XXL Nutrition

Weet jij hoeveel er van 400g frozen koolvis overblijft na in kleine stukjes bakken?

ik bak pangafilet..in de zak, bevrorern, weegt het 2 x zoveel als uiteindelijk op het bord, zal hetzelfde zijn voor koolvis
de helft dus...****ing dieven in die winkels

je moet vlees dus wegen/berekenen nadat het bereid is

Laatst bewerkt:
250 gram leek mij altijd, zat er niet ver vanaf.

ik bak pangafilet..in de zak, bevrorern, weegt het 2 x zoveel als uiteindelijk op het bord, zal hetzelfde zijn voor koolvis
de helft dus...****ing dieven in die winkels

hehehe

je moet vlees dus wegen/berekenen nadat het bereid is

Alleen als je tabelletje zegt wat de macro's zijn per bereid product. Maar meestal niet voor vlees, da's toch meestal rauw, want de een kookt het in water en de ander vriesdroogt het....

Ja zit heel veel vocht in.
Sprak een man op vakantie, spuit in een fabriekje in België uit Nederland afkomstige kipfilet in met water en dan gaat het weer terug.
Puur voor het geld/gewicht.

Er is zelfs een wettelijk toegestane hoeveelheid voor deze fabriekjes voor hoeveel ze je mogen oplichten met water inspuiten... Wist je ook dat ze er eiwitten inspuiten (gelatine) om dit water vast te houden? Zit er daarom zoveel eiwit in kip vraag je je dan af...:bang:

Nee geen bullshit!! Ik weeg alles NA de bereiding. Al die mensen hier maar beweren dat ze 400 gr eiwitten op een dag eten terwijl ze eigenlijk met moeite aan 300 gr komen!En dan zagen dat ze niet groeien! Als ik alles moet wegen voor de bereiding eet ik zo'n 2kg vlees en vis per dag!

Nee geen bullshit!! Ik weeg alles NA de bereiding. Al die mensen hier maar beweren dat ze 400 gr eiwitten op een dag eten terwijl ze eigenlijk met moeite aan 300 gr komen!En dan zagen dat ze niet groeien! Als ik alles moet wegen voor de bereiding eet ik zo'n 2kg vlees en vis per dag!

+1

In water en vet zitten geen eiwitten. En dat is het eerste wat eruit drupt
bij het maken van steak, kip & vis.

De voedingswaarden die op de verpakking staan zijn toch voor de producten wanneer ze nog niet bereid zijn, hoor.

tja ... maar dat veranderd wel zodra je het bereid hé ... want er komen ook vetten bij van je
boter bevoorbeeld etc. Wil je de voedingswaardes hebben die op de doos staan, moet je het
rauw opeten.

Idem voor rijst. Als dat bereid is, heeft het ook niet meer dezelfde waardes als wat op de
doos staat.

De vermelde voedingswaardes op de doos zijn die op rauw product. Dus nadat je kip/visfiletje is ontdooid en uitgelekt.

BvB. pangasiusfilet van de aldi: 12g eiwit per 100g. In een bevroren zak zit 1000g, uitgelekt rauw product = 900g. 5 filets = 900g. 1 filet = 180g en bevat zodoende 21,6g eiwit.

Als je die gaat klaarmaken zal die i.p.v. 180g, nog maar 100g meer wegen, maar dat betekent helemaal niet dat er dan maar 12g eiwit meer inzit! :rolleyes: Je hebt enkel 80g vocht verdampt.
Wie dit niet doorheeft en afweegt op bereid product eet dus veel meer eiwitten dan ie dacht (wat op zich niet slecht is).

Vandaar: afwegen moet je doen na bereiding = bullshit.

Robke78 zei:
Idem voor rijst. Als dat bereid is, heeft het ook niet meer dezelfde waardes als wat op de
doos staat.

Ook flauwekul.
Natuurlijk verandert ook rijst niet van samenstelling na het koken. Het enige wat er gebeurt is dat de korrels water hebben geabsorbeerd. (ervan uitgaande dat je niks anders bij je kookwater voegt uiteraard)

De vermelde voedingswaardes op de doos zijn die op rauw product. Dus nadat je kip/visfiletje is ontdooid en uitgelekt.

BvB. pangasiusfilet van de aldi: 12g eiwit per 100g. In een bevroren zak zit 1000g, uitgelekt rauw product = 900g. 5 filets = 900g. 1 filet = 180g en bevat zodoende 21,6g eiwit.

Als je die gaat klaarmaken zal die i.p.v. 180g, nog maar 100g meer wegen, maar dat betekent helemaal niet dat er dan maar 12g eiwit meer inzit! :rolleyes: Je hebt enkel 80g vocht verdampt.
Wie dit niet doorheeft en afweegt op bereid product eet dus veel meer eiwitten dan ie dacht (wat op zich niet slecht is).

Vandaar: afwegen moet je doen na bereiding = bullshit.

Ook flauwekul.
Natuurlijk verandert ook rijst niet van samenstelling na het koken. Het enige wat er gebeurt is dat de korrels water hebben geabsorbeerd. (ervan uitgaande dat je niks anders bij je kookwater voegt uiteraard)

Doe maar waar jij je het beste bij voelt. Mijn begeleider heeft gezegd wegen na bereiding en het resultaat is er ;)

Ik vind het ook nogal krom eigenlijk ... dat zou willen zeggen dat ik dus ook meer
kcal door mijn vlees, vis & steak zou binnenkrijgen dan wat ik werkelijk heb berekend...

Doe maar waar jij je het beste bij voelt. Mijn begeleider heeft gezegd wegen na bereiding en het resultaat is er ;)

Ik zeg helemaal niet dat je dat niet mag doen hé, integendeel, je krijgt net meer eiwitten binnen dan je berekend hebt. ;)

Volgens mij klopt het zo ook.
Dus niet je vis/kip wegen als ie nog bevroren is (dan is ie te zwaar, want er zit te veel water in) en ook niet wegen als ie al bereid is (dan is ie te licht, want er is water uit verdampt).

En bij rijst is idd het enige dat er door het koken aan veranderd dat er water opgenomen wordt in de korrel, waar ie zwaarder door wordt. Dus ook weer wegen voor je het bereidt.

Maar ik groei goed dus no prob ;)

En bij rijst is idd het enige dat er door het koken aan veranderd dat er water opgenomen wordt in de korrel, waar ie zwaarder door wordt. Dus ook weer wegen voor je het bereidt.

Idd, er wordt water bij gedaan, dus de voedingswaarde per 100gr wordt ook anders.
Bij vlees en vis wordt het water eruit gedaan, dus veranderd de voedingswaarde per 100gr toch ook.

Nu ja, zo bekijk ik het dan weer

Ik vind het ook nogal krom eigenlijk ... dat zou willen zeggen dat ik dus ook meer
kcal door mijn vlees, vis & steak zou binnenkrijgen dan wat ik werkelijk heb berekend...

word, net 250 gram panga filet gegeten, als ik de mensen hier moet geloven was dat dus eigenlijk een halve kilo....:/ het ding is, hoeveel van dat vocht wat er is verdampt in de pan is ook daadwerkelijk echt van de vis, en niet een toegevoegd kwakje van de producent.. meer dan we denken vermoed ik

Idd, er wordt water bij gedaan, dus de voedingswaarde per 100gr wordt ook anders.
Bij vlees en vis wordt het water eruit gedaan, dus veranderd de voedingswaarde per 100gr toch ook.

Nu ja, zo bekijk ik het dan weer

nee met rijst heb je nog dezelfde hoeveelheid kh/eiwit/vet na het koken als voordat je het ging koken... het is alleen in gewicht toegenomen door het water dus is het inderdaad zwaarder en is 1 eetlepel gekookte rijst(hoeveelheid) minder voedzaam als een eetlepel ongekookte rijst...maar de totaalwaarde van wat er in de pan zit in ongewijzigd, dus rijst bereken je ongekookt

Terug
Naar boven