XXL Nutrition

Wat klopt en wat niet?

TSF

Novice
Waardering
0
Lengte
1m84
Hallo medeforummers,

Ik ben nieuw op dit forum maar lees wel al een hele tijd mee dus ik weet ongeveer hoe het hier werkt. Sticky's heb ik al gelezen voordat ik dit topic opende dus bespaar me de "Hallo nieuweling, l;ees de sticky's eens"reacties asjeblieft haha.

Ik ben 18 jaar (volgende maand 19) en doe aan thuisfitness. In april ga ik in dienst bij de Landmacht en tijdens de keuringen is mij verteld dat ik me vooral moet focussen op mijn bovenlichaam. Nu ben ik daar al een tijdje mee bezig maar een aantal vrienden van mij, die ook krachttraining doen, geven me allerlei tips die elkaar tegenspreken. Vandaar dat ik jullie mening graag wil horen.

Ik doe 3 dagen in de week upperbody met elke keer 1 rustdag ertussen (ma-wo-vr of di-do-za).
Huidige schema bestaat uit benchpress, french press, shoulder press, arnold press, military press, dumbbel curls en goodmornings.

Tussendoor doe ik ook nog wel squats, leg curls en leg extension maar daar heb ik geen vast schema in. Lijtk me ook totaal niet nodig aangezien mijn beenspieren niet dezelfde aandacht nodig hebben als mijn bovenlichaam. Dit vooral omdat ik in het winterseizoen snelschaats en powerskate (is vrijwel hetzelfde als snelschaatsen alleen dan niet op klapschaatsen of noren maar op ijshockey schaatsen) en in de zomer wielren.

iedere oefening doe ik in een 12-10-8-6 stijl met oplopend gewicht en elke 2 weken verleg ik het gewicht omhoog. Hierbij ontstaat mijn eerste vraag, is deze stijl ook productief voor wat ik doe? Meegenomen dat ik train voor een militaire functie.

Mijn tweede vraag is ontstaan door twee vrienden die elkaar tegenspreken, de ene eet na het trainen boterhammen met zoet (jam, bebogeen etc.) en de ander eet na het trainen 3 gekookte eieren (zonder eigeel). De eerste traint op massa en de tweede op kracht. Kan ik er zonder meer van uitgaan dat ik dus na de training beter ei kan eten dan zoet?

Om vragen erover te voorkomen wil ik jullie alvast meegeven dat ik alleen voor meer kracht train en dus niet voor massa. Dat mijn lengte +- 1.84 is en mijn gewicht constant schommelt tussen de 73 en 80kg.

Wat die trainingsschema's betreft.. uhhhhh.. lees toch de sticky's / andere topics maar gewoon even goed door, als je dit al voldoende had gedaan had je je eerste vraag al niet hoeven stellen :)

Wat je 2e vraag betreft, tja.. eigenlijk ook gewoon sticky's lezen man... maar toch;
Het maakt niet uit of je kracht of massa traint, na de training moet je gewoon goed eten.. de ene zweert bij eiwitten, de ander bij koolhydraten.

Persoonlijk zou ik zeggen;
Eet na de training een koolhydraat rijke maaltijd.
Als je gewoon voor de training al voldoende eiwitten hebt binnen gekregen kun je die eiwitmaaltijd na het trainen best een uur uitstellen.

Maar je kan natuurlijk ook gewoon na de training koolhydraten & voldoende eiwitten eten.. probleem opgelost.

Sticky's had je gelezen? Nog even opnieuw doen dan..

Als je traint voor het leger dan kan je beter gaan trainen op uithoudingsvermogen.

Doe gewoon allebij train op kracht en op massa om de beurt, dat heet periodisation zijn hordes te vinden op internet die daar in geloven. Verder maakt het niet uit of je eiwitten of kh eet na je training je lichaam maakt er toch glycoceen van. Je imo eerst iets met hoop snelle suikers eten dan na half uurtje ofzo een gebalanceerde maaltijd. Maar belangrijkste is dat je gewoon consistend blijft trainen genoeg eet en rust al die details doen er niet zoveel toe

Doe gewoon allebij train op kracht en op massa om de beurt, dat heet periodisation zijn hordes te vinden op internet die daar in geloven. Verder maakt het niet uit of je eiwitten of kh eet na je training je lichaam maakt er toch glycoceen van. Je imo eerst iets met hoop snelle suikers eten dan na half uurtje ofzo een gebalanceerde maaltijd. Maar belangrijkste is dat je gewoon consistend blijft trainen genoeg eet en rust al die details doen er niet zoveel toe

Waarom, hij traint voor defensie?

Als ik dit lees
18-19 jaar
5 maanden de tijd
Tijdens de landmacht keuringen is mij verteld dat ik me vooral moet focussen op mijn bovenlichaam.

Dan is de vraag, waarom hebben ze dit gezegd?
1. Je hebt teveel vet (lijkt me niet als ik zo kijk naar je hobby's/sport)
2. Je ziet er "iel" uit, als in dun.
3. Je bent een gespierde spijker maar niet genoeg kracht? (Ik weet niet wat de keuring in hield en hoe je het er vanaf hebt gebracht)

geval 1: cardio
geval 2: eten, eten, eten, krachttraining voor massa
geval 3: eten, krachttraining met de focus op kracht

Als je dan ook nog zorgt dat je 1x per week iets doet om je conditie op pijl te houden (rennen bijv, ga je toch nog veel moeten doen). Ben je er helemaal klaar voor.

Trainen op veel (kunnen) eten is sowieso handig bij de landmacht... Je hebt de energie wel nodig.

Als je het nog niet weet... post even een foto, dbb'ers houden van foto's ;)
en een sportschool abbo voor die 5 maanden zou je ook nog kunnen doen, misschien helpt het in de motivatie en trainingsmogelijkheden.

Terug
Naar boven