MuscleMeat

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

• #163.081
Lekker gegeten gisteren. Vooral het toetje was lekker, apfelstrudel met roomtaart. Beetje ziltig alleen, ik denk dat er iemand enorm heeft lopen zweten in de keuken. Ik snap t ook wel, die mannen in de horeca hebben het zwaar.
Dat was geen zweet.
Vers geklopte room, ben blij dat je het lekker vond.

• #163.082
Dus drie man tekort en toch redden jullie een drukke dag wel? Dan kan er nog wel iemand uit. Dan kan die ergens aan de slag waar wèl een personeelstekort is.

:trollface:

Semi serieus.

Als je vaak genoeg alles op alles zet om het toch voor elkaar te krijgen, gooi je de lat voor jezelf (en je collega's) omhoog. Wat bereik je ermee? Krijg je dubbel betaald als je voor twee man moet werken?
We redden het wel, maar het wordt er niet leuker op. Nu staan we 4 man sterk, plus een afwasser en de chef die switched tussen beide keukens en helpt met mise en placen. Vandaag is prima te doen.

Tja, je kan ook zeggen ik doe geen dubbel werk en dan kan de keuken sluiten. Het hoort er helaas bij in deze branche.

• #163.083
Gedoopt ⛪️🌈

3BC993F9-8B3B-426C-9096-934CE8558FD6.jpeg

• #163.084
Ik kwam deze tegen en deed mij meteen aan @Steks denken

• #163.086
Ja, als je dochter verkracht en vermoord wordt dan is de gedachte van al dat weggegooide geld nog wel het meest verschrikkelijke.

:o

Het is eigenlijk ook helemaal niet vreemd waarom vrijwel iedereen een alcohol en/of drugsprobleem heeft in de horeca.

Tijdens elke drukke dag (ha elke dag) op werk, vooral die zoals vandaag, kan je niet wachten om naar huis te gaan. Maar als die dag er eenmaal opzit, moet je ontladen. En dus ga je een tappie doen, net als de rest van je collega's. Althans, ik kan dan wel een glas whisky (of 3) gebruiken. Op zo'n dag als vandaag is het niet eens meer werk, het is een strijd, samen met je team. In mijn ogen een strijd tegen al die fuckers in je restaurant die met allerlei gluten en lactose vrije uitzonderingen je zware werk nog zwaarder maken. Je collega's zijn je brothers in arms. Daarom zijn horeca teams ook zo hecht denk ik. En gaan er zoveel mensen vreemd. Presteren onder hoge druk, weinig thuis, collega's van andere geslacht in dezelfde situaties.. door presteren onder hoge druk, en daarna gezamenlijk ontladen wordt je snel hecht. tja..

Van 12:00 tot 16:00 bonnenregen. 4 uur lang superfocus, geen seconde afgeleid (behalve om te hydrateren). Dan ff snel eten (als je mazzel hebt) en dan van 17:30 tot 21:15 een nog grotere bonnenregen. En dan deserts tot 22:30 om vervolgens die hele fucking keuken schoon te maken, poetsen poetsen poetsen, alles bij te vullen voor morgen, bestellen (vandaag niet want morgen zondag), preplijst maken, shit uit de vriezer halen om te ontdooien voor morgen, sheets nalopen, misschien nog wat mise en placen.. nog een keer alles nalopen. Shit is leip. 14 uur.. waarvan 13 beuken is. Helemaal bezweet de hele dag, ruikend naar patatje aan het einde van de dag.

En dat met 2 man tekort in de keuken en geen afwasser.. Ksnap wel waarom er zo'n personeelstekort is door uitloop in de horeca.

Ik raad het niemand aan :roflol:. Maja, het geld is goed.

Tot zover mijn ontlading in mijn liefe dagboekje. Over minder dan 8 uur gaan we weer.
wat verdien je zo bruto ongeveer.

• #163.087
  • #163.088
wat verdien je zo bruto ongeveer.
Bijzondere samenstelling van quotes. Maar mijn tarief is tussen de €35 en €40 per uur (heb meerdere opdrachtgevers).

Fooi is zwart, handje contantje, nu in piekseizoen ong €3 per uur.

Kheb geen dure arbeidsongeschiktheidsverzekeringen of andere verzekeringen als ZZP'er (gaat al snel naar €400+ per maand). Accountant regelt m'n boekhouding voor nog geen €300 per jaar. Alleen voor de aangiftes, factureren doe ik zelf (via een app).

Qua inkomen is het nu dus wel lekker stacken. Tuurlijk, het kan altijd beter, er is altijd iemand die meer verdient met een minder intensieve job, maar zo is het leven.

Al bij al ben ik zeer tevreden. Ben er ingerold door mijn passie met koken en heb daar mijn werk van kunnen maken zonder enige opleiding. Dan is circa 9k bruto per maand zeker niet slecht.

Laatst bewerkt:
  • #163.089
En ja, dat klinkt misschien heel leuk enzo op papier, maar er zitten flink wat haken en ogen aan. Het is zeer intensief, m'n armen en handen zitten onder de snij- en brandwonden. M'n trainingsritme lijdt eronder. M'n voeding lijdt eronder. Kben onzeker qua inkomen sinds al dat lockdown gezeik.

Waarschijnlijk denken sommigen hier dat ik loop te pochen.. hetgeen ik wel jammer vind. Maar ik ben slechts eerlijk over m'n werk en ook wat ik verdien. Maar daar heerst een soort van taboe over. Verdien je weinig wordt er op je neergekeken, verdien je meer wordt je met de nek aangekeken. Lekker Hollands, elkaar misgunnen.

Maja, boeit mij eigenlijk geen reet, ik vind het gewoon leuk om eerlijk mijn verhaal te delen, ipv allemaal shit te verzinnen om mijn situatie te verbloemen en dus mooier te laten lijken dan het is. Gewoon de realiteit en geen poespas en bullshit.

Want aan al die leuk klinkende bullshitverhalen heb je toch geen reet.

• #163.090
Dat je daar als zzp’er netto best weinig aan overhoudt t.o.v. wat je er voor moet doen.
Relatief. Horeca is ongetwijfeld bizar hard ploeteren en f**k hard werken. Kennis van me heeft net als zzp’er een develop opdracht binnen gehaald met vaste aanstelling van 195k/jaar en daarnaast nog eentje uit Amerika van 110k, al gaat hij die van de hand doen.

Uurtje of tien wakker worden, beetje met rijke mensen uit Dubai lullen wat voor kleurtje ze willen op het portaal, en dat alles vanuit z’n ouderlijk huis want hij is 20. :emo: hij levert een hoop in, maar zulke bedragen of factor van zonder outlaywers ga je nief krijgen bij een werkgever niet in Nederland, terwijl zij wanneer een beetje respectabel zijn een euro of 100-120 per uur factureren.

• #163.093
Dat je daar als zzp’er netto best weinig aan overhoudt t.o.v. wat je er voor moet doen.
Wat is weinig?
Belasting als zzp'er gaat niet over je 'uurloon', maar over je jaarlijkse inkomsten.
Genoeg gasten die 6 maanden werken en 6 maanden op vakantie zijn waardoor ze zeer weinig belasting betalen.

• #163.094
Is onderzoekend en nieuwsgierig zijn dan een slechte eigenschap? ;)
Zeker niet, het is meer de vraag wat je met je nieuwsgierigheid doet ;)
Gordijnen waren in de uitverkoop zie ik? :emo:
Wat is weinig?
Belasting als zzp'er gaat niet over je 'uurloon', maar over je jaarlijkse inkomsten.
Genoeg gasten die 6 maanden werken en 6 maanden op vakantie zijn waardoor ze zeer weinig belasting betalen.

Als je zeer weinig belasting betaald, dan verdien je in de regel ook "niet zo heul veul".

• Haha
Waarderingen: AK
  • #163.096
Of je bent niet creatief genoeg.

Snap ik, maar dan is de hele discussie waar het hier om gaat zinloos, want met een beetje links en rechts, zwart en wit, beun en haas, kom je natuurlijk een heel eind. En toen was daar CBDC :haha:

• #163.097
Wat is weinig?
Ik heb een tijd in een spoelkeuken gewerkt en heb dus gezien hoe hard een chef-kok moet werken, dat icm met (de imo nadelen van) zzp’er had ik gewoon een hoger uurtarief in gedachten.

• #163.099
Zeker niet, het is meer de vraag wat je met je nieuwsgierigheid doet ;)

Gordijnen waren in de uitverkoop zie ik? :emo:

Als je zeer weinig belasting betaald, dan verdien je in de regel ook "niet zo heul veul".
Das niet helemaal waar.

En daarnaast klopt je beredenering ook niet helemaal. Stel je knalt in 6 maanden 50k en bent vervolgens 6 maanden op vakantie in Bali. Of steeds 3 om 3. 3 maanden knallen, 3 maanden vakantie. Prima te doen als je single bent. Dan verdien je bruto 'slechts' 50k maar ben je wel 6 maanden per jaar vrij. Als je dat prefereert is loondienst niet echt een optie.

Ik heb een tijd in een spoelkeuken gewerkt en heb dus gezien hoe hard een chef-kok moet werken, dat icm met (de imo nadelen van) zzp’er had ik gewoon een hoger uurtarief in gedachten.
Chef kok verdient 45 a 50 per uur. Executive chef 60.

Laatst bewerkt:
  • #163.100
Das niet helemaal waar.

En daarnaast klopt je beredenering ook niet. Stel je knalt in 6 maanden 50k en bent vervolgens 6 maanden op vakantie in Bali. Of steeds 3 om 3. 3 maanden knallen, 3 maanden vakantie. Prima te doen als je single bent.

Chef kok verdient 45 a 50 per uur. Executive chef 60.

Als je minder verdient, dan betaal je minder belasting. Dus ja, als je 6 maanden werkt, in plaats van 12, dan betaal je minder belasting, omdat je minder werkt = minder verdienen.

Wat klopt hier niet aan dan?

Terug
Naar boven