Fitness Seller

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

• #178.162
Het 'probleem' van het voorkomen en blijven voorkomen in hoge percentages, van (extreme) afwijkingen van de norm bij menselijk gedrag heeft 2 kanten, die beide een verklaring nodig hebben: een proximale en een ultieme (dit is evolutiebiologietaal). Zowel de prevalentie (medische term) als de persistentie, de 'hardnekkigheid' moet worden verklaard. Ik heb me zelf beziggehouden met onderzoek naar de persistentie van homoseksualiteit, iets wat normaal gesproken na ontstaan meteen weer zou verdwijnen (in de obligate vorm) of na enkele generaties (in de facultatieve vorm).

Artsen en psychiaters zijn meestal heel slecht in deze evolutiebiologische begrippen en denkwijzen, Darwin wordt zelfs na bijna 200 jaar door haast niemand begrepen en zo herinner ik me dat ik het boek van d*ck Swaab 'Wij zijn ons brein' knarsetandend gelezen heb. Ben benieuwd hoe die psychiater met deze subtiele maar fundamentele verschillen omgaat.
Je snapt me dus niet helemaal, zij is dacht ik ook van menning dat de meer uitgesprokenen als gevolg van een of andere mentale stoornis een meerwaarde zijn voor onze kunst en cultuur.

• #178.163
Je snapt me dus niet helemaal, zij is dacht ik ook van menning dat de meer uitgesprokenen als gevolg van een of andere mentale stoornis een meerwaarde zijn voor onze kunst en cultuur.
Ja, dat is zo'n onwetenschappelijke politiek correcte verklaring die goed boeken verkoopt aan het grote publiek. Die meerwaarde kan alleen blijven bestaan als er een netto evolutionair voordeel aan zit voor de drager van de genen die voor zowel de ziekte als de positive effecten coderen.

• #178.164
Die meerwaarde kan alleen blijven bestaan als er een netto evolutionair voordeel aan zit voor de drager van de genen die voor zowel de ziekte als de positive effecten coderen.
Maar sinds een aantal decennia speelt niet alleen het evolutionaire aspect hier in mee. Wat autisme betreft (en ik dacht ook ADHD, dus wie weet ook nog andere stoornissen) speelt ook het microbioom zeer waarschijnlijk een grote rol, dus persoonlijke hygiëne op jonge leeftijd, (ultra)bewerkt en ongevarieerd voedsel, een verschuiving van borst- naar flesvoeding en geboren worden middels een keizersnede zijn waarschijnlijk allemaal factoren postieve invloed wat betreft de kans om het te ontwikkelen.

• #178.165
  • #178.168
Maar sinds een aantal decennia speelt niet alleen het evolutionaire aspect hier in mee. Wat autisme betreft (en ik dacht ook ADHD, dus wie weet ook nog andere stoornissen) speelt ook het microbioom zeer waarschijnlijk een grote rol, dus persoonlijke hygiëne op jonge leeftijd, (ultra)bewerkt en ongevarieerd voedsel, een verschuiving van borst- naar flesvoeding en geboren worden middels een keizersnede zijn waarschijnlijk allemaal factoren postieve invloed wat betreft de kans om het te ontwikkelen.
Maar dat is toch geen verklaring? Met de opmerking 'dat het tegenwoordig allemaal maar kan' verklaar ik meer variantie dan met dat lange verhaal, zolang er geen gemeenschappelijk onderliggend mechanisme is.

• #178.169
  • #178.170
Wat wil je vanaf hier.

Tot aan je laatste post nu eigenlijk duidelijk maken?
dat de huidige standaard en visie aangaande dergelijke vraagstukken niet wetenschappelijk zijn maar een creatuur van mensen met een wetenschappelijke achtergrond en het kapitaal om een corrupte visie te pushen .
Vraag mezelf af hoe de wetenschap uit zou zien als wetenschappers letterlijk onbevangen hun onderzoek zouden verrichten ipv met een bevooroordeelde visie van uit sociaal of politiek oogpunt.althans dat is wat ik uit zijn woorden haal

• #178.171
dat de huidige standaard en visie aangaande dergelijke vraagstukken niet wetenschappelijk zijn maar een creatuur van mensen met een wetenschappelijke achtergrond en het kapitaal om een corrupte visie te pushen .
Vraag mezelf af hoe de wetenschap uit zou zien als wetenschappers letterlijk onbevangen hun onderzoek zouden verrichten ipv met een bevooroordeelde visie van uit sociaal of politiek oogpunt.althans dat is wat ik uit zijn woorden haal
Goede kritische houding, maar wetenschap bedrijven kost nu eenmaal ontzettend veel geld en als commerciële partijen en overheden er niet bij gebaad zouden zijn was op heel veel vlakken de wetenschap bij lange na niet op het huidige punt aangekomen.

• #178.172
Goede kritische houding, maar wetenschap bedrijven kost nu eenmaal ontzettend veel geld en als commerciële partijen en overheden er niet bij gebaad zouden zijn was op heel veel vlakken de wetenschap bij lange na niet op het huidige punt aangekomen.
tijdens de covid pandemie was elke dode volgens overheids en medische wereld een teveel , nu worden 1500 doden ten gevolge van de onvoldoende getest vaccins gezien als "acceptabel " door de wetenschap , dus was het voor de wetenschap een groter belang om een duur risicovol middel te pushen ......wat is hier niet corrupt en verachtelijk aan . politiek en geldelijk gewin zou niet de motivatie mogen zijn om met oplossingen over de brug te komen , de oplossing op zich zelf zou de motivatie zijn . ( heb ff het covid punt gebruikt om mijn punt begrijpelijk uit te leggen, ga dus geen discussie over wel geen vaccin )

• #178.173
tijdens de covid pandemie was elke dode volgens overheids en medische wereld een teveel , nu worden 1500 doden ten gevolge van de onvoldoende getest vaccins gezien als "acceptabel " door de wetenschap
Een erg boute stelling die je waarschijnlijk met data en artikelen kunt prima onderbouwen, maar even makkelijk ook kunt ontkrachten.

In de praktijk komt het er denk ik op neer dat in het publieke debat der term wetenschap een andere definitie heeft dan in de wetenschap en media en politici maken daar gretig misbruik van.

• #178.174
Wat wil je vanaf hier.

Tot aan je laatste post nu eigenlijk duidelijk maken?
Het steeds verder wegvallen van natuurlijke selectie is een oorzaak die ongetwijfeld meespeelt, maar om zekere redenen hou ik die troef liever onder de tafel.

• #178.177
Pr'tje op de 5k
1000001772.png

• #178.179
Een erg boute stelling die je waarschijnlijk met data en artikelen kunt prima onderbouwen, maar even makkelijk ook kunt ontkrachten.

In de praktijk komt het er denk ik op neer dat in het publieke debat der term wetenschap een andere definitie heeft dan in de wetenschap en media en politici maken daar gretig misbruik van.
geeft weer dat de wetenschap een glijdende schaal hanteert , een glijdende schaal is een dood doener als het om vast stellen van feiten gaat

Terug
Naar boven