Fitness Seller

Weigeren identificatieplicht Nederland.

Gedeeltelijk correct, alleen heb je geen gedraging nodig. Zie Artikel 160 wegenverkeerswet.

Ik zie wat je bedoeld. Maar dit vorderen kan niet zomaar zonder reden gebeuren, ik ken de WvW 1994 niet uit mijn hoofd, maar ik weet 100% zeker dat dit ergens beschreven staat.

Ik zie wat je bedoeld. Maar dit vorderen kan niet zomaar zonder reden gebeuren, ik ken de WvW 1994 niet uit mijn hoofd, maar ik weet 100% zeker dat dit ergens beschreven staat.
geeft gewoon een algemene controlebevoegdheid voor de politie ten aanzien van bepaalde documenten.

Artikel 160 1. Op de eerste vordering van de in artikel 159 bedoelde personen is de bestuurder van een motorrijtuig verplicht dat motorrijtuig te doen stilhouden alsmede de volgende bewijzen behoorlijk ter inzage af te geven: a. de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen delen van het kentekenbewijs, dan wel het in artikel 37, eerste lid, onderdeel b, bedoelde bewijs, en, indien met het motorrijtuig een aanhangwagen wordt voortbewogen, de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen delen van het kentekenbewijs van de aanhangwagen, dan wel het in artikel 37, eerste lid, onderdeel b, bedoelde bewijs voor de aanhangwagen; b. het rijbewijs dan wel het hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en, indien hem buiten Nederland een internationaal rijbewijs is afgegeven, dat bewijs; c. het ingevolge de richtlijn vakbekwaamheid bestuurders, bedoeld in artikel 151b, onderdeel a, vereiste getuigschrift; d. indien hem ter zake van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift ontheffing is verleend, de beschikking houdende verlening van ontheffing; e. een gehandicaptenparkeerkaart of een kaart ten behoeve van het vervoer van gehandicapten, indien hij ter zake van het besturen van het motorrijtuig op grond van een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift dient te beschikken over een dergelijke kaart.

Nope. Stel de ambtenaar gaat de plaatselijke hangjeugd controleren, en vanuit leiding is geroepen dat deze willen weten wie er op die plek allemaal hangt. Behoort het al tot de politietaak en kan er dus ID gevorderd worden ter inzage. Heb je geen verdachte voor nodig. Zelfde geld voor de getuige bij een verkeersongeval, deze is toch ook geen verdachte :) maar kan wel ID bewijs va gevorderd worden ter inzage
Nee, artikel 8a stelt alleen maar dat deze ambtenaren op de wet ID mogen handhaven. Vroeger was dit niet vanzelf sprekend en moesten ambtenaren behalve politie hier apart voor in de akte aangewezen worden. Door deze aanpassing in de politiewet hoeft dit niet meer, iedere ambtenaar die nu beëdigd word voor de politiewet 2012 art. 7a heeft er automatisch de wet ID bij.

Getuigen zijn ook weer een apart verhaal. Hun mag NIET de ID gevorderd worden, wél zijn ze verplicht hun gegevens op te geven die hun gevraagd worden, maar dit komt niet uit de wet ID.

Nee, artikel 8a stelt alleen maar dat deze ambtenaren op de wet ID mogen handhaven. Vroeger was dit niet vanzelf sprekend en moesten ambtenaren behalve politie hier apart voor in de akte aangewezen worden. Door deze aanpassing in de politiewet hoeft dit niet meer, iedere ambtenaar die nu beëdigd word voor de politiewet 2012 art. 7a heeft er automatisch de wet ID bij.

Getuigen zijn ook weer een apart verhaal. Hun mag NIET de ID gevorderd worden, wél zijn ze verplicht hun gegevens op te geven die hun gevraagd worden, maar dit komt niet uit de wet ID.

Niet hoe het mij geleerd is. Enige juridische grondslag dan :D ?

Niet hoe het mij geleerd is. Enige juridische grondslag dan :D ?

http://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht/openbare_orde/@155203/aanwijzing/

2. Toepassing van de vorderingsbevoegdheid door de politie

De uitbreiding van de identificatieplicht beoogt een instrument te verschaffen om de handhaving en het toezicht door de overheid over de gehele linie te versterken door overheidsfunctionarissen te voorzien van een bevoegdheid om eenvoudig de identiteit vast te stellen van personen met wie zij in de uitoefening van hun taak in aanraking komen.

Met taak worden hier de politietaak (handhaving openbare orde, strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde, hulpverlening) en het uitoefenen van toezicht bedoeld. Daarmee beperkt de identificatieplicht zich niet tot verdachten, maar strekt deze zich ook uit tot getuigen, aangevers, melders, betrokkenen, veroordeelden, vreemdelingen, slachtoffers enzovoort.

Je lijkt gelijk te hebben, sinds 1 januari 2010 ben je als getuige ook de lul. Sorry, mijn wet ID kennis is blijkbaar wat roestig. Wél vraag ik me af of dit dan alleen de politie betreft aangezien iedere andere ambtenaar niet standaard bevoegd is voor de WuiD lijkt mij.

http://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht/openbare_orde/@155203/aanwijzing/

2. Toepassing van de vorderingsbevoegdheid door de politie

De uitbreiding van de identificatieplicht beoogt een instrument te verschaffen om de handhaving en het toezicht door de overheid over de gehele linie te versterken door overheidsfunctionarissen te voorzien van een bevoegdheid om eenvoudig de identiteit vast te stellen van personen met wie zij in de uitoefening van hun taak in aanraking komen.

Met taak worden hier de politietaak (handhaving openbare orde, strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde, hulpverlening) en het uitoefenen van toezicht bedoeld. Daarmee beperkt de identificatieplicht zich niet tot verdachten, maar strekt deze zich ook uit tot getuigen, aangevers, melders, betrokkenen, veroordeelden, vreemdelingen, slachtoffers enzovoort.

Je lijkt gelijk te hebben, sinds 1 januari 2010 ben je als getuige ook de lul. Sorry, mijn wet ID kennis is blijkbaar wat roestig.

Hoor ik graag. Ben opgeleid na 2010 dus ben ik het voordeel. Als je mij bepaalde dingen over tig jaar gaat vragen weet ik het ook niet meer. Wel altijd leuk om even te stoeien over stof.

Ben nu met milieu wetgeving bezig, dat is echt het saaiste der saaiste.

Hoor ik graag. Ben opgeleid na 2010 dus ben ik het voordeel. Als je mij bepaalde dingen over tig jaar gaat vragen weet ik het ook niet meer. Wel altijd leuk om even te stoeien over stof.

Ben nu met milieu wetgeving bezig, dat is echt het saaiste der saaiste.
Ik zit momenteel in de schoolbanken voor de Drank en Horeca Wet (DHW).

Wat is er mis met het in de maling nemen van twee klote agenten? Ik heb een bloedhekel aan die lui, behalve als ze mij uit de brand helpen:p En wat is er mis met huichelachtig zijn? En nee, ik ben liever indirect en direct. En ik lieg liever dan dat ik eerlijk ben. Ik ben liever een vos en een slang, dan een makke schaap. Voor je gedrag staan impliceert dat je eerlijk bent en ook dat je straf accepteert. Een beetje zoals menig hardwerkende bouwvakker je ziet doen. Leuk man, gestraft worden:o Sowieso wordt het eerlijk zijn niet beloond, en zeker niet door klote agenten. Zij gebruiken alles wat je tegen hun zegt tegen jou. Met kinderachtig zijn, ongeacht jouw leeftijd, daar is niks mis mee. Ik zie het leven als 1 grote grap en ik imiteer dat. Ook maak ik van elke dag een kunstwerk, al lig ik de afgelopen tijd veel in bed:p

Wat een slappe houding zeg, je haalt iets uit en vervolgens ben je bang om er de consequenties voor te dragen? En om het goed te praten stel je dat de waarheid toch nooit loont bij "Klote agenten". Je moest eens weten hoeveel mensen er met een "foei" weg komen omdat je eerlijk bent, als dat bij jou nooit gebeurd zal het vast een combinatie van je houding en gedrag zijn, die is wel in te schatten als ik zie hoe je over zulke mensen praat.

Als vannacht de voordeur kraakt en donkere zware mannenstemmen gedempt door een wollen bivakmuts door je gang heen fluisteren bel jij 112, en dan moet je eens in je achterhoofd houden hoe graag je binnen 2 seconden die klote agenten naast je wilt hebben, die klote agenten die jij telkens in de maling neemt en een spelletje mee speelt omdat je niet man genoeg bent om voor je daden in te staan, deze moeten nu wél onvoorwaardelijk voor jou de kogel op komen vangen, maar dat is logisch, want deze agenten krijgen hier immers een heeeeeel groot salaris vo.....oh wacht..

Wat een slappe houding zeg, je haalt iets uit en vervolgens ben je bang om er de consequenties voor te dragen? En om het goed te praten stel je dat de waarheid toch nooit loont bij "Klote agenten". Je moest eens weten hoeveel mensen er met een "foei" weg komen omdat je eerlijk bent, als dat bij jou nooit gebeurd zal het vast een combinatie van je houding en gedrag zijn, die is wel in te schatten als ik zie hoe je over zulke mensen praat.

Als vannacht de voordeur kraakt en donkere zware mannenstemmen gedempt door een wollen bivakmuts door je gang heen fluisteren bel jij 112, en dan moet je eens in je achterhoofd houden hoe graag je binnen 2 seconden die klote agenten naast je wilt hebben, die klote agenten die jij telkens in de maling neemt en een spelletje mee speelt omdat je niet man genoeg bent om voor je daden in te staan, deze moeten nu wél onvoorwaardelijk voor jou de kogel op komen vangen, maar dat is logisch, want deze agenten krijgen hier immers een heeeeeel groot salaris vo.....oh wacht..
Je bedoelt die agenten die niks doen met een aangifte omdat ze het te druk hebben met het flitsen van criminele weggebruikers?

Ik heb meer vertrouwen in hetgeen dat naast me bed ligt, dan die kneusjes in blauw.

Je bedoelt die agenten die niks doen met een aangifte omdat ze het te druk hebben met het flitsen van criminele weggebruikers?

Ik heb meer vertrouwen in hetgeen dat naast me bed ligt, dan die kneusjes in blauw.

Zou de wereld beter zijn zonder agenten?

Ik heb meer vertrouwen in hetgeen dat naast me bed ligt
Jouw DMT pijp?:o

---------- Post added 25 September 2013 at 21:19 ----------

Zou de wereld beter zijn zonder agenten?
Absoluut niet. Het is nodig om de orde te bewaren. Alleen wordt de controle bewaard door mensen, en mensen zijn van nature slecht. Agenten proberen goed te zijn (of juist niet..), en zitten per definitie al in een identiteitscrisis.

:roflol: Nah, uit anarchie ontstaat er toch weer een soort van democratisch Nederland. Ik wil het niet meemaken dat we vanuit hell weer alles opnieuw moeten opbouwen. Hierarchie hoort er bij. Daar horen mensen bij die de hierarchie proberen te breken, en die moeten tegengehouden worden. Macht is dynamisch, en wie machtig wilt blijven moet maatregelen nemen. Ik heb liever een particratie als NL, dan dat ik een leven moet leiden onder de macht van een moordlustige dictator. Nou ja, als iemand dictator moet zijn dan ben ik dat wel. Ik kan wel met macht omgaan. En ik zou niet in een staat willen leven, waar ik geen muziek mag luisteren en in de lijn moet lopen. Als ik in de lijn moet lopen, lig ik binnen enkele minuten op de grond met iemands schoenzool op mijn wang en zijn getrokken shotgun tegen mijn buik. Dus ja, ik heb liever de petten in NL, want daar kun je nog mee k*tten. Zij hebben daar overigens alleen maar voordeel van, want als ze lering trekken uit hun ervaringen met lafbekken, dan kunnen ze zich daar steeds beter tegen weren:)

'Wegrennen' of iets dergelijks is geen gegronde reden om iemand als 'verdachte' aan te merken (zie Hollende kleurling). Daarentegen hoef je geen verdachte te zijn om jezelf te legitimeren. Echter, op het moment van legitimatie vragen ben je staande gehouden, niet aangehouden. Je bent dus ook vrij om door te lopen. Het negeren ervan is niet strafbaar. Je loopt echter wel het risico om aangehouden te worden op het moment dat je dit doet, zeker als je daadwerkelijk verdacht bent. Als je echter niet verdacht bent van een misdrijf, heterdaad of terstond en ze houden je aan omdat je doorliep is deze arrestatie onrechtmatig geweest.

'Wegrennen' of iets dergelijks is geen gegronde reden om iemand als 'verdachte' aan te merken (zie Hollende kleurling). Daarentegen hoef je geen verdachte te zijn om jezelf te legitimeren. Echter, op het moment van legitimatie vragen ben je staande gehouden, niet aangehouden. Je bent dus ook vrij om door te lopen. Het negeren ervan is niet strafbaar. Je loopt echter wel het risico om aangehouden te worden op het moment dat je dit doet, zeker als je daadwerkelijk verdacht bent. Als je echter niet verdacht bent van een misdrijf, heterdaad of terstond en ze houden je aan omdat je doorliep is deze arrestatie onrechtmatig geweest.

Ben je dus niet.

Wet ID verplicht je je identiteitsgegevens op te geven bij een staande houding.

Wat een topic en reacties ook weer. Je hebt toch niks te verbergen. Werk gewoon mee dan. Is de kortste klap. De meeste mensen hebben toch wel een ID in hun portemonnee. En die agenten haat ook weer. Niet dat ik er één ben. Maar je kan ze toch gewoon fatsoenlijk te woord staan? Waarom liegen, of wat dan ook. Laat mij dan maar een braverik zijn. Ik ben het snelst weer klaar. Tenzij ik een praatje wil maken met ze.

Terug
Naar boven