XXL Nutrition

Wat zijn de voordelen van training en bodybuilding?

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Een nieuw jaar, een nieuwe start; voor velen is het begin van een nieuw jaar het ideale moment om met goede voornemens enkele drastische veranderingen door te voeren in de levensstijl. Vaak gaat het om gezondheid: stoppen met roken, minder drinken, meer bewegen... Regelmatig naar de fitness, of aan bodybuilding gaan doen voor wat meer spiermassa, staan meer dan eens in het lijstje van goede voornemens, immers willen velen er hierdoor beter gaan uitzien en zich ook zo voelen.

Hoewel mensen zich van de voordelen bewust zijn, lijkt er soms ook een negatieve houding te zijn tegenover fitness en vooral bodybuilding. Is dit gegrond, of zijn er alleen voordelen aan het natuurlijk trainen van spier, verliezen van vet en aanpassen van voeding?

<h3>Wat zijn de voordelen van training en bodybuilding?</h3>

• Wat zegt de wetenschap over de effecten van krachttraining, cardio en aangepaste voeding op het lichaam?
  • Kan je tien voordelen van fitness/bodybuilding training noemen?
  • Zijn er ook nadelen aan fitness/bodybuilding training?
  • In welke mate is jou gezondheid erop verbeterd sinds je aan fitness/bodybuilding doet?
  • Wat is er nog veranderd in jouw leven (zowel positief als negatief)?
Let op dit is slechts een suggestie van de richtlijnen die je kan gebruiken!

Van alle posts wordt er in een poll door de leden één winnaar gekozen die het meest complete artikel kan schrijven. Prijs voor deze week:
  • 500 Karma punten
  • Tegoedbon om te gebruiken bij Sportfood.nl van €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50.

Succes!

<h3>Gerelateerde Topics</h3>

het heeft mij meer zelfvertrouwen gegeven en negatieve dingen heb ik er nog niet aan ondervonden of kan ik zo 1,2,3 niet op komen.

dankzij het optillen van almaar zwaarder wordende gewichten kom ik er goed uit te zien in mijn blote tokus. En dat vinden vrouwen leuk, de meesten tenminste. Meer redenen heb ik niet nodig eigenlijk.

En ik heb wel eens ergens gelezen dat het trainen met gewichten gezond voor je is en zo. Net als het eten van groenten en biefstuk.

Hoppa! kom maar op met die karma tegoedbon!

Het is wel geen artikel, maar mijn tekst heeft meer als 3 zinnen. Het meeste tot nu toe. :)

Voordelen : - Meer kracht (voor mij grootste + punt)
- Gezonder en fitter voelen
- Er beter uitzien (bij sommigen veel beter :D )
- Naarmate we ouder worden neemt de spiermassa af, dus naar
het ouder worden is BB misschien ook een + punt

Nadelen : - Hard werk en veel toewijding

Fitness is de laatste jaren steeds polulairder geworden. Voor vrouwen betekend fitness vooral afvallen, voor met name jongere mannen gaat fitness al snel over in Body Building. De meeste mannen willen toch spiergroei bereiken en hoewel je dat met fitness ook bereikt is bodybuilding toch iets heel anders.

Voor de mensen die nog nooit in een sportschool zijn geweest of zowizo al vooroordelen hebben ten aanzien van bodybuilding, staat bodybuilding vooral voor anabolen, boze, breede en ruziezoekende mannen. Op dit forum wordt al heel snel duidelijk dat dat niet zo is.

Bodybuilding is een sport zoals vele anderen. Het resultaat komt niet zomaar uit de lucht vallen en het vergt jaren training. Voor mij is bodybuilding nu al een succes alhoewel ik nog maar anderhalf jaar bezig ben zijn er veel voordelen op te noemen. Naar mate je lichaam groeit, groeit ook je zelfvertrouwen. Als je gaat zwemmen merk je toch dat mensen naar je kijken. Bovendien is het nog gezond ook, zoals op het forum te vinden is, zijn er veel voordelen qua gezondheid die je als bodybuilder hebt.

Bodybuilding verdient meer respect dan deze nu krijgt. Fitness is niet moeilijk, je gaat op een aparaat staan/zitten en zorgt dat je blijft bewegen met de juiste hartslag. Mensen voor wie deze fitness/cardio bedoeld is, en hier ook echt voor gaan kunnen mooie resultaten bereiken. Echter als je eenmaal je gewenst figuur en gewicht hebt is het een kwestie van bijhouden.
Bij bodybuilding is dit heel anders, men streeft erna om steeds groter te worden en meer spiermassa te krijgen, je gaat je grenzen steeds verder leggen. Ik denk dat dit nog veel meer inspanning kost zowel geestelijk als lichaamelijk. Je moet jezelf toch steeds weer motiveren om net die laatste herhaling eruit te persen, een bepaald voedingspatroon te volgen en op tijd naar bed te gaan.

Kortom, iedereen heeft een andere reden of doel om te gaan fitnissen of bodybuilden. Zo wil niet iedereen een Ronny Coleman worden, maar de mensen die dit wel willen zullen daar ook heel hard hun best voor moeten doen.

Er is veel te vertellen over de vele voordelen van fitnesstraining. Er zijn inmiddels veel boeken geschreven over fitness, die ieder een ander inzicht geven, waardoor het voor een leek moeilijk wordt om de juiste informatie te vergaren.
Voordelen die uit trainingen naar voren komen zijn voor iedereen verschillend; er wordt om verschillende redenen getraind. Eén ding hebben sporters echter gemeen: ze zijn allen actief en dus preventief met hun gezondheid bezig. Veel ziekten en fysieke problemen komen immers voort uit een inactieve levensstijl.

Lijst van voordelen bij regelmatige fitnesstraining:
1. Helpt bij afvallen (vetverbranding)
2. Zorgt voor een juiste opname van zuurstof door het lichaam zodat deze getransporteerd wordt naar de spieren in beweging.
3. Zorgt voor een lagere hartslag in rust. (Het hart heeft een grotere capaciteit dus pompt meer bloed per slag rond.)
4. Zorgt voor reductie van het slechte cholesterol genaamd LDL.
5. Zorgt voor toename van het goede cholesterol genaamd HDL
6. Helpt het verlagen van een te hoge bloeddruk.
7. Verkleint de kans op hartkwalen
8. Helpt het immuunsysteem te versterken
9. Verbetert motorische eigenschappen zoals coordinatie, lenigheid en snelheid.
10 . Zorgt voor een hogere belastbaarheid van het lichaam, door toename van spierkracht, een hogere botdichtheid en herstel van lichamelijk weefsel.

Voordelen van training en bodybuilding.

De meeste mensen doen aan fitness of bodybuilding om zichzelf beter in hun vel te voelen of om er gewoon goed uit te zien. Andere willen weer een beest worden enz. Ieder stelt zijn eigen doelen en gaat zijn dromen achterna. Krachttraining, bodybuilding, fitness brengt ook nog veel andere positieve effecten met zich mee, enkele voorbeelden:

- betere hartconditie (studie)
- grotere botdichtheid, zelfs bij ouderen (artikel)
- vlak na het sporten voel je je blij (endorphine)
- etc...

Echter kunnen er ook negatieve gevolgen optreden; zoals slechter zicht (artikel)

Als je intensief traint, heb je logischerwijs ook meer (gezonde) voeding nodig.

Een recente studie toont aan dat een gezonde voeding die voldoende vezels bevat het risico op kanker met maar liefst 40 procent kan doen dalen.

Door telkens kleine maaltijden te eten verspreid over de hele dag zorg je dat he bloedsuikerspiegel sterk gaat dalen. Wanneer je echt honger hebt is er meer kans dat je je gaat overeten. Wanneer je lichaam de hele dag door op voedsel kan rekenen zal je meer energie hebben en minder snel last hebben van dipjes.

Door het vele sporten en zweten drink je ook veel meer, en dit mag gerust nog meer zijn.
Het lichaam van een volwassene bevat gemiddeld 37 liter water. We bestaan dan ook gemiddeld voor 70% uit water. Een belangrijk deel zit in ons bloed (92% water) en onze hersenen (90% water), tot zelfs 22% in onze botten en 10% in onze tanden. Niet verwonderlijk dat voldoende (water) drinken belangrijk is.
Een onderzoek van de universiteit van Washington toont aan dat een glas water het hongergevoel wegneemt tijdens de nacht voor nagenoeg 100% van de personen die een dieet volgen. Tekort aan water is de belangrijkste oorzaak van vermoeidheid tijdens de dag.

Verschillende studies tonen aan dat bij 80% van de mensen met rug- en gewrichtsklachten de pijn aanzienlijk vermindert door het drinken van 8 tot 10 glazen water per dag. Een minimale vermindering van 2% water in het lichaam kan de oorzaak zijn van incoherentie van het korte termijn geheugen, problemen bij het rekenen en verminderde concentratie voor de computer of bij het lezen van een gedrukte tekst. Het drinken van 5 glazen water per dag vermindert het risico op darmkanker met 45% en kan het risico op borstkanker verminderen met 79%.

Natuurlijk zijn er nog veel meer positieve effecten. Google er maar op los!

Trainingsmythes
De nummer 1 mythe is en blijft:
'remt gewichtheffen de groei (bij tieners)?'
Het antwoord is eenvoudig: NEE.
Gewichtheffer remt de groei niet, integendeel, het laat de tieners toe op te groeien met sterkere spieren en botten en een gezonde levensstijl. Bij het gewichtheffen en trainen moet je natuurlijk de juist vorm hanteren en rustig opbouwen. Je gewrichten niet overdreven belasten, maar dit geldt voor bijna iedereen.

'Van gewichtheffen wordt je mannelijk'
Wederom fout fout fout. Vrouwen hebben bijlange na niet zoveel testosteron als mannen waardoor spieren dus veel trager opgebouwd zullen worden en deze ook nooit zo groot als bij mannen kunnen worden.

'Spierpijn = groei'
Fout, spierpijn is geen indicatie voor groei. punt.

'Gewichtheffen verbrandt geen vet'
Ook fout, spierweefsel heeft een rol in het verhogen van het metabolisme. Hoe sneller ons metabolisme is hoe vlugger we vet verbranden. Ook worden met gewichtheffen spieren opgebouwd die in rust ook vet verbranden.

'No pain no gain'
Je moet je inzetten voor je training en wat afzien. Maar pijn is je lichaam dat schreeuwt dat er iets niet goed is. Als je pijn krijgt aan je knie of andere gewrichten is het best om te stoppen in plaats van de training af te maken en een weekje op krukken te lopen.

Mijn persoonlijke ervaringen
Zal dit kort houden, ik doe het voor mezelf, ik voel me er beter door en het is echt een passie geworden. Ik leef, eet, sport gezond en wil dit ook lang blijven doen. Sinds ik train zijn andere klusjes om dingen op te heffen in het dagelijkse leven stukken makkelijker. Voor zover ik weet heb ik in de tijd dat ik serieus train nog geen enkele zware blessure gehad en tijdens andere sporten sta ik ook steviger.

Iedereen bedankt die tot hier geraakt is met lezen :)
(Het kan zijn dat ik nog enkele dingen toevoeg later, zal eerst eens denken wat hier nog bij zou passen)

Laatst bewerkt:
Zonder studies en / of wetenschappelijk ondersteunde punten, gewoon
puur persoonlijk ;)

Voordelen -> je kijk op het leven, je voorkomen, je gezondheid,
discipline kweken

Nadelen -> een zekere vorm van egoïsme, arrogantie is nodig

Het is vooral een strijd tegen jezelf die je eigenlijk nooit kan winnen,
want telkens leg je je grens wat verder. Het is een verschrikkelijk
ondankbare sport waarin je constant op je hoede moet zijn, of het
is om zeep. Maar dat is dus ook het mooie aan de sport -> it's a way of life
en dat is een voordeel all together

Voordelen van Trainen.

Het grootste voordeel is in mijn ogen dat je van trainen (en/of bodybuilden) in beweging bent en ook in de meeste gevallen blijft doen.Beweging is weer onmisbaar voor je algemene conditie en dus ook voor je gezondheid

enkele voorbeelden van de voordelen.

· Je gaat je fitter en ontspanner voelen.

· Je blijft gemakkelijker op het juiste gewicht.

· De spijsvertering werkt beter.

· Bewegen heeft een bloeddrukverlagend effect.

· Het hart blijft in goede conditie.

· De slagaders blijven soepel.

· Cholesterol krijgt minder kans.

· Je ademhaling wordt beter.

· Je reactievermogen wordt beter.

· Het immuunsysteem functioneert beter.

· Lichamelijke training werkt preventief tegen depressies.

· Fysieke training verbetert je geheugen.

· Bij sporten komt do­pamine vrij, een stof die je een gelukkig gevoel kan geven.

· Je verdraagt hitte beter.

De voordelen van Bodybuilding.IMO

·Krijgt meer zelfvertrouwen en bent minder onzeker.

·Kleine mannetjes op hun manier groot kunnen worden. lol

·Lichamelijke zwakkepunten dmv training kan aansterken.

·Meer kennis over je eigen lichaam krijgt.

·Sociale contacten werft met personen die dezelfde hobby delen.

·Kennis werft over voeding en dieet strategieen (mocht je er bijv.ook duursport bij beoefenen)

·Een levensstijl creeerd wat weer goed voor je bio-ritme is.

·Je je vrouwtje steeds gelukkiger maak qua uithoudingsvermogen en stootkracht.lol

·Energie kwijt komt voor een goede nacht rust.

Amen......

Als men het woord bodybuilding gebruikt in een conversatie met 'gewone' niet trainende mensen is het standaart cliché steroïden. De sport wordt automatisch gelinkt aan het gebruikt van steroïden.

De oorzaak van dit wangedrag is enerzijds de dwaze tv rapportages op de Belgische televisie een tijd geleden. Ik herinner me nog perfect dat ze de meest extreme mensen toonden om ze af te spiegelen als iemand helemaal anders. Ze bewerkten hun beelden en hun verhalen in de manier waarop ze het meeste sensatie konden scheppen. Maar het werk erachter werd niet vertoont.

Een andere oorzaak zijn de mensen die het zelf probeerden maar nooit het karakter hadden vol te houden. Mensen die niet met de pijn omkonden. Mensen die een paar maand gingen trainen en bijna geen resultaten zagen wijten dit niet aan hun karakter maar aan doping. Ze zien hun eigen zwak karakter niet in.

Maar de werkelijkheid zal ons 'praktijk ervaren' lifters iets anders leren.
No pain no gain. Als je jezelf wil onderscheiden van de rest en echt iets wil betekenen in deze fantastische SPORT moet je durven afzien. Ervoor gaan 24 uur op 24, 7 dagen op 7. Niet het watje uithangen maar trainen afzien.
Squaten tot je moet overgeven, duwen en nog eens duwen. Nog twee meer kost wat kost moet een wekelijks fenomeen worden.
S' ochtends ipv in je bed te liggen opstaan met je pijnlijke kont van het sqauten om te gaan eten omdat het in je dieet past. Elke dag hetzelfde kotsige voedsel opeten elke keer weer hetzelfde vetloze goedje. Waarom?
Omdat het vandaag weer een prachtige trainings dag is om ervoor te gaan. Naar die gym en niet om vriendjes te maken maar om te TRAINEN.
En trainen zal je want je weet in je achterhoofd dat als je goed traint en dieet je, jezelf zal onderscheiden ook al gebruik je niks. Gebruikers die niet op hun eten leten overleven trouwens toch niet lang in deze sport. Na eneige tijd hebben de steroïden hun beste gegeven en zal het steeds moeilijker worden zonder het juiste voedsel. Terwijl jij nog alle mogelijke wegen open hebt.

Het is een hard sport maar de moeite waard. Ik zou hier voordelen kunnen opnoemen tot morgen maar er zijn ook nadelen maar als je deze als nadelen gaat beschouwen kan je beter thuis blijven want dan ga je toch niks berijken in deze sport.

Trouw is een centraal waard in deze sport je doet het niet om de glorie van vrouwelijk schoon of voor jaloerse blikken in de zomer maanden, je doet dit niet voor de roem want dan kan je beter iets anders doen zoals tennis of voetbal. Je doet dit voor jezelf elke dag geef je het beste van jezelf. Je traint omdat je weet dat je concurrentie hetzelfde aan het doen is. Als je niet aan wetstrijden deelneemt train je om jezelf te bewijzen aan jezelf je bent TROUW aan jezelf. De blauwe plekken van de squatbar tijdens front squat neem je er graag bij, de pijn na een dag diepgaan ook. Het is het einddoel ( dat er nooit komt) dat je interesse heeft gewkt en niets kan je stoppen dat is bodybuilding. Dat is trainen welkom to the gym.

Laatst bewerkt:
Kan er kort over zijn:

Vol zelfvertrouwen
Hoger libido
Hardere en lenger durende erectie
Meer stootkracht
Geen ruzie, mits je het niet opzoekt en niet aan grootheidswaanzin leidt en overdreven breed loopt
Beter begrip van het Lichaam
Hogere weerstand, met name in de bulk
Sociale druk kunnen weerstaan (alcohol, drugs e.d)
Een regelmatig leven leiden, met vaste slaaptijden
Euforisch gevoel na training
Versterkt ego
Snellere stofwisseling
Dempt cholesterol

Nadelen:

Drang naar voedsel continue, vooral geestelijk
Je niet fijn voelen als je niet in shape bent en er zijn veel mensen rondom je.
Voedsel kost veel geld
Vervlakking van sociale contacten
Minder mobiel
Soms tè gefocussed op bodybuilding
Eten klaarmaken
Meer zweten
Verhoogde urineproductie

Als men het woord bodybuilding gebruikt in een conversatie met 'gewone' niet trainende mensen is het standaart cliché steroïden. De sport wordt automatisch gelinkt aan het gebruikt van steroïden.

De oorzaak van dit wangedrag is enerzijds de dwaze tv rapportages op de Belgische televisie een tijd geleden. Ik herinner me nog perfect dat ze de meest extreme mensen toonden om ze af te spiegelen als iemand helemaal anders. Ze bewerkten hun beelden en hun verhalen in de manier waarop ze het meeste sensatie konden scheppen. Maar het werk erachter werd niet vertoont.

Een andere oorzaak zijn de mensen die het zelf probeerden maar nooit het karakter hadden vol te houden. Mensen die niet met de pijn omkonden. Mensen die een paar maand gingen trainen en bijna geen resultaten zagen wijten dit niet aan hun karakter maar aan doping. Ze zien hun eigen zwak karakter niet in.

No pain no gain. Als je jezelf wil onderscheiden van de rest en echt iets wil betekenen in deze fantastische SPORT moet je durven afzien. Ervoor gaan 24 uur op 24, 7 dagen op 7. Niet het watje uithangen maar trainen afzien.
Squaten tot je moet overgeven, duwen en nog eens duwen. Nog twee meer kost wat kost moet een wekelijks fenomeen worden.
S' ochtends ipv in je bed te liggen opstaan met je pijnlijke kont van het sqauten om te gaan eten omdat het in je dieet past. Elke dag hetzelfde kotsige voedsel opeten elke keer weer hetzelfde vetloze goedje. Waarom?
Omdat het vandaag weer een prachtige trainings dag is om ervoor te gaan. Naar die gym en niet om vriendjes te maken maar om te TRAINEN.
En trainen zal je want je weet in je achterhoofd dat als je goed traint en dieet je, jezelf zal onderscheiden ook al gebruik je niks. Gebruikers die niet op hun eten leten overleven trouwens toch niet lang in deze sport. Na eneige tijd hebben de steroïden hun beste gegeven en zal het steeds moeilijker worden zonder het juiste voedsel. Terwijl jij nog alle mogelijke wegen open hebt.

Het is een hard sport maar de moeite waard. Ik zou hier voordelen kunnen opnoemen tot morgen maar er zijn ook nadelen maar als je deze als nadelen gaat beschouwen kan je beter thuis blijven want dan ga je toch niks berijken in deze sport.

Trouw is een centraal waard in deze sport je doet het niet om de glorie van vrouwelijk schoon of voor jaloerse blikken in de zomer maanden, je doet dit niet voor de roem want dan kan je beter iets anders doen zoals tennis of voetbal. Je doet dit voor jezelf elke dag geef je het beste van jezelf. Je traint omdat je weet dat je concurrentie hetzelfde aan het doen is. Als je niet aan wetstrijden deelneemt train je om jezelf te bewijzen aan jezelf je bent TROUW aan jezelf. De blauwe plekken van de squatbar tijdens front squat neem je er graag bij, de pijn na een dag diepgaan ook. Het is het einddoel ( dat er nooit komt) dat je interesse heeft gewkt en niets kan je stoppen dat is bodybuilding. Dat is trainen welkom to the gym.

OMFG, heel goed gesproken! 100% mee eens!

groter zelfvertrouwen,
fitter en gezonder,
ik zie er al een stuk beter uit,
wordt nu minder gepest zoals vroeger,
kan mijn broertje eindelijk aan,
kan nu op tegen mijn collegas (die me eens willen vastbinden)
blij zijn met JEZELF:o

Voordelen: teveel om op te noemen.!

Nadelen: G1

alleen BB heeft toch wel het nadeel dat je uithoudingsvermogen en lenigheid minder wordt.
toen ik nog cardio deed was ik sneller en ging ik langer door met werken voordat ik moe werd.
nu ben ik sneller moe op me werk.
ondanks rekken en strekken wordt je toch wel een stuk stijver en strammer.
ook vind ik het trainen op zich verslavend werken waar eigenlijk alles voor moet wijken.
ik dwing mezelf dan ook regelmatig een weekje sportief niksdoen op.
voordelen zijn : je bent sterker groter en relaxter dan mensen die niet sporten.
ook uiterlijk kan het beter uitpakken dan hoe je voordien was zonder spieren.

precies niet minder niet meer

deze ben ik nog niet tegen gekomen;

het houd je van de straat

met bodybuilding kun je er freaky uitzien en dat is mooi!!!

- (veel) Oefeningen voelen lekker. (net dat laatste beetje eruit persen)
- Zien dat je iedere keer meer gewicht kan pakken.
- Zien in de spiegel dat het toch geen windeieren legt. (ruik ze wel) :D

nadeel:

- Je voelt je direct slechter als je je niet houdt aan je schema

Terug
Naar boven