For your information -> technische bedrijfskunde (UT)
Enfin, we wijken af. Wat vind jij dat de overheid zou moeten / kunnen doen?
Ah je hebt de moeite genomen om het uit te schrijven.
Om te vragen wat de juiste reactie is, ga je er van uit dat iedereen het er over eens is wáár op gereageerd moet worden.
Ik wil er wel één ding uitlichten, wellicht relevant voor jouw studie, en dat is corporate governance. Namelijk is de hegemonie van het Anglosaxische ondernemersschapmodel in de jaren '80 tot 2000 verantwoordelijk voor bepaalde excessen die hebben kunnen leiden tot de huidige crisis. Zo is het model van limited liability, wat natuurlijk al heel lang bestaat, door de levendige handel in aandelen in grote bedrijven wat tot een grote spreiding onder de houders resulteert debet aan de risicohouding van het management. Namelijk is de aandeelhouder ten volste rechthebbende op de potentiele winsten, maar slechts ten dele verantwoordelijk voor potentiele verliezen. Het management, onder falend toezicht van de board of directors, werd bovendien uitermate riant beloond en wel in stock options om te zorgen dat men dezelfde belangen diende als de aandeelhouders.
Deze wijze van bedrijfsvoering heeft geresulteerd in volstrekt belachelijke hypotheekverstrekkingen in de VS welke in complexe vorm door dergelijke bedrijven werden doorverkocht naar relatief simpelere financials in de rest van de wereld, die dus uiteindelijk een groot deel van de rekening betalen.
Dus wat de overheid in Nederland hier aan kan doen is antwoorden met regulering. Toezicht op topmanagement in de wijze waarop ze beloond worden, dienen zij korte termijn winstgevendheid voor de risico neutrale belegger of dienen zij een sociaal belang van continuiteit van het bedrijf zodat ook werknemers gediend worden. Verscherpt toezicht op financiele producten, toezicht op twijfelachtige leningen.
Ga nou wel kort door de bocht omdat ik veel heb weggelaten, maar de overheid heeft simpelweg een grotere rol te nemen in bovenstaande, tot voor kort welhaast ongereguleerde, markten.
Dus ik leg de schuld van dit alles sterk aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Ook al hebben zij eerst voor veel welvaart gezorgd, de huidige crisis is ook aan hen te danken. Saillant detail is dat na de Amerikaanse bail out van Bear Stearns die als eerste omviel twee andere kolossen aan de beurt waren; Merill Lynch en Lehman Brothers. En laat nu net gekozen zijn om Lehman Brothers om te vallen terwijl hier het grootste deel van de schuldeisers partijen BUITEN de VS waren. En dan momenteel sterk aansturen op grote overheidssteun in Europese landen die een veel meer 'open' karakter hebben waardoor de VS hier sterk van profiteert. En wat doen ze zelf? Buy ****ing American policies...
Dat was mijn zaterdagavond inbreng in ongenuanceerde posts. Goodnight