MuscleMeat

Welke opleiding zal ik kiezen???

nightje zei:
voor 75 euro in de maand weet ik anders ook nog iets :)

snap geen bal van de nederlandse school systemen

iemand een samenvattingke voor me ??

in belgië heb je dus ASO -> algemeen secundair onderwijs (talen,wiskunde,economie)
TSO -> technisch secundair ( beetje aan auto's liggen klooien )
BSO -> beroeps onderwijs ( beetje koken,verzorging,.... )
lekker simpel :)

toch wel zeer simplistisch uitgelegd, zo denken de hollanders dat er maar 3 richtingen bestaan in Belgica;)

jopiepoekie zei:
Yo rood draakje

tja de HAVO vind ik persoonlijk 3x niks. Wat heb je er aan, daarna kun je wel naar de HBO ofzo. Maar als je een MBO neemt met een richting dan kun je ook daarna naar de HBO maar je hebt dan wel een MBO diploma met een richting wat beter is voor je CV.

Als je echt sport en voeding leuk vind, moet je dat gewoon doen. Er zijn genoeg opleidingen en denk dat je vast ook wel werk kunt krijgen. Maar of het goed betaald????

Jopie

??? Waarom zou je een mavo en mbo opleiding doen (in 7 tot 8 jaar) als je ook in 4 jaar een havo opleiding kan doen (in 4 jaar) en dan naar het HBO. Ik denk ook niet echt dat een mavo, mbo en dan hbo opleiding beter staat op je CV als een havo en daarna hbo. Want de havo route bewijst van een hoger niveau als mavo, mbo. Toch...?

Rob G zei:
??? Waarom zou je een mavo en mbo opleiding doen (in 7 tot 8 jaar) als je ook in 4 jaar een havo opleiding kan doen (in 4 jaar) en dan naar het HBO. Ik denk ook niet echt dat een mavo, mbo en dan hbo opleiding beter staat op je CV als een havo en daarna hbo. Want de havo route bewijst van een hoger niveau als mavo, mbo. Toch...?
my point exactly...
je hebt dus nix aan mavo --> MBO --> HBO
ja kunt beter havo --> HBO doen

Óf je moet een beroep later doen waarbij je alleen een MBO diploma nodig hebt, en je cijfers op je MBO diploma hoger zijn dan op je HBO diploma, dan heeft die MBO diploma dan wel voordeel, maar waarom zou je dan HBO gaan doen :p

• Topic Starter Topic Starter
Ik ga eerst administrateur mbo doen op niveau 4 en dan een ander soort opleiding op hbo, is wel beter want dan heb ik meer kwaliteiten.

als je na het mbo geen zin meer hebt, heb je toch een diploma waar je een baan mee kunt krijgen. en met alleen havo kan dat niet.

ik zou gewoon voor mavo --> mbo gaan ipv havo hoor.

Scaleo zei:
als je na het mbo geen zin meer hebt, heb je toch een diploma waar je een baan mee kunt krijgen. en met alleen havo kan dat niet.

ik zou gewoon voor mavo --> mbo gaan ipv havo hoor.

wat voorn luie instelling is dat nou weer ???

maaruh met een HBO diploma heb je tig meer keuze, en met een VWO diploma NOG meer tis maar wat je kunt en wat je wilt...

Homer17 zei:
wat voorn luie instelling is dat nou weer ???

maaruh met een HBO diploma heb je tig meer keuze, en met een VWO diploma NOG meer tis maar wat je kunt en wat je wilt...

Ach ja ik zie het nog wel, ik ga eerst dan mbo eens proberen voor een jaartje en dan zie ik nog wel verder. BTW mensen zeggen me altijd dat hun beste tijd de tijd was dat ze op school zaten dus mss moet ik maar proberen om zo lang mogelijk op school te blijven ;) :)

na de middelbare school begint et echte leerwerk pas, en na de vervolgopleiding begint et echte leven pas, maarjah je moet maar zien hoe je er tegenaan kijkt... elk heeft zn eigen problemen/voordelen.

Homer17 zei:
na de middelbare school begint et echte leerwerk pas, en na de vervolgopleiding begint et echte leven pas, maarjah je moet maar zien hoe je er tegenaan kijkt... elk heeft zn eigen problemen/voordelen.

Ach ja, zolang ik maar op normale wijze kan bodybuilden (eten,trainen,slapen) en daarmee goede vooruitgang boek is het goed hoor.

@homer17
@rob g

Dudes zeker weten is het wel beter om eerst mbo te doen, ik kan spreken uit ervarging.

Ik heb eerst vmbo (lts) gedaan, ben toen naar de mbo (mts) gegaan en ga nu afsturderen aan de hbo (hts). En geloof me wat een voor sprong ik heb op de havotjes. Hehe ze weten lang zo veel niet als mij en de architecten bureua`s / aanneembedrijven hebben mij ook veel liever. (ik zit dus in de bouwnijverheid sector)
Als MBO`er heb je meer overzicht en een beter kijk op zaken. Je begrijpt dingen sneller en je snapt niet alleen hoe het in theorie gaat maar ook in de praktijk. Sterker nog ik heb zelfs de meeste handwerk al eens gedaan en kan me goed indenken hoe een arbeider denkt.
Dus je mag met je Havo wel sneller klaar zijn, maar met MBO zul je veel meer kennis opdoen en je zult een beter cv hebben. En dat weet ik 100% zeker.

Jopie

jopiepoekie zei:
@homer17
@rob g

Dudes zeker weten is het wel beter om eerst mbo te doen, ik kan spreken uit ervarging.

Ik heb eerst vmbo (lts) gedaan, ben toen naar de mbo (mts) gegaan en ga nu afsturderen aan de hbo (hts). En geloof me wat een voor sprong ik heb op de havotjes. Hehe ze weten lang zo veel niet als mij en de architecten bureua`s / aanneembedrijven hebben mij ook veel liever. (ik zit dus in de bouwnijverheid sector)
Als MBO`er heb je meer overzicht en een beter kijk op zaken. Je begrijpt dingen sneller en je snapt niet alleen hoe het in theorie gaat maar ook in de praktijk. Sterker nog ik heb zelfs de meeste handwerk al eens gedaan en kan me goed indenken hoe een arbeider denkt.
Dus je mag met je Havo wel sneller klaar zijn, maar met MBO zul je veel meer kennis opdoen en je zult een beter cv hebben. En dat weet ik 100% zeker.

Jopie

komt gewoon omdat je als MBO'er diezelfde studie op een lager niveau hebt gedaan...
maaruh dan kun je bijvoorbeeld voor chirurgie volgens jou dus beter eerst VSO --> VBO-->VMBO --> MBO-V-->HBO-V--> WO doen? haha :p j/k

maaruh jah maar is die extra 3 jaar et waard of kun je beter gewoon beter opletten in de klas?

jopiepoekie zei:
@homer17
@rob g

Jopie

Je hebt daar zeker wel gelijk in Jopie, maar als je als bedrijf een echte slimme werknemer nodig hebt (no offence) dan zul je toch kiezen voor mensen dir hun hbo of wo zonder al te veel omwegen gehaald hebben.

Homer17 zei:
komt gewoon omdat je als MBO'er diezelfde studie op een lager niveau hebt gedaan...
maaruh dan kun je bijvoorbeeld voor chirurgie volgens jou dus beter eerst VSO --> VBO-->VMBO --> MBO-V-->HBO-V--> WO doen? haha :p j/k

maaruh jah maar is die extra 3 jaar et waard of kun je beter gewoon beter opletten in de klas?

Denk je dat je niet hoeft op te letten??
Je krijgt een hoop kennis mee hoor. En veel ervaring.
Ik kan het alleen zien vanuit de bouw sector. En ik weet gewoon dat de havo`ers onder mij doen. Maar goed de meeste MBO`ers ook. ;)

Ik vind dat je te makkelijk denkt daar over.

Laatst bewerkt:
Johny zei:
Je hebt daar zeker wel gelijk in Jopie, maar als je als bedrijf een echte slimme werknemer nodig hebt (no offence) dan zul je toch kiezen voor mensen dir hun hbo of wo zonder al te veel omwegen gehaald hebben.

Weet je zeker of ze slimme mensen zoeken en niet wijze mensen??

Johny zei:

Precies!

Ik kom zelf van de havo en zie om me heen ook veel mbo studenten en zei hebben in veel opzichten meer practijkervaring maar wanneer de stof dieper en moeilijker word merk je ook dat zei degene zijn die r dan meer moeite mee hebben. En als jij een hbo opleiding hebt heb je (teminste met mijn studie) toch niet zo heel veel aan die practijkervering want dat zul je met je hbo diploma toch niet meer hoeven doen. Natuurlijk is dit verschillend per soort opleiding.

jopiepoekie zei:

Jopie
ik ben zelf ook een havo-klant gweest en doe nu ook MBO. hirna ga ik verder over op de HBO..maar hele andere richting. en of dit echt zo is, ik denk t wel ja. maar heeft ook zeker met leeftijd te maken, van havo--> hbo zit je al gauw met jonge mensen. doe je mavo-->mbo--> hbo dan heb je toc meer met oudere mensen te maken die meer gemotiveerd zijn en heeft t minder met opleidng te maken maar zeker ook met ervaring. dus geef ik je in dat opzicht gelijk. zit zelf ook met mavoklanten in de klas en soms merk je zeker wel verschil met niveua qua oppikken van bepaalde stof. echter zijn er ook exmavo'klanten die zeker net zo slim, al dan niet slimmer zijn dan havo-klanten. maar de ervaring werkt zeker in je voordeel maar ja, he moet dus wel 4 jaar extra MBO eraan plakken

RedDragon zei:
Ik ga iets economisch doen wss want de rest interesseert me al helemaal niet. Tegen die tijd ben ik mss toch al pro ;)
wel beetje realistisch blijven he

Johny zei:

Het gaat er niet om hoe je er komt, maar dat je er komt.Het gaat erom dat je de papiertje hebt waar het om gaat.

Bedrijven letten daar niet zoveel op het gaat in principe best simpel, de arbeidsmarkt wordt ingedeeld naar mbo-ers, hbo-ers, en wetenschappelijk onderwijs studentjes.

Groet,

Levrone@

ik heb het allemaal gedaan, vwo, havo, vmbo, en nu mbo....gewoon omdat ik geen **** uitvoerde en nu doe ik ook nix voor school en haal met gemak 8'en.

het is maar waar je voor kiest, ik heb toch geen vwo nodig om te kunnen bereiken wat ik wil, dat gaat nu ook met mbo en ik hoef er nix voor te doen. en wat zou een bedrijf kiezen: een mbo'er met jaren ervaring of een pas afgestudeerde hbo'er zonder ervaring? keuze lijkt me op zich vrij makkelijk

Jopie heeft wel gelijk, in zijn geval dan. Hij kan nu bv een mts-baan nemen en lekker doorstromen, een voormalig havo-klant zal het daar moeilijker mee hebben. Heeft minder contacten en praktische kennis.
Ik heb zelf oa havo gedaan, doe nu ook hts. Ik merk wel dat ik dingen 10x zo snel doorheb als mijn mbo-collega´s, maar toch denk ik dat zij een voordeel hebben. Straks als er eenmaal banen gezocht moeten worden. Maar ja die gasten zijn wel 3jaar ouder en als ik 3jaar werkervaring heb na mn studie ben ik (minstens) evenver.
In jopies geval is het handig, maar lang niet iedereen doet 3x dezelfde opl. achter elkaar :D.

Terug
Naar boven