XXL Nutrition

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

• #168.121
Omdat het meestal ergens vandaan komt. Niemand wordt er beter van als jij blijft hangen in je frustraties.

Gelukkig doe jij dat niet, toch? :)
Ik heb empathie voor de kinderen...en geen empathie voor een arrogant mens die haar job niet kent, zichzelf niet in vraag stelt.
Bij elke les waarbij ik voel dat ik iets beter had kunnen doen, leg ik de situatie uit aan collega's. Ik gooi het in de leraarskamer op tafel. En dan luister ik naar de adviezen....daar wordt iedereen beter van.
Als je 2 jaar in het onderwijs staat, als ergotherapeute, en je moet elke dag, elke seconde schreeuwen en kinderen te kak zetten, en de schoolresultaten zijn een ramp dan moet je je de vraag stellen of deze job voor jou is. Nu, ze heeft me vorige week wel gezegd: "Mijn eerste jaar in het onderwijs was bij de kleuters...ik ben creatief en kan daar meer mijn ding doen. Ik voel dat die kinderen gewoon niet willen luisteren. Ik moet me constant boos maken en dan heb je na een tijdje echt geen nood meer aan hun knuffel....dus ik ga volgend jaar terug bij de kleuters. ".

Kijk, dat, dat kan ik respecteren.

• #168.122
Vandaag leestesten afgenomen in het 6de leerjaar. Daar zitten een paar echt opmerkelijke kinderen in.
"De ring lijkt groen"..
Het kind kijkt op en zegt:" lijkt groen? Ofwel is die groen ofwel niet hé. Als die groen lijkt, dan is die groen. En als die niet groen lijkt dan is hij niet groen". 6 jaar is dat kind.
Hoe heet z'n pa? @Steks?

• #168.123
terwijl 53 van de 55 minder dan 4 op 10 hebben.
Ik heb empathie voor de kinderen...en geen empathie voor een arrogant mens die haar job niet kent, zichzelf niet in vraag stelt.
Bij elke les waarbij ik voel dat ik iets beter had kunnen doen, leg ik de situatie uit aan collega's. Ik gooi het in de leraarskamer op tafel. En dan luister ik naar de adviezen....daar wordt iedereen beter van.
Als je 2 jaar in het onderwijs staat, als ergotherapeute, en je moet elke dag, elke seconde schreeuwen en kinderen te kak zetten, en de schoolresultaten zijn een ramp dan moet je je de vraag stellen of deze job voor jou is. Nu, ze heeft me vorige week wel gezegd: "Mijn eerste jaar in het onderwijs was bij de kleuters...ik ben creatief en kan daar meer mijn ding doen. Ik voel dat die kinderen gewoon niet willen luisteren. Ik moet me constant boos maken en dan heb je na een tijdje echt geen nood meer aan hun knuffel....dus ik ga volgend jaar terug bij de kleuters. ".

Kijk, dat, dat kan ik respecteren.
Hoe groot is de klas eigenlijk?

• #168.124
Vandaag leestesten afgenomen in het 6de leerjaar.

6 jaar zijn ze, en zo gevat...
calculating-puzzled.gif

• #168.126
Inderdaad. Besproken.... maar het kind weet niet wat differentiatie is, ze weet niet wat korte, of verlengde instructie is.... Het is alsof jij zou praten met een couch potato over bench press... en jij tips krijgt... en dan wil je die gaan uitleggen wat het verschil is tussen power liften en zo... en dan zegt die...." ja ja maar je zou toch beter met een smallere grip moeten trainen want dat is beter voor je tenen".... ze begrijpt er niks van. Ook vandaag stond ze te schreeuwen tegen een kind dat een parallellogram had getekend in plaats van een trapezium. Kinderen durven hen niks meer vragen omdat ze constant vernederd worden.

Ik zat samen met de zorgcoördinator en die juf... we bekeken die specifieke lessen. De coördinator zei haar:" ja maar Christian kan geen "korte instructie geven en ze dan oefening 1 tot en met 8 laten maken als ze zelf de basis voor de eerste oefening niet beheersen. Deze methode kan hier niet toegepast worden....je zal dat volgend jaar leren op je opleiding. Christian heeft dus eerst een stap terug moeten zetten zodat ze oefening 1 alleen kunnen maken. Maar omdat oefening 2 iets helemaal anders is moet dan de korte instructie opnieuw gegeven worden. Voor elke oefening die tot een nieuwe categorie behoort moet een nieuwe korte instructie gegeven worden. En het is nogal logisch dat hij met zijn 25 zwakke leerlingen minder snel klaar was dan jouw groep".
Ze staat voor de klas, samen met haar andere collega..... 2 klassen samengevoegd....56 kinderen... 0 % differentiatie. Klasgemiddelde is 3, 4 op 10 of zo. Rampzalig.
Toen ik mijn eigen klas had, had ik een maatstaf: als 5 van m'n leerlingen slecht scoorden, dan lag het waarschijnlijk aan de kinderen. Als 23 van de 24 slecht scoren, dan ligt het aan mij.

Zoals de meeste onervaren. leerkrachten zijn ze slaafje van een handboek en werkschrift. Daar staren ze zich blind op. Dat is dom. Het werkschrift moet niet volledig van a tot z ingevuld zijn. Neen, want dan raak je in tijdnood en ga je door naar de volgende les als de vorige nog niet gekend is. Ik analyseer het werkschrift en zie welke oefeningen waardeloos zijn. Ik spaar tijd uit, maak mijn eigen oefenbundeltjes, gebaseerd opwat ik vaststelde in de klas. Differentiatie heet dat. Veel werk.. maar het werkt.

Ik sta altijd open om te leren....van ervaren en onervaren. Maar als de tips aantonen dat de persoon echt niet weet waar hij het over heeft dan laat je dat advies links liggen.

Als iemand jou zegt:" ik heb door a en b te doen 20 kilo bij m'n bench gedaan op 2 maand en bench nu 220 kilo...dan ga je dat overwegen. Maar als een breinaald geen 40 kilo kan benchen dan ga je zijn advies negeren. En wordt zijn advies, als hij dat in jouw oor staat te schreeuwen terwijl je een pr-poging doet, problematisch en storend.
Sorry, maar ik ga het gewoon zeggen. Ik heb geen goed gevoel bij uw posts. Welke leerkracht deelt dit nu met zijn foto erbij op een bodybuildingforum ..

• #168.127
Of gewoon een klas met bijvoorbeeld veel energieke of prikkelgevoelige kinderen. In zulke situaties is het niet meer dan logisch dat hij daar het verschil kan maken.

Zeker met 2 jaar ervaring kan dat een flinke uitdaging zijn
Ik geef toe dat haar klas en haar situatie geen makkelijke situatie us. 100%.

Maar dan ga je niet tegen je collega staan schreeuwen dat hij sneller moet doorwerken en moet stoppen met de verlengde instructie.

Kinderen zien dit en ze ondermijnt zo mijn autoriteit. Maar ze zijn ook al oud genoeg om in te zien dat ze het fout heeft. Hoezo juf, stoppen met de uitleg als we zelf oefening 1 niet snappen.

Eigenlijk zou ik het haar.niet kwalijk mogen nemen. De directie nam haar aan omdat er een zwaar tekort is aan leerkrachten maar dan had de.directie voor meer interne opleiding en begeleiding moeten zorgen.
Officieel heb ik zogezegd ook aanvangsbegeleiding. Op 4 maand tijd heb ik 15 minuten met die begeleider gesproken.
De zorgcoördinator zou vaker in de klas de beginnende leerkracht moeten observeren en advies geven
Na drie jaar lesgeven niet weten wat een viersporenbeleid is, is heel erg.
Het probleem is dat deze kinderen dus volgend jaar naar het 6de leerjaar gaan.... en de leerkrachten daar gaan zien dat de kinderen 6 maand achterstand hebben.

• #168.129
Eigenlijk zou ik het haar.niet kwalijk mogen nemen. De directie nam haar aan omdat er een zwaar tekort is aan leerkrachten maar dan had de.directie voor meer interne opleiding en begeleiding moeten zorgen.
Officieel heb ik zogezegd ook aanvangsbegeleiding.
Ja, dit. Zo te lezen is ze onzeker en kan ze het niet aan. Is er een alternatief? Zo nee, dan kan ik mij niet voorstellen dat het de situatie ten goede komt als je haar nog onzekerder maakt. Het is nog maar een paar weken. Al geprobeerd om haar te complimenteren wat wel oke of vooruit gaat? Het kan mensen echt laten groeien :)

Het 5de leerjaar heeft 2 klassen, samen 55 kinderen. De tussenmuur werd verwijderd....een heel dom idee.
In theorie heel mooi concept, maar I. de praktijk werkt het niet.
Jeetje, wel slecht dat iemand die alleen een jaartje ervaring heeft bij kleuters, niet 55 pre-pubers aankan :rolleyes:

• #168.130
Ik ben geen perfecte meester....maar ik probeer elke dag het beste van mezelf te geven....want die kinderen ....dat is iemands wereld. Als ik in de supermarkt aan de kassa werk en ik ben slecht in m'n job...dan zijn de gevolgen niet zo erg.
Als ik een slechte meester ben, dan kan je de toekomst en het welzijn van een hele klas om zeep helpen.

Ben ik perfect? Neen, tuurlijk niet. Ik maak elke dag fouten...
maar probeer er steeds uit te leren.
En na 6 jaar voor de klas te staan kan ik zeggen: elk jaar sluit ik m'n jaar af met kinderen die me dagelijks een knuffel geven, wiens ouders me zeggen dat hun kind nog nooit zo graag naar school is gekomen en dat alle kinderen mooie vooruitgang hebben geboekt.

Ik heb onlangs droge geschiedenisles gegeven aan de 55 kinderen van het 6de leerjaar. 2uur lang hebbende gepraat met elkaar over de oprichting van de VN, UVRM, het Ijzeren Gordijn, Kongo, de Koude Oorlog.... ik heb me geen 1 keer boos moeten maken. Een zekere Ali begon te babbelen, ik keek eens naar hem en hij stopte maar begon daarna opnieuw. Ik zei :" kerel...dude...ik begrijp dat het misschien je ding niet is en 2 uur lang is...want dat is het ook maar als iedereen begint te babbelen worden we gek. Snap je?".

Hij zei.:"Sorry meester "
en was de rest van de les stil enbeter nog... hij begon actief deel te nemen om het een beetje goed te maken.

Na de les zeiden de kinderen in de gang tegen me:" het was echt een toffe les".

En DAAR doe ik het voor.

• Heart
Waarderingen: BB_
  • #168.134
Ja, dit. Zo te lezen is ze onzeker en kan ze het niet aan. Is er een alternatief? Zo nee, dan kan ik mij niet voorstellen dat het de situatie ten goede komt als je haar nog onzekerder maakt. Het is nog maar een paar weken. Al geprobeerd om haar te complimenteren wat wel oke of vooruit gaat? Het kan mensen echt laten groeien :)

Jeetje, wel slecht dat iemand die alleen een jaartje ervaring heeft bij kleuters, niet 55 pre-pubers aankan :rolleyes:
Je maakt daar een heel mooi punt.

De eerste week dat ik op deze school werkte, verving ik een week lang haar depressieve, agressieve, incompetente, steeds schreeuwende collega. Ik heb dus een week lang nauw met haar samengewerkt en toen was ze veel rustiger e aangenamer. Het lijkt alsof ze sterk opkijkt naar haar collega en de druk voelt om even streng te zijn.

Ik ben niet streng bij kinderen van het 5de en 6de leerjaar. Werkt niet meer bij deze generatie. Wat wel werkt:" Andrea, mag ik je even spreken. Ik zag dat je er niet in slaagde op te letten en constant zat te praten met Kimberly. Hoe kunnen we dat in de toekomst vermijden. Wat stel jij voor?"
"Ik ga me volgende keer naar Jolien zetten...die praat nooit."

"Dat is een topidee. Ik reken er op en vertrouw je".

Dat werkt bij 52 van de 55.
De drie anderen pakje op je op dezelfde manier aan maar als het resultaat uitblijft zeg je:"kijk, jullie hebben zelf kunnen vaststellen dat het niet werkt. Ik stel voor dat jullie met de lessenbundel de les alleen afwerken in de themahoek. Wat niet af is, werk je thuis verder af. Ik zie geen andere oplossing. Begrijpen jullie dit...?"

Meestal erkennen ze hun fout en merk je zelf dat ze het appreciëren dat je hen niet toeschreeuwt maar eerst samen een oplossing zoekt.

Ik hou van deze job met mijn hele hart en zelf het meest vervelende kind wordt niet genegeerd.
Geef kinderen aandacht en begrip, en je krijgt respect en aandacht en liefde terug. Het werkt.
Het werkt al 6 jaar in de klas. Het werkt al 14 jaar met mijn dochter.

• #168.135
Je maakt daar een heel mooi punt.

De eerste week dat ik op deze school werkte, verving ik een week lang haar depressieve, agressieve, incompetente, steeds schreeuwende collega. Ik heb dus een week lang nauw met haar samengewerkt en toen was ze veel rustiger e aangenamer. Het lijkt alsof ze sterk opkijkt naar haar collega en de druk voelt om even streng te zijn.

Ik ben niet streng bij kinderen van het 5de en 6de leerjaar. Werkt niet meer bij deze generatie. Wat wel werkt:" Andrea, mag ik je even spreken. Ik zag dat je er niet in slaagde op te letten en constant zat te praten met Kimberly. Hoe kunnen we dat in de toekomst vermijden. Wat stel jij voor?"
"Ik ga me volgende keer naar Jolien zetten...die praat nooit."

"Dat is een topidee. Ik reken er op en vertrouw je".

Dat werkt bij 52 van de 55.
De drie anderen pakje op je op dezelfde manier aan maar als het resultaat uitblijft zeg je:"kijk, jullie hebben zelf kunnen vaststellen dat het niet werkt. Ik stel voor dat jullie met de lessenbundel de les alleen afwerken in de themahoek. Wat niet af is, werk je thuis verder af. Ik zie geen andere oplossing. Begrijpen jullie dit...?"

Meestal erkennen ze hun fout en merk je zelf dat ze het appreciëren dat je hen niet toeschreeuwt maar eerst samen een oplossing zoekt.

Ik hou van deze job met mijn hele hart en zelf het meest vervelende kind wordt niet genegeerd.
Geef kinderen aandacht en begrip, en je krijgt respect en aandacht en liefde terug. Het werkt.
Het werkt al 6 jaar in de klas. Het werkt al 14 jaar met mijn dochter.
Ah, dus jij gaat haar klas overnemen?

1 op 1 kan je toch niet vergelijken met een hele klas man

• #168.136

Complimenten geven aan haar en haar collega werkt niet omdat ze niet te veel van me denken.
Ik heb een zeer lieve collega in het derde leerjaar...die brak vorige werk.
Ze krijgt haar luidruchtige klas niet onder controle en elke dag is ze uitgeput.

Ze luistert en staat open voor tips.
Vaak vermom ik die tips door situaties uit mijn loopbaan te vertellen. "hoe, ik had ooit eens een klas....en toen... en daardoor...". En dan zegt ze:" hey, cool idee...ik ga dat morgen eens proberen".

• #168.140

Ik moet wel zeggen dat ik door jouw opmerkingen een aantal dingen iets duidelijker zie.... iets wat ik door mijn boosheid uit het oog was verloren. Ze zal inderdaad door haar onzekerheid haar zelfzekerheid faken en dat kan lijken op arrogantie. En door haar autoritaire collega voelt ze de druk om even streng te zijn. Maar misschien ligt dat niet in haar aard waardoor ze na een heel schooljaar echt op haar tandvlees zit en daardoor ook met mij minder geduld heeft.

Terug
Naar boven