Fitness Seller

Winkelen tot een derde duurder

Weet je dat zeker? Ik vermoed dat als ik mijn salaris in guldens omreken dat er in de tijd van de gulden niet zoveel betaald werd voor het werk dat ik doe.

Mee eens iedereen klaagt maar over die Euros. Maar het was echt niets beter geweest als we de guldens nog gehad hadden.

Mijn salaris in guldens ziet er wel leuk uit trouwens.

Weet je dat zeker? Ik vermoed dat als ik mijn salaris in guldens omreken dat er in de tijd van de gulden niet zoveel betaald werd voor het werk dat ik doe.

In België is de prijs voor het bouwen bv met 50% gestegen, jouw loon ook?
Vroeger kon een gezin met 1 inkomen een huis bouwen, nu kunnen 2 inkomens het al niet meer redden.
OK, de lonen zullen wel gestegen zijn, maar belange niet in het gelijke van alle andere prijzen.

Als de basisproducten al duurder worden dan moeten de lonen normaal ook mee geindexeerd worden. Dus ipv de prijzen kunstmatig te drukken moeten ze gewoon iedereen een loonsopslag geven.
Weet iemand welke producten bepalend zijn voor de indexering? (iets met een bepaalde korf dacht ik, lang geleden dat ik nog economie heb gehad)

maar we zijn laatste jaar toch ook veel gezakt door de supermarktoorlog ? dus per saldo zal het wel meevallen lijkt me.

Net als je dacht dat de boel al erg duur geworden was doen ze er nog eens 30% bij... :sad:
Idd! Ik sta telkens weer te kijken hoeveel alles is gaan kosten sinds het invoeren van de euro, er lijkt geen einde te komen aan de stijgingen.

Nu begrijp ik waarom de voedselbank in 't Gooi het niet goed doet. Ze waren van te voren op de hoogte. :D

:duh:!!!don't touch the brinta,kwark,kip en eieren!!!:mad:

Idd! Ik sta telkens weer te kijken hoeveel alles is gaan kosten sinds het invoeren van de euro, er lijkt geen einde te komen aan de stijgingen.

Gevoelsmatig misschien wel. Inflatiecijers laten een ander beeld zien. In Nederland lag de inflatie overigens hoger dan in Belgie bij de introductie van de Euro. Wat dat betreft is Nederland meer genaaid met het te goedkoop inbrengen van de gulden. Wij hebben echter het geluk van een supermarktoorlog.

Inflatiegrafiek Belgie :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

In België is de prijs voor het bouwen bv met 50% gestegen, jouw loon ook?
Vroeger kon een gezin met 1 inkomen een huis bouwen, nu kunnen 2 inkomens het al niet meer redden.
OK, de lonen zullen wel gestegen zijn, maar belange niet in het gelijke van alle andere prijzen.

Idd ik zie op mijn werk dagelijks huizen (hypotheken) voor een dump betaal je waar je 5 jaar geleden een ruim afgewerkt huis voor had!!!

niet klagen jongens ! trainen ! ** ooeeps ** *buk* *wegren* :angstig:

Gevoelsmatig misschien wel. Inflatiecijers laten een ander beeld zien. In Nederland lag de inflatie overigens hoger dan in Belgie bij de introductie van de Euro. Wat dat betreft is Nederland meer genaaid met het te goedkoop inbrengen van de gulden. Wij hebben echter het geluk van een supermarktoorlog.

Inflatiegrafiek Belgie :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Maar ik heb het niet over de inflatie maar dus over het feit dat producten gewoon duurder zijn geworden , ik geef de euro daarvan niet de schuld ofzo, missschien wat fout uitgedrukt :)

Maar ik heb het niet over de inflatie maar dus over het feit dat producten gewoon duurder zijn geworden , ik geef de euro daarvan niet de schuld ofzo, missschien wat fout uitgedrukt :)

:scratch: Inflatie is het duurder worden van producten. De gemeten inflatie is dan wel afhankelijk van een mandje producten waarbij de prijsstijging van wordt gemeten maar over het algemeen geeft het wel een goed beeld stijging of daling (deflatie) van prijzen.

Als ik mijn boekhouding erop nasla zie ik dat ik vroeger percentueel gezien een kleiner deel van mij salaris kwijt was aan voeding dan tegenwoordig. Ook betaalde ik destijds voor dezelfde Diesel spijkerbroek 40% minder. Dus waar al die cijfers vandaan komen? Of misschien ben ik een uitzondering.........

:scratch: Inflatie is het duurder worden van producten. De gemeten inflatie is dan wel afhankelijk van een mandje producten waarbij de prijsstijging van wordt gemeten maar over het algemeen geeft het wel een goed beeld stijging of daling (deflatie) van prijzen.
Inflatie = letterlijk minder waard worden van geld. Staat los van de prijzen die bedrijven vragen voor producten, hoewel het een gevolg kan zijn (veronderstel dat je dat bedoelt).

Euro is in waarde bijv. niet gedaald, maar toch is alles duurder geworden. Hoe ik dat weet? Nou ik houd dat soort zaken bij. Bovendien is het geen geheim dat alles duurder is geworden: brood, brandstof, plastic enz.

Om maar even aan te tonen dat je met die statistieken plaatjes alles kan verdraaien, de burger weet zelf echt wel dat alles duurder is geworden en merkt dat duidelijk in de portemonnee.

Rare post T.

Inflatie wordt zoals Eric zegt gemeten door te kijken naar de prijs van een verzameling producten. Het hoger worden van de kosten van het dagelijks leven is dus het gevolg van inflatie (=letterlijk opblazen). Als een euro minder waard wordt heb je er meer van nodig om iets te kopen. Dit alles is nou juist de reden dat de inflatie zo nauwkeurig wordt bijgehouden: het geeft aan wat de kosten om te leven zijn.

De euro is dus in waarde wél gedaald. Niet ten opzichte van andere munteenheden maar puur door wat je er voor kunt kopen. Inflatie is nou de reden dat je opa vroeger voor een kwartje (of vijf frank) een kop koffie dronk, en jij voor 2 euro.

CPI is leidend qua inflatie berekeningen. Nou wordt daar ook wel enigzins mee gegoocheld maar in feite kan je aan de hand van de CPI wel een goed beeld krijgen van de inflatie.

In letterlijke zin is inderdaad inflatie gelijk aan waardevermindering van geld. Hoe meer geld er in omloop komt des te minder het geld waard wordt.

Dat alles duurder wordt klopt natuurlijk ook niet helemaal. Ook al zijn bepaalde zaken als zorg, wonen en bepaalde andere diensten zeker niet goedkoper geworden. Daarentegen zijn veel electronische apparaten wel goedkoper geworden en is er in veel landen tegenwoordig veel langer een uitverkoop. Dat heeft wel een deflatoir effect.

Daar komt nog bij dat je tegenwoordig veel meer via internet kan shoppen en prijsvergelijkingen kan doen. Het is dan aan jezelf om teveel te willen betalen (in een winkel) of te gaan voor een lagere prijs zonder service.

Ik erger me ook dood aan de gestegen kosten voor de zorg maar tegelijkertijd lach ik hard om de amper of zelfs gedaalde prijzen in de supermarkt. Ok dat wordt nu weer enigzins opgeheven maar het duurt nog wel even voordat we terug zijn op oude niveau's.

Net zo goed als nu een camera, tv, dvdspeler etc ook veel goedkoper is dan bijvoorbeeld 7 jaar terug.

Als je 7 jaar geen enkele periodiek er bij hebt gekregen of werkloos bent geweest zal het leven misschien wat minder aangenaam zijn. Dan ga je namelijk de jaren waarin de koopkracht afnam des te harder voelen.

Rare post T.

Inflatie wordt zoals Eric zegt gemeten door te kijken naar de prijs van een verzameling producten. Het hoger worden van de kosten van het dagelijks leven is dus het gevolg van inflatie (=letterlijk opblazen). Als een euro minder waard wordt heb je er meer van nodig om iets te kopen. Dit alles is nou juist de reden dat de inflatie zo nauwkeurig wordt bijgehouden: het geeft aan wat de kosten om te leven zijn.

De euro is dus in waarde wél gedaald. Niet ten opzichte van andere munteenheden maar puur door wat je er voor kunt kopen. Inflatie is nou de reden dat je opa vroeger voor een kwartje (of vijf frank) een kop koffie dronk, en jij voor 2 euro.
Dat begrijp ik ook Zelda, alleen vergeten jullie dat dit alles in balans moet zijn met de lonen. Als die niet meestijgen met de productprijs dan spreek je wel degelijk van een nadelige inflatie doordat de koopkracht zal dalen (en dat zullen we nu zien gebeuren).

Dat alles duurder wordt klopt natuurlijk ook niet helemaal.
Een van de duurste dingen in een mensenleven: bouwen of kopen van een huis is bijna onbetaalbaar geworden. Goede post verder!

CPI is leidend qua inflatie berekeningen. Nou wordt daar ook wel enigzins mee gegoocheld maar in feite kan je aan de hand van de CPI wel een goed beeld krijgen van de inflatie.

In letterlijke zin is inderdaad inflatie gelijk aan waardevermindering van geld. Hoe meer geld er in omloop komt des te minder het geld waard wordt.

Dat alles duurder wordt klopt natuurlijk ook niet helemaal. Ook al zijn bepaalde zaken als zorg, wonen en bepaalde andere diensten zeker niet goedkoper geworden. Daarentegen zijn veel electronische apparaten wel goedkoper geworden en is er in veel landen tegenwoordig veel langer een uitverkoop. Dat heeft wel een deflatoir effect.

Daar komt nog bij dat je tegenwoordig veel meer via internet kan shoppen en prijsvergelijkingen kan doen. Het is dan aan jezelf om teveel te willen betalen (in een winkel) of te gaan voor een lagere prijs zonder service.

Ik erger me ook dood aan de gestegen kosten voor de zorg maar tegelijkertijd lach ik hard om de amper of zelfs gedaalde prijzen in de supermarkt. Ok dat wordt nu weer enigzins opgeheven maar het duurt nog wel even voordat we terug zijn op oude niveau's.

Net zo goed als nu een camera, tv, dvdspeler etc ook veel goedkoper is dan bijvoorbeeld 7 jaar terug.

Als je 7 jaar geen enkele periodiek er bij hebt gekregen of werkloos bent geweest zal het leven misschien wat minder aangenaam zijn. Dan ga je namelijk de jaren waarin de koopkracht afnam des te harder voelen.

Zeer goede post Eric. Wat ik me altijd afvraag is inderdaad hoe je om moet gaan met al die artikelen die juist dalen in prijs of gewoon veel meer waar voor hun geld opleveren, zoals electronica en andere techniche produkten als auto's. Je kan die niet echt meenemen in het inflatiemandje natuurlijk omdat die producten voortdurend veranderen. Er wordt bijvoorbeeld misschien wel evenveel uitgegeven aan een auto of muziekspeler als tien jaar geleden, maar de kwaliteit ervan is veel beter. Als je dezelfde eigenschappen tien jaar geleden wilde hebben op je apparatuur, was je vele malen meer kwijt, als het überhaubt al mogelijk was.

Ik dank dat je dat maar gewoon vooruitgang moet noemen.

Dat begrijp ik ook Zelda, alleen vergeten jullie dat dit alles in balans moet zijn met de lonen. Als die niet meestijgen met de productprijs dan spreek je wel degelijk van een nadelige inflatie doordat de koopkracht zal dalen (en dat zullen we nu zien gebeuren).

Als het niet in balans is met de lonen is het nog steeds inflatie. En ik zeg ook niet dat inflatie voordelig is hoor, het is meer een fact of life. Hoewel in Japan er juist deflatie heerst, daar worden de producten juist goedkoper. Zolang de inflatie/deflatie in evenwicht is met de lonen is er niet zoveel aan de hand. Inflatie hangt ook sterk samen met de rente trouwens. Je zou inflatie zelfs kunnen zien als een (omgekeerde) vorm van rente. Net als deflatie een soort alternatief is voor rente.

Qua koopkrachtverlies heb je gelijk maar hoeveel personen zitten er hier aan het einde van hun schaal en hebben dus een bevroren salaris? Koopkrachtafname is Ceteris Paribus (overige omstandigheden gelijk) berekend, bij een periodiek er bij zijn de overige omstandigheden gewijzigd en is feitelijke koopkracht misschien wel gestegen. Dat je dan van de andere kant wordt bestolen door hogere belastingen of gestegen kosten doet daar niets aan af.

Terug
Naar boven