen 3 jaar heeft hij werkelijkwaar een ongelovelijk vermogen opgebouwd. Een huis laten bouwen van rond de EUR 5M, een flink wagenpark, ga zo maar door.

Ook al hebben zij eerst voor veel welvaart gezorgd, de huidige crisis is ook aan hen te danken.
Ja en nee. Gezien de Kondratieff cyclus zou een crisis 1 dezer jaren hier aan moeten belanden. De United States of Debt heeft dit echter versneld.

En dan momenteel sterk aansturen op grote overheidssteun in Europese landen die een veel meer 'open' karakter hebben waardoor de VS hier sterk van profiteert.
Hebben ze dat niet altijd al gedaan? ;) (Profiteren)

Ik ben het overigens wel sterk eens met je post, sommige punten had ik zelf nog niet aan gedacht. Hier heb ik nog eens wat aan, dankje.
Zouden (en zo ja, wat?) overheden iets kunnen doen aan aandeel speculanten?

Terug
Naar boven