De vraag is of zulke mensen echt gelukkig zijn, ik betwijfel het sterk.
Dat iets haalbaar is, maakt het nog niet zaligmakend.
Waarom zouden ze ongelukkig zijn dan?
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De vraag is of zulke mensen echt gelukkig zijn, ik betwijfel het sterk.
Dit is precies wat een verslaafde zou zeggen tho’Sommige mensen zien de kracht van psychedelische middelen niet. Ze zijn totaal ongevaarlijk en totaal niet verslavend.

Je vraag is irrelevant want ik ben geen ex-verslaafde.
Als je 'geen idee' hebt waarom een ex-verslaafde niet gelukkig zou zijn in zijn/haar leven mbt het vermijden van het product van verslaving (tov getriggerd raken en wellicht weer verslaafd raken), dan snap ik niet waarom je überhaupt deze uitspraken maakt.

Ik heb genoeg ideeën, ik heb alleen niet de behoefte om in jouw verslaving te voorzien![]()

Verslaving en verslavingsdrang is nu net voor de rest van je leven. Het gaat uiteraard veel verder dan enkel vermijden en je moet idd op zoek naar de oorzaak en die aanpakken . Maar het vermijden van triggers is alvast wel een grote hulp om niet te hervallen, zeker niet in de periode van afkicken en herstel. Je kan als alcolholicus ook niet zeggen: Ik laat de whiskey staan maar een pilsje mag wel want er zit minder alcohol in. En ja, je zal moeten werken om niet meer in de val te lopen en jezelf te wapenen voor periodes dat het nodig is. de stap om bv terug te beginnen roken is altijd kleiner wanneer men kwetsbaarder is (naar aanleiding van bv een verlies, stressvolle periode etc). Is met andere verslavingen net zo. Maar dat is nu éénmaal een lange weg voor velen vandaar dat er ook wordt aangeraden om verslavingsgevoelige zaken te vermijden.Lijkt me nogal een beperking van je hele leven als je dingen moet gaan vermijden (het opzoeken is een ander verhaal), want volgens mij pak je dan de kern van het probleem helemaal niet aan, maar steek je je kop in het zand. In de hoop dat je het daar nooit meer in je leven tegen zult komen, die verleidingen. Ik ben extreem verslavingsgevoelig, maar ook extreem gedisciplineerd. Wellicht heb ik daardoor makkelijk(er) praten dan de meeste mensen die dat laatste niet hebben. Wat niet wil zeggen dat ik niet ook af en toe een periode heb waarin het wellicht allemaal wat minder kan. Gelukkig wordt je ook ouder en vaak wijzer, waardoor de meeste levens van extreem verslavingsgevoelige mensen wel wat stabiliseert. Anyway, mijn mening is dat vermijdingsgedrag niet houdbaar is voor de rest van je leven, zeker niet in het geval van Meeuw, die nog zo jong is.
Ik ben net veel gelukkiger nu dan toen ik volop in het gamen zat. En als de prijs er voor is dat ik elke game moet vermijden... met veel plezier hoor.De vraag is of zulke mensen echt gelukkig zijn, ik betwijfel het sterk.
Verslaving en verslavingsdrang is nu net voor de rest van je leven. Het gaat uiteraard veel verder dan enkel vermijden en je moet idd op zoek naar de oorzaak en die aanpakken . Maar het vermijden van triggers is alvast wel een grote hulp om niet te hervallen, zeker niet in de periode van afkicken en herstel. Je kan als alcolholicus ook niet zeggen: Ik laat de whiskey staan maar een pilsje mag wel want er zit minder alcohol in. En ja, je zal moeten werken om niet meer in de val te lopen en jezelf te wapenen voor periodes dat het nodig is. de stap om bv terug te beginnen roken is altijd kleiner wanneer men kwetsbaarder is (naar aanleiding van bv een verlies, stressvolle periode etc). Is met andere verslavingen net zo. Maar dat is nu éénmaal een lange weg voor velen vandaar dat er ook wordt aangeraden om verslavingsgevoelige zaken te vermijden.
Ik ben net veel gelukkiger nu dan toen ik volop in het gamen zat. En als de prijs er voor is dat ik elke game moet vermijden... met veel plezier hoor.
Had ik er mss direct moeten bijzetten ja. Iemand die ECHT wil afkicken doorloopt een lang proces waar dus ook het aanpakken van de oorzaak aan bod komt. Als je er interesse in hebt moet je het 12-stappenplan om af te kicken maar eens opzoeken.Dat is de nuance waar ik naar op zoek was, het werd nogal zwart/wit voorgedaan. Het ging mij voornamelijk om het stukje vermijden zonder enige duiding. Dat is namelijk niet houdbaar als je de oorzaak niet aanpakt.
Had ik er mss direct moeten bijzetten ja. Iemand die ECHT wil afkicken doorloopt een lang proces waar dus ook het aanpakken van de oorzaak aan bod komt. Als je er interesse in hebt moet je het 12-stappenplan om af te kicken maar eens opzoeken.
Het mechanisme is idd hetzelfde. Jezelf er bewust van zijn dat je er gevoelig aan bent is al heel veel. Maar ondanks dat ik mij daarom bewust een aantal zaken ontzeg kan ik perfect gelukkig zijn hoor. Belangrijk is ook dat je naasten, in mijn geval de echtgenote, op de hoogte zijn. Bij mij is prestatiedrang en meer dan 100 procent gaan een indicatie. Als ikzelf niet op de rem ga dan doet zij dat wel.Het is ook niet te generaliseren zoals we al snel geneigd zijn om te doen. De ene verslaving is de andere niet (ondanks dat het mechanisme in het brein hetzelfde is) en de ene persoon is de andere niet.
Zo zal iemand met een lager IQ gebaat zijn bij een simpele verklaring en behandeling en iemand met een hoger IQ, zal toch meer nodig hebben dan die simpele verklaring en behandeling.
Het is niet zaligmakend maar jezelf bewust zijn dat je er gevoelig aan bent en de triggers leren zien (of je naasten) is wel belangrijk. Want het is nu éénmaal een gevoelig iets voor de rest van je leven.Ik ken het, goed programma dat voor veel mensen werkt. Maar ook voor veel mensen niet. Er is geen uniforme remedie tegen verslaving die voor iedereen (even goed) werkt helaas. Daarmee kom ik weer een beetje terug op het punt dat ik denk dat jezelf levenslang ziek/verslaafd noemen geen zaligmakende manier is om clean te blijven.
Het is niet zaligmakend maar jezelf bewust zijn dat je er gevoelig aan bent en de triggers leren zien (of je naasten) is wel belangrijk. Want het is nu éénmaal een gevoelig iets voor de rest van je leven.
Eerder was het niet veilig maar volgens mij nu wel?
SSRI's zijn ook antidepressiva.Lees even terug welke middelen ik opnoemde, waar Oli op reageerde, waar ik weer op reageerde. Lijkt me handiger.
Niet persoonlijk, maar het is gewoon zo. Ik zeg nergens dat mensen niet kunnen veranderen (persoonlijkheid) he, dat kan zeker! Ik zeg alleen dat an sich de genoemde middelen niet persoonlijkheidsveranderend zijn, maar dat wilt niet zeggen dat sommige mensen er wél van veranderen.
Als het is zoals jij zegt (antidepressiva, SSRI, antipsychotica, veranderen persoonlijkheid) dan zou dit bij iedere gebruiker moeten zijn. Dit is niet zo.
Eerder was het niet veilig maar volgens mij nu wel?
waarom denk jij van niet?Waarom denk je dat?
Ja klopt, maar niet alle antidepressiva zijn SSRI's. Daarom noemde ik ze apart.