CPI is leidend qua inflatie berekeningen. Nou wordt daar ook wel enigzins mee gegoocheld maar in feite kan je aan de hand van de CPI wel een goed beeld krijgen van de inflatie.
In letterlijke zin is inderdaad inflatie gelijk aan waardevermindering van geld. Hoe meer geld er in omloop komt des te minder het geld waard wordt.
Dat alles duurder wordt klopt natuurlijk ook niet helemaal. Ook al zijn bepaalde zaken als zorg, wonen en bepaalde andere diensten zeker niet goedkoper geworden. Daarentegen zijn veel electronische apparaten wel goedkoper geworden en is er in veel landen tegenwoordig veel langer een uitverkoop. Dat heeft wel een deflatoir effect.
Daar komt nog bij dat je tegenwoordig veel meer via internet kan shoppen en prijsvergelijkingen kan doen. Het is dan aan jezelf om teveel te willen betalen (in een winkel) of te gaan voor een lagere prijs zonder service.
Ik erger me ook dood aan de gestegen kosten voor de zorg maar tegelijkertijd lach ik hard om de amper of zelfs gedaalde prijzen in de supermarkt. Ok dat wordt nu weer enigzins opgeheven maar het duurt nog wel even voordat we terug zijn op oude niveau's.
Net zo goed als nu een camera, tv, dvdspeler etc ook veel goedkoper is dan bijvoorbeeld 7 jaar terug.
Als je 7 jaar geen enkele periodiek er bij hebt gekregen of werkloos bent geweest zal het leven misschien wat minder aangenaam zijn. Dan ga je namelijk de jaren waarin de koopkracht afnam des te harder voelen.