MuscleMeat

Weigeren identificatieplicht Nederland.

Met een braverik is niks mis mee, maar in bepaalde zaken wordt alles wat je tegen ze zegt tegen je gebruikt. Voor lichte vergrijpen kun je er met een waarschuwing wegkomen als je eerlijk bent, maar voor de iets wat zwaardere vergrijpen niet. Plus, je loopt de kans weg te komen met geen of een lichte straf, als je liegt of zwijgt. Sowieso hebben wij veel rechten, en moet je het slim spelen.

Ben je dus niet.

Wet ID verplicht je je identiteitsgegevens op te geven bij een staande houding.
zie Arrest Stopbevel.

EDIT: Voor de 'fysiologen' onder ons, welke er meer zijn dan juristen hier (me dunkt). Waar zou ik (medische/biologische) literatuur kunnen vinden over stressreacties bij (het) (ver)stikken (door middel van een nekklem)? Een vriend van mij is recentelijk (onterecht - is ook gebleken uit getuigeverklaringen) (terstond) verdacht geweest van een mishandeling. Hij is toen hardhandig gearresteerd (dus d.m.v. nekklem/wurging) en heeft hierbij, omdat hij naar eigen zeggen meermaals bijna zijn bewustzijn verloor, aan de arm van de agent getrokken, uit reflex om lucht te kunnen happen. Nu is hij alsnog gedagvaard voor (louter) wederspannigheid (180 Sr) ofwel 'verzet bij arrestatie'. Lijkt mij dat de opzettelijkheid hiervan ontbreekt en dit aan te tonen is met wetenschappelijke literatuur?

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Waarschijnlijk zul je een proces verbaal krijgen voor het niet op eerste vordering tonen van een geldig ID document. Hierna zullen ze een ID fouillering doen om te kijken of je niet toch een ID document bij je hebt. Als je dit niet hebt zul je worden aangehouden voor de WID en worden ingesloten op het bureau, een hulpofficier van justitie zal dan komen toetsen of de aanhouding rechtmatig was, hij zal je ophouding dan bevelen (6 uur) . Wanneer ze na 6 uur nog niet achter je identiteit zijn kan deze met nog eens 6 uur verlengd worden, weten ze dan nog niet wie je bent zul je in vrijheid gesteld worden.

Compleet genoeg ?

Dankuwel meneer de agent. Heb ik nog een vraag, kan ik die fouillering weigeren?

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Even voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen de politie, ben alleen nogal libertair ingesteld.

En voor de mensen die hier dingen roepen als: "je hebt toch niks te verbergen" en "waarom zou je niet meewerken als je niks gedaan hebt?" Dat riepen ze ook al in 1940 toen de identificatieplicht voor het eerst werd ingevoerd in Nederland door de Duitsers.

zeg jij maar niks

lees artikel 8a van de politiewet nog maar eens

1. Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak. 2. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taak. 3. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de militair van de Koninklijke marechaussee, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn politietaak, bedoeld in artikel 6, eerste lid, en aan de militair van de Koninklijke marechaussee of van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van artikel 58, eerste lid, onderscheidenlijk artikel 59, eerste lid, bijstand verleent aan de politie.

In welk artikel staat wat ''voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is'' inhoud?

Hmmm vreemd, ik probeerde dit ook maar toen zat ik ineens in de boeien ???

Klopt, agenten weten soms zelf de wet niet.

Sorry Hell93 maar dit is onzin. Rennen of wegrennen is op zichzelf geen vergrijp. Je kan en mag ook nooit iemand aanhouden als agent met als reden dat iemand wegrende. Een aanhouding moet onderbouwd kunnen worden. Blijkt na de aanhouding dat er geen strafbaar feit als beginsel stond voor de arrestatie wordt alles dat na die aanhouding is gebeurd bij wet ongeldig verklaard. ( mits proportioneel natuurlijk, je kunt niet zomaar een moord plegen daarna en er mee wegkomen )

Ik heb zelf les strafrecht gehad van een mederwerker van justitie op mijn hogere school. Zij heeft zelf ooit een zaak gehad waarbij een zwarte man werd aangehouden door 2 dienders met als reden en ik citeer : " wij zagen de man uit de richting van een coffeeshop hard wegrennen "

nougoed de man is aangehouden maar wat wil er nou. De beste man verzet zich, bijt 1 van de agenten in de arm en slaat de andere agent een blauw oog. Nadat de man onder controle is gebracht vinden ze een zakje harddrugs op zak. Dus de dienders denken mooi ! de zaak is rond..

Echter iemand de rent, al komt ie vanaf een coffeeshop of waar dan ook is niet strafbaar. anders kunnen ze morgen alle joggers in het park gaan aanhouden. Omdat de aanhouding dus niet geldig was... was alles wat daarna gebeurd ook niet meer geldig volgens meneer de rechter.

De man werd direct in vrijstelling gebracht met een excuses erbij, niet vervolgd voor het slaan van de agent en niet vervolgd voor het in bezit hebben van harddrugs ( deze drugs werd echter niet teruggegeven natuurlijk want dat zou van de politie een dealer maken haha )

Dus rennen maakt je niet verdacht en je hoeft dan ook niet een ID te vertonen ( tenzij je de plaats van een misdaad of ongeval ontvlucht )

Dat is 1 zaak. Er zijn meerdere zaken, met een andere uitkomst. Helaas is het de zaak van de agenten om te bepalen of iets verdacht is of niet.
Iemand aanhouden en iemand om ID vragen is wel een verschil.

---------- Post toegevoegd 26 September 2013 om 00:37 ----------

Rijksoverheid:

''Identiteitscontrole alleen met reden
De identificatieplicht geeft de politie niet de bevoegdheid zonder reden mensen aan te houden om hun identiteit te controleren. Het verzoek om identificatie moet nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de politie. Bijvoorbeeld bij verkeerstoezicht, hulpverlening bij een ongeluk of opsporing van strafbare zaken. Toezichthouders hebben dezelfde bevoegdheden als de politie om naar het identiteitsbewijs te vragen. Hieronder staan voorbeelden van situaties waarin een identiteitscontrole kan plaatsvinden:

een auto rijdt 's nachts rond op een industrieterrein;
er vindt op straat of in een café een schietpartij plaats en het is relevant voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte;
er woedt een brand en de (mogelijke) brandstichter kan zich bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden;
bij evenementen als voetbalwedstrijden en demonstraties waarbij rellen ontstaan;
bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en op openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is.

Controle door toezichthouders
Voor toezichthouders geldt dat het verzoek om een identiteitsbewijs te tonen, moet passen bij de uitoefening van de functie. Toezichthouders zijn ambtenaren die toezicht moeten houden op de naleving van bepaalde wetten. Een toezichthouder van bouw- en woningtoezicht kan bijvoorbeeld van een fietser die door rood licht rijdt niet eisen zich te identificeren. Het aanhouden van verkeersovertreders behoort namelijk niet tot zijn taken. Net zo min mag een inspecteur van de Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) aan iemand die afval op straat gooit, vragen zich te identificeren.''

Het dikgedrukte probeer ik dus te zeggen. Dit zijn voorbeelden, die auto die snachts rondrijdt op een terrein..dat IS verdacht.
Iemand die hard wegrent als hij politie ziet, dat IS verdacht.
En tja, een rechter kan zeggen; dit slaat nergens op, weg ermee.
Dat is aan de rechter aangezien dit nader te bepalen is in de zaak.

Absoluut niet. Het is nodig om de orde te bewaren. Alleen wordt de controle bewaard door mensen, en mensen zijn van nature slecht. Agenten proberen goed te zijn (of juist niet..), en zitten per definitie al in een identiteitscrisis.

Yep they only human.
Zeker, veel zijn heel vaak slecht ;)
En in hun vrije tijd...... pfffff.
Maar er zitten ook chille gasten bij maar die zitten meestal ziek thuis.

Vrouwenagenten zijn trouwens het ergst.

Vrouwenagenten zijn zeker erg:d Had van de week een akkefietje met iemand wat ik niet zo handig had opgelost. Volgende dag kwamen er twee agenten langs om te praten. En ik had bepaalde dingen toegegeven dat ik fout zat (wat ik had toegegeven was niet illegaal zeg maar) en dat ik het anders had moeten oplossen. Die vrouw veranderde van een aardige assertieve vrouw in een hele strenge juffrouw. Ze sprak mij toe alsof het mijn moeder was??? Ik was net een kleine schooljongen die werd aangesproken door de oudere juff. Om van te kotsen. Nog een reden om te zwijgen. Huichelachtig, een DBBer zei dat ik dat was, maar zij zijn dat juist. Ik ben weleens verhoord, en de agenten zitten je te stoken en maken je allemaal dingen wijs die niet waar zijn. En toen had ik dus ook zo'n vrouw tegenover mij zitten. Ik werd van alles beschuldigd, en die en die zouden mij al verraden hebben. Als ik niet zou gaan praten word ik vastgezet. En dan praat je, worden ze nog agressiever en gaan ze nog meer liegen en je onder druk zetten om te praten. Nee, blauw is zeker niet mijn vriend. Dan niet althans...:kots:

1. Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak. 2. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taak. 3. Gelijke bevoegdheid komt toe aan de militair van de Koninklijke marechaussee, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn politietaak, bedoeld in artikel 6, eerste lid, en aan de militair van de Koninklijke marechaussee of van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van artikel 58, eerste lid, onderscheidenlijk artikel 59, eerste lid, bijstand verleent aan de politie.

In welk artikel staat wat ''voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is'' inhoud?

Nergens. Niet alle woorden in elk artikeltje is elders tot in de detail gedefinieerd. Dit geval zal per situatie door de HovJ getoetst moeten worden. Handvatten hierin zijn proportionaliteit en subsidiariteit die staan beschreven in de ambtsinstructie.

Nergens. Niet alle woorden in elk artikeltje is elders tot in de detail gedefinieerd. Dit geval zal per situatie door de HovJ getoetst moeten worden. Handvatten hierin zijn proportionaliteit en subsidiariteit die staan beschreven in de ambtsinstructie.

Precies, danku. Dit is ook mijn punt.
In de wet staat dat zij hun werk moeten doen (even kort door de bocht) maar later komt pas aan de orde of dit wel goed gebeurd is en per geval of dit dan wel mocht.

Case closed :p

Precies, danku. Dit is ook mijn punt.
In de wet staat dat zij hun werk moeten doen (even kort door de bocht) maar later komt pas aan de orde of dit wel goed gebeurd is en per geval of dit dan wel mocht.

Case closed :p
Nee, de ondertoon blijft wel dat het niet zomaar mag. Met een "Ik vertrouwde zijn kop" verhaaltje hoef je bij een HovJ echt niet aan te komen. De redelijkerwijs noodzakelijk moet je puur zien als noodmiddel. Normaal mag men alleen een ID vorderen bij een staande houding, dit moet dus een verdachte zijn, toch zijn er situaties te bedenken waarin we geen verdachte hebben, maar het inzien van een ID wél wenselijk is.

In sommige situaties kan dit behoorlijk preventief werken, iemand zal niet snel meer iets uithalen wat hij wel van plan was wanneer zijn gegevens zijn gevraagd, denk hierbij aan in het zwart geklede mensen in een villawijk die mogelijk een inbraak willen plegen. Zodra een inbraak in de buurt word gemeld ben je de eerste wie ze een bezoekje komen brengen, je bent niet meer anoniem.

Nee, de ondertoon blijft wel dat het niet zomaar mag. Met een "Ik vertrouwde zijn kop" verhaaltje hoef je bij een HovJ echt niet aan te komen. De redelijkerwijs noodzakelijk moet je puur zien als noodmiddel. Normaal mag men alleen een ID vorderen bij een staande houding, dit moet dus een verdachte zijn, toch zijn er situaties te bedenken waarin we geen verdachte hebben, maar het inzien van een ID wél wenselijk is.

In sommige situaties kan dit behoorlijk preventief werken, iemand zal niet snel meer iets uithalen wat hij wel van plan was wanneer zijn gegevens zijn gevraagd, denk hierbij aan in het zwart geklede mensen in een villawijk die mogelijk een inbraak willen plegen. Zodra een inbraak in de buurt word gemeld ben je de eerste wie ze een bezoekje komen brengen, je bent niet meer anoniem.

Je zegt precies wat ik de hele tijd al zeg in dit topic ;) Gelukkig ben je het met me eens.

Terug
Naar boven