AndroidHealthClinic

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

• #178.102
Mijn dochter die aangeeft dat ze thuis ook af en toe uiteten wil. Tot afgelopen vakantie was ‘s avonds uiteten gaan eigenlijk alleen maar mogelijk bij Macdonald en ‘s middags bij 2 lokale lunchrooms ergens anders was altijd drama.

Op Texel is er geen Macdonald, dus de keuze was of telkens in het huisje koken, of de weerstand om in een onbekende setting ergens te eten overwinnen. Uiteindelijk hebben we 6 of 7 keer in twee weken buiten de deur gedineerd. Ergens lunchen ging gelukkig vorig jaar al redelijk goed, zolang we maar naar de lokale bakker met lunchroom gaan die in elk dorp dezelfde kaart heeft.

Fijn om haar steeds beter aan te voelen en in te kunnen schatten of ze iets niet wilt of gewoon (nog) niet kan, want het vraagt beiden om een andere aanpak.
Sommige problemen zijn uitgevonden door mensen met teveel geld.

• #178.105
Even op jacht gegaan naar wat muggen en vliegen en ik heb zelfs een kruisspin uit de tuin gevist want ik heb vele monden te voeden. Maar ze is weer tevreden na een val of 3 gevoed te hebben.
20240809_100448.jpg

Laatst bewerkt:
  • #178.109
Koud en sneeuw is super, noorderlicht prachtig. Ik heb een paar weken survival gedaan rond de poolcirkel midden in de winter, we hadden 3 uur schemer per dag. Het was prachtig en inderdaad met veel sneeuw zie je veel meer dan je zou denken. En met koud weer en sneeuw kun je buiten best veel doen, rond het vriespunt voelt soms kouder dan -5/-10. Maar -20 en een windje is weer een ander verhaal ...

Maar de lange duur weet ik niet hoe ik daar op zou reageren. Ik vermoed dat je dat pas weet als je dat 1-2 jaar hebt meegemaakt. ken wel iemand die om die reden terug is gekomen vanuit scandinavie. Wanneer is het bij jullie minder dan 8 uur per dag licht?

Ik zou in Nederland graag 2 maanden serieus winter willen met sneeuw en veel ijs enz. En dan daarna meteen een mediterrane lente, niet al te warme zomer van 25 graden met af en toe een buitje en een korte maar mooie herfst van een week of 3.... ;)
wanneer het allemaam kort ligtvwordt weet ik niet precies. Dat moetenbwe nog mee gaan maken. Voordeel voor de temperatuur is dat we op een berg wonen met aan de noordelijke kant een groot bos op 7 meter van ons huis. Zuid kant is een valei met weer een hoog gebergte. Dan kan de wind eigenlijk alleen uit west of oost kan komen. En die wind maakt het echt koud. Maar ons teras staat aan de west kant. Dus die koude ooste wind wordt geblokkeerd door ons huis.
Terwijl de kinderen in Maart nog volop in de sneeuw speelde zaten wij op ons terras met een kop koffie(ik in me korte broek en t shirt) en allemaal ingesmeerd tegen de zon.
1000010085.jpg

• #178.112
Daar worden neurodivergentjes waarschijnlijk nog aan de ketting gelegd, dat is ook een manier.
In grote delen van Afrika lopen mensen met zware psychiatrische stoornissen gewoon op straat. Maar hoewel je daar ook schizofrenie tegenkomt, zijn depressies en eetstoornissen erg zeldzaam; net als bij daklozen in Amsterdam. Met straatpsychiater Jules Tielens denk ik daarom dat veel psychische aandoeningen een flinke culturele component hebben.

• #178.113
In grote delen van Afrika lopen mensen met zware psychiatrische stoornissen gewoon op straat. Maar hoewel je daar ook schizofrenie tegenkomt, zijn depressies en eetstoornissen erg zeldzaam; net als bij daklozen in Amsterdam. Met straatpsychiater Jules Tielens denk ik daarom dat veel psychische aandoeningen een flinke culturele component hebben.
De dochter van @Steks heeft geen eetstoornis. Je post was op zijn best onwetend, dat probeerde ik je subtiel duidelijk te maken.

• #178.114
De dochter van @Steks heeft geen eetstoornis. Je post was op zijn best onwetend.
Ik weet wat ze heeft, maar de uitingen daarvan mbt eten lijken me dus in hoge mate cultureel bepaald. Dit is niet zomaar een wilde opmerking, mijn vakgebied is het onderscheid maken tussen genetische invloeden en die van de omgeving.

• #178.115
Ik weet wat ze heeft, maar de uitingen daarvan mbt eten lijken me dus in hoge mate cultureel bepaald. Dit is niet zomaar een wilde opmerking, mijn vakgebied is het onderscheid maken tussen genetische invloeden en die van de omgeving.
Je zou kunnen stellen dat autisme in derde wereldlanden op heel veel vlakken minder problematisch is dan hier. Dus autisme is niet het probleem, maar de samenleving.

• #178.116
Je zou kunnen stellen dat autisme in derde wereldlanden op heel veel vlakken minder problematisch is dan hier. Dus autisme is niet het probleem, maar de samenleving.
Dat is mijn vermoeden (en van psychiater Jules Tielens). In Afrika is men over het algemeen ook meer tolerant tov "afwijkend gedrag".

• #178.117
In een rustig en stil Frans dorpje waar niets spannends gebeurt hebben autisten vaak ook minder last van hun autisme dan in een grote drukke stad....

• #178.118
Zelfde met adhd.
Had men dat vroeger, dan werkte men hard op de boerderij en had niemand er last van. En de adhd'er was moe na het avondeten.

• #178.119
In een rustig en stil Frans dorpje waar niets spannends gebeurt hebben autisten vaak ook minder last van hun autisme dan in een grote drukke stad....
Ik denk dat mensen met autisme minder last hebben van hun omgeving dan andersom ...

• #178.120
Dat autisme en adhd uberhaupt voorkomt wijst erop dat er ook (grote) evolutionaire voordelen aan vastzitten. Dit geldt nog meer voor bijvoorbeeld schizofrenie en homofilie. De laatste 2 toestanden zouden, op het eerste gezicht, niet kunnen blijven bestaan in de loop de evolutie. (Heb zelf onderzoek gedaan naar mannelijke homofilie bij antilopen, in het kader van de 'sneaky fuckers' hypothese.)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven