Fitness Seller

weer wat suggesties nodig

Bezoekers in dit topic

peewster

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
15 mei 2005
Berichten
187
Waardering
0
ok ik zoek weer wat hulp nu.

ik ben weer es blijven hangen met mijn bankdrukken, ik warm goed op en heb een tijd 4x5 gedaan en blijf nu hangen op 4x3 met 80 kg, ik krijg hem nu gewoon echt niet vaker omhoog en wil toch weer es wat vooruit gang zien. Hoe kan ik nu weer wat vooruitgang boeken ? moet ik weer andere herhalingen gaan doen en op welk gewicht enz...
 
Is je voeding in orde?
En veranderen van het aantal reps in ook nooit slecht!

Hoe ziet je schema er uit?
 
ja mijn voeding is goed. en reps veranderen doe ik ook wel maar wil gewoon over die 3x80 heen, beetje frustrerend haha
 
Heb je al een periode ingelast met enkel dumbbell drukken?
 
hoe vaak druk je bank per week?
 
Ga dan voor iets lager gewicht, meer herhalingen (tot 8x of zo)
je gaat dan 4x 8 doen dus.
Je bouwt op deze manier iets meer kracht op, waardoor je later die 3x 80kg beter kan pakken. Meer kracht en uithoudingsvermogen.
Althans, zo doe ik het als ik geen vooruitgang boek.

succes er mee ;)
 
waarom werk je niet naar 12x50/10x60 en zo doorwerken naar zoveel mogelijk herh. op 50/60 je gaat dan meer kracht daarop bouwen en als je merkt dat je die dan weer goed aankan, ga je langzaam naar 8/10x65/70 en zo even verder trainen zodat je dalijk misschien wat vaker die 80 kan en die weer hetzelfde opwerken. om hopelijk daarna boven die verdomde 80 uit te kunnen komen :D
 
waarom werk je niet naar 12x50/10x60 en zo doorwerken naar zoveel mogelijk herh. op 50/60 je gaat dan meer kracht daarop bouwen en als je merkt dat je die dan weer goed aankan, ga je langzaam naar 8/10x65/70 en zo even verder trainen zodat je dalijk misschien wat vaker die 80 kan en die weer hetzelfde opwerken. om hopelijk daarna boven die verdomde 80 uit te kunnen komen :D

Op 50/60 trainen lijkt me niet handig als je al 3x80 kan drukken...

Meer eten, zorg dat je een halve kg per week aankomt en blijf gewicht bij steken op squat/bench/rows.
 
hmmz het heeft dus geen/weinig zin om hem meer uit te putten op iets lager gewicht? misschien wat meer over de top met een lager gewicht, zodat ie een volgend gewicht wat beter aankan?
 
Wie sterk wil worden zal dus vooral zijn zwakste punten moeten versterken.


Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want wat zijn je zwakke punten nou ? Wat hier volgt is een klein overzicht van mogelijke sticking points, wat je oorzaak kan zijn, en welke oplossingen ervoor bestaan.


Bankdrukken

Stang blijft op de borst liggen


# Probleem

#1 Je bent te traag
Vergelijk je sticking point met een plank. Wil je als karateka doorheen de plank met je vuist, zal je snel moeten zijn. Als je er traag tegen duwt, is de kans klein dat je het plankje zal breken. Maar als je nu met een veel hogere snelheid slaat, dan zal de kans dat je het plankje doorbreekt uiteraard veel groter zijn! En met bankdrukken is dit niet verschillend. Wees explosief wil je door je sticking points heen!

#2 Je houdt je niet strak genoeg
Dit kom je ook heel vaak tegen. Als je je niet strak genoeg houdt, druk je niet met een stabiele basis. En hoe kan je nou bouwen op een zwakke basis? Om goed stabiel op je bank te liggen, moet je je schouderbladen samenstrekken en je schouders in je bank duwen. Vul je lichaam met lucht, en duw je hielen in de grond. Van daaruit moet je je inbeelden dat je het gewicht niet opwaarts duwt, maar je lichaam van het gewicht duwt!

#3 Je lats zijn zwak
Een sterke bench gaat samen met sterke lats. Dit is een feit waar je niet omheen kan. Je programma zou aangepaste oefeningen oefeningen moeten bevatten. Welke oefeningen zou je moeten doen? Simpel, rows rows en nog rows. Elk type rowing. In een ideale wereld zou je evenveel moeten kunnen rowen als wat je kan banken.

#4 Het gewicht is te zwaar
Dit noem ik zelfs geen sticking point. Als je gewicht te zwaar is, zal je verpletterd worden door de stang. Wees eerlijk met jezelf. Ego is geen gebroken rib waard.

#5 Je weet niet hoe je moet bankdrukken
De meeste mensen denken dat ze kunnen bankdrukken terwijl er in feite geen flauw benul van hebben. In grote lijnen: Strak blijven, je ellebogen dicht tegen je romp houden, in een RECHTE lijn drukken, en je lichaam van de stang wegduwen. Dit in detail uitleggen, zou een ander artikel in beslag nemen. Hou in je achterhoofd dat techniek een groot verschil kan spelen in de gewichten die je zal heffen.


#Oplossing

#1 Dumbbells
DB’s zijn heel goed om om het begin van je beweging te versterken. Daardoor kan je een grotere bewegingsuitslag maken die zeker zal helpen.

#2 Lat work
Een zeer goede oefening om je bench te helpen is het volgende: het is een barbell row, met dezelfde uitvoering als een bench press, maar dan omgekeerd; in plaats van te duwen, trek je. Voor de rest zou je de beweging hetzelfde moeten maken. Maar vergeet dus zeker niet andere oefeningen die je ook zullen helpen. Wees creatief!

#3 Explosiviteit
In een notedop; besteed één dag per week om jouw bankdrukken op explosiviteit te trainen. Dit doe je door gewichten tussen de 45 en 65% te gebruiken voor 6 tot 10 set van 3 reps. Het is hier de bedoeling de 3 reps zo snel mogelijk uit te voeren, ZONDER de stang op je borst te laten stuiteren. Praktisch onderzoek heeft uitgewezen dat een set nooit langer dan 3,5 seconden mag duren.


Stang blijft halverwege hangen


#Probleem

#1 Zwakke schouders
Het deel tussen de lockout en het begin van de beweging vraagt heel veel moeite van de schouders. Het staat vast dat als je zwakke schouders (vooral het voorste hoofd) hebt, je bench niet bepaald hoog zal liggen. Daarom is het belangrijk ook deze spier te versterken. Ik zou je aanraden plate raises te doen. Dit zijn front raises, maar den met platen. Beter voor je

#2 Slechte techniek
Hier opnieuw een kwestie van techniek. Maar dit heb ik al eerder uitgelegd.


#Oplossing

#1 Partials
Hiermee bedoel ik dus een bankdruk die begint NET onder je sticking point. Daarmee zal je dit deel van de oefening versterken om uiteindelijk je bankdrukgewichten te hoogte in te doen schieten.

#2 Kettingen en banden
Hoewel heel populair in Amerika, hier in Europa staat men er nog wantrouwig over. Maar werken met banden en kettingen zou echt kunnen helpen. Wat gebeurt er wanneer je nu met die attributen gaat werken? Heel simpel, naarmate de beweging vordert, komt er geleidelijk aan meer weerstand, waardoor de oefening moeilijk wordt. Je kan dus hebben dat je beneden begint met een gewicht van 110kg, maar dat je aan de lockout zit met 130kg weerstand. Op die manier leer je om doorheen heel de beweging even explosief te zijn.


Lockout gaat niet


#Probleem

Triceps
Het einde van je beweging is 100% triceps, dus als je daar faalt, heb je spijtig genoeg te zwakke triceps. En daar heb ik maar één antwoord op; Hit’em hard.


#Oplossing

#1 Lockouts
Dit is ook een vorm van partials. Maar hier doe je dan enkel de laatste fase van de beweging. Dit is een zeer doeltreffende oefening want het werkt onmiddellijk in op het probleem.

#2 Press-extensie hybrids
Een van de beste manieren om je triceps te versterken is om het beste van twee werelden te combineren. Het is dus de bedoeling om oefeningen te maken die geen extensie of een press zijn, maar die tussen de twee in hangt. Het beste voorbeeld voor zo’n oefening is de zogenaamde JM press. Wanneer je normaal bankt, laat je het gewicht laag op de borst komen, en zorg je ervoor dat de onderarmen loodrecht onder de stang staan. Wel hier is het anders. Je laat de stang in een rechte lijn zakken naar je bovenborst, terwijl je de ellebogen toelaat naar voren te gaan. Stop wanneer je bovenarm horizontaal is, en keer de beweging om. Begin eerst laag, want te snel gaan kan je elleboog overbelasten. Nou ja, te is nooit goed. Opnieuw, wees eerlijk met jezelf.


mooi sticky van deejay spike :thumbup:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/27-02-2003-sticking-point-deel-1-3-bankdrukken-spike-4079/
 
Praktisch onderzoek heeft uitgewezen dat een set nooit langer dan 3,5 seconden mag duren.

Super goeie post!!! als ik weer karma aan je kan geven krijg je hem zeker! alleen word er niet iets anders bedoel als 3,5 sec voor een set?? lijkt me meer voor een rep toch?
 
hmmz het heeft dus geen/weinig zin om hem meer uit te putten op iets lager gewicht? misschien wat meer over de top met een lager gewicht, zodat ie een volgend gewicht wat beter aankan?

Nah, als je zware gewichten wil tillen, moet je ook met zware gewichten trainen...
 
Super goeie post!!! als ik weer karma aan je kan geven krijg je hem zeker! alleen word er niet iets anders bedoel als 3,5 sec voor een set?? lijkt me meer voor een rep toch?

je moet mij geen karma geven maar deejay spike ;)

qua die tijd, 3.5 seconde 3 explosieve reps kan goed als je explosief mogeljik uitstoot)
 
ok heb een hoop gelezen, ziet er mooi uit allemaal en ik denk dat ik dan iets zwakkere schouders heb. Mijn row oefeningen liggen namelijk 15 kg hoger dan mijn bankdrukken. En ik merk idd dat ik in het midden wat blijf hangen met drukken. Verder train ik wel explosief genoeg dus als die 3,5 seconden daarvoor staan, dan doe ik het goed. Los db drukken doe ik ook wel maar dan na bankdrukken en schuinbanken, mischien banken laten vallen en daarvoor in de plaats met losse db's aan de slag ? En dus ook mijn schouders sterker maken...... front raises was daar dus goed voor ? ik doe namelijk meestal de milli press om te beginnen en die pak ik dan zwaar en front en side raises doe ik dan met oplopende gewichten. Maar goed aangeraden word dus om eens met losse dumbbells te gaan spelen inplaats van die bank.
 
Board presses, zwaar triceps werk, flyes
 
ja zat ff bij google te kijken maar dan bij afbeeldingen en dat zag er het zelfde uit als banken.
 
ja zat ff bij google te kijken maar dan bij afbeeldingen en dat zag er het zelfde uit als banken.

klopt het is banken, alleen maak je dan wat "hulpstukken" die je op je borst legt zodat je niet helemaal tot je borst hoeft. soort van partial benches. wist nl ook niet wat het was maar heb nu dus even op die site gekeken. zou je in principe ook in de smith kunnen benchen. alleen nadeel daarvan is dat je niet zelf de beweging bepaald, wordt bijna meer een isolatie oefening, niet exact hoor, ik zie alleen zelf het nut van die board presses niet echt in.
 
Back
Naar boven