AndroidHealthClinic

Whey bij afvallen?

Bezoekers in dit topic

Vlokje1984

Novice
Lid geworden
4 jan 2022
Berichten
5
Waardering
2
Lengte
1m70
Massa
66kg
Hoi allemaal.
Als ik elke dag 30 gram whey protein (van Womens best) bij mijn kwark doe (Die van Campina met 0% vet) helpt dit dan echt om een langer verzadigd gevoel te hebben? En helpt het op deze manier bij afvallen? Of kom je er juist van aan omdat ik het eet voor mijn werk uit en niet of niet direct ga sporten?
Ben benieuwd naar jullie antwoorden.
 
Hoi allemaal.
Als ik elke dag 30 gram whey protein (van Womens best) bij mijn kwark doe (Die van Campina met 0% vet) helpt dit dan echt om een langer verzadigd gevoel te hebben? En helpt het op deze manier bij afvallen? Of kom je er juist van aan omdat ik het eet voor mijn werk uit en niet of niet direct ga sporten?
Ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Voor mij werken shakes enorm bij een verzadigd gevoel, maar ieder lichaam functioneert anders. Dus eigenlijk is mijn enige advies: probeer het gewoon. Kijk hoe je er op reageert... Bevalt het: top. Werkt het niet: helaas.
 
Het enigste juist antwoord hierop is; eet minder kcal dan je onderhoud en je valt af, wat je eet moet je zelf weten.

Whey is niet het geheim tot afvallen iig.
 
Een shake bepaalt niet of je aankomt of afvalt. Dat wordt bepaald door hoeveel kcal je eet. Dus of je meer of minder eet dan je verbruikt.
Eiwit werkt bij velen verzadigend.
Maar dat is een kwestie van proberen.
Vetten bij je eiwitten zorgen voor een vertraagde opname wat ook verzadigend kan werken. Maar daar zit je ook met je totale kcal. Vet bevat meer kcal dan eiwit.

Mogelijk je voeding beter spreiden om langer of betere verzadiging te hebben over de dag
 
Wat je zou kunnen doen als je twijfelt of whey een goed idee voor je is, is in plaats van meteen 1 kilo van die Womens Best Whey te bestellen een paar Sample zakjes van XXL bestellen
Linkje: https://xxlnutrition.com/nl/eiwitten-proteine/whey-isolaat
Hier de complete verzameling van samples: https://xxlnutrition.com/nl/proefverpakkingen/eiwitten-proteine
De "standaard" whey samples hebben ze zo te zien op het moment niet. Dus persoonlijk zou ik dan de Isolaat pakken om testertjes van te bestellen.

Zijn mooie 30g zakjes voor 1 euro per stuk in zo belachelijk veel verschillende smaken, hierdoor kun je een aantal antwoorden redelijk makkelijk uitvogelen:
1- Bevalt whey in kwark je uberhaupt?
2- welke smaak vind je lekker?
3- Verdraagt je systeem whey goed?
Zit je in ieder geval niet meteen met een pot whey te kijken als het je toch niet bevalt.

De eerdere informatie over kcal is overigens altijd het belangrijkste bij afvallen.
Meer kcal dan je verbruikt? Je komt aan.
Minder kcal dan je verbruikt? Je valt af.
 
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Mijn idee was door de wheypoeder bij mijn kwark te doen het langer vol te houden tot het volgende eetmoment. Ik zou dan ontbijten met de kwark en vaak neem ik rond 10 uur een (gezond) tussendoortje maar het liefst skip ik het tussendoortje van 10 uur en eet pas weer rond 12 uur iets... Ik hoopte dat de eiwitpoeder me daarbij zou kunnen helpen.
 
Waarom whey in je kwark? Heb je de eiwitten nodig in je schema?
 
Waarom whey in je kwark? Heb je de eiwitten nodig in je schema?
Nee, niet perse, maar ik ontbijt graag met kwark, en dacht dus dat dit een goede combi zou zijn om het hongergevoel tegen te gaan.
 
Hebben jullie tips (alvast bedankt Ano_281122 ) voor eiwitshakes die echt goed vullen en een hongergevoel tegengaan?
 
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Mijn idee was door de wheypoeder bij mijn kwark te doen het langer vol te houden tot het volgende eetmoment. Ik zou dan ontbijten met de kwark en vaak neem ik rond 10 uur een (gezond) tussendoortje maar het liefst skip ik het tussendoortje van 10 uur en eet pas weer rond 12 uur iets... Ik hoopte dat de eiwitpoeder me daarbij zou kunnen helpen.
Als honger je probleem is dan zoek je hoog volume/laag kcal eten zoals groente/fruit. Kunt ook kijken welk eten het meest verzadigd is en je honger dus langer onderdrukt.

Indien je kcal behoorlijk laag zijn kan je denken aan een blikje koolzuur light om je nog meer je honger gevoel te onderdrukken.
 
langer vol te houden

Eerste keer dat je je (ongezonde) patroon gaat veranderen zal gewenning zomaar 3 weken duren voordat het makkelijker gaat. Als je het eenmaal vaker gedaan hebt dan gaat dit makkelijker en sneller.

Wat je dus wel moet doen:
3 weken lang doorzetten door gewoon geen tussendoortje te pakken en even door de zure appel heen bijten, daarna word het een gewoonte en word het steeds gemakkelijker.

Wat je dus niet moet doen:
Halve bak doorzetten en soms wel en soms geen tussendoortje pakken, zo krijg je nooit een gewoonte voor mekaar en dus ook geen gewenning.

Als je dit trucje leert dan is het niet een kwestie van die dag 'langer volhouden' maar even volhouden totdat het een gewoonte word. De sleutel voor gewoontes en gewenning is consistentie.

Dan je vraag: Waarom whey 'extra' bij je kwark doen en iets schrappen om 10 uur? Dan verschuif je de kcal toch? als je graag om 10.00 iets wil pakken dan pak je toch die whey met water?


hongergevoel tegengaan

Groenten leren eten, ik lunch 400g gewokte groente voor 120kcal (https://www.ah.nl/producten/product/wi41080/ah-roerbakgroente-italiaans)

Als je honger moet lijden tijdens het afvallen doe je iets fout.
 
Persoonlijk maak ik mijn shakes wel liever gewoon in een shakebeker met water. Heb je ook weer mooi een halve liter water binnen en de nogal kunstmatige smaak van de meeste shakes vind ik acceptabel maar niet geweldig. Ik heb het wel ooit in kwark gedaan maar ik vond 30g poeder vrij slecht mengen met kwark (veel klontjes) en ik vond het echt naar om proteine poeder te eten, uiteindelijk water toe moeten voegen zodat het wat beter oploste. Maar vond het zelf nogal een gedoe.

Ik heb wel jaren lang op de vrachtwagen om 03:00u "ontbeten" met 35g eiwitpoeder + 750ml water en dat was voor mij genoeg om het te redden tot 12:00u voor de lunch. Maar ook dat is weer allemaal persoonsafhankelijk. Sowieso kan ik mijn eetlust uren uitstellen door halve liter water flesjes achterover te slaan. Water drinken was voor mij echt een sleutel in het verliezen van +-50kg lichaamsgewicht. Ik dacht altijd dat ik gigantisch honger had als ik uit bed kwam, na een tijdje ergens iets gelezen over dat een halve liter water naast je bed zetten en die meteen opdrinken zodra je wakker wordt daar tegen helpt. Eens geprobeerd... Nooit meer mee gestopt.

Het beste wat je kunt doen is experimenteren... Zoals ak zei: volume eten zoals groente/fruit (beetje opletten met mango/avocado) werkt voor sommige mensen geweldig. Voor mij hielp een shake 's morgens perfect om mijn eetlust uren uit te stellen. Maarja, de enige manier hoe je daar echt achter gaat komen is door simpelweg te proberen.

Probeer een weekje whey met kwark, werkt dat niet. Probeer je het volgende weer.

Edit: wat Chris1989 hierboven schijft is ook sterk advies. Je kunt jezelf ook gewoon conditioneren en nieuwe gewoontes bouwen door een paar weekjes door te bijten.
 
Wat een fijne reacties, bedankt voor de moeite allemaal!
 
Ano_281122
Precies ook wat jij in je verhaal eigenlijk gedaan hebt toch? Voor mij werkt het ook zo, dus misschien zelfs niet persoonsafhankelijk.

Iemand die het nog sterker (lees: beter) kan vertellen (kwam ik laatst tegen)

 
Ano_281122
Precies ook wat jij in je verhaal eigenlijk gedaan hebt toch? Voor mij werkt het ook zo, dus misschien zelfs niet persoonsafhankelijk.

Iemand die het nog sterker (lees: beter) kan vertellen (kwam ik laatst tegen)

Hoe bedoel je?
 
Dit las ik als dat je door whey en water jezelf ook geconditioneerd had om geen honger meer te hebben, maar zie nu dat je het net even iets anders bedoelde.
Het conditioneren om beter met honger om te gaan heb ik anders gedaan. Ik heb een paar maanden iedere week 36 uur gevast. Sindsdien heb ik 0 moeite met honger uren lang uitzitten of het gewoon totaal te negeren. Vasten is niet bijzonder populair hier, wat begrijpelijk is. Maar om mezelf te conditioneren werkte het geweldig.

Heb uiteindelijk ooit geprobeerd het 7 dagen te doen, na 5 dagen opgegeven, sindsdien eigenlijk nooit meer de drang gevoeld om te vasten:roflol:
 
Verzadigt vol voelen doen je niet met poedertjes maar met een meal.
 
Verzadigt vol voelen doen je niet met poedertjes maar met een meal.
Precies. Ik denk dat als je die calorieën van 30 gram whey vervangt door evenveel calorieën aan vers fruit/bessen/aardbeien door de kwark, je een beter/langer verzadigd gevoel krijgt.
 
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Mijn idee was door de wheypoeder bij mijn kwark te doen het langer vol te houden tot het volgende eetmoment. Ik zou dan ontbijten met de kwark en vaak neem ik rond 10 uur een (gezond) tussendoortje maar het liefst skip ik het tussendoortje van 10 uur en eet pas weer rond 12 uur iets... Ik hoopte dat de eiwitpoeder me daarbij zou kunnen helpen.
Je kan ook je tussendoortje niet overslaan om eventueel hongergevoel tussentijds tegen te gaan. Of je kwark vervangen door een volwaardige maaltijd wat wel vult.

Je maakt het jezelf echt onnodig moeilijk.
 
Back
Naar boven